Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:05

Ik ga er geen eed op doen hoe lang de heide er al is.Het zal vast nog wel weer veranderen met nieuwe ontdekkingen. Maar lijkt me best wel logisch dat er heel vroeger ook wat heide was. In Nederland was veel arme grond dus daar wil heide op groeien. Misschien niet zoals we het nu zien maar veel geel zand met hier en daar een pol. Zo stel ik me dat voor. Geen heidevelden zoals we ze nu willen zien. Maar goed toen was Nederland ook nog niet ontgonnen en ergens tussen de tijd dat we uit de holen kwamen en in plaggenhutten gingen wonen zal er toch meer heide moeten zijn gekomen anders waren die plaggenhutten er niet geweest.
Feit is dat er toen een handvol mensen waren en veel minder bebouwd dan momenteel.
We zijn in dit land van plan om de voedselvoorziening weg te gooien omdat de heideplantjes voorrang hebben. Ondertussen staan in Drenthe hele velden heide vol met jacobskruiskruid en op andere plekken vol met gras. En dan hoor ik hiervan ruige bende vol met koeienvlaaien.
We willen steeds meer wegen, allemaal een auto, allemaal het bos in of de hei op, goed voedsel, lekkere melk en kaas , sommigen willen ook nog wolven los laten lopen, we willen allemaal een huis,de nieuwste mode, veel op pad, vaak met vliegtuig, we willen nog veel vluchtelingen opvangen en we willen veel afval produceren.
En daar tussen in in die nieuw gemaakte natuur, moeten we dan terug naar weet ik hoe ver terug en moet de bodem verarmd worden om hei te kweken en het liefst zo groot mogelijk en zo veel mogelijk heide. Tja dan zal er wat anders niet moeten. Maar eerlijk gezegd kies ik dan voor wat minder hei en wat meer bos. Laten we een paar mooie grote heidestukken goed onderhouden en waar het nu al een bende is laat dat maar weer bos worden.Kapitalen worden weggegooid voor iets wat niet gaat lukken. Geef de kuddes die blijven optimaal geld en dus niet tegen elkaar uit spelen tegen aanbesteding. Zodat ze hun werk optimaal kunnen doen en de dieren optimaal verzorgd kunnen worden. Ook de kuddes die de dijken moeten doen . Niet met een stuivertje in het riet sturen. Gooi de hekken om de Oostvaardersplassen neer, kijk voor een goede plek voor de dieren en die die niet te vinden, laat ze hemelen, ook zo'n kapitaalvernietiging en dierendroefenis .
Doe daar woningbouw. Niet iedereen is een goede tuinman en ongeschikte beheerders kunnen beter bomen laten groeien of huizen laten bouwen. Dat kost niet zoveel werk qua onderhoud en vergt wat minder inzicht. Is in ieder geval het dierenleed een stuk minder. En die wolf die past er helemaal niet tussen. Laat alles spaak lopen want een herder kan niet werken met mobiele hekwerken onder zwaar stroom van een paar meter hoog.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 09:38

Zichtmelding Oosterwolde Frl
Citaat:
Oosterwolde Friesland.
11-03-2025

Vanmorgen vroeg tijdens het krantenbezorgen een wolf gezien. Aan. De Boelenkamp in Oosterwolde.

Zekerheid laag.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1A6xXy ... tid=wwXIfr

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:02

Begrijp ik nu goed dat wanneer je geen goedgekeurde hekjes hebt je niks vergoed krijgt bij een aanval op je schapen?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:04

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:01

Popstra schreef:
Begrijp ik nu goed dat wanneer je geen goedgekeurde hekjes hebt je niks vergoed krijgt bij een aanval op je schapen?

Daar willen 'ze' naar toe, de meeste provincies hebben dat in hun nieuwe plannen staan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:28

Dus betalen voor zeer dure hekken die aantoonbaar onvoldoende werken wordt een soort extreem dure verzekering om ten minste iets geld te krijgen als je dieren gepakt worden....

Puur financieel gezien (dus even volkomen los van het verdriet en leed dat komt kijken bij een aanval) denk ik niet dat het uit kan / rendabel is...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:29

GDG schreef:
Popstra schreef:

Daar willen 'ze' naar toe, de meeste provincies hebben dat in hun nieuwe plannen staan.

