Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:41

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:42

https://x.com/igorsushko/status/1894651855185351064
Overheden in Moskou en de omliggende regio hielden spoedvergaderingen met de federale overheid om plannen te bespreken over het gebruik van schuilkelders tegen luchtaanvallen.
Er kan een grootschalige Oekraïense drone-operatie in het verschiet liggen.

Enorme pakketten aangekondigd deze week en overal stijgt de defensie-uitgaven. Trump zegt dat hij wapens naar Oekraïne zal sturen totdat er een staakt-het-vuren is, dus Rusland is duidelijk niet van plan om te stoppen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:51

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:59

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:51

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:54

USA reactie : wat heeft het voor zin om te komen wanneer hij niet bij het kruisje tekent, clowns.
Niet iedereen is zo dom !

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:32

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:20

Praatjes, blijf dat herhalen en we trappen er allemaal in zodat we straks denken dat we zonder USA niets kunnen. Ik denk namelijk wel dat er in combinatie met het best getrainde leger van Europa, de Oekraïne wel wat kunnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:39

Dat denk ik ook en dat is exact wat de.Finse minister aangaf tijdens zijn speech.. Oekraïne heeft heel erg veel ook te bieden..En ja het is ook een land waar zeker nog de oude Sovjet Unie krachten aanwezig zijn ook al melden deze zich nu niet (ze zijn wel wijzer)..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:24

BigOne schreef:
Praatjes, blijf dat herhalen en we trappen er allemaal in zodat we straks denken dat we zonder USA niets kunnen. Ik denk namelijk wel dat er in combinatie met het best getrainde leger van Europa, de Oekraïne wel wat kunnen.

Zoals de legertop in de VS nu gesloopt is/wordt, zullen we wat er ook op papier komt waarschijnlijk wel zonder moeten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:07

BigOne schreef:

Op tv kwam iemand langs die wist te melden dat een Europees leger nooit zo sterk zou zijn als het Amerikaanse omdat ze daar namelijk 1 en dezelfde taal spreken en wij in Europa dus niet. Ik heb werkelijk nog nooit zo'n stompzinnige opmerking gehoord, echt zo onnozel. Daarom alleen nuttig als het je doel is om te doen alsof het allemaal heel sneu is met de militaire macht in Europa.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:10

We hebben wel allemaal verschillend oorlogsmaterieel, dat kan beter op elkaar afgestemd worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:16

BigOne schreef:
We hebben wel allemaal verschillend oorlogsmaterieel, dat kan beter op elkaar afgestemd worden.

Dat is ten dele waar en soms heel simpel op te lossen. De legers uit Europa opereren nu al nooit alleen, maar altijd in coalitie met andere landen. Dat is nu uiteraard onder de NAVO vlag, maar dat zal wel anders worden. Het is dan nogal de vraag of Trump zich terug trekt uit de NAVO, of hij zijn eigen wapens komt ophalen en de belangrijkste vraag is wat er gebeurt met het gebruik van Amerikaans materiaal dat gekocht en geleverd aan Nederland is?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:27

Die opmerking kwam bij het journaal op npo 1. Mijn wenkbrauwen fronsten ook spontaan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:02

https://x.com/JuliaDavisNews/status/189 ... t_vwg&s=19

Trump: wij hebben 350 miljard in Oekraïne gestoken en dat krijgen we terug, plus veel meer. We nemen waar we recht op hebben. En Europa heeft veel minder uitgegeven en bovendien krijgen zij alles terug omdat ze het als lening hebben verstrekt.

Ik denk niet dat zelensky gaat tekenen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:18

Benzz schreef:
Die opmerking kwam bij het journaal op npo 1. Mijn wenkbrauwen fronsten ook spontaan.

Jullie waren niet de enige.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:43

Veronica2 schreef:
BigOne schreef:

Dat is ten dele waar en soms heel simpel op te lossen. De legers uit Europa opereren nu al nooit alleen, maar altijd in coalitie met andere landen. Dat is nu uiteraard onder de NAVO vlag, maar dat zal wel anders worden. Het is dan nogal de vraag of Trump zich terug trekt uit de NAVO, of hij zijn eigen wapens komt ophalen en de belangrijkste vraag is wat er gebeurt met het gebruik van Amerikaans materiaal dat gekocht en geleverd aan Nederland is?

Simpel gesteld: gekocht = eigendom. De vraag is dan wel: “Wat heb je gekocht?”. Voorbeeld: stel je koopt een tank. Heb je ook afspraken gemaakt over reserve-onderdelen? Upgrades? Opleidingen? In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken en in tegenstelling tot wat het lijkt is militair materieel best kwetsbaar en vereist het heel veel onderhoud. Kun je dat niet of heb je geen onderdelen dan wordt die tank vrij snel een een niet-functionerende zware metalen doos….

