juval schreef:het aantal boeren in Nederland zal door natuurlijk verloop flink verminderen. Maar boeren zullen altijd blijven. Ik denk en hoop dat we in de toekomst toch nog voedsel (onbewerkt) van het land en van de boerderij kunnen krijgen en dat niet alles in fabrieken gemaakt gaat worden. De toekomstige generaties zullen te maken krijgen met veel uitdagingen voor wat betreft klimaat, regelgeving en wispelturige beleidsmakers en consumenten.
Oké, maar wat betekent dat voor de boer als beroep? Dit zijn allemaal externe factoren, klinkt een beetje alsof je een speelbal bent van beleid- en regelgeving. Kan je zelf dingen doen om iets meer regelproof te zijn qua verduurzamen denk je? En volgens mij gaat dit over de kleinere boer, niet over de agroreuzen. Hoe zie je dat voor je qua toekomst, gaan die de kleinere boeren vervangen?
juval schreef:Ik zie het probleem van export niet. Heel veel producten worden toch ge-exporteerd, net als dat we ook heel veel producten en voedsel willen importeren. dat is ook marktwerking. Waarom zouden andere bedrijven wel mogen exporteren, en de agrarische sector niet?
absurd intensief? dat valt voor wat de melkveehouderij zeker wel mee vind ik. Wat bedoel je precies met de absurditeit van de melkveehouderij?
Intensief/extensief heeft voor de melkveehouderij voornamelijk te maken of koeien wel of niet buiten gaan en of er voldoende grond rondom de boerderij is. Weidegang wordt sowieso gepromoot dus meer de kant van extensief op, meer dan 80% van de melkkoeien komt in de wei.
Ik heb het niet over de melkveehouderij, maar over de agrarische sector als geheel in Nederland. Het probleem is niet de export an sich, het probleem is dat we heel veel produceren voor het buitenland, met alle nadelige gevolgen voor natuur- en dier. We zijn een heel klein land, maar produceren heel veel. Ik snap dat het voor de "kleinere" boer echt niet tof is wat er nu gebeurt, maar aan de andere kant is de sector hoe deze nu werkt in mijn ogen niet toekomstproof en lijkt het mij verstandig als boeren zich zouden kunnen bezighouden met schaalverkleining, natuurvriendelijker boeren en we als geheel gewoon wat minder gaan produceren. Boeren hoeven zéker niet weg. Ik weet niet echt wat de verhouding is tussen de kleinere bedrijven en de intensieve agroreuzen trouwens.
Bron (onder andere): https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... sexporteur.
https://www.netherlandsandyou.nl/web/be ... %20netwerk.
juval schreef:Intensief betekent vaak ook efficiënt.
Kijk, ik word ook blij van wroetende varkens en buitenlopende kippen, dat mag van mij ook wel meer gepromoot worden (evt met subsidies haha). Ik probeer in de winkel op te letten wat voor vlees ik koop. Maar het gros van de consumenten blijft toch voor de goedkoopste optie gaan.. en daar spelen de supermarkten uiteraard ook op in. Logisch ook, hun belang is verkopen wat de consument wil kopen.
Dat klopt, en snap ik ook helemaal maar vind ik dus voor de toekomst niet houdbaar. Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als vlees duurder zou worden, boeren een eerlijkere prijs zouden krijgen zodat er niet zoveel geexporteerd zou hoeven worden. Dat betekent minder vraag naar vlees, ergo minder vleesboeren, ergo natuur- milieu en dierenwelzijn winst. En dan verhongeren we nog steeds niet in Nederland.
Thx overigens voor je toelichting, ik heb erg weinig kaas gegeten van boeren, dan wel weer van natuur- en milieu in Nederland. Werk die zich bezighouden met trends rondom dieren- en plantenwelzijn in Nederland. En daar is stikstof dus wel een dingetje.