Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:09

Vind het programma vrij summier op zorg en ondwerwijs. De dingen die er staan klinken verstandig, maar ik mis de hoe dan (we geven meer geld, maken tekort aan leraren kleiner. #hoe dan?)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:10

ik vind het ook wel heel erg halleluja overkomen.. het klinkt heel idyllisch.. maar inderdaad, hoe dan?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:21

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
Vanwaar ‘met afgrijzen’?

Dat heeft ze toch al aangegeven? Of bedoel je wat anders?

Nee toch? Of lees ik fout? Ze post net alle punten maar vroeg me gewoon af wat ze er zo vreselijk aan vond. Het uitkopen? En dan de manier waarop dat gaat? Of Alle punten? Zo ja, waarom?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:23

Ohhh zo, ja helder :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:44

@Imandra: ik quote mezelf maar even.

juval schreef:
Cer schreef:
Nou ja, als je 4.2 leest klinkt het alsof boeren normaal geld gaan verdienen met boeren..
wat is er in jouw ogen niet goed aan Juval?
Nederland als agrarisch koploper klinkt goed toch?

dingetjes als verplichte uitkoop, grondbank, afromen van rechten, biologisch, heffing op kunstmest, verplichte weidegang, afstanden tussen veebedrijven onderling, natuur en woonwijken. Verplicht natuurinclusief etc etc.

Wij hebben een prachtig gangbaar melkveebedrijf, dus ik word niet bepaald blij van dit soort plannen. Maar ja, had ik van GL natuurlijk ook niet hoeven te verwachten.

Het gaat mij er voornamelijk om dat alles gesubsidieerd biologisch moet gaan worden, waar totaal geen markt voor is.

En voor de rest, ik heb al een aantal punten genoemd verder op de vorige pagina. Als je nog meer vragen hebt prima, ik ga eerst even mijn gangbare koeien uit de wei halen en onder de ventilators zetten en melken. tot later

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:58

Op de laatste pagina's van het verkiezingsprogramma, staat hoe ze dit willen bekostigen. Oa
- anticyclisch investeren (investeren bij teruglopende economie) het begrotingstekort kan dan tijdelijk oplopen
- mazen in de wet die belastingontduiking toestaan, dichten
- op Europeesch niveau de begrotingsafspraken iets verlichten
- verlagen belasting op arbeid, ten koste van belasting op vermogen en bedrijfswinsten
- fiscale kortingen inperken, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren (expatkorting, bedrijfsopvolging, hypotheekrenteaftrek)
- progressieve inkomstenbelasting
- miljonairsbelasting voor vermogens boven de 1 miljoen (eigen woning wordt niet meegerekend)
- eerlijke bijdrage winstgevende bedrijven
- financiele transactietaks (speculatie op financiele producten)
- techreuzen dragen bij
- eerlijke erfbelasting, voor grote vermogens gaat de belasting omhoog, afschaffen constructies om erfbelasting te ontwijken
- afbouw fossiele subsidies
- grote vervuilers betalen mee
- overwinsten belasten, bijvoorbeeld olie- en gasbedrijven

Het programma wordt volgens mij gewoon doorberekend, ik ben benieuwd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:17

Die bedrijfsopvolging baart me persoonlijk wat zorgen. Geruisloos doorschuiven is voor kleine bedrijven vaak de enige manier om te kunnen overdragen aan kind bijvoorbeeld.

@Juval: als biologisch gesubsidieerd wordt, gaan de producten in prijs omlaag. Dan wordt die markt een stuk groter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:00

juval schreef:
als je in NL wordt uitgekocht betekent dat dus een beroepsverbod voor de gehele EU.

Amerika, Canada, Australië, Nieuw Zeeland, zijn allemaal blij met onze boeren.

Dat geldt niet voor de boeren die gewoon de boel verkocht hebben. Dus ik heb het dan niet over de staat die opkoopt.

