Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:36

Nou ja, als je 4.2 leest klinkt het alsof boeren normaal geld gaan verdienen met boeren..
wat is er in jouw ogen niet goed aan Juval?
Nederland als agrarisch koploper klinkt goed toch?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:52

Cer schreef:
Nou ja, als je 4.2 leest klinkt het alsof boeren normaal geld gaan verdienen met boeren..
wat is er in jouw ogen niet goed aan Juval?
Nederland als agrarisch koploper klinkt goed toch?

dingetjes als verplichte uitkoop, grondbank, afromen van rechten, biologisch, heffing op kunstmest, verplichte weidegang, afstanden tussen veebedrijven onderling, natuur en woonwijken. Verplicht natuurinclusief etc etc.

Wij hebben een prachtig gangbaar melkveebedrijf, dus ik word niet bepaald blij van dit soort plannen. Maar ja, had ik van GL natuurlijk ook niet hoeven te verwachten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:55

Ik vind dat 4.2 juist de weg die we in moeten slaan( samen met de boeren) ministerie van landbouw houdt al decennia de boeren uit de wind, ze liegen er zelfs voor :
https://nos.nl/l/2489513

en dan vraagt de landbouw zich ook nog af waarom veel mensen afgeven op hun, juist door een aantal boeren die op deze manier bezig zijn dus.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:57

Ik heb ook erg gemengde gevoelens over dat partijprogramma. Ik zie heel veel groen links en erg weinig pvda terug. Waar ik al een beetje bang voor was. Ze matchen gewoon niet echt goed samen. :n

Gelukkig vliegveld Lelystad en rekeningrijden mogen niet worden doorgedrukt nu nog even snel. Lelystad openen zou ook echt heel krankzinnig zijn. Schipholgroep heeft de stikstof rechten van gelderse boeren gekocht om die te kunnen gebruiken. Nog meer mensen gaan hinder krijgen en viezigheid als ze Lelystad echt gaan openen. Zo n rare spelletjes worden daarmee gespeeld, verkeerde berekeningen, "per ongeluk" even een paar belangrijke eisen vergeten.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... lange-baan

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:57

BigOne schreef:
Ik vind dat 4.2 juist de weg die we in moeten slaan( samen met de boeren) ministerie van landbouw houdt al decennia de boeren uit de wind, ze liegen er zelfs voor :

en dan vraagt de landbouw zich ook nog af waarom veel mensen afgeven op hun, juist door een aantal boeren die op deze manier bezig zijn dus.

maar jij bent waarschijnlijk geen boer.

Dit hoeft verder niet weer te verzanden in een pro / anti boerendiscussie. Maar dit is de reden waarom GL NOOIT aan de macht zou moeten komen. In mijn ogen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:06

maar als het beter kan, dan moet men toch beter willen?
Als er genoeg financiele tegemoetkoming tegenover staat? Of dat je je bedrijf aan kan houden en mooie producten voor de nederlandse markt kan produceren, tegen een eerlijke prijs?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:26

Cer schreef:
maar als het beter kan, dan moet men toch beter willen?
Als er genoeg financiele tegemoetkoming tegenover staat? Of dat je je bedrijf aan kan houden en mooie producten voor de nederlandse markt kan produceren, tegen een eerlijke prijs?

uiteraard, we willen altijd beter, daarom zijn we ook heel goed op agrarisch gebied hier in Nederland.

Wat GL wil, daar is gewoon geen markt voor. De producten in de supermarkt zullen heel veel duurder worden, daar zitten de meeste consumenten totaal niet op te wachten. De prijzen voor voedsel worden dan voor veel mensen onbetaalbaar. En dan zijn we weer terug op een aantal pagina's terug waar het om armoede ging.
Je eigen voedselmakers wegjagen, dát is armoede. Is mijn bescheiden mening.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:40

juval schreef:
BigOne schreef:

maar jij bent waarschijnlijk geen boer.

Dit hoeft verder niet weer te verzanden in een pro / anti boerendiscussie. Maar dit is de reden waarom GL NOOIT aan de macht zou moeten komen. In mijn ogen.

De boeren die de hakken in het zand blijven zetten zitten vroeg of laat met de gebakken peren, zo is mijn overtuiging. Want het is niet GL die de normen bepaald heeft. Dat is internationaal gedaan en daar zal ook Nederland aan moeten geloven (ook al wordt geprobeerd met Hoekstra te sturen er weer onderuit te komen).
Juval het is uitstel van executie. De boeren die wel proactief om gaan met de huidige probleem stelling en de (nabije) toekomstige eisen zouden wel eens de winnaars kunnen zijn als het om hun bedrijf gaat in de toekomst. Er zijn trouwens zat boeren die samenwerken met allerlei "groene" instanties. En er zijn zelfs zat boeren die GL gaan stemmen of stemden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:45

hou toch op met hakken in het zand! die wil ik echt niet meer horen. Onze sector is al zo in beweging en bezig met allerlei aanpassingen om zo goed, diervriendelijk, gezond, innovatief en efficiënt te produceren. We voldoen aan alle regels en zijn heel druk bezig met de omslag naar kringloop en natuurinclusief.

