Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 10:07

Iemand van de VVD woont notabene in wolvengebied!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 10:08

Zichtmelding Otterlo Gld
Citaat:
Otterlo Gelderland
07-02-2026
23.03 uur

Zichtmelding

Wolf gezien, vanaf de kant van Arnhem, links van de weg, hoek van de Rooseboomswegje/N310

meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1HAnSKSM ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 10:12

Zichtmelding Heerde Gld, 3 wolven
Citaat:
Heerde Gelderland
07-02-2026
21.00 uur

Zichtmelding

3 wolven staken de Elburgerweg over richting het Westen.

meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1FuUNTHZ ... tid=wwXIfr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 10:26

tienus63 schreef:
Iemand van de VVD woont notabene in wolvengebied!

Dat zegt niets. Hier ook legio mensen met uiteenlopende politieke kleur, die het allemaal fantastisch vinden. Niet alleen de vee-aanvallen maar ook na diverse confrontaties met wandelaars met honden. Ze zien het gewoon niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 10:28

Zichtmelding Hattem Gld
Citaat:
8 februari 2026/Hattem/Gelderland
Zichtmelding wolf
Tijd: 9.30 uur
VierVoet melding

Afbeelding
Afbeelding
Bron Viervoet

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 10:31

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 11:01

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 14:19

Citaat:
Ik had dus in december 2025 een Woo-verzoek ingediend bij de Provincie Drenthe ivm Protocol dode wolf Spier maart 2024 van WUR/WENR. In dit eerder openbaar gemaakte protocol werden passages aangetroffen die onduidelijkheid opriepen over de aard van het uitgevoerde onderzoek en de gebruikte terminologie, waaronder een verwijzing naar een “nieuw ontdekte spier (in herdershond)” in een protocol dat betrekking heeft op een wolf. Dit riep namelijk vragen op over de wetenschappelijke context en of hier sprake was van een reguliere of specifieke onderzoekshandeling. Er zijn delen van het protocol, met name over de achterpoten en klauwen, zwartgelakt. Het is onduidelijk op welke Woo-uitzonderingsgronden deze lakking is gebaseerd en of het hierbij feitelijke anatomische waarnemingen betreft, die in beginsel openbaar zouden moeten zijn. Ook wordt in het protocol verwezen naar foto’s die niet zijn meegenomen in het Woo-besluit.

Ik kreeg net een afwijzingsbesluit van de Provincie Drenthe binnen. Foto’s zijn uitsluitend bedoeld voor interne afstemming binnen WENR/ WUR en zwartgelakte informatie achter oren, poten, wolfsklauwen achterpoten betreft een naam van een persoon. Dat laatste betwijfel ik! De wolvenknuffelaars hebben weer een hoop te verbergen en hier is het laatste woord ook nog niet over gezegd. Waarom mogen wij de foto’s niet zien? Forum voor Democratie Drenthe heeft hier ook vragen over gesteld dus wacht ik die eerst even af.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1864RS ... tid=wwXIfr

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 15:38

De roedels worden groter, wolven worden steeds vaker in grotere aantallen gezien, in een centrum is ook geen incident meer...

En we wachten rustig af.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 16:55

Ook Landgoed Tongeren heeft borden opgehangen. Bij de start en op diverse andere plekken. Ik had een hondje bij me. Die zat wel aan een lange lijn. En ik ging expres pas om 10:30. Maar door de dichte mist was het wel een beetje eng. Sprak ook andere mensen die het spannend vonden. Zij durfden de hond niet meer los te laten.

