Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Daarom werk ik zo graag in de tuin met mijn handen in de klei. Lekker rustig fysiek werk doen. Elk uurtje even 5 minuten uitpuffen en dan weer door. Zalig, is zo zen. En mijn (klein) kinderen die werk ik eruit als het om bosmaaier en zo gaat.
Die burnouts, die hoge werkdruk is echt niet goed voor ons..

Daarom is het gewoon goed om niet later als 65 jaar met pensioen te gaan (helaas is dat al naar 67) en zeker niet nog hoger of naar de 70.
Het leven is echt meer als geld verdienen en werken. Kom op. We ontwikkelen ons dan zo eenzijdig. Tijd voor kunst, reflexie, creativiteit en natuur, vrijwilligers werk, mantelzorg etc etc maakt een beter mens van ons. Dat komt de wereld ten goede..Dan maar wat minder geld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Ik zou niet zo stellig zeggen: „het is gewoon niet goed“
Genoeg mensen voor wie het wel goed is, of daar in iedergeval voldoening uithalen.

Die 65 is uiteindelijk slechts gebaseerd op een leeftijdsverwachting die vroeger lager was en het nog normaal was om 6 dagen per week te werken.

Het is een lastige discussie. Zodra de vergrijzing verdwijnt zul je ook zien dat het weer kiept. Dan zijn er ineens weer te weinig banen en moeten mensen wellicgt weer verplicht eerder stoppen (net als destijds met VUT).

Nederland heeft de kortste werkweek in Europa, in veel landen is 40+ de norm. Buiten Europa nog veel hoger. De „nornaal“ is de standaard waarin je opgegroeid bent en die kan per generatie anders zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Mungbean schreef:
De technologie zelf vind ik interessant.
Ik ben meer bang voor wat Pien ook noemt: het moet steeds sneller.
De technologie maakt zoveel mogenlijk in korte tijd, je zou dan denken dat dit in voordeel moet kunnen zijn. In de praktijk moet je nôg veeel harder werken dan voorheen om de concurrentie voor te blijven.
Hoe meer technologie, hoe meer data, hoe meer burnouts.

Las vorige week dat bij een equete 53% van de mensen aangaf om door te werken tijdens hun vakantie omdat ze anders de competitie niet bij kunnen houden.

Ik zie het in mijn eigen vak ook. De hoeveelheid content die men nu produceert is gestoord hoog. Doe je niet mee, ben je onvindbaar.
Doe je wel mee dan moet je wel AI geautomatiseerde content plaatsen want je kunt er niet tegenop schrijven. En dan zie je steeds meer grenzen vervagen.

Er zullen ook verschillende punten komen waarop besloten moet worden of AI wel het goede antwoord is op zaken en dat er gekozen moet worden of AI wel of niet de juiste weg is. Heel simpel voorbeeld: ik heb een koffiemachine waarbij ik van alles kan programmeren en instellen, maar ik vind het allemaal niet zo nodig. Als ik koffie wil dan zet ik 'm aan en druk ik op de knop en dat werkt prima. Van mij hoeft het allemaal niet zo flashy en ik vind ook vaak dat je door allerlei hippe dingen meer stroom verbruikt. Zo heb ik bijvoorbeeld geen robotstofzuiger en ook geen steelstofzuiger die altijd in het stopcontact zit.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:52

Mungbean, die kortste werkweek komt omdat de parttimers meegerekend worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

BigOne schreef:
Mungbean, die kortste werkweek komt omdat de parttimers meegerekend worden.

Hoe verhoudt zich dat dan in andere landen?
In het Oostblok zie je toch vaak man+vrouw beide FT werken.

Mijn contract (niet NL) is gebaseerd op 42 uur bij voltijd.

Edit: deze geeft een grafiek voor totale arbeidsparticipatie. Dat is interessant want dat is voor Griekenland ineens exact omgekeerd. Dat zou betekenen dat in Griekenland minder mensen werken, maar als ze werken dan ook flink veel uren.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/07 ... ltijdbanen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:46

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

De 45+ers onder ons hebben ook actief meebeleefd hoe mensen gestimuleerd werden om van 40 naar 38 of 36 uur te gaan (ATV dagen). Dit was om meer mensen aan het werk te kunnen krijgen.
Nu zitten we weer in een omgekeerde situatie dat de overheid mensen weer meer uren wil laten werken.
En zo zijn we in feite overgeleverd aan de trends in de bevolkingsopbouw en weekgekegenheid.