Maar biologisch gaat gewoon niet werken (zonder subsidies)... er is gewoon GEEN markt voor.

En ik ben wel benieuwd naar cijfers over boeren die GL zouden stemmen. Dit geloof ik niet erg.

En uiteraard zijn we in samenwerking met allerlei 'groene' instanties. Zelf doe ik bijvoorbeeld mee met een project voor de vlinderstichting. We beheren ook nog een stuk natuur.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:53

Cijfers heb ik niet. Wel heb ik onlangs Nederlandse jonge boeren wat geholpen die in onze omgeving bezig zijn twee boerderijen aan het kopen. Ze hebben de hele boel in Nederland verkocht en ik vond ze ongelooflijk kritisch op de boeren in Nederland en toen ik geschokt zei:" dadelijk gaan jullie me nog vertellen dat jullie GL stemmen", werd dat bevestigd met de woorden dat zij zeker niet de enige waren.

Wat ik van die jonge gasten geleerd heb is, dat de boeren minder eensgezind zijn als dat hier vaak voor wordt gesteld op Bokt. Ze zien geen toekomst meer voor hun in Nederland, te klein land etc. Argumenten zijn bekend.

En ze gaan hier "schoon" boeren met aandacht voor de natuur, landschap en ecologisch verantwoord. Het zal een boeren vlees bedrijf worden met een gesloten cyclus (dus mest van hun eigen koeien, hooi, strooi, mais van eigen land), zoals de meeste boeren boeren.
Maar voor het zover is eerst maar eens kijken of ze de twee boerderijen te pakken kunnen krijgen.
Ik vond het een zeer verrassend gesprek en heeft voor mij de hele kijk op "de boeren" verandert.
Die ambitieuze gasten gaan het zeker redden, daar ben ik van overtuigd .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:12

maar Pien, dat is dan toch juist het voorbeeld... deze 2 jonge boeren zijn NL ontvlucht omdat het in het buitenland beter boeren is voor hen. In NL is er kennelijk geen toekomst, en dat is heeel verdrietig.

Wij zijn te oud en te gebonden om nog te emigreren, maar als we jonger zouden zijn, dan was dat zeker een optie. Ik ken veel boeren die met de gedachte aan emigreren spelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:16

Het is dan wel zonde dat je die enthousaste jonge boeren met een goed plan, kwijtraakt aan het buitenland.

maar goed, misschien is in Frankrijk wel meer ruimte (moet je ook maar willen, ik zou voor geen goud in Frankrijk willen wonen ;) ) en kunnen mensen daar beter boeren. Dan moeten we de producten daar vandaan gaan halen, als er in NL geen plek meer is voor boeren..?

Maar ik neem aan dat deze plannen van GL ook doorgerekend zijn? Is daar al iets over bekend, wat dat kost en opbrengt?

Ik heb het stuk niet voor me, maar als er meer aanpassingen gedaan zouden worden juist om biologisch bereikbaarder te maken, dan kan het toch misschien wel? Ze willen veranderen, en ik begrijp dat het nu niet haalbaar is, maar zou dat in de toekomst ook niet haalbaar zijn? (er stond toch ook iets in over subsidies, of heb ik dat verkeerd onthouden? )

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:26

maar moeten we willen dat de boeren in stand worden gehouden met subsidies?? Door de verplichting van onrendabele manier van produceren.
We krijgen nu al zoveel commentaar op de (steeds minder wordende) europese GLB regeling.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:34

juval schreef:
maar Pien, dat is dan toch juist het voorbeeld... deze 2 jonge boeren zijn NL ontvlucht omdat het in het buitenland beter boeren is voor hen. In NL is er kennelijk geen toekomst, en dat is heeel verdrietig.

Wij zijn te oud en te gebonden om nog te emigreren, maar als we jonger zouden zijn, dan was dat zeker een optie. Ik ken veel boeren die met de gedachte aan emigreren spelen.

Daar denken zij anders over. Ze vinden Nederland te klein voor zoveel boeren die zo intensief hun akkerbouw of veeteelt doen. Is niet goed voor het land.
Omdat zij nog jong zijn gaan zij dus naar een EU land waar nog zat grond en mogelijkheden zijn. Ze worden goed begeleid.
Zij denken Europees en niet op Nederlands niveau. Omdat ze graag willen blijven boeren beginnen ze opnieuw en gaan ze hun kapitaal hier investeren in Frankrijk.

Ik begrijp dus niet het verdriet Juval.

Ik denk juist als er meer jongeren zijn die dit gaan doen er een gezonde boeren gemeenschap in Nederland kan zijn die wel toekomst perspectief heeft . Het is gewoon teveel en er zal een omwenteling moeten komen.

Dat probeer ik al heel lang duidelijk te maken. Iedereen kan wel boos zijn, maar als je gewoon naar de feiten kijkt dan is er in Nederland wel nog boeren toekomst maar anders en niet meer voor iedereen.

Kijk alleen naar de uitgeputte grond, kijk naar de biodiversiteit die gelukkig dankzij verschillende boeren weer terug komt, maar waar het tricky mee is gesteld, kijk naar de stikstof problematiek (waar ook de industrie, vliegvaart etc bij gepakt dient te worden).

