Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:48

Als je dan zo goed had mee gelezen had je gezien waarom er ook mensen kiezen voor anders.

Zoals de wolf kan in wolfwerend, de weidedieren er niet uit.
Waar er met 2 draadjes misschien 2 dode schapen zijn en de rest kan vluchten is het met wolfwerend zo dat bijna elk dier dood of gewond is.

Daarnaast weet je ook niet welke weides in de nacht opstallen of niet als je voorbij rijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:52

Deze eigenaar van een deel van de schapen heeft geen binnenruimte die groot genoeg is om zijn dieren te stallen :n . Ze hoppen van weiland naar weiland om kort te grazen. En weg kunnen de dieren meest ook niet lijkt. Wat ik ben tegengekomen is vaak ingeklemd tussen weg bebouwing en spoorweg, water, drukke weg of industriegebied. In gebieden waar de wolf zeer vaak wordt gezien en recent ook aanvallen geweest.

Ik snap het echt nog steeds niet. :n Je dieren zouden je toch lief moeten zijn.ik zou de gok niet durven nemen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:59

Je noemde meer dan 1 schapen houder

Ja precies ze hoppen van weide naar weide..
Daar ben je een dik weekend mee bezig om dat neer te zetten.
En dan je schapen er in.
In je glooiende land ergens een 5 cm te hoge onder draad.
En bij je aanval staat, niet wolf werend -O-

Je schapen konden niet weg, de wolf er wel in..
Duizenden euro's aan kosten van materiaal en uren..
En vervolgens ben je nog steeds die poedersuiker boer die niks om zijn vee geeft..

Het is toch nooit goed.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:59

Tjonge wat een Facebook-reactie Karuna..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:00

Tja, schapen worden nou eenmaal overal gebruikt om het gras kort te grazen net voor het voorjaar. De eigenaren gebruiken meestal de percelen van anderen, dus een wolfwerende omheining is dan niet mogelijk

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:04

Captain schreef:
Tjonge wat een Facebook-reactie Karuna..

Dat... Heel goed meegelezen in de problematiek ook..

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:05

Nou dat, ik word er een beetje boos van sorry.

Dan zou ik volgens jouw maatstaven ook niet van mijn dieren houden. Hier ook geen wwr, omdat het ten eerste niet te betalen is en ten tweede niet helpt.
De ponies staan snachts binnen, de schapen helaas niet.. daar ben ik nog over aan het brainstormen.
Er is hier ook een veulen op komst, en eerlijk? Ik heb daar achteraf verdomde veel spijt van vanwege die stomme rot wolf.

Dus nee, het is niet dat ik niet om mijn dieren geef, het is meer dat ik gewoon echt niet weet wat ik moet.
Laatst bijgewerkt door Saul op 09-02-26 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:06

Geen idee wat er facebook reactie aan is. Ik begrijp het gewoon niet. Het zijn je dieren en die zet je achter een 40 of 50 cm hoge enkele stroomdraad. Terwijl je weet dat er gevaarlijke roofdieren rondlopen die het gemunt hebben op je dieren. In mijn ogen is elk succes dat een roofdier heeft in het kunnen pakken van een schaap is een succes teveel. Misschien moet deze manier van grasland beheer anders worden in de toekomst? Als blijkt dat deze manier te duur of te gevaarlijk wordt voor je dieren.

Kinderen en honden blijven steeds meer weg uit risico gebieden uit veiligheidsoverwegingen. Maar voor een best aantal schapen lijkt dat zo op het oog niet te gelden. Om welke reden dan ook. Er is veel commentaar op de koniks die ergens nogal risico liepen door aanwezigheid van de wolf. Maar hetzelfde commentaar op een andere veehouder die weinig lijkt te doen aan enige vorm van bescherming mag niet?

Dat er een niet meer te negeren gevaar en risico is is niet te ontkennen. Maar stug in eenzelfde richting blijven doorgaan als keer op keer het niet werkt lijkt me ook de oplossing niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:10

Karuna hij gaat bewezen over 180...

Dus wat maakt het nog uit of je ze achter 120 (wolfwerend) of 80 (niet wolfwerend) zet.

Dat is gewoon een achterhaalde stadse PvdD opmerking.

Dus ja een Facebook-reactie van mensen die niks hebben verdiept maar wel hun mening neer plempen; dat is juist steeds "Maar stug in eenzelfde richting blijven doorgaan als keer op keer het niet werkt"
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-02-26 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:11

Ze springen ook over 1.20 Karuna. En hoger.

