Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:53

Gelukkig dat de toon ff wat lichter is hier.
De shovel kwam van links is zelfs quote-topic-waardig.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:54

mysa schreef:

Absoluut! +:)+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 22:51

:')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 06:46

mysa schreef:

Hahahahaha. Dat wordt de titel van het topic nummer 3. _O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:25

https://www.bol.com/nl/nl/p/grootmacht- ... gLWrPD_BwE

Grootmacht Europa van Marc de Vos. Een boek over de sterkere federalisatie van de EU. Wel vernomen dat de auteur hier voorstander van is, goed om in het achterhoofd te houden tijdens het lezen. Denk wel een interessant boek, ook omdat dit meer en meer de Nederlandse politiek zal beïnvloeden.

En: 2 tientjes, geen geld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:40

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:52

Arnout Jaspers is niet volledig onomstreden in de wereld van de milieuwetenschappen, hij is zelf natuurkundige overigens. Verder wel met hem eens wbt de energie transitie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:03

Raineri schreef:
Arnout Jaspers is niet volledig onomstreden in de wereld van de milieuwetenschappen, hij is zelf natuurkundige overigens. Verder wel met hem eens wbt de energie transitie.

...ik vond deze recensie (en werd er niet vrolijk van)
https://bazarow.com/recensie/recensie-w ... toptimist/

Om wel vrolijk van te worden:
"Land in zicht", grond voor een gesprek.
Een rapport van Urgenda.
https://www.urgenda.nl/visie/landinzicht/
... Urgenda is niet direct omstreden, maar wel zeer uitgesproken: het is urgent!
En ook uitgesproken in: wij mensen zijn slim en creatief, we kunnen het nog oplossen. (Maar dan wel nu, en zonder conservatisme en struisvogel-politiek.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:39

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:05

Zo! Die recensie is niet mals! Ik ken enkel het boek de stikstoffuik. Die is ook zo enorm met de grond gelijk gemaakt door experts. Het probleem zelf vind ik is dat hij weinig feeling voor context heeft. Hij suggereert iets waar zeker een kern van waarheid in zit. Gooi daar lekker wat polariserende tekst overheen en je hebt een bestseller. Zo hij heeft hij over kerncentrales zeker een punt: er bestaan technieken om radioactief afval veilig en snel te verwerken, met ook nog eens energie als output. Maar commercieel is het nog niet aantrekkelijk. Hij verliest oog voor de context waarin dingen gebeuren en chargeert enorm. Evenals zijn kritiek op stikstofmodellen die zijn gebruikt. Dat is het nadeel(?) van milieuwetenschappen. Het heeft raakvlak met zowel natuurwetenschappen als sociale wetenschappen en die context is enorm belangrijk. Wanneer iemand specifiek uit de natuurkundige hoek komt, heb je zeker veel inzicht! Maar je mist wel context van de andere aspecten.

Wel leuk dat je het gedeeld hebt Juval! Ik zou zeker aanraden aan mensen om het te lezen en vervolgens andere boeken te lezen die het tegenovergestelde suggereren. Over sommige zaken bestaat namelijk nog geen consensus, en buitenstaanders kunnen ook weer hele verrassende inzichten hebben juist.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:22

Janneke2 schreef:
Raineri schreef:

...ik vond deze recensie (en werd er niet vrolijk van)
https://bazarow.com/recensie/recensie-w ... toptimist/

Samenvatting recensie, voor wie niet hele stuk kan/ wil lezen:
Citaat:
En zo staat De klimaatoptimist vol met hele en halve veronderstellingen en feiten, slecht of helemaal niet onderbouwd. Je moet wel erg optimistisch zijn om te verwachten dat dit boek je enige juiste informatie geeft over de klimaatproblematiek.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:32

Over klimaatproblematiek gesproken, onlangs verscheen deze bespreking in het NRC over een boek van Hannah Ritchie:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/06/de ... o8dhHSa10s

Citaat:
Klimaat Wetenschapper Hannah Ritchie haalt met een overvloed aan data sombere voorspellingen over het klimaat onderuit. Maar is er wel genoeg reden voor feitelijk onderbouwd ‘voorwaardelijk optimisme’?