Een sneu dieptepunt kwam toen de universiteiten in de jaren 2000 ineens minimumloon moesten gaan betalen aan PhD studenten. Die voerde toen ook maar snel de 36 uurs week in, wetende dat bijna geen enkeke wetenschapper ATV zou opnemen :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:30

Maar die 45 plussers en dan vooral diegenen hebben nog wat anders meegemaakt namelijk werken , vaak vanaf je 18e en in de bedrijven waren vaak regelingen waar je aan deel kon nemen om iets eerder te stoppen met werken, tussen de 60 en 65. Mettertijd zijn die regelingen afgeschaft door de regeringen ( terecht of onterecht) en moesten ze tot hun 66,67 doorwerken.
Moet eerlijk zeggen dat vooral bij de overheid de regels schandalig waren, zwager werkte bij overheid, ging er met 55 uit, liet zichzelf daarna als zzp’er bij hetzelfde bedrijf inhuren en heeft zo tot 65 en fiks pensioen en echt fiks salaris gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Het ging me meer om de grillen van de tijd.
Iedere generatie heeft een andere „normaal“ gekend en daarmee een ander referentiekader.

Dat laatste kun je niemand kwalijk nemen, dat zie je nog steeds regelmatig dat mensen eruit gaan door bezuinigingen en dan als freelance bij hetzelfde bedrijf diensten blijven leveren :D
Laatst bijgewerkt door Mungbean op Gisteren, 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Ja, ik heb die ADV dagen ook nog, ik werk 40 uur en krijg 38 uur betaald, daar staan 13 adv dagen tegenover. Maar omdat ik jarenlang een solofunctie heb gehad is dat natuurlijk volkomen nutteloos geweest voor de werkgelegenheid :+ . Mijn jonge collega die mij 2 jaar geleden is komen versterken heeft wel weer een contract voor 40 uur.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Ach de vader van een vriend van ons had een hele goede functie bij de Shell en ging met 55 jaar met de VUT.
Is nu 85 jaar en fit en gezond met een heel goed pensioen.

Wat betreft oudere werknemers, dat ligt toch echt aan de persoon.
Mijn collega van 63 jaar, zit haar tijd uit en doet haar werk, maar niets geen extra inspanning om zichzelf nog te ontwikkelen.
Terwijl ik nog steeds in een werkgroep zit om een deel van het werk te robotiseren en te kijken hoe wij AI in ons werk kunnen implementeren.

Ik heb vandaag van mijn neef van 30 een fantastische (betaalde) Spiekbrief Microsoft AI ontvangen.
Ik heb vorig jaar ook het boek "Slimmer werken met AI" aangeschaft.

Wat ik wel van jonge collega's heel knap vind, is hun zelfvertrouwen en hoe zij zich vaak kunnen presenteren. In de praktijk valt het dan vaak een beetje tegen. :D
Mijn 20 jaar jongere collega zei laatst tegen mij, dat zij niet aan mijn werkethos wil en kan voldoen en dat zij vindt dat ik te hoge eisen aan mijzelf en anderen stelt.
Totaal niet flexibel (de 1 heeft geen kinderen, de andere kinderen boven de 12 jaar).

Ik geloof niet dat het een generatieding is, maar vooral wat je van huis uit mee hebt gekregen en opgevoed bent. Je wordt betaald om je werk goed te doen. ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Nee het is geen generatie ding, noch een individueel ding. Het is een wetenschappelijk ding, waarbij gewoon vaststaat dat je leeftijd je cognitieve functies (zowel positief als negatief) beïnvloedt. Dat heeft ook niks met individuele werkethos te maken, behalve dan dat iemand met een hogere werkethos bereidt is meer moeite te doen in het leren van nieuwe dingen, waarbij dat dus nog steeds wel langzamer gaat (jij) ten opzichte van je collega met een lagere werkethos, die het allemaal wel prima vindt en niet eens probeert iets nieuws te leren (waarbij volgens mij voor beiden iets te zeggen valt).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Maar het gaat niet alleen om nieuwe dingen aanleren of kennis/interesse in systemen. Het is ook ervaring en connecties. Afhankelijk natuurlijk van de functie.

Ik ken (oudere) accountmanagers die helemaal niet goed zijn met computers of systemen, maar een fantastisch klantenbestand hebben. Doen wat zij beloven. Alle denkbare problemen al eens hebben meegemaakt, dus de oplossing daarvoor hebben enz . Die i.p.v. om 17 uur naar huis rennen, nog gaan eten met de (buitenlandse) klant die een paar dagen over is.
Ik ken er van 60 en zelfs 65+ waar nog om gevochten wordt.
Die boven de 60 nog van baan zijn veranderd. Waar kennis van systemen niet belangrijk is, maar wie je kent en wat je kunt doen voor de klant enz. Waar het soms om contracten gaat van tonnen of zelfs miljoenen.

En dan hebben we het niet eens over de ervaring, maar ook betrouwbaarheid en loyaliteit.