Frankrijk en andere Europese landen zijn ook blij met onze boeren.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-09-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:05

juval schreef:
pien_2010 schreef:
Kan iemand aangeven wat in 4.2 staat? We moeten betalen voor internet hier, dus downloaden en alle links bekijken doe ik niet. INternet is ook wat traag hier.

:+ meen je nou dat we al een halve dag aan het discussiëren zijn over een stuk tekst dat je niet hebt gelezen :)

uit het programma van GL .

Citaat:
4.2 Een toekomst voor natuurinclusieve landbouw en voedsel
• Een goedbelegde boterham voor boer en consument. We geven prioriteit aan bescherming en
herstel van natuur in natuurgebieden, dorpen en steden en rondom agrarische activiteiten. We kiezen
voor natuurinclusieve landbouw en de mogelijkheid voor boeren om voldoende geld te verdienen met
activiteiten die bijdragen aan natuurherstel. Door hoge grondprijzen staat het verdienmodel van veel
boeren onder druk. Daarom richten we een Nationale Grondbank op die bij bedrijfsbeëindiging het
recht op eerste koop krijgt van grond en dieren- en emissierechten, waarna dit verpacht wordt aan
boeren om bijvoorbeeld een voedselgemeenschap te starten of voor natuurinclusieve landbouw (zie
uitgebreider voorstel bij ‘De gemeenschap aan het roer’). Om jonge agrariërs voor te bereiden op een
toekomst met perspectief, wordt het agrarisch en groen onderwijs hierop aangepast. Zo zullen stages,
lesmateriaal en informatiemomenten gericht zijn op het uitvoeren van duurzame, natuurinclusieve
kringlooplandbouw. We houden daarbij rekening met klimaatverandering en agrarisch handelen in
evenwicht met de natuur.
• Genoeg voedsel door groene boeren te belonen. We kiezen voor hoogwaardige productie,
bestemd voor de Nederlandse consument en de regio, en in balans met de natuur. We stimuleren
kennisontwikkeling over biologische, natuurinclusieve, diervriendelijke, gifvrije kringlooplandbouw en
maken deze kennis beter toegankelijk voor koplopers en boeren die willen omschakelen. Met subsidies
stimuleren we de omschakeling naar duurzamere vormen van landbouw, zoals biologische landbouw
en natuurinclusieve kringlooplandbouw en activiteiten als voedselbossen, voedselgemeenschappen
en korte ketens rond steden en dorpen. We creëren een beter verdienmodel voor boeren, met
beloningen voor agrarisch natuurbeheer, landschapsbeheer, CO2-opslag en waterberging. De positie
47
GroenLinks-PvdA concept verkiezingsprogramma 2023-2027
van coöperaties en samenwerkingsverbanden van duurzame boeren versterken we ten opzichte van
toeleveranciers, voedselverwerkers en supermarktketens. Voor onze internationale agenda geldt dat
Nederlandse landbouw wereldwijd koploper is en blijft, maar dan met een nieuwe koers: agrarische
sector, agribusiness en wetenschap ontwikkelen een roadmap voor agro-ecologische landbouw in
Nederland en daarbuiten.
• Geen slot meer op het land. Als de stikstofuitstoot daalt, reserveren we een vast deel van de
vrijkomende stikstofruimte voor woningbouw en investeringen in de energietransitie. We onderzoeken
de mogelijkheid om voorwaardelijke, gebiedsspecifieke drempelwaardes in te voeren voor essentiële
projecten als woningbouw en de energietransitie. We vragen een evenredige bijdrage van alle
sectoren bij het terugdringen van stikstofuitstoot en het bijdragen aan het omschakelfonds. We
zoeken een oplossing voor de zogenaamde PAS-melders, interimmers, biologische boeren in en nabij
natuurgebieden en andere knelgevallen.
• Gerichte uitkoop. Om de natuur te laten herstellen is het van belang grote vervuilers dichtbij
natuurgebieden uit te kopen. We zetten in op een actief uitkoopbeleid. Als niet genoeg boeren op
vrijwillige basis meedoen, zijn we ook bereid om boeren verplicht uit te kopen. Als we inzetten op
normeren en beprijzen, zijn bovendien minder royale subsidies en uitkoopregelingen nodig. We
stoppen met subsidies aan de veehouderij voor onbewezen technologische innovaties.
• Minder vervuilende landbouw. We kiezen voor de invoering van een graslandnorm en romen
dierrechten af. Daarbij concentreren we ons in eerste instantie op overgangsgebieden rondom
natuurgebieden en weidevogelkerngebieden. Het uitgangspunt is dat vervuilende boeren betalen
voor hun uitstoot. De opbrengsten gebruiken we voor investeringen in verduurzaming. Voor de
landbouw komt er een systeem van carboncredits, waarbij uitstoot wordt belast en koolstofvastlegging
beloond. De opbrengst vloeit terug naar het transitiefonds voor de verduurzaming van de landbouw.
