Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:15

Karl66 schreef:
enzino schreef:
Je punt klopt nog steeds niet want je mist het grotere plaatje. Door een ander uitgangspunt te nemen dan de meeste mensen hier zorg ik juist wel voor de blik vanaf 2 kanten. De westerse propaganda heeft al tien vertegenwoordigers hier, mijn toevoegingen plaatsen dat in perspectief. Duidelijker nu?

Alleen neem je geen ander uitgangspunt over de oorlog, maar probeer je mensen af te leiden van wat Poetin doet en probeer je dat te bagatelliseren door het te vergelijken met zaken die niks met deze oorlog te maken hebben. Dat maakt jou een propagandist voor Poetin, in tegenstelling tot de meeste mensen hier, die zich een mening proberen te vormen over deze oorlog en over het verloop ervan.

Yep, zo zie ik dit precies zo.

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:40

https://www.nationalgeographic.nl/rusla ... derscheidt

Hier nog een mooi stukje geschiedenis. Oekraine is al 1000 jaar lang de inzet van strijdende partijen. Lees ook over de door Stalin gepleegde genocide in Oekraine en de manier waarop ze gebieden annexeren (de oorspronkelijk bevolking deporteren naar afgelegen arme gebieden in Rusland en Russen naar de geannexeerde gebieden brengen; het beleid van Russificatie.
De geschiedenis herhaalt zich gewoon met Rusland als agressor. Poetin voert het beleid van Stalin nog maar eens een keertje uit. Dat landen zich hebben aangesloten bij de NATO is alleen maar een logich gevolg van de wijze waarop Rusland zich onder Poetin gedraagt. Mensen zijn bang om weer onder dat regime terecht te komen. Ik geef ze geen ongelijk.

Ik vraag me af hoe DinoPino en Enzino zich zouden voelen als je buurland de provincie waar je woont annexeert, jijzelf - als je geluk hebt - wordt gedeporteerd naar verweggistan dan wel je familie wordt uitgehongerd en sterft. En inwoners uit je buurland in jouw huis trekken. Hoe zouden je kinderen als ze het geluk hebben nog te kunnen terugkeren dan terugkijken op zo'n periode?

Genocide is de geschiedenis van Oekraine met Rusland en die herhaalt zich. En het beleid van Russificatie. Dat is echt zo moeilijk niet om te zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:32

Ook binnen de grenzen van Oekraïne gaat de genocide gewoon door, bericht van de burgemeester van Mariupol:

https://twitter.com/gvankeulen/status/1 ... xBespjVVtg

En daarnaast blijken er Russische legereenheden te zijn waar je voor 10 of 20.000 euro je man, vader , broer vrij kunt kopen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:39

Nergens lees ik jullie verontwaardiging over het feit dat er al 8 jaar een oorlog woed, die al heel veel levens heeft gekocht. Bigone kun je ook inhoudelijk op de tekst reageren. Bronnen voor het feit dat er daar allang een oorlog woede. Denk je dat ik en vele met mij een oorlog verzinnen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:45

Dinopino schreef:
Nergens lees ik jullie verontwaardiging over het feit dat er al 8 jaar een oorlog woed, die al heel veel levens heeft gekocht. Bigone kun je ook inhoudelijk op de tekst reageren. Bronnen voor het feit dat er daar allang een oorlog woede. Denk je dat ik en vele met mij een oorlog verzinnen?

Nee Dino, jij strooit met opmerkingen. Je hebt gelezen wat een oud politicus uit Amerika schreef, wanneer jij het gelezen hebt kun je ook een link plaatsen. Punt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:52

Duidelijk je kunt er niet inhoudelijk op ingaan. Dat spelletje om een link vragen doe je nu al twee jaar en dan ga je de link afzeiken. Standaard. Eens een keer op de inhoud ingaan zou een discussie zinniger maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:05

Dinopino schreef:

Er woedt daar al 1000 jaar oorlog…. Die al onnoemelijk veel Oekrainse levens heeft gekost inderdaad
Misschien moet je de link es even lezen die ik net plaatste

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:35

Dinopino schreef:
Duidelijk je kunt er niet inhoudelijk op ingaan. Dat spelletje om een link vragen doe je nu al twee jaar en dan ga je de link afzeiken. Standaard. Eens een keer op de inhoud ingaan zou een discussie zinniger maken.

Duidelijk, geen link naar het artikel te geven dus weer dikke duim?
Zinnig? :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:43

Bigone wat hoop je met een link te bewerkstelligen? Je gaat dus nu echt zeggen dat die oorlog die 8 jaar aan de gang is in de Oekraine verzonnen is? Dus wanneer ik zeg er was een Tweedwereldoorlog maar ik geef je geen link dan is dit dikke duim?
Babootje je reageert op mijn tekst met een link?

