Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:26

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:31

Ik luisterde een aantal weken terug een podcast van Saskia Belleman over huiselijk geweld waarbij vrouwen het slachtoffer zijn en daarin werd ook aangeven dat Nederland niet echt goed scoort als het over het femicide gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

Zweden wordt ook genoemd als land met hoogste femicide (nl op nr drie), en volgens een ander artikel staan Duitsland , Italië en Engeland in de top drie

Even snel: ik lees dat er taakstraffen / geldboetes staan op huiselijk geweld. Overigens denk ik dat de mogelijkheid om weg te kunnen gaan het meest belangrijk is voor vrouwen in die situaties.. maar hoe dat moet als er al een huisvestingsprobleem is, zou ik niet weten.. ik denk dat er een hele keten aan problemen is, die met elkaar te maken hebben..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Zijn dat de cijfers van Europa?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

Vangnet is belangrijk en dat vrouwen niet naïef zijn. Bij mij is de scheiding zonder fysiek geweld verlopen. Maar ik had bij mijn beste vriendin een koffertje met spullen voor mij en de kinderen staan en ik had de sleutel van haar huis voordat ik met de mededeling kwam richting de vader van de kinderen.
Ik wist dat de boosheid heel erg groot zou zijn. Maar het geweld was alleen psychisch en de boosheid enorm, maar hij ging niet over het fysieke lijntje ook al was stalking er ook bij.
Dus ben ook niet naïef. Als je huwelijk heel zwaar is en echt niet ok, dan is je scheiding dat nog veel meer. Ik was overal op voorbereid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:38

Cer schreef:
Zweden wordt ook genoemd als land met hoogste femicide (nl op nr drie), en volgens een ander artikel staan Duitsland , Italië en Engeland in de top drie

Even snel: ik lees dat er taakstraffen / geldboetes staan op huiselijk geweld. Overigens denk ik dat de mogelijkheid om weg te kunnen gaan het meest belangrijk is voor vrouwen in die situaties.. maar hoe dat moet als er al een huisvestingsprobleem is, zou ik niet weten.. ik denk dat er een hele keten aan problemen is, die met elkaar te maken hebben..

Een vrouw die al wordt mishandeld ( lichamelijk of geestelijk) en daarbij te horen krijgt dat ze afgemaakt wordt indien ze weggaat zal niet zo snel de stap zetten. De vrouw die laatst gedood werd zat in een blijf van mijn lijf huis en toch gebeurde het.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:45

In het verleden heb ik vlakbij een Blijf van mijn Lijfhuis gewoond en het was daar een komen en gaan van mannen die buiten wachtten op hun vriendinnen/vrouwen. Er werd heel veel afgesproken buiten de poort en zo zie je dat vrouwen vaak diep in zo'n situatie zitten en er niet makkelijk los van kunnen komen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

Dat hoor je vaak ja, ook dat, ze eerst aangifte doen en die vervolgens weer intrekken. Niet handig maar ergens begrijp ik het ook want mensen willen graag in een goede afloop geloven en daarnaast zijn best veel mensen vergevingsgezind.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:43

BigOne schreef:
Cer schreef:

Een vrouw die al wordt mishandeld ( lichamelijk of geestelijk) en daarbij te horen krijgt dat ze afgemaakt wordt indien ze weggaat zal niet zo snel de stap zetten. De vrouw die laatst gedood werd zat in een blijf van mijn lijf huis en toch gebeurde het.

Die vrouw bleek door een ander naar buiten gelokt te zijn. Maar dat moeten ze nog onderzoeken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:19

Blijf van mijn lijf geeft tot op bepaalde hoogte bescherming. Naar binnen geraken en daa stennis schoppen is lastig..Je komt nl niet zo gemakkelijk binnen en agressie is een telefoontje en de politie rukt gelijk uit. Dit geldt eigenlijk ook voor alle (vrouwen) opvang huizen. De lijntjes met de burgemeester, politie, psychiaters , drugs hulpverlening etc etc zijn gewoon heel kort en snel.
Maar buiten het huis hebben ze er natuurlijk geen zicht op, als het niet in de tuin is of vlakbij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:48

prompter schreef:
Hebben andere landen écht betere resultaten, of wordt femicide daar niet apart benoemd en - net als hier - gewoon als "moord" geregistreerd? Heeft iemand daar zicht op?

Ja, dat hebben ze.
En je zou verwachten dat bijv. in Spanje en Italie de cijfers ivm de machocultuur hoger zouden liggen, maar dat is niet zo. En dat heeft te maken dat je daar door andere mannen als enorme loser wordt gezien als je dat soort dingen doet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:49

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:59

Ik heb geen facebook dus kan het niet zien.

Je post ervoor geeft wel een goede verklaring als dat zo is, dank!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:03

Ik lees veel verschillende dingen over de cijfers… wel dat het hoog op agenda’s staat (maar dan niet of dat dan ook werkt) en dat een aantal landen het niet bijhouden…

De Wikipedia pagina lijkt wat verouderd
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Femicide

En deze Italiaanse heeft het wel degelijk over een Italiaanse macho cultuur
https://nos.nl/artikel/2546940

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29 min geleden

prompter schreef:
Ik heb geen facebook dus kan het niet zien.

Je post ervoor geeft wel een goede verklaring als dat zo is, dank!

Dit was 't:

Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

Wat is het toch een vies ventje...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

:oo wacht even :x wacht even :oo :x >;) -:(- is dit werkelijk gepost door een politicus uit nederland?

Daarmee willen aangeven dat een blonde jonge vrouw beter te vertrouwen is dan een non? En dat je de blonde jonge vrouw moet volgen?

Identificeerd hij zich dan als vrouw? Begrijp ik dat goed? :')

Meer een soort sarcastische opmerking uit ongeloof en verbijstering?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 9 min geleden

Was er niet ongeveer 80 jaar geleden ook een zelfde soort ideaalbeeld?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Ik kan zo'n plaatje ook wel andersom maken... met een knappe, jonge, vriendelijk glimlachende moslima aan de ene kant en een witte, oude, chagrijnige heks aan de andere kant.
Echt niet moeilijk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Wat een laag gedrag :n