Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Otterlo Gelderland
07-02-2026
23.03 uur
Zichtmelding
Wolf gezien, vanaf de kant van Arnhem, links van de weg, hoek van de Rooseboomswegje/N310
meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

Citaat:Heerde Gelderland
07-02-2026
21.00 uur
Zichtmelding
3 wolven staken de Elburgerweg over richting het Westen.
meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

Citaat:8 februari 2026/Düsseldorf/Noordrijn-Westfalen/Duitsland
Zichtmelding wolf
Tijd: 6.40 uur
https://www.facebook.com/groups/412503342135100/

Citaat:7 februari 2026/Lunteren/Gelderland
Aanval op schapen in de ochtend
2 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte

Citaat:Ik had dus in december 2025 een Woo-verzoek ingediend bij de Provincie Drenthe ivm Protocol dode wolf Spier maart 2024 van WUR/WENR. In dit eerder openbaar gemaakte protocol werden passages aangetroffen die onduidelijkheid opriepen over de aard van het uitgevoerde onderzoek en de gebruikte terminologie, waaronder een verwijzing naar een “nieuw ontdekte spier (in herdershond)” in een protocol dat betrekking heeft op een wolf. Dit riep namelijk vragen op over de wetenschappelijke context en of hier sprake was van een reguliere of specifieke onderzoekshandeling. Er zijn delen van het protocol, met name over de achterpoten en klauwen, zwartgelakt. Het is onduidelijk op welke Woo-uitzonderingsgronden deze lakking is gebaseerd en of het hierbij feitelijke anatomische waarnemingen betreft, die in beginsel openbaar zouden moeten zijn. Ook wordt in het protocol verwezen naar foto’s die niet zijn meegenomen in het Woo-besluit.
Ik kreeg net een afwijzingsbesluit van de Provincie Drenthe binnen. Foto’s zijn uitsluitend bedoeld voor interne afstemming binnen WENR/ WUR en zwartgelakte informatie achter oren, poten, wolfsklauwen achterpoten betreft een naam van een persoon. Dat laatste betwijfel ik! De wolvenknuffelaars hebben weer een hoop te verbergen en hier is het laatste woord ook nog niet over gezegd. Waarom mogen wij de foto’s niet zien? Forum voor Democratie Drenthe heeft hier ook vragen over gesteld dus wacht ik die eerst even af.

MarlindeRooz schreef:Ook Landgoed Tongeren heeft borden opgehangen. Bij de start en op diverse andere plekken. Ik had een hondje bij me. Die zat wel aan een lange lijn. En ik ging expres pas om 10:30. Maar door de dichte mist was het wel een beetje eng. Sprak ook andere mensen die het spannend vonden. Zij durfden de hond niet meer los te laten.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
De mist ter illustratie:
[ Afbeelding ]
Mijn foto’s gelieve niet op andere plekken delen zonder toestemming.
mysa schreef:MarlindeRooz schreef:Ook Landgoed Tongeren heeft borden opgehangen. Bij de start en op diverse andere plekken. Ik had een hondje bij me. Die zat wel aan een lange lijn. En ik ging expres pas om 10:30. Maar door de dichte mist was het wel een beetje eng. Sprak ook andere mensen die het spannend vonden. Zij durfden de hond niet meer los te laten.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
De mist ter illustratie:
[ Afbeelding ]
Honden mogen daar sowieso vrijwel nergens los.
SusanH schreef:Ik kwam vanmorgen een heel enthousiast bericht tegen van iemand die een omheind losloopgebied bij Kootwijk aanraadde omdat daar geen wolven zouden komen. Helaas, die laten zich door de omheining niet tegen houden. Verbaasde reacties en ook reacties als, ik heb ze nog niet gezien, dus....
Citaat:Vierhouten Gelderland
08-02-2026
15.45 uur
Zichtmelding
Wolf gezien, in het bos vlakbij Postpad, hij kwam uit het bos aan de Oostkant en ging richting Westen, volgde 2 tellen het pad naar het Noorden en rende weer terug het bos in naar het Oosten.