Daarbij willen we boeren de vrijheid geven om zelf te bepalen op welke manier ze hun uitstoot
terugdringen. Om natuur, klimaat en grondstoffen te sparen, dringen we het gebruik van kunstmest
terug, zo nodig met een heffing op kunstmest. De recycling van fosfaat en andere nutriënten uit
rioolwaterzuiveringsslib wordt verplicht. We steunen een voortvarende aanpak binnen de EU en voeren
een nationale heffing op schadelijke bestrijdingsmiddelen in, waarvan de opbrengst wordt gebruikt
om boeren te helpen minder chemische middelen te gebruiken. Zowel de landbouw als overheden en
particulieren stoppen met het gif glyfosaat.
• Meer en betaalbaar biologisch voedsel in de winkel. We zetten supermarkten in beweging om
een oplopend percentage producten uit biologische landbouw en andere vormen van duurzaam
geproduceerd voedsel te verkopen. We stimuleren de ontwikkeling en de opschaling van de productie
van ‘cellulaire landbouw’ (precisiefermentatie en kweekvlees).
• Een publieke voorziening voor goed eten. We beginnen met de landelijke uitbouw van een nieuwe
publieke voorziening voor goed en betaalbaar eten, in lijn met de initiatieven van de Volkskantine.
Zoals de bibliotheek lezen toegankelijk maakt, zo maakt deze basisvoorziening goed en gezond eten
toegankelijk. Voor snackbarprijzen kunnen mensen hier biologische, plantaardige en verse gerechten
kopen met ingrediënten die worden ingekocht bij lokale boeren. Buurtbewoners krijgen zoveel mogelijk
zeggenschap en inspraak in de precieze vormgeving per locatie.
48
GroenLinks-PvdA concept verkiezingsprogramma 2023-2027
• Een Europees circulair voedselsysteem. We maken ons sterk voor omvorming van het
Gemeenschappelijk Landbouwbeleid van de EU tot een Gemeenschappelijk Voedselbeleid.
Daarbij zet de EU al haar beleidsinstrumenten in om te bouwen aan een circulair voedselsysteem
dat ecologische grenzen respecteert, bodemkwaliteit en biodiversiteit verbetert, anticipeert op
klimaatverandering, dierenwelzijn waarborgt, de eiwittransitie versnelt, gezond en betaalbaar
voedsel biedt aan consumenten en een eerlijke beloning oplevert voor duurzame en biologische
boeren. De huidige inkomenssteun aan boeren vervangen we door steun aan biologische en
natuurinclusieve kringlooplandbouw, beloningen voor de maatschappelijke diensten die boeren leveren
en ondersteuning van een gezonde voedselomgeving. We houden vast aan de strenge Europese
regels voor transgenetische modificatie van landbouwgewassen. Voor gewassen die gemodificeerd
zijn zonder soortvreemd DNA (cisgenese), bijvoorbeeld met de CRISPR-Cas-techniek, bepleiten
we een Europese toets op maatschappelijke waarde. Ook zetten we ons in voor handhaving van de
etiketteringsplicht.
• Einde aan de bio-industrie. Alle stallen moeten voldoen aan de hoogste normen voor dierenwelzijn
en volksgezondheid. Nieuwe stallen staan we enkel toe ter vervanging van oude stallen of als dat nodig
is voor verplaatsing van bedrijven. In slachthuizen komt verplicht cameratoezicht en de maximale duur
van diertransporten wordt verkort. Weidegang voor grazende dieren en uitloop voor pluimvee worden
verplicht. Om het risico op nieuwe zoönosen te verkleinen, worden pluimveehouderijen nabij waterrijke
natuur beëindigd of verplaatst. Ook voeren we een afstandscriterium in voor grote concentraties
landbouwdieren tot landbouwdieren van een andere soort, of tot woonwijken.
• Handhaving dierenwelzijnsregels. In lijn met de Wet dieren staan we niet langer toe dat dieren
worden onderworpen aan lichamelijke ingrepen om ze aan te passen aan het stalsysteem, zoals het
couperen van varkensstaarten. We gaan het Beter Leven-keurmerk opleggen aan supermarkten en
de industrie, waarbij in 2030 alleen producten in de schrappen liggen met minimaal twee sterren.
Dierenfokkers en handelaren mogen alleen werken met een vergunning. Het tentoonstellen en
verhandelen van honden en katten die in Nederland niet mogen worden gefokt, wordt verboden. We
stimuleren de transitie naar proefdiervrij onderzoek, waarbij dierproeven toegestaan zijn mits het de
enige manier is om een substantiële verbetering van de volksgezondheid te bereiken. Voor plezierjacht
is geen plaats meer, beheerjacht staan we alleen toe bij bedreiging van de volksgezondheid, veiligheid
of biodiversiteit en als bewezen is dat andere diervriendelijke alternatieven niet werken. Overbevissing
gaan we wereldwijd tegen, zoveel mogelijk in Europees verband. We faseren zware sleepnetvisserij uit
en creëren meer visserijvrije zones. Dierenwelzijnsregels gaan ook gelden voor vissen in kwekerijen.