Afbeelding
Afbeelding

De mist ter illustratie:
Afbeelding

Mijn foto’s gelieve niet op andere plekken delen zonder toestemming.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 17:19

Ik laat ze in Putten ook niet meer los helaas.
En in m'n uppie hardlopen en dwalen over kleine bospaadjes vind ik ook minder leuk nu en doe ik eigenlijk ook niet meer. Echt jammer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 18:10

MarlindeRooz schreef:
Ook Landgoed Tongeren heeft borden opgehangen. Bij de start en op diverse andere plekken. Ik had een hondje bij me. Die zat wel aan een lange lijn. En ik ging expres pas om 10:30. Maar door de dichte mist was het wel een beetje eng. Sprak ook andere mensen die het spannend vonden. Zij durfden de hond niet meer los te laten.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

De mist ter illustratie:
[ Afbeelding ]

Honden mogen daar sowieso vrijwel nergens los.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 18:24

Ik kwam vanmorgen een heel enthousiast bericht tegen van iemand die een omheind losloopgebied bij Kootwijk aanraadde omdat daar geen wolven zouden komen. Helaas, die laten zich door de omheining niet tegen houden. Verbaasde reacties en ook reacties als, ik heb ze nog niet gezien, dus....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 18:27

mysa schreef:
MarlindeRooz schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

De mist ter illustratie:
[ Afbeelding ]

Dat snap ik en weet ik. Het was meer een algemene opmerking.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 18:34

SusanH schreef:
Ik kwam vanmorgen een heel enthousiast bericht tegen van iemand die een omheind losloopgebied bij Kootwijk aanraadde omdat daar geen wolven zouden komen. Helaas, die laten zich door de omheining niet tegen houden. Verbaasde reacties en ook reacties als, ik heb ze nog niet gezien, dus....

Daar laat ik ze wel los. Dat is zo open, daar zie je alles.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 19:49

Zichtmelding Vierhouten Gld
Citaat:
Vierhouten Gelderland
08-02-2026
15.45 uur

Zichtmelding

Wolf gezien, in het bos vlakbij Postpad, hij kwam uit het bos aan de Oostkant en ging richting Westen, volgde 2 tellen het pad naar het Noorden en rende weer terug het bos in naar het Oosten.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1HwN5EYv ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 20:09

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
08-02-2026
18.38 uur

Zichtmelding

Er stak zojuist een wolf over op de Garderenseweg net voorbij Koudhoorn gezien vanuit Putten. Van rechts naar links.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1BmgW8fP ... tid=wwXIfr

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 23:12

mysa schreef:
MarlindeRooz schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

De mist ter illustratie:
[ Afbeelding ]

Deels zitten we hierdoor ook in dit schuitje… mensen die hun hond ergens loslaten waar het verboden is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 07:57

Vroeger toen ik nog klein was, in de jaren 80, mocht de hond overal los. Dat dat niet meer kan, dat snap ik als eigenaar van een jachthond heel goed. Onze honden gingen ook achter de hazen aan := en 1 van onze teckels is ooit te grazen genomen door een groot zwijn die ze wel even dacht te "stellen" zoals ze dat noemen. Hondje heeft het ternauwernood overleefd. Mijn hond is dus aangelijnd, waar dat moet. En tegenwoordig mijd ik bepaalde losloopgebieden ook, als er geen overzicht is. Bijv smalle paadjes, dichte begroeiing. Op een plek zoals Kootwijk (ken het zelf niet) zou ik dus de hond wel los durven laten, omdat je ver kunt kijken. Wij hebben vlakbij huis een klein (je loopt een rondje in een halfuurtje) losloopgebied waar je ook steeds goed zicht op de omgeving hebt. Daar durf ik dus ook nog wel de hond los te hebben. Ondanks dat daar ook wolven zijn gezien. Naief misschien, want als de wolf opduikt kan het snel gaan denk ik. Maar ik wil mijn hond dit pleziertje niet ontnemen. Een hond heeft het nodig om af en toe lekker uit te kunnen razen. Het is een ingecalculeerd risico. En aan de lijn is ook schijnveiligheid. Je moet gewoon altijd alert zijn op de omgeving en de signalen die je hond afgeeft. Ik heb tegenwoordig altijd een wandelstok met scherpe punt mee. Ooit op vakantie gekocht voor wandelen in de bergen. Ik voel me veiliger als ik die mee heb. Heeft me al goede diensten geleverd toen Coco loops was, en er loslopende honden waren waar dat niet is toegestaan. Was toevallig een wolfshond, die ik met de stok op afstand kon houden. Heb de hond in kwestie niet eens aan hoeven raken, kon mijn hond afschermen voor de andere hond dmv de stok.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 08:12