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:46

mylittlejoy schreef:
https://x.com/JuliaDavisNews/status/189 ... t_vwg&s=19

Trump: wij hebben 350 miljard in Oekraïne gestoken en dat krijgen we terug, plus veel meer. We nemen waar we recht op hebben. En Europa heeft veel minder uitgegeven en bovendien krijgen zij alles terug omdat ze het als lening hebben verstrekt.

Ik denk niet dat zelensky gaat tekenen.

Of juist wel, in de hoop dat Trump bereid is om 'zijn' schaarse metalen met wapens te verdedigen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:52

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:56

Ann schreef:
Onderstaande kwam ik tegen over de (nog te tekenen) overeenkomst.
https://x.com/hissgoescobra/status/1894858332550373818

Dank je Anne. Ik heb hem even door de vertaler gegooid

Citaat:
Oekraïne heeft op briljante en meesterlijke wijze de Mineralenovereenkomst opgesteld. Ik werk aan een meer gedetailleerde analyse en een geannoteerde en rood omlijnde versie die beschikbaar is via het delen van bestanden. Ik zal binnenkort posten, maar voor nu drie korte punten:

(1) het doel van de overeenkomst wordt verklaard als "het bereiken van een duurzame vrede in Oekraïne",

(2) de overeenkomst is feitelijk een contract waarover moet worden onderhandeld, het bevat geen specifiek afdwingbare, concrete beloften en schopt de weg af voor dergelijke beloften die in een later document zullen worden geïdentificeerd, en

(3) vermeldt, als integraal onderdeel van de algehele dealarchitectuur, de Amerikaanse steun voor Oekraïense veiligheidsgaranties.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:21

BigOne schreef:
Cowboy55 schreef:
Veronica2 schreef:

Simpel gesteld: gekocht = eigendom. De vraag is dan wel: “Wat heb je gekocht?”. Voorbeeld: stel je koopt een tank. Heb je ook afspraken gemaakt over reserve-onderdelen? Upgrades? Opleidingen? In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken en in tegenstelling tot wat het lijkt is militair materieel best kwetsbaar en vereist het heel veel onderhoud. Kun je dat niet of heb je geen onderdelen dan wordt die tank vrij snel een een niet-functionerende zware metalen doos….

Het antwoord daarop is ook vrij simpel, al het defensiemateriaal wordt gekocht met software, services en alles wat je nodig hebt aan reserveonderdelen en de andere zaken die je noemt. De bedrijven die dat leveren hebben dus de verplichting om hun kant van de overeenkomst uit te voeren. Dat zijn in de VS allemaal zelfstandige commerciële bedrijven die kunnen leveren aan wie ze willen, behalve aan gesanctioneerde overheden. Dus zolang onze Europese landen geen sancties opgelegd krijgen, zou het door moeten gaan. En omdat er ook met Europese bedrijven overeenkomsten zijn om onderdelen te leveren aan juist de Amerikaanse bedrijven, komen die sancties er niet.
Als Trump de NAVO verlaat dan ontstaat er wel een ander probleem en dat is in de operatie. Het is de gewoonte dat de VS leidend zijn in missies en vredesmachten, het zijn hun generaals die de besluiten nemen voor de alliantie. Maar die rol kan makkelijk ergens anders komen te liggen, bij Canada bijvoorbeeld of het VK, Noorwegen desnoods.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:42

Ik heb begrepen dat Oekraine langs de frontlinie een tegenoffensief is gestart en bij Prokovsk (strategisch belangrijk) de Russen heeft weten terug te slaan tot aan de spoorlijn die ze waarschijnlijk morgen alweer in handen hebben. De route richting Prokovsk is belangrijk voor de aanvoer en nu weer stevig in handen van Oekraine. Toretsk is dat ook weer, nadat de Russen vorige week nog hadden gemeld deze stad te hebben veroverd.
Eerder had ik al gemeld dat Oekraine aanvallen had uitgevoerd op de Russische havensteden Novorossiejsk en Tuapse. De laatste is een belangrijke olieoverslag haven van waaruit Rusland olie exporteert. Op google goed te zien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:57

Zelensky is onderweg naar Londen voor de Europese top, over een uurtje landt hij daar. Het wordt interessant hoe hij ontvangen zal worden. Op de socials was er veel steun, maar het zal interessant zijn om te zien hoe warm dat bad in werkelijkheid is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:25

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:31

Gespreksonderwerp zal vooral zijn: Hoe nu verder zonder de VS. Zonder de VS is nu even lastig, gezien het momentum, maar niet onmogelijk.
Ik zag deze post op X over de militaire macht in Europa.
https://x.com/Doktor_Klein/status/1895523734272033148
Europa is samen met het Verenigd Koninkrijk al een wereldmacht, maar met Oekraïne wordt het een supermacht. Bron van de gegevens: IISS 2025-rapport (bij opmerkingen)

Het zou es wat zijn dat ze gewoon kunnen zeggen: Nou doei dan VS. Dan staan Trump en consorten pas echt in hun onderbroek. :D
Weg VS als grootmacht. Dat de VS na impeachment van Trump Europa vriendelijk moet vragen of ze er weer bij mogen.