Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:48

juval schreef:
(....) boeren zullen altijd blijven. Ik denk en hoop dat we in de toekomst toch nog voedsel (onbewerkt) van het land en van de boerderij kunnen krijgen en dat niet alles in fabrieken gemaakt gaat worden.

Die snap ik niet helemaal.
Groente, melk etc komt nu eenmaal niet uit de fabriek.
Citaat:
De toekomstige generaties zullen te maken krijgen met veel uitdagingen voor wat betreft klimaat(...)
Ik zie het probleem van export niet.(...) Waarom zouden andere bedrijven wel mogen exporteren, en de agrarische sector niet?

Ik zie export - en veel te goedkoop transport - wel als een probleem.
(Corona crisis, mondkapjes uit China - dat soort afhankelijkheid moet je niet toestaan.)
En het is geen onwetendheid dat ik weiger bij Aliexpress te bestellen.

Wel zou het raar zijn als 'boeren als ondernemers' andere regels zouden hebben dan andere ondernemers.

Of boeren van A tot Z alleen maar ondernemers zijn, ik betwijfel het.
A way of life, omgaan met dieren en planten is toch net iets anders.

Citaat:
Maar het gros van de consumenten blijft toch voor de goedkoopste optie gaan.. en daar spelen de supermarkten uiteraard ook op in. Logisch ook, hun belang is verkopen wat de consument wil kopen.

En wat zou het goed zijn als individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten omdat de kartelwaakhond anders ingesteld wordt.
Wat een keiharde reden voor boeren is om Groen Links te stemmen
(ipv te verketteren en wat al niet).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:00

Janneke2 schreef:
juval schreef:
(....) boeren zullen altijd blijven. Ik denk en hoop dat we in de toekomst toch nog voedsel (onbewerkt) van het land en van de boerderij kunnen krijgen en dat niet alles in fabrieken gemaakt gaat worden.

Die snap ik niet helemaal.
Groente, melk etc komt nu eenmaal niet uit de fabriek.

Komt nog niet uit de fabriek. Kweekvlees komt immers wel uit een fabriek. De eerste restaurants hebben het liggen, maar het mag nog niet verkocht worden: https://kweekvleesinfo.nl/kweekvlees-et ... bestellen/

En je hebt uiteraard ook de groenteflats: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/413 ... ls-vroeger

En ook voor (in dit geval moeder)melk zijn ze aan het experimenteren: https://www.biomilq.com/

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:03

Ik vind alle bedrijven die flink vervuilen niet prettig. Het maakt me dan niks uit of het de agrarische sector is, Tata Steel of Schiphol. Ik vind dat die allemaal aangepakt moeten worden, niet gesubsidieerd moeten worden, en belast moeten worden voor de vervuiling.

Als je dan ook nog vooral exporteert (in de agrarische sector kalfsvlees oa) dan sta je wat mij betreft bovenaan de lijst.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:51

juval schreef:
het aantal boeren in Nederland zal door natuurlijk verloop flink verminderen. Maar boeren zullen altijd blijven. Ik denk en hoop dat we in de toekomst toch nog voedsel (onbewerkt) van het land en van de boerderij kunnen krijgen en dat niet alles in fabrieken gemaakt gaat worden. De toekomstige generaties zullen te maken krijgen met veel uitdagingen voor wat betreft klimaat, regelgeving en wispelturige beleidsmakers en consumenten.

Oké, maar wat betekent dat voor de boer als beroep? Dit zijn allemaal externe factoren, klinkt een beetje alsof je een speelbal bent van beleid- en regelgeving. Kan je zelf dingen doen om iets meer regelproof te zijn qua verduurzamen denk je? En volgens mij gaat dit over de kleinere boer, niet over de agroreuzen. Hoe zie je dat voor je qua toekomst, gaan die de kleinere boeren vervangen?

juval schreef:
Ik zie het probleem van export niet. Heel veel producten worden toch ge-exporteerd, net als dat we ook heel veel producten en voedsel willen importeren. dat is ook marktwerking. Waarom zouden andere bedrijven wel mogen exporteren, en de agrarische sector niet?

absurd intensief? dat valt voor wat de melkveehouderij zeker wel mee vind ik. Wat bedoel je precies met de absurditeit van de melkveehouderij?
Intensief/extensief heeft voor de melkveehouderij voornamelijk te maken of koeien wel of niet buiten gaan en of er voldoende grond rondom de boerderij is. Weidegang wordt sowieso gepromoot dus meer de kant van extensief op, meer dan 80% van de melkkoeien komt in de wei.

