Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:51

AOW alleen beschikbaar maken voor mensen die het nodig hebben staat er niet !
Wanneer je zorgt dat mensen in bijstand of aow rond kunnen komen zonder alle toeslagen is dat een win win situatie.
Geen fraude met toeslagen, geen belastingdienst die toekomstige drama’s zoals kinderopvangtoeslag kan veroorzaken. En met de huidige argwanende politieke wind lijkt me dat een heel goed idee !

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:51

Cer schreef:
Ik vind het wel apart dat toeslagen daarin wel onzalig en fraudegevoelig genoemd worden, en in andere stukken juist weer niet. Het afschaffen van toeslagen om fraude zoals bij de 'toeslagen affaire' te voorkomen, was weer 'ja maar zo vaak gebeurt het ook niet, waarom de goede onder de kwade laten lijden' etc

Toeslagen zijn, voor zover ik het begrijp, echt heel vreselijk, voor aanvragers en voor verstrekkers. Maar zonder toeslagen kom je toch bij dat basisloon idee uit?

AOW alleen beschikbaar maken voor mensen zonder of met een klein pensioen lijkt mij prima, jammer dat ze daar niet op doorgegaan zijn.. Is dat al helemaal beklonken of is alles nog een work in progress zeg maar?

AOW is een volksverzekering, voor iedereen. Of je nu wel of nooit of amper gewerkt hebt.
Voor je pensioen heb je zelf (en je werkgever) over het algemeen verplicht mee betaald.
Je had dus tijdens je werk, netto minder loon, omdat je verplicht pensioenpremie moet afdragen.
En dan wordt je later gestraft, krijg je geen AOW en heb je misschien hetzelfde als iemand die nooit voor zijn pensioen (verplicht) heeft gespaard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:54

(Die AOW, is dat die pot die sowieso aan het leegraken is, of valt dat nog wel mee? Oh dat is die pensioenpot geloof ik.. Daar zijn ze mee aan het stunten)

maar oke, dan haal je die AOW terug doormiddel van belastingen in de hogere schaal, zoiets?

Volgens mij gaat het trouwens niet om mensen die niks hebben, maar om mensen die hun AOW niet nodig hebben.. die rijken die zwaarder belast moeten worden. Zo las ik het?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:58

Cer schreef:
(Die AOW, is dat die pot die sowieso aan het leegraken is, of valt dat nog wel mee? Oh dat is die pensioenpot geloof ik.. Daar zijn ze mee aan het stunten)

maar oke, dan haal je die AOW terug doormiddel van belastingen in de hogere schaal, zoiets?

Volgens mij gaat het trouwens niet om mensen die niks hebben, maar om mensen die hun AOW niet nodig hebben.. die rijken die zwaarder belast moeten worden. Zo las ik het?

De werkenden betalen d.m.v. loonbelasting (sociale verzekeringen) de AOW van mensen die nu een AOW ontvangen.
Daar heeft iedereen recht op vanaf 67 jaar.

De pensioen betaal je (ook) zelf (samen met werkgever over het algemeen). Je kunt ook zelf voor je pensioen sparen.
Is dus in feite "eigen" spaargeld.

En dan wordt je later gekort?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:04

maar dat is toch ook zo als je zelf hebt gewerkt en vermogen hebt gemaakt? Dan zit je toch ook in de hogere belastingschaal.. ? Onder het mom van de sterkste schouders en de zwaarste lasten?

Als iemand zn AOW niet nodig heeft, dan kan dat toch zwaarder belast worden? Want dan word die persoon toch niet perse gekort? Hij heeft t toch niet nodig.. net zoals die hogere belastingen, toch?

"gepensioneerden voor wie de AOW een luxe is, zouden beter fiscaal kunnen worden aangepakt"

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:24

Benzz schreef:
nps schreef:

En hij heeft m: https://nos.nl/l/2525177

Die mensen die wij niet in het kabinet willen (Kaag, Rutte) krijgen dus internationale topbanen… hmmm

Er zijn ook zat mensen die Kaag en Rutte wel wilden.