Bedankt.

En nee ik reageerde op jou en niet op deze lap tekst die ik met mijn dyslexie op mijn gemak komende dagen nog eens ga lezen.

En GL ken ik goed , zo ook hun ideeën dus het is niet allemaal nieuw , het staat alleen nu in een flinke lap tekst. Daar heb ik iets meer tijd voor nodig.

Dus die discussie kon ik goed doen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-09-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:08

Tango1979 schreef:
Op de laatste pagina's van het verkiezingsprogramma, staat hoe ze dit willen bekostigen. Oa
- anticyclisch investeren (investeren bij teruglopende economie) het begrotingstekort kan dan tijdelijk oplopen
- mazen in de wet die belastingontduiking toestaan, dichten
- op Europeesch niveau de begrotingsafspraken iets verlichten
- verlagen belasting op arbeid, ten koste van belasting op vermogen en bedrijfswinsten
- fiscale kortingen inperken, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren (expatkorting, bedrijfsopvolging, hypotheekrenteaftrek)
- progressieve inkomstenbelasting
- miljonairsbelasting voor vermogens boven de 1 miljoen (eigen woning wordt niet meegerekend)
- eerlijke bijdrage winstgevende bedrijven
- financiele transactietaks (speculatie op financiele producten)
- techreuzen dragen bij
- eerlijke erfbelasting, voor grote vermogens gaat de belasting omhoog, afschaffen constructies om erfbelasting te ontwijken
- afbouw fossiele subsidies
- grote vervuilers betalen mee
- overwinsten belasten, bijvoorbeeld olie- en gasbedrijven

Het programma wordt volgens mij gewoon doorberekend, ik ben benieuwd.

Bedankt. Ik ben ook benieuwd naar de doorrekening.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:38

Ik ben ook benieuwd. Ik heb mezelf de laatste tijd best wel ingelezen en ben geschrokken naar de subsidies en voordelen die naar grote vervuilers gaat. Bijvoorbeeld dat 70% van het gas naar grote vervuilende bedrijven gaat, die veeel gunstigere tarieven betalen dan de particulieren.

