Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Ze hoppen van weiland naar weiland om kort te grazen. En weg kunnen de dieren meest ook niet lijkt. Wat ik ben tegengekomen is vaak ingeklemd tussen weg bebouwing en spoorweg, water, drukke weg of industriegebied. In gebieden waar de wolf zeer vaak wordt gezien en recent ook aanvallen geweest.
Je dieren zouden je toch lief moeten zijn.ik zou de gok niet durven nemen. 
Hannanas schreef:Ze springen ook over 1.20 Karuna. En hoger.
En die ontsnapte schapen van de week in Wageningen hadden geluk dat ze door de omheining konden. Als ze dat niet hadden gekund waren er meer dan 6 schapen doodgebeten. Een wolf grijpt in z’n prooidrift en adrenaline alles in z’n buurt.
Wil je het echt goed doen, minimaal 1.60 en een meter diep ondergraven, dan nog niet waterdicht. Een hongerige wolf komt overal door. In dierentuinen niet voor niks 2.20 hoog incl stroom incl ingegraven en dan hebben ze geen honger.
karuna schreef:Ik heb het over enkele draadjes van kniehoogte. Ook waar zeer recent een slachtpartij is geweest. Ik heb nog maar een keer een schaap achter iets gezien dat zou kunnen werken. 160 cm hoog met dubbel raster en de buitenste met een naar buiten kerende bijna een meter brede rand.
SusanH schreef:Vroeger toen ik nog klein was, in de jaren 80, mocht de hond overal los. Dat dat niet meer kan, dat snap ik als eigenaar van een jachthond heel goed. Onze honden gingen ook achter de hazen aanen 1 van onze teckels is ooit te grazen genomen door een groot zwijn die ze wel even dacht te "stellen" zoals ze dat noemen. Hondje heeft het ternauwernood overleefd. Mijn hond is dus aangelijnd, waar dat moet. En tegenwoordig mijd ik bepaalde losloopgebieden ook, als er geen overzicht is. Bijv smalle paadjes, dichte begroeiing. Op een plek zoals Kootwijk (ken het zelf niet) zou ik dus de hond wel los durven laten, omdat je ver kunt kijken. Wij hebben vlakbij huis een klein (je loopt een rondje in een halfuurtje) losloopgebied waar je ook steeds goed zicht op de omgeving hebt. Daar durf ik dus ook nog wel de hond los te hebben. Ondanks dat daar ook wolven zijn gezien. Naief misschien, want als de wolf opduikt kan het snel gaan denk ik. Maar ik wil mijn hond dit pleziertje niet ontnemen. Een hond heeft het nodig om af en toe lekker uit te kunnen razen. Het is een ingecalculeerd risico. En aan de lijn is ook schijnveiligheid. Je moet gewoon altijd alert zijn op de omgeving en de signalen die je hond afgeeft. Ik heb tegenwoordig altijd een wandelstok met scherpe punt mee. Ooit op vakantie gekocht voor wandelen in de bergen. Ik voel me veiliger als ik die mee heb. Heeft me al goede diensten geleverd toen Coco loops was, en er loslopende honden waren waar dat niet is toegestaan. Was toevallig een wolfshond, die ik met de stok op afstand kon houden. Heb de hond in kwestie niet eens aan hoeven raken, kon mijn hond afschermen voor de andere hond dmv de stok.
karuna schreef:Ik heb pas een interessant gesprek gehad met een franse veehouder die schapen vleesvee en paarden hield. Sinds 2011 was hij 200 stuks vee kwijt geraakt, voornamelijk schaap. Hij zag het nu als een soort ingecalculeerd bedrijfsrisico waarbij het gedode vee inmiddels in de natuur werd achtergelaten als voedsel. Daardoor had hij het idee dat er minder aanvallen lijken te zijn dan voor die tijd.