Ben noojt een fan van Rutte zijn beleid geweest.
Ik had niet gedacht dat het nog veel en veel erger zou worden na Rutte.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:30

Electra63 schreef:
AOW is een volksverzekering, voor iedereen. Of je nu wel of nooit of amper gewerkt hebt.
Voor je pensioen heb je zelf (en je werkgever) over het algemeen verplicht mee betaald.
Je had dus tijdens je werk, netto minder loon, omdat je verplicht pensioenpremie moet afdragen.
En dan wordt je later gestraft, krijg je geen AOW en heb je misschien hetzelfde als iemand die nooit voor zijn pensioen (verplicht) heeft gespaard.

De groep die geen pensioen heeft opgebouwd zijn mensen die een eigen onderneming hebben gehad en zelf wel/niet voor hun pensioen zorgen. Verder bestaat die groep uit mensen die niet hebben gewerkt, om welke reden dan ook en een deel heeft te weinig gewerkt.

Electra63 schreef:
De pensioen betaal je (ook) zelf (samen met werkgever over het algemeen). Je kunt ook zelf voor je pensioen sparen.
Is dus in feite "eigen" spaargeld.

Technisch gezien is het uitgesteld loon waarbij de uitstelperiode tientallen jaren beslaat. De AOW gaat op termijn zeker verdwijnen, maar het zal een lang uitgesmeerd traject worden van afbouw. De werkenden van nu hebben er nog recht op, maar er komt een moment dat het geen deel meer uitmaakt van de sociale premies en die groep krijgt het dan ook niet meer.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:33

Cer schreef:
maar dat is toch ook zo als je zelf hebt gewerkt en vermogen hebt gemaakt? Dan zit je toch ook in de hogere belastingschaal.. ? Onder het mom van de sterkste schouders en de zwaarste lasten?

Als iemand zn AOW niet nodig heeft, dan kan dat toch zwaarder belast worden? Want dan word die persoon toch niet perse gekort? Hij heeft t toch niet nodig.. net zoals die hogere belastingen, toch?

"gepensioneerden voor wie de AOW een luxe is, zouden beter fiscaal kunnen worden aangepakt"

Dat kan alleen tegen een korting op de sociale premies en dan nog is het onmogelijk voor de huidige groep van de bevolking die via werk of eigen onderneming sociale premies betaalt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:46

juval schreef:
Janneke2 schreef:
...je kunt er om lachen, je kunt er om huilen - maar het is toch beslist vreemd.

De twee afgevaardigden van de BBB in het Europese parlement zijn toegetreden tot de fractie van de christendemocraten.
... daar hoort een handtekening bij onder het beginsel programma.
En wat is één van de dingen die daar in staan:
de doelen van de Green Deal moeten worden gehaald.

(Inhoudelijk vind ik dat een prima streven, het halen van het Accoord van Parijs en de Europese Green Deal - maar ik stemde geen BBB.
Hoe blij diegenen die wel BBB stemden hier mee zijn...)

wat is je probleem hiermee nu?

Dat ik mij afvraag of dit geen woordbreuk is.
Want dat is iets wat ik politici verschrikkelijk kwalijk neem.

(Inhoudelijk vind ik het uitvoeren van de Green Deal erg verstandig, maar was dat ook beloofd? Wat vindt de BBB kiezer hier van...?)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:55

Veronica2 schreef:
Cer schreef:

Dat kan alleen tegen een korting op de sociale premies en dan nog is het onmogelijk voor de huidige groep van de bevolking die via werk of eigen onderneming sociale premies betaalt.

Uiteindelijk betaal je toch hogere inkomstenbelasting als je 2 inkomens (AOW en pensioen) hebt.
Je kunt maar 1 keer de loonheffingskorting toepassen en je gezamenlijk inkomen valt in een hogere belastingschaal dan als je alleen AOW (en toeslagen) ontvangt.