Dit komt uit het Interprovinciaal Wolvenplan. Een aantal provincies ligt dwars waarbij Overijssel met name genoemd wordt:
https://www.oost.nl/nieuws/3459339/de-w ... beschermen

En zoals gebruikelijk lopen de politieke bestuurders het rondje in de verkeerde richting.
1) Als ze naar zo'n "geen bescherming geen vergoeding" regeling willen, dan zullen ze eerst moeten regelen dat iedereen die dieren heeft en een hekwerk wil plaatsen, dat hekwerk ook mag plaatsen.
2) Zich realiseren dat een wolfwerend raster niet van vandaag op morgen geplaatst is. Als vandaag de 3e aanval in 3 maanden tijd is, en jij bent morgen de 4e, dan kan je niet in 1 dag tijd zo'n raster geplaatst hebben. Zeker niet als er eerst een omgevingsvergunning moet komen van de gemeente.
zie link hierboven schreef:
In die gebieden wil de provincie maatwerk toepassen: als er binnen een bepaalde periode, bijvoorbeeld drie maanden, drie wolvenaanvallen zijn, dan zijn preventieve maatregelen wel vereist om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:41

Femke_Tweety schreef:
Puur financieel gezien (dus even volkomen los van het verdriet en leed dat komt kijken bij een aanval) denk ik niet dat het uit kan / rendabel is...
En dus wordt het vaak al niet meer gemeld ;( (mede ook door alle negatieve reacties van pro-wolvers).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 11:51

Zichtmelding Harskamp Gld
Citaat:
Harskamp/De Valk Gelderland
11-03-2025
8.00 uur
Wolf rent langs de tuin bij huis met jonge kinderen. De bal en doel ligt in de tuin.
Je moet niet denken wat er kan gebeuren .
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/19vZr6 ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:19

Femke_Tweety schreef:
Dus betalen voor zeer dure hekken die aantoonbaar onvoldoende werken wordt een soort extreem dure verzekering om ten minste iets geld te krijgen als je dieren gepakt worden....

En als je dat dure hek hebt gezet en Bij12 vind het ergens 5 cm te hoog aan de onderkant op glooiend landschap krijg je alsnog niks

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:24

tienus63 schreef:
Zichtmelding Harskamp Gld
Citaat:
Harskamp/De Valk Gelderland
11-03-2025
8.00 uur
Wolf rent langs de tuin bij huis met jonge kinderen. De bal en doel ligt in de tuin.
Je moet niet denken wat er kan gebeuren .

#geenwolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/19vZr6 ... tid=wwXIfr

Das in de straat waar mijn paard vroeger stond.

Ik ben heel blij dat hij overleden is voor de wolvenellende zo groot werd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:25

DuoPenotti schreef:
Femke_Tweety schreef:

En als je dat dure hek hebt gezet en Bij12 vind het ergens 5 cm te hoog aan de onderkant op glooiend landschap krijg je alsnog niks

Precies daarom maak ik het vergelijk met verzekeraars ook.

Als die ergens onderuit kunnen komen hebben ze die neiging soms ook nogal.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:35

DuoPenotti schreef:
Femke_Tweety schreef:

Of het heeft zwaar geregend en er is een mollengang uitgespoeld. Maar goed ik ben er vanaf het begin vanuit gegaan dat ondanks een wolfwerende afrastering dit alleen maar ellende gaat geven en dat is tot op heden ook het geval. We hadden een mooie vakantie qua tijd mkunnen houden als we alle uren van ondermaaien tellen voor het raster. En kunnen eten van de benzine. Zinloos geklungel voor de natte droom en portemonee van een enkeling.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:50

Smerig spelletje is het!

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:12

Het is nog erger:
De PvdD wil de dierhouder straffen die zijn/haar dieren niet voldoende beschermd heeft. (En dat is dus altijd als een dier door een wolf gepakt wordt).
Dus
Je bent een kapitaal kwijt aan een afrastering,
Die vervolgens wordt afgekeurd als niet volgens de maatstaven;
Je krijgt daarom geen vergoeding voor het gedode dier en als bonus nog een straf omdat je je dieren niet voldoende beschermd hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:26

En dan hebben we sinds 2024 ook nog een zelfstandig houdverbod....