Het verschil tussen links en recht:
Links: gisteren liepen we op de markt ergens in Nederland en daar spraken we mensen met alleen een AOWtje die de gasrekening niet meer kunnen betalen.
Rechts: de winsten van de energiebedrijven worden na uitbetaling van de dividenden ingezet voor innovatie en energietransitie.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:39

Voor degene die denken dat het allemaal wel losloopt, het hier nooit zal gebeuren en het wel meevalt in Nederland: misschien even de nieuwe docuserie over de nazi’s kijken die op Netflix staat.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:49

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:55

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:35

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:01

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:12

Ik vond en vind beiden kundig. Dat moet ik bij de nieuwe ministersploeg nog maar afwachten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:43

prompter schreef:
Ik vond en vind beiden kundig. Dat moet ik bij de nieuwe ministersploeg nog maar afwachten.

Dat dus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:44

...je kunt er om lachen, je kunt er om huilen - maar het is toch beslist vreemd.

De twee afgevaardigden van de BBB in het Europese parlement zijn toegetreden tot de fractie van de christendemocraten.
... daar hoort een handtekening bij onder het beginsel programma.
En wat is één van de dingen die daar in staan:
de doelen van de Green Deal moeten worden gehaald.

(Inhoudelijk vind ik dat een prima streven, het halen van het Accoord van Parijs en de Europese Green Deal - maar ik stemde geen BBB.
Hoe blij diegenen die wel BBB stemden hier mee zijn...)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:07

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:19

Ik vind het wel apart dat toeslagen daarin wel onzalig en fraudegevoelig genoemd worden, en in andere stukken juist weer niet. Het afschaffen van toeslagen om fraude zoals bij de 'toeslagen affaire' te voorkomen, was weer 'ja maar zo vaak gebeurt het ook niet, waarom de goede onder de kwade laten lijden' etc

Toeslagen zijn, voor zover ik het begrijp, echt heel vreselijk, voor aanvragers en voor verstrekkers. Maar zonder toeslagen kom je toch bij dat basisloon idee uit?

AOW alleen beschikbaar maken voor mensen zonder of met een klein pensioen lijkt mij prima, jammer dat ze daar niet op doorgegaan zijn.. Is dat al helemaal beklonken of is alles nog een work in progress zeg maar?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:26

Janneke2 schreef:
...je kunt er om lachen, je kunt er om huilen - maar het is toch beslist vreemd.

De twee afgevaardigden van de BBB in het Europese parlement zijn toegetreden tot de fractie van de christendemocraten.
... daar hoort een handtekening bij onder het beginsel programma.
En wat is één van de dingen die daar in staan:
de doelen van de Green Deal moeten worden gehaald.

(Inhoudelijk vind ik dat een prima streven, het halen van het Accoord van Parijs en de Europese Green Deal - maar ik stemde geen BBB.
Hoe blij diegenen die wel BBB stemden hier mee zijn...)

wat is je probleem hiermee nu?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:35

Cer schreef:
Ik vind het wel apart dat toeslagen daarin wel onzalig en fraudegevoelig genoemd worden, en in andere stukken juist weer niet. Het afschaffen van toeslagen om fraude zoals bij de 'toeslagen affaire' te voorkomen, was weer 'ja maar zo vaak gebeurt het ook niet, waarom de goede onder de kwade laten lijden' etc

Toeslagen zijn, voor zover ik het begrijp, echt heel vreselijk, voor aanvragers en voor verstrekkers. Maar zonder toeslagen kom je toch bij dat basisloon idee uit?

AOW alleen beschikbaar maken voor mensen zonder of met een klein pensioen lijkt mij prima, jammer dat ze daar niet op doorgegaan zijn.. Is dat al helemaal beklonken of is alles nog een work in progress zeg maar?

waarom zijn toeslagen vreselijk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:49

Van wat ik begrepen heb, vanwege het proces. Dus ondoorzichtig, lastig aan te vragen, het wel of niet toekennen schijnt een lastig proces te zijn (bewijs maar eens dat je arbeidsongschikt bent, ofzoiets), en dan de controle erop, wie heeft wanneer ergens recht op. (bijvoorbeeld het voorbeeld als je 1 euro teveel verdient, dat je dan geen toeslag aan kunt vragen) en het is fraudegevoelig wat weer veel geld kost.

Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor (ik denk dat wij best wat toeslagen laten liggen, vanwege de ondoorzichtigheid) maar dat is wat ik zoal begrijp van mensen die ermee te maken hebben?