Maar goed, ook voor ANW en kinderbijslag geldt hetzelfde.
Iedereen heeft er recht op, ongeacht je inkomen.

Als je dat inkomensafhankelijk wil maken, waar leg je de grens en je zult meer ambtenaren nodig hebben voor controle en uitvoering en deze regering wil juist minder ambtenaren.

Ik zie dat voorlopig dus niet gebeuren.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:06

Die grens kun je best dusdanig bepalen dat alleen de echt gefortuneerden geen AOW krijgen.
Het is met deze dingen altijd zo net op het randje. Neem gewoon een ruime marge en je wint er alsnog op.
Oneerlijk? Ja, kan best zijn. Maar eerlijk delen wordt hoe dan ook oneerlijk gevonden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:31

Cer schreef:

Dat zal echt maar een marginale groep zijn voor wie de AOW luxe is. Dat gaat heel veel werk en nagenoeg geen geld opleveren. Even heel simpel een voorbeeld berekening: bij je pensionering heb je recht op 70% van je middelloon. Stel dat het middelloon €2500 per maand is. Dan heb je recht op €1750. Stel de AOW is per maand €1000. Dan bouw je pensioen op over €1750-€1000 = €750 euro per maand. Ofwel: bij het opbouwen van het pensioen en het betalen van de pensioenpremie wordt rekening gehouden met de AOW (dit heet de AOW-franchise).

En er is al differentiatie in de belastingschijven over het pensioen:
https://bijnametpensioen.nl/pensioen-en ... 0belasting.
Als men iets wil doen aan "het niet nodig hebben van de AOW" dan ligt het voor de hand om die tarieven aan te passen ipv nog een heel stelsel op te tuigen.

Veronica2 schreef:
De groep die geen pensioen heeft opgebouwd zijn mensen die een eigen onderneming hebben gehad en zelf wel/niet voor hun pensioen zorgen. Verder bestaat die groep uit mensen die niet hebben gewerkt, om welke reden dan ook en een deel heeft te weinig gewerkt.

Waarbij dat "te weinig gewerkt" ook kan betekenen dat je wellicht je hele leven deeltijd hebt gewerkt maar daardoor jaarlijks niet over de AOW-franchise uitkomt.
Dit is een probleem bij meestal vrouwen en bij wegvallen van de partner levert dat serieuze financiële problemen op.

Hier kan je meer lezen over pensioenopbouw en de AOW-franchise:
https://www.pensioen.com/aow-franchise-2023

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:05

Mogen plaatjes hier ook? Ik kwam zulke mooie tegen vandaag :j
Welliswaar Engels maar geldt m.i. universeel:
Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:11

Ah interessant Riodvos, thanks :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 17:41

Cer schreef:
Van wat ik begrepen heb, vanwege het proces. Dus ondoorzichtig, lastig aan te vragen, het wel of niet toekennen schijnt een lastig proces te zijn (bewijs maar eens dat je arbeidsongschikt bent, ofzoiets), en dan de controle erop, wie heeft wanneer ergens recht op. (bijvoorbeeld het voorbeeld als je 1 euro teveel verdient, dat je dan geen toeslag aan kunt vragen) en het is fraudegevoelig wat weer veel geld kost.

Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor (ik denk dat wij best wat toeslagen laten liggen, vanwege de ondoorzichtigheid) maar dat is wat ik zoal begrijp van mensen die ermee te maken hebben?

Toeslagen hebben niets met wel of niet arbeidsgeschikt te maken. Het gaat om je (verzamel)inkomen. Als je onder een bepaalde grens zit heb je recht op toeslagen, zorg, huur of kindgebonden budget. Dit heeft ook niets met de kinderbijslag te maken.

Ik heb lang zorgtoeslag ontvangen omdat mijn inkomen onder die grens ligt.