Dus wij doen massaal de verwarming omlaagen gaan van het gas af, terwijl dat nog geen 30% van het totaal verbruik aan gas in NL is.

Moet je je voorstellen hoeveel belastinginkomsten het zou schelen, als die enorme kortingen op gas die de grote vervuilers gebruiken, afgebouwd zouden worden.

Idem met belastingontduiking/ontwijking door grote bedrijven en vermogende particulieren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:57

juval schreef:
Het gaat mij er voornamelijk om dat alles gesubsidieerd biologisch moet gaan worden, waar totaal geen markt voor is.

En voor de rest, ik heb al een aantal punten genoemd verder op de vorige pagina. Als je nog meer vragen hebt prima, ik ga eerst even mijn gangbare koeien uit de wei halen en onder de ventilators zetten en melken. tot later

De huidige agrarische industrie wordt ook flink gesubsidieerd. Waarom zou dat opeens een probleem zijn als we dat ook met biologische bedrijven gaan doen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:06

juval schreef:
@Imandra: ik quote mezelf maar even.

juval schreef:

dingetjes als verplichte uitkoop, grondbank, afromen van rechten, biologisch, heffing op kunstmest, verplichte weidegang, afstanden tussen veebedrijven onderling, natuur en woonwijken. Verplicht natuurinclusief etc etc.

Wij hebben een prachtig gangbaar melkveebedrijf, dus ik word niet bepaald blij van dit soort plannen. Maar ja, had ik van GL natuurlijk ook niet hoeven te verwachten.

Maar -uitgezonderd uitkoop- zijn die elementen zo slecht dan? Klinkt alsof GL naar een betere balans wil toewerken waarbij het ook eerlijker wordt voor de boeren die overblijven en die bovendien ook nog eens “betere” producten leveren (in de zin van voor dier en milieu).

En inderdaad: als veel bedrijven nu al gesubsidieerd zijn.. waarom die subsidies niet inzetten om de omslag naar verantwoordelijker boeren te helpen? Ik kan me zo indenken dat als die balans er straks is, die subsidies minder of zelfs niet meer nodig zijn.

Ik hoop dat die laatste opmerking niet bedoeld is als sneer of zo (kan het er niet helemaal uithalen), want ik heb an sich niks tegen boeren hoor. Maar bedankt voor je reactie :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:45

Ik snap deze discussie niet zo goed... het lijkt me logisch dat je een partij programma vertaald naar je eigen situatie.

Ik ga ook niet iemand die overtuigd veganist is overhalen om op de BBB te stemmen zeg maar :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:57

Citaat:

?
Dat een ondernemer niet op GL stemt, kan ik inkomen.

Maar een vuist maken tegen de supermarkten omdat de kartelwaakhond anders ingesteld wordt lijkt me een prima plan.

En spáár me deze cirkelredenering
Citaat:
[/quote]
Aangezien de boel nu raar in elkaar zit,
is topkwaliteit biologisch nauwelijks te betalen,
dus geen markt voor.
... nou, dat ik een politieke keuze.
(Wat mij betreft: politiek wanbeleid.)

Bij andere keuzes is die markt er wel degelijk, dus dat 'probleem' zie ik niet zo zwaar.

:o Dat je nu diep in de buidel moet tasten voor biologische groenten vind ik een groot probleem.
Dat wel.
'Dat er geen markt voor is' zie ik niet als een groot probleem.
Ook niet als een feit.
Het is gewoon een gevolg van een serie keuzes.
... daar hebben we nou politiek voor. Keuzes maken. (Ipv M. Rutte een dik salaris betalen en dat hij roept 'dat de markt het het beste zelf kan doen'.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:56

Karl66 schreef:
juval schreef:

De huidige agrarische industrie wordt ook flink gesubsidieerd. Waarom zou dat opeens een probleem zijn als we dat ook met biologische bedrijven gaan doen?

goedemorgen.. omdat de huidige agrarische sector ook al onder vuur ligt vanwege de subsidies. Ik zou ze niet flink willen noemen want het is al heel veel minder geworden de laatste jaren terwijl de regels voor deze subsidie (overigens vanuit Europa, dus niet door NL) steeds strenger worden. De GLB regeling (subsidie) is ook niet bepaald eerlijk te noemen, maar dat is weer een andere discussie.