Ik denk dat een mix van jonge en oudere werknemers nog steeds het beste werkt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Nee dat klopt. Het gaat niet enkel over de capaciteit om snel nieuwe (technische) dingen te leren. In een tijd waarin de ontwikkelingen op dat gebied razendsnel gaan is het echter niet onlogisch dat men in bepaalde vakgebieden liever jongere medewerkers heeft dan oudere. Waarbij bij ander beroepsgroepen, zoals idd accountmanagers of advocaten, de ervaring juist zwaarwegender is.

Mijn vriend is blij dat hij tegenwoordig een Word-bestand naar een PDF kan omzetten en hij is nog lang geen 60. Vraag je hem echter welk paard hij 10 jaar geleden voor welk bedrag aan welke klant verkocht en wat voor soort paarden die klant zoekt en welke paarden die klant meer kocht en hoe goed die presteren etc. kan hij dat tot op detail niveau benoemen. Dat is een andere kracht.

Een mix is altijd beter. Dat is ook bewezen :j een mix van jong-oud en man-vrouw komt altijd tot creatievere en betere oplossing. De weg naar die oplossing is uiteraard wel iets hobbeliger dan met mensen die gelijk zijn en denken :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:04

996981 schreef:
Nee dat klopt. Het gaat niet enkel over de capaciteit om snel nieuwe (technische) dingen te leren. In een tijd waarin de ontwikkelingen op dat gebied razendsnel gaan is het echter niet onlogisch dat men in bepaalde vakgebieden liever jongere medewerkers heeft dan oudere. Waarbij bij ander beroepsgroepen, zoals idd accountmanagers of advocaten, de ervaring juist zwaarwegender is.

Mijn vriend is blij dat hij tegenwoordig een Word-bestand naar een PDF kan omzetten en hij is nog lang geen 60. Vraag je hem echter welk paard hij 10 jaar geleden voor welk bedrag aan welke klant verkocht en wat voor soort paarden die klant zoekt en welke paarden die klant meer kocht en hoe goed die presteren etc. kan hij dat tot op detail niveau benoemen. Dat is een andere kracht.

Een mix is altijd beter. Dat is ook bewezen :j een mix van jong-oud en man-vrouw komt altijd tot creatievere en betere oplossing. De weg naar die oplossing is uiteraard wel iets hobbeliger dan met mensen die gelijk zijn en denken :D

Dat herken ik aan mijn man.
Hij is heel slecht met systemen en computers, maar dat is ook laksheid. Hij had altijd jonge stagiaires of medewerkers, die iets veel sneller in een systeem konden zetten. En hij vind het ook niet leuk. Maar in zijn vakgebied, alles al eens heeft meegemaakt en een heel groot netwerk heeft.

Maar goed, de vergrijzing komt er echt aan en behalve dat het de gemeenschap veel geld kost, zijn er ook organisaties die problemen krijgen door te weinig personeel.

Wij hadden laatst een kapot slot in onze auto, dat onder de garantie viel en wij hebben 8 weken moeten wachten. Er was maar 1 monteur in de gehele regio die het slot kon demonteren en kon vervangen.
De wachttijd op een gewone beurt is ook minimaal 4 weken. Allemaal door gebrek aan personeel. En ik keek zo eens rond in de garage, tijdens het wachten, meeste monteurs waren echt wel rond de 50.... als ik goed kan schatten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Er zijn inderdaad weinig mensen die nog voor een praktisch beroep kiezen. En geef mensen eens ongelijk. We pretenderen als NL een kenniseconomie te hebben. We worden aangemoedigd zo hoogopgeleid als mogelijk te zijn. De voordelen qua secundaire arbeidsvoorwaarden voor hoogopgeleiden ten opzichte van praktische opgeleiden zijn legio…

In de praktijk betekent dit dat we steeds meer last gaan hebben van het feit dat mensen geen ongeschoold of praktisch geschoold werk meer willen doen. Dat begon bij het gewassen telen, fruit plukken etc. En verschuift nu denk ik naar het middensegment.

In mijn opleiding werd ooit de voorspelling gedaan dat het hele middensegment qua banen zal verdwijnen. Geen idee of dat uitkomt, maar met de komst van AI kan het zomaar zijn dat ervaringen en relaties waardevoller gaan worden dan kennis.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

Douce schreef:
Shell betaalt diverse jaren geen belasting:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... i=89978449

Er wordt verwezen naar allerlei belangen die ze wel betalen maar daarin wordt onder andere de BTW genoemd en die wordt toch echt betaald door de particulier. Loonbelasting voor een groot deel door de medewerkers etc.

Weet niet wanneer het jullie voor het laatste gelukt is geen belasting te betalen..

Het artikel dat je aanhaalt is nogal gedateerd en Shell heeft inmiddels geen hoofdkantoor meer in Nederland. De belasting waar dit over gaat is de winstbelasting en daarbij maakte Shell gebruik van regelingen die voor andere bedrijven net zo goed golden op dat moment.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:29

Daarom was het ook een voorbeeld. Of verwacht je dat alle mogelijkheden waar Shell naar refereert weg zijn?