Ik heb het niet over de melkveehouderij, maar over de agrarische sector als geheel in Nederland. Het probleem is niet de export an sich, het probleem is dat we heel veel produceren voor het buitenland, met alle nadelige gevolgen voor natuur- en dier. We zijn een heel klein land, maar produceren heel veel. Ik snap dat het voor de "kleinere" boer echt niet tof is wat er nu gebeurt, maar aan de andere kant is de sector hoe deze nu werkt in mijn ogen niet toekomstproof en lijkt het mij verstandig als boeren zich zouden kunnen bezighouden met schaalverkleining, natuurvriendelijker boeren en we als geheel gewoon wat minder gaan produceren. Boeren hoeven zéker niet weg. Ik weet niet echt wat de verhouding is tussen de kleinere bedrijven en de intensieve agroreuzen trouwens.

Bron (onder andere): https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... sexporteur.
https://www.netherlandsandyou.nl/web/be ... %20netwerk.

juval schreef:
Intensief betekent vaak ook efficiënt.

Kijk, ik word ook blij van wroetende varkens en buitenlopende kippen, dat mag van mij ook wel meer gepromoot worden (evt met subsidies haha). Ik probeer in de winkel op te letten wat voor vlees ik koop. Maar het gros van de consumenten blijft toch voor de goedkoopste optie gaan.. en daar spelen de supermarkten uiteraard ook op in. Logisch ook, hun belang is verkopen wat de consument wil kopen.

Dat klopt, en snap ik ook helemaal maar vind ik dus voor de toekomst niet houdbaar. Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als vlees duurder zou worden, boeren een eerlijkere prijs zouden krijgen zodat er niet zoveel geexporteerd zou hoeven worden. Dat betekent minder vraag naar vlees, ergo minder vleesboeren, ergo natuur- milieu en dierenwelzijn winst. En dan verhongeren we nog steeds niet in Nederland.

Thx overigens voor je toelichting, ik heb erg weinig kaas gegeten van boeren, dan wel weer van natuur- en milieu in Nederland. Werk die zich bezighouden met trends rondom dieren- en plantenwelzijn in Nederland. En daar is stikstof dus wel een dingetje.

Kinke

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:19

en gaan we dan nog wel importeren? Of eten we alleen nog wat we hier kunnen produceren in het juiste seizoen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:26

@nps, ik vond deze tabel.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/11 ... naar%20107.

wat je precies bedoelt met agroreuzen weet ik niet, zijn dat de boeren met meer dan 500 koeien? die zijn zeldzaam in Nederland. Gemiddeld heeft een bedrijf iets van 110 koeien meen ik.

ik kan alleen over de melkveehouderij uit ervaring spreken. Het werk als boer is dynamisch en in de laatste 100 jaar al gigantisch veranderd door allerlei techniek wat het handwerk heeft vervangen. Overal zijn nu machines of robots voor. Terug naar vroeger is geen optie, we gaan niet meer de ploeg achter het paard binden etc. Ook met de hand melken is geen doen.

Aan verduurzaming doen de meeste boeren al veel. Heel veel stallen hebben zonnepanelen. Er wordt actief ingezet op kruidenrijk grasland wat voor de biodiversiteit goed zou zijn. Er wordt hard gewerkt aan kringlooplandbouw er is veel oog voor dierenwelzijn, natuurinclusief boeren en biodiversiteit. Dit soort aanpassingen wordt vanuit onze melkfabriek (Friesland Campina) geëist, er is een puntensysteem waar je als boer aan moet voldoen, en we krijgen strafpunten (korting op het melkgeld) als we het niet goed op orde hebben. Dit wordt jaarlijks gecontroleerd.

Afschalen naar minder productie en kleinere bedrijven is niet levensvatbaar, dat gaat de financierder niet oké vinden. De kosten lopen door, en worden door schaalverkleining waarschijnlijk hoger door lagere efficiëntie. Ik heb geen economie gestudeerd, maar dat lijkt me een logisch gevolg.

Helaas werkt regelgeving vaak averechts (afschaffing derogatie, kalenderlandbouw, vernatting) waardoor boeren meer kosten moeten maken.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:36

Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 08-09-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:39

juval schreef:
@nps, ik vond deze tabel.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/11 ... naar%20107.

wat je precies bedoelt met agroreuzen weet ik niet, zijn dat de boeren met meer dan 500 koeien? die zijn zeldzaam in Nederland. Gemiddeld heeft een bedrijf iets van 110 koeien meen ik.

ik kan alleen over de melkveehouderij uit ervaring spreken. Het werk als boer is dynamisch en in de laatste 100 jaar al gigantisch veranderd door allerlei techniek wat het handwerk heeft vervangen. Overal zijn nu machines of robots voor. Terug naar vroeger is geen optie, we gaan niet meer de ploeg achter het paard binden etc. Ook met de hand melken is geen doen.