Voor wat betreft de AOW, ik ben heel blij dat die bestaat. Omdat ik heel lang parttime heb gewerkt zit ik met een behoorlijk pensioengat. En nu ik niet meer in loondienst werk bouw ik helemaal geen pensioen meer op. Ik probeer zoveel mogelijk te sparen. Maar het zal geen vetpot zijn na mijn pensionering (als dat er uberhaupt inzit met een eigen bedrijf). Dus ik ben blij met AOW, en dit mag wat mij betreft meestijgen met de inflatie (of dit gekoppeld moet worden aan het minimumloon weet ik niet)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 17:50

Janneke2 schreef:
...je kunt er om lachen, je kunt er om huilen - maar het is toch beslist vreemd.

De twee afgevaardigden van de BBB in het Europese parlement zijn toegetreden tot de fractie van de christendemocraten.
... daar hoort een handtekening bij onder het beginsel programma.
En wat is één van de dingen die daar in staan:
de doelen van de Green Deal moeten worden gehaald.

(Inhoudelijk vind ik dat een prima streven, het halen van het Accoord van Parijs en de Europese Green Deal - maar ik stemde geen BBB.
Hoe blij diegenen die wel BBB stemden hier mee zijn...)

Het is niet voor niets dat er steeds minder vertrouwen in de politiek komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:25

Ik heb door ziekte vroegtijdige uitval in werken gehad en daardoor gewoon geen pensioen opgebouwd, ik geloof 175 euro bruto per jaar of zo -O- ik ben dus volledig afhankelijk van de aow dadelijk. Ik mag hopen dat het dan nog voldoende is om te overleven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:26

Roodvos schreef:
Veronica2 schreef:

Waarbij dat "te weinig gewerkt" ook kan betekenen dat je wellicht je hele leven deeltijd hebt gewerkt maar daardoor jaarlijks niet over de AOW-franchise uitkomt.
Dit is een probleem bij meestal vrouwen en bij wegvallen van de partner levert dat serieuze financiële problemen op.

Ja en het is ook een probleem bij mensen die gewoon graag weinig werken omdat ze dat fijner vinden. Allemaal prima, maar men realiseert zich soms niet dat het ook vervelend uit kan pakken en dat inderdaad een meer verdienende partner weg kan vallen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:05

Mijn werkgever doet niet aan pensioen, ook een groep die niets opbouwt. Tenzij ze zoveel verdienen dat ze dat zelf kunnen regelen. Maar dat is bij ons niet zo'n grote groep.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:29

mysa schreef:
Mijn werkgever doet niet aan pensioen, ook een groep die niets opbouwt. Tenzij ze zoveel verdienen dat ze dat zelf kunnen regelen. Maar dat is bij ons niet zo'n grote groep.

Dan ben je best een uitzondering.
Vroeger kwam dat best vaak voor.
Maar nu valt ruim 80% van de werknemers onder een cao en tegenwoordig heeft iedere cao een pensioenregeling.
Met dank aan de vakbonden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:30

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:32

prompter schreef:
Een PVV'er die voor onrust zorgt onder de coalitiegenoten. Ik ken de situatie in Gaza niet goed genoeg, maar de signalen wijzen toch op zijn ongelijk volgens mij:

https://www.nu.nl/politiek/6317467/pvve ... reerd.html

|( De feiten doen er dus niet meer toe. Bah, dat belooft wat voor de toekomst!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:34

:oo -O- |( jemig waarom zou je zoiets willen zeggen? Al die hulporganisaties zijn gek dan en overdrijven? 8)7

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:39

Electra63 schreef:
mysa schreef:

Dan ben je best een uitzondering.
Vroeger kwam dat best vaak voor.
Maar nu valt ruim 80% van de werknemers onder een cao en tegenwoordig heeft iedere cao een pensioenregeling.
Met dank aan de vakbonden.

Volwassenenonderwijs, inderdaad een uitzondering blijkbaar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:39