Subsidies zouden toch niet nodig moeten zijn. We willen gewoon ondernemen en een mooi product verkopen. Daar hangt een prijskaartje aan. Biologisch produceren is duurder dan gangbaar om diverse redenen.

Nadeel is dan wel dat het product te duur wordt voor de gemiddelde consument als de boer de kostprijs en winstmarge zou gaan doorberekenen. Vandaar dat er nu subsidies voor boeren zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:57

mysa schreef:
Die bedrijfsopvolging baart me persoonlijk wat zorgen. Geruisloos doorschuiven is voor kleine bedrijven vaak de enige manier om te kunnen overdragen aan kind bijvoorbeeld.

@Juval: als biologisch gesubsidieerd wordt, gaan de producten in prijs omlaag. Dan wordt die markt een stuk groter.

subsidies zijn wel ieders belastinggeld, dus een sigaar uit eigen doos.

We zouden graag zonder subsidies kunnen ondernemen

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:01

ruitje schreef:
Ik snap deze discussie niet zo goed... het lijkt me logisch dat je een partij programma vertaald naar je eigen situatie.

Ik ga ook niet iemand die overtuigd veganist is overhalen om op de BBB te stemmen zeg maar :+

Nouja, dat ligt er ook maar weer net aan of je alleen vanuit jezelf stemt of op wat je denkt wat echt beter is voor NL. Ik ben best bereid te stemmen voor dingen die voor mij ongunstiger uitpakken (rekeningrijden, belastingverhoging, duurder geimporteerd voedsel / vlees, duurdere vliegreizen bijvoorbeeld) als ik denk dat het voor Nederland (en de wereld) beter is.

@juval maar ongebreidelde marktwerking heeft wel geleid tot wat er nu is - een veehouderij in Nederland die maar liefst 70% exporteert en absurd intensief is. Hoe zie jij de het boeren dan voor je op langere termijn, bijvoorbeeld ook voor de generaties na jou?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:04

juval schreef:
mysa schreef:

Dit is geen aanval op jou maar wanneer je zonder subsidie niet kunt bestaan?? Waar boer je dan nog voor ? Voor de kinderen?
Omdat je nu eenmaal boer bent?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:14

er zijn toch veel meer 'subsidies'?
Kinderbijslag bijvoorbeeld?
De reden dat er subsidies worden gegeven aan boeren is om de prijs van voedsel zo laag mogelijk te houden.
NPS, waar gaat die 70% export naartoe?wat is het?
En dan weer de vraag.....waarom mag iedere ondernemer exporteren, maar de landbouw en veehouderij niet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:14

het aantal boeren in Nederland zal door natuurlijk verloop flink verminderen. Maar boeren zullen altijd blijven. Ik denk en hoop dat we in de toekomst toch nog voedsel (onbewerkt) van het land en van de boerderij kunnen krijgen en dat niet alles in fabrieken gemaakt gaat worden. De toekomstige generaties zullen te maken krijgen met veel uitdagingen voor wat betreft klimaat, regelgeving en wispelturige beleidsmakers en consumenten.

Ik zie het probleem van export niet. Heel veel producten worden toch ge-exporteerd, net als dat we ook heel veel producten en voedsel willen importeren. dat is ook marktwerking. Waarom zouden andere bedrijven wel mogen exporteren, en de agrarische sector niet?

absurd intensief? dat valt voor wat de melkveehouderij zeker wel mee vind ik. Wat bedoel je precies met de absurditeit van de melkveehouderij?
Intensief/extensief heeft voor de melkveehouderij voornamelijk te maken of koeien wel of niet buiten gaan en of er voldoende grond rondom de boerderij is. Weidegang wordt sowieso gepromoot dus meer de kant van extensief op, meer dan 80% van de melkkoeien komt in de wei.