Aan verduurzaming doen de meeste boeren al veel. Heel veel stallen hebben zonnepanelen. Er wordt actief ingezet op kruidenrijk grasland wat voor de biodiversiteit goed zou zijn. Er wordt hard gewerkt aan kringlooplandbouw er is veel oog voor dierenwelzijn, natuurinclusief boeren en biodiversiteit. Dit soort aanpassingen wordt vanuit onze melkfabriek (Friesland Campina) geëist, er is een puntensysteem waar je als boer aan moet voldoen, en we krijgen strafpunten (korting op het melkgeld) als we het niet goed op orde hebben. Dit wordt jaarlijks gecontroleerd.

Afschalen naar minder productie en kleinere bedrijven is niet levensvatbaar, dat gaat de financierder niet oké vinden. De kosten lopen door, en worden door schaalverkleining waarschijnlijk hoger door lagere efficiëntie. Ik heb geen economie gestudeerd, maar dat lijkt me een logisch gevolg.

Helaas werkt regelgeving vaak averechts (afschaffing derogatie, kalenderlandbouw, vernatting) waardoor boeren meer kosten moeten maken.

Dus het komt door de Rabobank ?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:16

:D die heb ik niet genoemd, maar de meeste boeren hebben om bij te blijven flink moeten investeren. Dat kan niet allemaal met eigen geld, dus daar zijn leningen en hypotheken voor afgesloten die dus ook afbetaald moeten worden. De investeerders en banken zitten er bovenop dat er voldoende omzet/winst wordt gemaakt ja.

net als bij elk ander bedrijf.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:29

Sakura789 schreef:
En toch kan het blijven boeren en minderen van koeien; https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... cooperatie en recent las ik ook een voorbeeld, maar die moet ik even opzoeken.

Economie is ook slimmer bezig zijn en niet doen zoals het altijd is gedaan + x%. Je moet voort blijven bewegen en investeren (en soms stoppen als dat economisch beter is), dat is niet alleen voor de boeren het geval.

Edit; de andere is https://www.biojournaal.nl/article/9553 ... 15-koeien/

van 15 koeien kunnen we niet leven. De boeren in dit stuk hebben er een winkel en recreatie/zorgtak naast bij nodig. Dat moet je maar willen en kunnen. Ik wens ze veel succes, maar voor veel boeren is dit niet wat ze willen.

hetzelfde als Zuco in Dokkum, prachtig concept, maar wel een niche. Ze hebben het met covid ook erg moeilijk gehad. Nu gaat het weer goed zie ik. Ook dit is niet voor alle boeren haalbaar.

De meeste boeren willen gewoon blijven boeren. Een mooi product leveren waar zeker vraag naar is en blijft.

zullen we het nu weer over een ander onderwerp hebben :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:32

juval schreef:
hou toch op met hakken in het zand! die wil ik echt niet meer horen. Onze sector is al zo in beweging en bezig met allerlei aanpassingen om zo goed, diervriendelijk, gezond, innovatief en efficiënt te produceren. We voldoen aan alle regels en zijn heel druk bezig met de omslag naar kringloop en natuurinclusief.

Maar biologisch gaat gewoon niet werken (zonder subsidies)... er is gewoon GEEN markt voor.

En ik ben wel benieuwd naar cijfers over boeren die GL zouden stemmen. Dit geloof ik niet erg.

En uiteraard zijn we in samenwerking met allerlei 'groene' instanties. Zelf doe ik bijvoorbeeld mee met een project voor de vlinderstichting. We beheren ook nog een stuk natuur.

Biologisch is veel lekkerder en veel gezonder. Ik koop zo veel mogelijk biologisch. Beter voor mijn gezondheid en voor de natuur. Heel ietsje duurder misschien maar je hebt er minder van nodig om aan de benodigde vitaminen te komen die daar nog wel inzitten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:46

ik proef geen verschil tussen biologische of gangbare melk, en ik geloof ook niet dat dat gezonder zou zijn eerlijk gezegd. Maar qua groente en fruit zou het best kunnen kloppen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:56

Ik proef vaak wel degelijk verschil, vooral Arla vond ik echt lekkerder.
Drink inmiddels Kalverliefde, daarin proef ik minder verschil met gangbare melk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:11

Vandaag super lekker gegeten in restaurant. Dat maakte de opmerking los, dat het wel leek of we onze eigen (bio) groente uit de tuin hadden op ons bordje. Alles was zo vreselijk lekker. De 1ste keer deze week dat het zo fantastisch was.
Zijn we bij de kassa, wijst manlief op het bio bord waarop reclame wordt gemaakt voor de bio streek producten waarmee gekookt wordt(,wordt streng op toegezien in Frankrijk dat dit dan ook zo is). Ok, daarom was het dus zo lekker.
Dus blijkbaar is het wel te proeven zelfs als het onbekend is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:16

mysa schreef:
Ik proef vaak wel degelijk verschil, vooral Arla vond ik echt lekkerder.
Drink inmiddels Kalverliefde, daarin proef ik minder verschil met gangbare melk.