Bigone je onderschrift vind ik wel geinig. De familei Kennedy was goed bevriend met Trump.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:07

Jij bedoelt die oorlog waar een Maleis burgervliegtuig, de MH17, zonder reden uit de lucht is geschoten waarbij 298 doden vielen waaronder 50 kinderen. Daar had Rusland toch niks mee te maken?

We hebben het hier over de 'Speciale Operatie' van Rusland in Ukraïne die ze 24 februari 2022 na veelvuldig ontkennen dat ze Ukraïne zouden binnentrekken, zijn gestart.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:38

Dinopino schreef:
Bigone wat hoop je met een link te bewerkstelligen? Je gaat dus nu echt zeggen dat die oorlog die 8 jaar aan de gang is in de Oekraine verzonnen is? Dus wanneer ik zeg er was een Tweedwereldoorlog maar ik geef je geen link dan is dit dikke duim?

Bigone je onderschrift vind ik wel geinig. De familei Kennedy was goed bevriend met Trump.

Wat men al twee jaar probeert, is erachter komen of je onzin uit jouw eigen duim of gewoon uit slechte bronnen komt. Dat 'afzeiken van jouw link' is meestal omdat het om dubieuze of onbetrouwbare bronnen gaat.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:58

Dinopino schreef:

Yup en The Donald was 17 toen JFK stierf in Dallas. Dat was nog voordat hij ‘bone spurs’ ontwikkelde die hem uit de Vietnam oorlog hielden. De invloed moet enorm zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 02:17

Karl66 schreef:
Alleen neem je geen ander uitgangspunt over de oorlog, maar probeer je mensen af te leiden van wat Poetin doet en probeer je dat te bagatelliseren door het te vergelijken met zaken die niks met deze oorlog te maken hebben. Dat maakt jou een propagandist voor Poetin, in tegenstelling tot de meeste mensen hier, die zich een mening proberen te vormen over deze oorlog en over het verloop ervan.

Ondanks dat je het blijft herhalen maakt mij dat nog geen propagandist. En ongeacht hoe vaak je hetzelfde riedeltje af blijft spelen, het klopt ook dan nog steeds niet.

Ik post "die afleidingen" om het in perspectief te plaatsen door het te vergelijken met de acties van "het westen". Blijkbaar maakt je eigen dubbele standaard jou en wat andere mensen erg oncomfortabel. Goed, dat is de bedoeling ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:12

martichr schreef:
Die current account zegt zoals gezegd weinig, de prijsstijging van gas/olie en het wegvallen van import kan die al verklaren zonder meteen te concluderen dat ze andere afzetmarkten hebben gevonden die hiervan de oorzaak zijn.

je hebt het over 4 miljard dollar per maand, het is van niets naar iets gegaan.. we gaan zien hoe het zich verder ontwikkeld, maar olie- en gas pijpleidingen leg je niet van vandaag op morgen de andere kant op.

Gelukkig heeft de Wall Street Journal een artikel over olie:
Citaat:
Overall, Russian oil exports rebounded in April, after dropping in March as the first Western sanctions took effect, the International Energy Agency said. Russia’s oil exports rose by 620,000 barrels to 8.1 million barrels a day, close to its prewar levels, with the biggest increase going to India.

India has emerged as a key hub for Russian oil flows. The country’s imports have skyrocketed to 800,000 barrels a day since the war began, compared with 30,000 barrels a day previously, according to commodity-markets data company Kpler.

https://www.wsj.com/articles/russian-oi ... _lead_pos3

Andere analyse:
Citaat:
More ships are used hauling oil from Russia to India and China instead of from Russia to the EU. In turn the EU gets oil from Saudi Arabia instead of Russia.

Sanctions drive up the price soo much that Russia is getting more money even though Russia has to discount its price significantly to find takers.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:00

En China en India verkopen het dan vast voor een hogere prijs weer door aan 't westen. Zo gaat dat immers altijd met boycots. En wij zijn hier zwaar de Sjaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:03

De inwoners in Oekraïne zijn zwaar de Sjaak. Wij hebben last van wat ongemak im de vorm van prijsstijgingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 08:06

Dat olie doorsluisen en via een ander land weer terug verkopen is gewoon een feit.
Als de EU tegen dat „omparkeren“ niets tegen doet dan is die sanctie zinloos en niets meer dan een vrij duur betaald symbool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:10

Ik hoop dat Europa niet zo idioot is om het via een omweg duur te kopen. Opzich als die omweg een China is, die geen geld doneert aan Rusland, dan heb je Rusland er nog steeds mee. Maar een China moet je ook niet teveel 'doneren'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 08:17

idinn schreef:
Ik hoop dat Europa niet zo idioot is om het via een omweg duur te kopen. Opzich als die omweg een China is, die geen geld doneert aan Rusland, dan heb je Rusland er nog steeds mee. Maar een China moet je ook niet teveel 'doneren'.