Pff, er zitten veel reeën hier in het bos, we zien ze al heel minder, en nu komen er in de straatapp elke avond ook berichten voorbij dat de reeën in het bos in paniek zijn, heel veel geblaf en geren. Ik vind het zo sneu, ik geniet altijd van die reeën die hier rondlopen en lekker staan te grazen. Sowieso komt er nu meer informatie naar buiten, nu die roedel van zeven is gezien. Klaarblijkelijk heeft een boswachter al uitgesproken dat een paartje zich hier in het bos heeft gevestigd, mijn hemel echt... Krijgen we nog welpen ook straks. Het bos is hier klein en druk!

Ik dacht in de plaatselijke Facebookgroep een bericht te plaatsen met een waarschuwing, het halve dorp loopt hier met kinderen en honden in het bos met mooi weer, of fietst er doorheen naar werk of school, ze hebben allemaal geen idee van die wolven. Nou, mooi niet, bericht werd afgewezen, had echt een net bericht geschreven en er zelfs bijgezet dat ze de reacties uit konden schakelen. Ik vind het bizar, wat is dit voor een kop in het zand gedrag? Nou ja, toen maar op mijn eigen pagina gezet en inmiddels bijna honderd keer gedeeld, dus dan bereikt het zijn doel ook wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 09:23

Zichtmelding Noord-Sleen Dr
Citaat:
Noord-Sleen, Drenthe
09-02-2026
08.55 uur

Zichtmelding

Wolf gezien in losloopgebied bij Kibbelveen langs de Slenerweg. Hij liep vanaf de parkeerplaats het bos in.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/186gkCTt ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 12:58

Zichtmelding Sellingen Gr. Wolf loopt met wandelaar en twee honden mee.
Citaat:
Sellingen, Groningen
09-02-2026
08.30 uur

Zichtmelding

“Vanochtend rond 08.30 uur een wolf gespot in het Sellingerbos. Hij/zij liep achter mij en mijn 2 honden aan tot bijna bij de kruising Ruiten-A kanaal/Hassebergerweg in Sellingen. Hij liep in noordelijke richting.”

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1NhTmy ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 13:03

Aanvulling op de aanval Rucphen NB 6-2-2026
Citaat:
Rucphen, Noord-Brabant Aanval op schapen 06-02-2026 Aanvulling met meer informatie

Aanvulling met meer informatie over eerder geplaatst bericht van ons op 06-02

“In de nacht van 6 februari zijn er schapen gepakt in Sprundel (gemeente Rucphen) en is er tevens een ooi gepakt in de Pannenhoef achter 1.25 m hoog elektrisch draad. In deze omgeving worden al langere tijd sporen gezien en net voor de Kerst is er ook een wolf in de avond gezien bij de Rondgors Rijsbergen. Wees alert op uw (huis)dieren!”

We wensen de eigenaren wederom veel sterkte.

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1HcRah2v ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:27

Martine ik mis de reeën hier ook. Zag ze eerder bijna dagelijks. Het is nu steeds minder. De Heuvelrug is echt geen geschikt leefgebied. Veel te veel mensen. Maar dat vind ik voor heel Nederland gelden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:45

Ik lees al een flinke tijd mee. En lees overal wolfwererd raster gebruikt en zo. Maar toch heb ik afgelopen jaar pas een keer schapen daar achter gezien. Afgelopen dagen een eind met de auto weer moeten rijden en veel schapen en kleine ponys gezien. Maar geen enkele keer iets hogers dan een meter en nergens iets dubbel of hoger of degelijker dan een simpel stroomdraadje. Daar waar recent schapen zijn aangevallen staan twee groepen achter een draadje van pakweg 50 cm of zo. De ooien aan de ene kant de rammen aan de andere kant. En zo zie ik eigenlijk alleen maar de schapen staan. Achter die lage stroomdraadjes waar een buldog nog overheen komt. Dan schiet dat toch ook niet op :n

Je zou toch zeggen dat je als eigenaar wel enige vorm van maatregelen neemt om je dieren te beschermen.