Citaat:Putten Gelderland
08-02-2026
18.38 uur
Zichtmelding
Er stak zojuist een wolf over op de Garderenseweg net voorbij Koudhoorn gezien vanuit Putten. Van rechts naar links.

mysa schreef:MarlindeRooz schreef:Ook Landgoed Tongeren heeft borden opgehangen. Bij de start en op diverse andere plekken. Ik had een hondje bij me. Die zat wel aan een lange lijn. En ik ging expres pas om 10:30. Maar door de dichte mist was het wel een beetje eng. Sprak ook andere mensen die het spannend vonden. Zij durfden de hond niet meer los te laten.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
De mist ter illustratie:
[ Afbeelding ]
Honden mogen daar sowieso vrijwel nergens los.
en 1 van onze teckels is ooit te grazen genomen door een groot zwijn die ze wel even dacht te "stellen" zoals ze dat noemen. Hondje heeft het ternauwernood overleefd. Mijn hond is dus aangelijnd, waar dat moet. En tegenwoordig mijd ik bepaalde losloopgebieden ook, als er geen overzicht is. Bijv smalle paadjes, dichte begroeiing. Op een plek zoals Kootwijk (ken het zelf niet) zou ik dus de hond wel los durven laten, omdat je ver kunt kijken. Wij hebben vlakbij huis een klein (je loopt een rondje in een halfuurtje) losloopgebied waar je ook steeds goed zicht op de omgeving hebt. Daar durf ik dus ook nog wel de hond los te hebben. Ondanks dat daar ook wolven zijn gezien. Naief misschien, want als de wolf opduikt kan het snel gaan denk ik. Maar ik wil mijn hond dit pleziertje niet ontnemen. Een hond heeft het nodig om af en toe lekker uit te kunnen razen. Het is een ingecalculeerd risico. En aan de lijn is ook schijnveiligheid. Je moet gewoon altijd alert zijn op de omgeving en de signalen die je hond afgeeft. Ik heb tegenwoordig altijd een wandelstok met scherpe punt mee. Ooit op vakantie gekocht voor wandelen in de bergen. Ik voel me veiliger als ik die mee heb. Heeft me al goede diensten geleverd toen Coco loops was, en er loslopende honden waren waar dat niet is toegestaan. Was toevallig een wolfshond, die ik met de stok op afstand kon houden. Heb de hond in kwestie niet eens aan hoeven raken, kon mijn hond afschermen voor de andere hond dmv de stok. Citaat:Noord-Sleen, Drenthe
09-02-2026
08.55 uur
Zichtmelding
Wolf gezien in losloopgebied bij Kibbelveen langs de Slenerweg. Hij liep vanaf de parkeerplaats het bos in.
meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.
#geenwolf

Citaat:Sellingen, Groningen
09-02-2026
08.30 uur
Zichtmelding
“Vanochtend rond 08.30 uur een wolf gespot in het Sellingerbos. Hij/zij liep achter mij en mijn 2 honden aan tot bijna bij de kruising Ruiten-A kanaal/Hassebergerweg in Sellingen. Hij liep in noordelijke richting.”
meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.
#geenwolf

Citaat:Rucphen, Noord-Brabant Aanval op schapen 06-02-2026 Aanvulling met meer informatie
Aanvulling met meer informatie over eerder geplaatst bericht van ons op 06-02
“In de nacht van 6 februari zijn er schapen gepakt in Sprundel (gemeente Rucphen) en is er tevens een ooi gepakt in de Pannenhoef achter 1.25 m hoog elektrisch draad. In deze omgeving worden al langere tijd sporen gezien en net voor de Kerst is er ook een wolf in de avond gezien bij de Rondgors Rijsbergen. Wees alert op uw (huis)dieren!”
We wensen de eigenaren wederom veel sterkte.