En die ontsnapte schapen van de week in Wageningen hadden geluk dat ze door de omheining konden. Als ze dat niet hadden gekund waren er meer dan 6 schapen doodgebeten. Een wolf grijpt in z’n prooidrift en adrenaline alles in z’n buurt.

Wil je het echt goed doen, minimaal 1.60 en een meter diep ondergraven, dan nog niet waterdicht. Een hongerige wolf komt overal door. In dierentuinen niet voor niks 2.20 hoog incl stroom incl ingegraven en dan hebben ze geen honger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:12

Ik heb het over enkele draadjes van kniehoogte. Ook waar zeer recent een slachtpartij is geweest. Ik heb nog maar een keer een schaap achter iets gezien dat zou kunnen werken. 160 cm hoog met dubbel raster en de buitenste met een naar buiten kerende bijna een meter brede rand.

Ik heb pas een interessant gesprek gehad met een franse veehouder die schapen vleesvee en paarden hield. Sinds 2011 was hij 200 stuks vee kwijt geraakt, voornamelijk schaap. Hij zag het nu als een soort ingecalculeerd bedrijfsrisico waarbij het gedode vee inmiddels in de natuur werd achtergelaten als voedsel. Daardoor had hij het idee dat er minder aanvallen lijken te zijn dan voor die tijd.
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-02-26 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:14

Hannanas schreef:
Ze springen ook over 1.20 Karuna. En hoger.

En die ontsnapte schapen van de week in Wageningen hadden geluk dat ze door de omheining konden. Als ze dat niet hadden gekund waren er meer dan 6 schapen doodgebeten. Een wolf grijpt in z’n prooidrift en adrenaline alles in z’n buurt.

Wil je het echt goed doen, minimaal 1.60 en een meter diep ondergraven, dan nog niet waterdicht. Een hongerige wolf komt overal door. In dierentuinen niet voor niks 2.20 hoog incl stroom incl ingegraven en dan hebben ze geen honger.

Dierentuinen gerust over de 3 meter hoor

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:14

karuna schreef:
Ik heb het over enkele draadjes van kniehoogte. Ook waar zeer recent een slachtpartij is geweest. Ik heb nog maar een keer een schaap achter iets gezien dat zou kunnen werken. 160 cm hoog met dubbel raster en de buitenste met een naar buiten kerende bijna een meter brede rand.

Er is al zo vaak en zo veel uitgelegd waarom veehouders deze afwegingen nemen er zijn meer redenen deze vragen die jij hier stelt kun je meerdere keren terug lezen in dit en t voorgaande topic

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:15

Weet je geef je op als vrijwilliger die zulke omheiningen in het buitengebied plaatst daar waar ze elke paar weken verplaatst worden.

Spreken we je over 2 maanden..

DuoPenotti

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:16

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:22

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:23

Er staan 22 wolven in de BIJ12 lijst die een 100% goedgekeurd raster over kwamen, en niet perfect doet daar 9-15 bij. Die op de wildcamera wolf was nr. 22 en leerde het van zijn moeder.
De overweging is stomweg een van kunnen de kosten uit? Want het extra werk wordt niet betaald en de subsidie dekt ook niet de gehele kosten van aanpassen omheining. Er zitten maar 24 uur in een dag en dan kom je als 1-persoonsbedrijf toch echt fors uren tekort als je en nog eens wil slapen en je gewone werk ook X uren van je wil. Schapen houden is grotendeels hobby die niet kostendekkend is, net als zoveel agrarische activiteiten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:24

Plus dat iedere franse boer een geweer heeft en gewoon schiet zonder gezeur

Heel bijzonder dat je altijd iemand spreekt die iemand spreekt en jou een mening geeft en ammunitie om iemand te bashen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:25

Ja Karuna, facebook-reactie. En met elke post die je meer plaatst wordt dat des te meer bevestigd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:28

Net zoals de Vrouw Onveiligheid discussie. "Mijn vrouw/zus/vriendin durft wel over straat, dus waar praat je over?"
Over aantallen, statistieken, bewijs.
Daarover praten we. Wolven springen. Dat is bewezen.
(En vrouwen worden aangevallen, dat is ook bewezen).

Vergelijk het maar met: Mensen gaan dood. "Nee hoor, kijk maar om je heen, allemaal levende mensen. Waar zie jij dode mensen? Nee, mensen gaan niet dood."