Kalverliefde melk (die koop ik ook) zit heel veel verschil in omdat het van verschillende boeren komt. Je kunt het bedrijf traceren.De smaken zijn steeds verschillend. Ik denk (weet niet zeker) dat bij reguliere melk de melk van verschillende bedrijven gemengd wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:42

Kinke schreef:
en gaan we dan nog wel importeren? Of eten we alleen nog wat we hier kunnen produceren in het juiste seizoen?

En wat doen we dan als een oogst minder is? Ik vind het allemaal niet zo simpel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:04

Als er oorlog komt word je afhankelijk van wat in je eigen land geproduceerd wordt. Dat zie je nu wel met Oekraine.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:20

anjali schreef:
Als er oorlog komt word je afhankelijk van wat in je eigen land geproduceerd wordt. Dat zie je nu wel met Oekraine.

Daarom is het altijd belangrijk dat een land haar eigen bevolking te eten kan geven. In ieder geval zoveel mogelijk en dan vooral met het oog op de grote steden.
Het platteland red zich wel tijdens oorlog. Terwijl de mensen vaak honger lijden in de steden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:04

pien_2010 schreef:
anjali schreef:

Daarom is het altijd belangrijk dat een land haar eigen bevolking te eten kan geven. In ieder geval zoveel mogelijk en dan vooral met het oog op de grote steden.
Het platteland red zich wel tijdens oorlog. Terwijl de mensen vaak honger lijden in de steden.

Daarom moet je niet haast alle boeren wegpesten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:16

Jessix schreef:
Kinke schreef:

En wat doen we dan als een oogst minder is? Ik vind het allemaal niet zo simpel.

Ik ben heel erg voor groenten van het seizoen eten.
... als in: dat doe ik al zo'n veertig jaar.
(Ik ben rijk genoeg voor onzin zoals in februari frambozen uit Argentinië. Maar ik wens mijn kleinkinderen een mooie toekomst en houd mijn ecologische voetafdruk laag.)

Er staat geen ijzeren gordijn om Nederland - als de appeloogst dit jaar mislukt, kan Duitsland wellicht bijspringen.

Maar dat is net niet hetzelfde als 'de boel inrichten op' im- en export.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:22

Dik 70 % van de import gaat er bijna direct weet uit, af na bewerking of gewoon doorverkoop . Dus 75 % export en 75 % import zit nogal een groot verschil tussen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:45

Citaat:
Daarom moet je niet haast alle boeren wegpesten.

Overdrijven is ook een kunst Anjali, waarbij het inderdaad belangrijk is dat er met beleid de veranderingen worden doorgevoerd.
Vlees is er in elk geval genoeg. Want als er oorlog is kunnen de varkens ook niet naar de VS. Nl is de grootste varkensvlees expediteur ter wereld. Dus die boeren zitten dan met een giga overschot. Alleen wil je niet dat Nederland zelfvoorzienend wordt want dan missen we ook veel

https://www.nporadio1.nl/nieuws/wetensc ... en-voedsel

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:18

Hmm, ik zie net wat punten uit het bbb programma en daar word ik nog niet erg enthousiast van. Huishoudlessen, weer 130 rijden (weer alle borden en hectometerpaaltjes aanpassen, kost een vermogen) en helemaal niets over woningbouw, en zeer terughoudend over euthanasie en abortus. Ik ga het nog uitgebreider bekijken, maar deze punten sluiten niet aan bij wat ik graag zou zien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:19

Wat mijn man zo 123 opnoemde (zelf nog geen tv gezien, hij had een nieuwsitem gezien met info uit het verkiezingsprogramma), maakte dat wat ik al vermoedde, nu zekerheid is.
Ik ga zeker geen BBB stemmen :n

Dat is niet waar ik naartoe zou willen met Nederland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:26

Ik denk dat veel mensen huishoudlessen goed kunnen gebruiken.. toevallig schreef ik daar laatst wat over.. dat je op school 5jaar kunt leren hoe je de oppervlakte van een driehoek uitrekent of hoe vaten communiceren maar niet hoe je een hypotheek afsluit, hoe verzekeringen werken, hoe je huishoudboekje goed voor elkaar is etc…
Althans, dat valt een klein beetje binnen maatschappijleer misschien maar t houdt niet over ..