Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigOne schreef:Praatjes, blijf dat herhalen en we trappen er allemaal in zodat we straks denken dat we zonder USA niets kunnen. Ik denk namelijk wel dat er in combinatie met het best getrainde leger van Europa, de Oekraïne wel wat kunnen.
BigOne schreef:Praatjes, blijf dat herhalen en we trappen er allemaal in zodat we straks denken dat we zonder USA niets kunnen. Ik denk namelijk wel dat er in combinatie met het best getrainde leger van Europa, de Oekraïne wel wat kunnen.
BigOne schreef:We hebben wel allemaal verschillend oorlogsmaterieel, dat kan beter op elkaar afgestemd worden.
Veronica2 schreef:BigOne schreef:We hebben wel allemaal verschillend oorlogsmaterieel, dat kan beter op elkaar afgestemd worden.
Dat is ten dele waar en soms heel simpel op te lossen. De legers uit Europa opereren nu al nooit alleen, maar altijd in coalitie met andere landen. Dat is nu uiteraard onder de NAVO vlag, maar dat zal wel anders worden. Het is dan nogal de vraag of Trump zich terug trekt uit de NAVO, of hij zijn eigen wapens komt ophalen en de belangrijkste vraag is wat er gebeurt met het gebruik van Amerikaans materiaal dat gekocht en geleverd aan Nederland is?
mylittlejoy schreef:https://x.com/JuliaDavisNews/status/189 ... t_vwg&s=19
Trump: wij hebben 350 miljard in Oekraïne gestoken en dat krijgen we terug, plus veel meer. We nemen waar we recht op hebben. En Europa heeft veel minder uitgegeven en bovendien krijgen zij alles terug omdat ze het als lening hebben verstrekt.
Ik denk niet dat zelensky gaat tekenen.
Ann schreef:Onderstaande kwam ik tegen over de (nog te tekenen) overeenkomst.
https://x.com/hissgoescobra/status/1894858332550373818
Citaat:Oekraïne heeft op briljante en meesterlijke wijze de Mineralenovereenkomst opgesteld. Ik werk aan een meer gedetailleerde analyse en een geannoteerde en rood omlijnde versie die beschikbaar is via het delen van bestanden. Ik zal binnenkort posten, maar voor nu drie korte punten:
(1) het doel van de overeenkomst wordt verklaard als "het bereiken van een duurzame vrede in Oekraïne",
(2) de overeenkomst is feitelijk een contract waarover moet worden onderhandeld, het bevat geen specifiek afdwingbare, concrete beloften en schopt de weg af voor dergelijke beloften die in een later document zullen worden geïdentificeerd, en
(3) vermeldt, als integraal onderdeel van de algehele dealarchitectuur, de Amerikaanse steun voor Oekraïense veiligheidsgaranties.
BigOne schreef:We hebben wel allemaal verschillend oorlogsmaterieel, dat kan beter op elkaar afgestemd worden.
Cowboy55 schreef:Veronica2 schreef:
Dat is ten dele waar en soms heel simpel op te lossen. De legers uit Europa opereren nu al nooit alleen, maar altijd in coalitie met andere landen. Dat is nu uiteraard onder de NAVO vlag, maar dat zal wel anders worden. Het is dan nogal de vraag of Trump zich terug trekt uit de NAVO, of hij zijn eigen wapens komt ophalen en de belangrijkste vraag is wat er gebeurt met het gebruik van Amerikaans materiaal dat gekocht en geleverd aan Nederland is?
Simpel gesteld: gekocht = eigendom. De vraag is dan wel: “Wat heb je gekocht?”. Voorbeeld: stel je koopt een tank. Heb je ook afspraken gemaakt over reserve-onderdelen? Upgrades? Opleidingen? In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken en in tegenstelling tot wat het lijkt is militair materieel best kwetsbaar en vereist het heel veel onderhoud. Kun je dat niet of heb je geen onderdelen dan wordt die tank vrij snel een een niet-functionerende zware metalen doos….