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:34

Deze onderstaande afbeelding.

Enkel de wolf die hier in de buurt zat. Alweer enkele jaren geleden.
Toen was wolfwerend niet eens een term. Toen was men vol aan het experimenteren wat moet je doen.

Zo zag de BIJ12 lijst er toen uit. Kon je heel goed op zien hoe goed de dier houder zijn best had gedaan om een wolf buiten te houden.
Nu zetten ze er liever neer, ja maar..

Dan zie je 150 hoog een paar keer staan. 8 draden.

Je ziet dubbele flexnetten.

Niks werkte.
En dan vind jij het gek dat andere zeggen ik ga dat allemaal niet doen. Wil hij er in komt hij er toch wel in.

Dan wil ik liever dat dieren nog weg kunnen rennen.

Zoals van de week.
Waar de media niet meld dat de schapen op de vlucht waren... Dat is niet zo goed voor het algemene beeld. Het moet een poedersuiker boer blijven en een lieve wolf.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:38

SusanH schreef:
Vroeger toen ik nog klein was, in de jaren 80, mocht de hond overal los. Dat dat niet meer kan, dat snap ik als eigenaar van een jachthond heel goed. Onze honden gingen ook achter de hazen aan := en 1 van onze teckels is ooit te grazen genomen door een groot zwijn die ze wel even dacht te "stellen" zoals ze dat noemen. Hondje heeft het ternauwernood overleefd. Mijn hond is dus aangelijnd, waar dat moet. En tegenwoordig mijd ik bepaalde losloopgebieden ook, als er geen overzicht is. Bijv smalle paadjes, dichte begroeiing. Op een plek zoals Kootwijk (ken het zelf niet) zou ik dus de hond wel los durven laten, omdat je ver kunt kijken. Wij hebben vlakbij huis een klein (je loopt een rondje in een halfuurtje) losloopgebied waar je ook steeds goed zicht op de omgeving hebt. Daar durf ik dus ook nog wel de hond los te hebben. Ondanks dat daar ook wolven zijn gezien. Naief misschien, want als de wolf opduikt kan het snel gaan denk ik. Maar ik wil mijn hond dit pleziertje niet ontnemen. Een hond heeft het nodig om af en toe lekker uit te kunnen razen. Het is een ingecalculeerd risico. En aan de lijn is ook schijnveiligheid. Je moet gewoon altijd alert zijn op de omgeving en de signalen die je hond afgeeft. Ik heb tegenwoordig altijd een wandelstok met scherpe punt mee. Ooit op vakantie gekocht voor wandelen in de bergen. Ik voel me veiliger als ik die mee heb. Heeft me al goede diensten geleverd toen Coco loops was, en er loslopende honden waren waar dat niet is toegestaan. Was toevallig een wolfshond, die ik met de stok op afstand kon houden. Heb de hond in kwestie niet eens aan hoeven raken, kon mijn hond afschermen voor de andere hond dmv de stok.

Het aantal honden in ons land is daarbij ook nog eens flink gestegen met de jaren.
Zo liep ik gister met mijn moeder te wandelen in het Echo bos in Muiderberg (zitten geen wolven)
Met achter ons mensen die 2 ridgebacks los hadden lopen en die constant tegen ons aan liepen en aandacht vroegen. Nu ben ik daar niet bang van maar vond dat best vervelend in de zin van dat die mensen geen actie ondernamen de honden bij zich te houden.
Het is dus maar goed die aanlijn en poepruim regels er zijn gekomen anders word het 1 grote ergenis en troep met zo veel honden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:46

Zelf heb ik ook geen moeite met een aanlijnplicht.
Honden luisteren niet meer.

Nadeel het buitengebied kent dat niet. Dus steeds meer ongeleide projectielen hier op de landwegen. Plus hun poep.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:54

karuna schreef:
Ik heb pas een interessant gesprek gehad met een franse veehouder die schapen vleesvee en paarden hield. Sinds 2011 was hij 200 stuks vee kwijt geraakt, voornamelijk schaap. Hij zag het nu als een soort ingecalculeerd bedrijfsrisico waarbij het gedode vee inmiddels in de natuur werd achtergelaten als voedsel. Daardoor had hij het idee dat er minder aanvallen lijken te zijn dan voor die tijd.

En wat bedoel je hier dan mee?
Of volgens deze logica is het dan juist toch goed om geen wolfwerende omheiningen te gebruiken, want de schapen dienen dan mooi als wolvenvoer toch?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:59