Europa koopt normaal (nog) niet van China, maar de US wel. Ga maar eens uitvinden of je dan Chinese olie of Russische olie via China koopt. Datzelfde echter ook voor andere landen die normaal aan Europa leveren en straks geheid extra hoge olie prijzen hebben op export en zelf Russische olie importeren.
Ga er maar vanuit dat de smokkelaars en witwassers al in hun handjes staan te wrijven en Rusland zijn afnemers wel weet te vinden.

Edit: ik zie dat Nu.nl er ook een stukje over geschreven heeft.
https://www.nu.nl/economie/6203914/euro ... gelen.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:27

Uit hetzelfde WSJ artikel:
Citaat:
In the wake of the invasion of Ukraine and sanctions from the U.S. and the European Union, traders are working to obscure the origins of Russian oil to keep it flowing. The oil is being concealed in blended refined products such as gasoline, diesel and chemicals.

Oil is also being transferred between ships at sea, a page out of the playbook used to buy and sell sanctioned Iranian and Venezuelan oil. The transfers are happening in the Mediterranean, off the coast of West Africa and the Black Sea, with oil then heading toward China, India and Western Europe, according to shipping companies.

Biden lijkt overigens plannen te hebben deze maand naar Saudi Arabia af te reizen om te vragen of ze niet wat meer olie op kunnen pompen zodat de prijzen kunnen dalen. Het probleem is alleen dat er een goede kans bestaat dat hij oog in oog komt met de Saudi crown prince Mohammed Bin Salman die hij eerder een moordenaar heeft genoemd in verband met de door de overheid gesteunde moord op Washington Post journalist Jamal Khashoggi.

Om de ene moordenaar (Putin) dwars te zitten mag hij nu dus onderhandelen met de andere moordenaar (MBS). Om maar aan te geven dat internationale politiek een stuk ingewikkelder is dan "het goede tegen het kwade".

Edit: MbS staat bekend om zijn harde aanpak van mensenrechtactivisten, politieke tegenstanders, en Saudi Arabia heeft duidelijke links met 9/11
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-22 08:39, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:32

Het laatste nu.nl overzicht
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... temen.html

20% van Oekraïne is bezet door Rusland volgens Selensky.
Het is een smerige oorlog en niets doen is al helemaal fout. De sancties blijken wel degelijk Rusland te treffen en inderdaad zal de EU moeten zorgen dat het niet via de achterdeur alsnog gekocht wordt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:52

enzino schreef:
Biden lijkt overigens plannen te hebben deze maand naar Saudi Arabia af te reizen om te vragen of ze niet wat meer olie op kunnen pompen zodat de prijzen kunnen dalen.

Je loopt een beetje achter. Gisteren is al door de OPEC-landen besloten, op verzoek van de VS, meer olie op te gaan pompen.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ge-prijzen

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:08

Sizzle schreef:
idinn schreef:

Europa koopt normaal (nog) niet van China, maar de US wel. Ga maar eens uitvinden of je dan Chinese olie of Russische olie via China koopt. Datzelfde echter ook voor andere landen die normaal aan Europa leveren en straks geheid extra hoge olie prijzen hebben op export en zelf Russische olie importeren.
Ga er maar vanuit dat de smokkelaars en witwassers al in hun handjes staan te wrijven en Rusland zijn afnemers wel weet te vinden.

Edit: ik zie dat Nu.nl er ook een stukje over geschreven heeft.
https://www.nu.nl/economie/6203914/euro ... gelen.html

Dat is vrij simpel, Russische Olie heeft een andere dichtheid en zwavelgehalte, dus het uitvinden is makkelijk. maar toch kopen en doen alsof je neus bloed natuurlijk ook.. afgeleide producten zijn dan weer een stuk makkelijker te smokkelen.

Geen idee of deze al eens geplaatst is, maar in begrijpelijk Nederlands wat meer info over de economische effecten van een Boycot

https://www.rabobank.nl/kennis/d0112631 ... lie-en-gas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:26

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:33

Begrijp dat jullie niet op de inhoud kunnen reageren. Jullie komen niet verder dan om een bron voor een oorlog te vragen. Alleen voor mij hebben ze een monument opgericht voor de overleden kinderen, zodat ik mijn verhaal verder uit mijn duim kan zuigen. En wie jullie zijn is wel duidelijk. Nog niet een van jullie heeft het ontkracht. Reageren met een link, leid van een discussie af. Noem gewoon iets uit die tekst wat niet waar is want.... Probeer is gewoon van uit je eigen te antwoorden, waarom jij denkt dat dat niet waar kan zijn.