Intensief betekent vaak ook efficiënt.

Kijk, ik word ook blij van wroetende varkens en buitenlopende kippen, dat mag van mij ook wel meer gepromoot worden (evt met subsidies haha). Ik probeer in de winkel op te letten wat voor vlees ik koop. Maar het gros van de consumenten blijft toch voor de goedkoopste optie gaan.. en daar spelen de supermarkten uiteraard ook op in. Logisch ook, hun belang is verkopen wat de consument wil kopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:22

BigOne schreef:
juval schreef:

Dit is geen aanval op jou maar wanneer je zonder subsidie niet kunt bestaan?? Waar boer je dan nog voor ? Voor de kinderen?
Omdat je nu eenmaal boer bent?

we zouden prima zonder subsidies kunnen bestaan, als we een andere prijs voor onze producten zouden krijgen. Maar helaas is dit niet het geval, de prijs wordt kunstmatig laag gehouden zodat alle consumenten onze zuivelproducten kunnen blijven betalen. En als wij als NL boeren de prijs omhoog zouden krijgen, dan gaan de supermarkten net zo gemakkelijk de melk in het buitenland halen, dus daar hebben we alsnog niets aan.

We krijgen van de melkfabriek net iets boven de kostprijs, te weinig om van te leven en te veel om van te sterven Deze melkprijs fluctueert ook nogal, het is nu bijvoorbeeld ongeveer 20 cent lager dan vorig jaar. Dat is best lastig, maar daar zijn we wel aan gewend. De subsidie vanuit EU is een welkome aanvulling, maar ook geen vetpot.

Maar goed, we boeren verder, omdat we nu eenmaal boer zijn inderdaad. Het is 'a way of life'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:23

Import export wordt vaak aangehaald, 75 % export maar er is ook 75 % import. Maar van die 75 % import beland maar een heel klein deel op een bord. De rest wordt verwerkt of direct weer geëxporteerd.
We zijn nu eenmaal een handelsnatie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:33

Wat me opviel bij de Lidl bij ons in de buurt, dat de bio groentjes bv goed te betalen zijn. Wel moet je dan zelf de piepers en andere groenten thuis schoonmaken. Er zit nog veel meer aarde aan. Volgens mij, door er een schakel uit te halen, krijg je dat het wel betaalbaar blijft. Dus wij kopen in de winter Bio zodra onze tuin stopt met geven. Als ik het zelf uit de tuin haal moet ik ook meer afspoelen.
Dat vind ik een slimmigheidje die prijsdrukkend is. Zo levert er ook een bioboer in de buurt aan de Lidl. Scheelt vervoerskosten dus ook prijsverlaging.
Zo valt er vast meer te bedenken.
Idem vlees. De laatste keer ,half jaar geleden, 5 kg prachtig koeienvlees gekocht voor 14 euro per kg. Het duurste pakket dus vooral biefstuk. Nog geen 10 minuten van huis. De ouders hebben de boerderij, hun jongste de slagerij. Je belt, je bestelt en elke vrijdagmiddag kun je dan je pakket afhalen. De laatste koe was 8 jaar en daar geboren. Dus weer gesloten keten en die boerderij loopt hartstikke goed.
In Nederland heb je dat ook. Vorig jaar heerlijke boerderij producten gekocht in een boerderij in Rosmalen. Mooie bio producten, zeer betaalbaar. Dus het kan wel degelijk. Ook hier was het hartstikke druk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:44

Pien, je verwart de gemiddelde Nederlandse consument met jezelf. In Nederland doet maar een klein percentage moeite om zijn voedsel ergens anders te halen dan in de supermarkt. Ben er ooit hier op Bokt een topic over begonnen. Conclusie, het was vooral veel 'gedoe' om je eten rechtstreeks bij de boer te kopen (en te duur)