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:42

Oh dat kende ik nog niet. Natuurlijk onwijs goed om dat op te leggen aan eigenaren van dieren die er echt een potje van maken qua dierenwelzijn. Het nadeel is wel dat dit soort dingen kunnen doorschieten naar bizarre situaties natuurlijk want de vraag wanneer je goed voor je dier zorgt is heel erg subjectief helaas..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 16:01

Aanval Blokzijl Ov, 4 schapen dood
Citaat:
Blokzijl Overijssel
11-03-2025

Bij een wolven aanval 3 schapen gedood. 1 door veearts uit zijn lijden verlost.

Sterkte voor de eigenaar.

Zekerheid hoog.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18Qe4D ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 11-03-25 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 16:04

Zichtmelding Vollenhove Ov
Citaat:
Vollenhove Overijssel
11-03-2025

Vanmorgen mogelijk een wolf gezien in weiland nabij Vollenhove. Na melding van aanval in Blokzijl is de kans vrij groot dat het om dezelfde wolf gaat.
Bij navraag geen wolfshond of herdershond bekend in directe omgeving.

Zekerheid gemiddeld.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19xfSc ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:05

tienus63 schreef:
Celebi schreef:
Kan dat stuk in het AD niet lezen maar man man wat een intro. Hoe kunnen mensen het niet zorgwekkend vinden dat die beesten tussen de speeltoestellen van kinderen in de achtertuin wandelen en langs de achterdeur komen die gelukkig vanwege het toen nog koelere weer lekker dicht zat.

Had prima dit weekend geweest kunnen zijn met een spelend kindje op die glijbaan en de achterdeur die open stond. Moet toch niet gekker meer worden dat dat straks (nu) niet meer mag of kan.

Snap niet dat ze dit zomaar laten gebeuren allemaal. 8)7

Volledige artikel is hier te lezen

https://archive.ph/mryn1

Kijk daar komt de eerste suggestie dat je je tuin wolfwerend moet afrasteren al naar boven. Dus straks als je kind of hond gepakt wordt, is het je eigen schuld en zo gaan we weer een stap verder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 16:09

Zichtmelding Boijl Frl
Citaat:
Boijl Friesland
11-03-2025

Vanmiddag om 14.00 wolf gezien in Boijl. In het bosje bij de Schoollaan.

Zekerheid gemiddeld.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18xxWa ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 16:15

Citaat:
De komende weken maken we meer details bekend over het programma van de Zoogdierdag. Vandaag:

: ' ' door Martin Drenthen (Universitair hoofddocent Milieufilosofie)

Waarom geeft de verschijning van wolven in culturele landschappen aanleiding tot zulke serieuze en emotionele reacties en intense debatten? In zijn presentatie zal Martin beargumenteren dat de terugkeer van de wolf een uitdaging vormt voor de bestaande categorieën waarmee wij onze wereld begrijpen en onze identiteit definiëren. Door te onderzoeken hoe wolven de bestaande categorieën ondermijnen, kunnen we beter begrijpen wat het betekent om het landschap met andere, wilde soorten te delen.

Kijk voor meer informatie over de #Zoogdierdag op https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogdierdag en meld je aan!

29 maart as, in Burger’s Zoo Arnhem

Kaarten vanaf 19,-

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:20

Citaat:
Door te onderzoeken hoe wolven de bestaande categorieën ondermijnen, kunnen we beter begrijpen wat het betekent om het landschap met andere, wilde soorten te delen.

Klinkt als erg pro-wolf.
We weten ondertussen wel dat de wolf de regels ondermijnd en ik hoef niet beter te begrijpen wat dat betekend en zeker niet te delen }>
En ik vind het zonde van mijn geld om daar nog voor te moeten betalen ook...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:23

DubbelFun schreef:
Citaat:
Door te onderzoeken hoe wolven de bestaande categorieën ondermijnen, kunnen we beter begrijpen wat het betekent om het landschap met andere, wilde soorten te delen.

Klinkt als erg pro-wolf.
We weten ondertussen wel dat de wolf de regels ondermijnd en ik hoef niet beter te begrijpen wat dat betekend en zeker niet te delen }>
En ik vind het zonde van mijn geld om daar nog voor te moeten betalen ook...

Filosofie geneuzel eigenlijk. Prooibasis kan geen wolf voeden, punt. Is geen gewauwel aan, "helaas" ook geen inkomen en dan zit je vast aan een hoop blabla waar alle dieren en de mensen die er tussen leven de prijs voor betalen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:41

Een interessante dag in Arnhem, dank voor het delen, Tienus