Die wetswijzigingen heb ik dan namelijk gemist.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

ik vind het wel grappig hoe er gekeken wordt door sommigen naar 'ouderen', en daar reken ik mezelf met m'n 55 jaar dan ook maar even bij. Dat we nieuwe ontwikkelingen niet zouden kunnen bolwerken e.d.
Wij zijn juist de generatie die ontzettend veel ontwikkelingen hebben meegemaakt. Van telex naar fax naar email, van typemachine naar alle ontwikkelingen m.b.t. computers en alle soorten software :D
En bovendien durven we ook gewoon nog mensen aan te spreken, hebben geen telefoonangst zoals je nu zo vaak hoort bij de jeugd en proberen we ook niet perfect te zijn waardoor we durven falen en vragen durven stellen. Ik merk ook dat onze algemene ontwikkeling vele malen groter is dan de veel jongere garde. En nee, dat zal heus niet voor iedereen gelden, maar het is me al wel opgevallen.
Op mijn werk zijn we dit jaar overgegaan naar nieuwe software. Het signaleren van problemen, het uitzoeken, controleren en testen, dat kan echt niet zonder de +35 jaar ervaring van mij en m'n collega's :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Volgens mij werd beschreven dat over het algemeen(obv onderzoek) dat verschillende leeftijdsgroepen gekenmerkt worden door verschillende cognitieve functies en dat ook is gebleken dat diversiteit nuttig is. Het is geen gesprek over wie of wat beter is, maar dat je beide nodig hebt in een functionerende organisatie. Om heel eerlijk te zijn, zie je dat vooral startersfuncties vervangen worden door ai.
Volgens mij, gezien het topic onderwerp, is het meer de vraag hoe je onze demografische bevolkingssamenstelling voor je kunt laten werken in combinatie met de huidige technologische ontwikkelingen. Het is geen generatiediscussie denk ik. Meer een maatschappelijke en het over de baan van morgen gaat.

996981, als je het onderzoek nog terug kan vinden ben ik er wel benieuwd naar trouwens.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:50

Onderzoek naar de cognitieve functies van ouderen ten opzichte van jongeren bedoel je?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:10

Het toffe van jongeren in de organisatie en daarom zo vreselijk belangrijk is dat ze "iets nieuws" meebrengen. Luister altijd naar de ideeën van de jongeren. De ouderen hebben vaak hogere emotionele weerbaarheid, die maak "je de pies niet meer zo gauw lauw". Er zijn ouderen die graag vasthouden aan het oude en het is goed om ons daarvan bewust te zijn.
Maar dat nieuwe dat jongeren brengen, hun kijk op bepaalde zaken of processen is vaak goud waard. Zeker als ze de ideeën bv hebben maar het moeilijk handen en voeten kunnen geven, is die samenwerking tussen ouder en jonger zo fantastisch. Ik heb mezelf vaak gekoppeld aan jongeren die zo van de schoolbanken kwamen. Zo groen als gras, enthousiast, brachten de eigen tijdsgeest mee en vaak leuke ideeën. Ik nodigde ze daartoe ook uit om te spuien.
Die ervaring komt vanzelf wel door het ouder worden. En dan vooral het eerste jaar heel goed luisteren naar de nieuwelingen want dan kijken ze nog fris naar je bedrijf of afdeling.
Ik zie het ook niet als beter of slechter. Het is aanvullend.

Vorig jaar werkte ik als vrijwilliger met G. Die vroeg me de oren van het lijf (zij was de betaalde kracht en net begonnen), ze gaf aan dat ze wist van het bestuur wat ik gedaan had en dat ze wist dat ik haar veel kan leren, zeker ook gezien mijn Nl achtergrond. Was heel erg leuk om met haar te werken. Zo lief, pril , jong en slim met goede ideeën.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:17

Douce schreef:
Daarom was het ook een voorbeeld. Of verwacht je dat alle mogelijkheden waar Shell naar refereert weg zijn?

Die wetswijzigingen heb ik dan namelijk gemist.

In 2021 is er een Europese wet van kracht geworden voor meer toezicht op de winsten in EU landen en er is de tax governance code sinds 2022. Er is dus zeker aandacht voor.

Maar nogmaals, het verhogen van de belastingdruk resulteert in hogere kosten die weer op het bordje komen van de consument. Het zal dus tot hogere prijzen leiden en de winstbeleving van de bedrijven blijft gelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

Onder de categorie. Vermakelijk, grappig en typisch Powned.

https://www.youtube.com/watch?v=-zkJ0yMy1Uk

En een mooie open solicitatie in de richting van Wilders. Nou ja, volgens mij heeft Wilders er wel slechtere kamerleden rond lopen.