Nederland heeft een huge probleem daar het een klein landje is waar iedere cm onder enorme druk staat (landbouw, industrie, toerisme, vrije tijd en hobbies, woningbouw en andere bouwprojecten). Het is niet de EU die schuldige is, het is niet GL en al die andere godvergeten linkse rakkers die de schuld van alles krijgen, het zijn niet de boeren of wie dan ook. We zijn het allemaal omdat ons lieve landje nu eenmaal te klein is voor al die mensen met al hun wensen.

Deze jongens kijken verder dan hun neus lang is en gaan voor hunzelf en hun toekomstige generaties elders doen waar ze goed in zijn en waar ze van houden. Prima juist want geeft anderen de kans die te oud zijn, die niet durven, die niet willen/ kunnen etc om in Nederland te blijven.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:56

Het is maar net hoe je in het leven staat, een jongere generatie is meestal flexibeler en hoopvoller voor de toekomst. Ze zullen sneller voor iets kiezen wat toekomst heeft (mag ik hopen). Ik ben blij dat mijn grootvader de stekker er tijdig heeft uitgetrokken en daarmee de volgende generaties juist een groot goed heeft gedaan. Wij zijn allemaal weer een andere weg ingeslagen die toekomstbestendiger was dan het boerenleven wat we aan de rand van een stad zouden kunnen hebben.

Daarnaast zijn er in mijn jeugd een aantal vriendinnen met hun ouders naar Canada en Australie/NZ gegaan en ook die families hebben hun weg gevonden. Ik geloof niet dat ze over het algemeen heel veel ongelukkiger zijn geworden.

Volgens mij is dit ook een fenomeen wat 'normaal' is, eeuwenlang gaan mensen de wereld al over om 'geluk/toekomst' te zoeken. De laatste tijd zijn we wat honkvaster geworden, maar dat hoeft natuurlijk niet echt handig te zijn. Als het water ons hier tot de lippen komt, letterlijk, dan zullen we ook moeten gaan vertrekken. Niet leuk, maar als er geen andere optie is, is dat aantrekkelijker dan permanent natte voeten te krijgen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:02

juval schreef:
Chubby schreef:
Interessant voornemen in het concept verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA (p.47):

"*Een publieke voorziening voor goed eten.* We beginnen met de landelijke uitbouw van een nieuwe publieke voorziening voor goed en betaalbaar eten, in lijn met de initiatieven van de Volkskantine. Zoals de bibliotheek lezen toegankelijk maakt, zo maakt deze basisvoorziening goed en gezond eten toegankelijk. Voor snackbarprijzen kunnen mensen hier biologische, plantaardige en verse gerechten kopen met ingrediënten die worden ingekocht bij lokale boeren. Buurtbewoners krijgen zoveel mogelijk zeggenschap en inspraak in de precieze vormgeving per locatie."

https://groenlinkspvda.nl/wp-content/up ... merd-2.pdf

bedankt voor het delen van deze link.
Ik heb net met afgrijzen punt 4.2 gelezen.

Vanwaar ‘met afgrijzen’?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:26

Kan iemand aangeven wat in 4.2 staat? We moeten betalen voor internet hier, dus downloaden en alle links bekijken doe ik niet. INternet is ook wat traag hier.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:39

IMANDRA schreef:
Vanwaar ‘met afgrijzen’?

Dat heeft ze toch al aangegeven? Of bedoel je wat anders?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:41

Sakura789 schreef:
Volgens mij is dit ook een fenomeen wat 'normaal' is, eeuwenlang gaan mensen de wereld al over om 'geluk/toekomst' te zoeken. De laatste tijd zijn we wat honkvaster geworden, maar dat hoeft natuurlijk niet echt handig te zijn. Als het water ons hier tot de lippen komt, letterlijk, dan zullen we ook moeten gaan vertrekken. Niet leuk, maar als er geen andere optie is, is dat aantrekkelijker dan permanent natte voeten te krijgen.

Het is natuurlijk niet zo dat je overal heel makkelijk binnen komt... ik bedoel, de VS / Canada stellen wel eisen aan mensen die daar naartoe gaan.. dacht ik?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:46

Cer schreef:
Sakura789 schreef:

Het is natuurlijk niet zo dat je overal heel makkelijk binnen komt... ik bedoel, de VS / Canada stellen wel eisen aan mensen die daar naartoe gaan.. dacht ik?

De Eu is dan gemakkelijker. Iedereen mag zich daar vestigen want Nederland is een EU land. Toen ooit een Française geschokt reageerde dat wij zo ver moesten rijden naar Nederland volgens haar idee, vroeg ik hoever zij naar haar kinderen moest rijden en v.v

Waarop ze antwoordde dat dit minimaal 10 uur was. +:)+ Ik vertelde dat wij meestal binnen 9 uur in Nederland zijn en met geluk binnen 8,5 uur. Dus zo ver is het allemaal niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:51

als je in NL wordt uitgekocht betekent dat dus een beroepsverbod voor de gehele EU.

Amerika, Canada, Australië, Nieuw Zeeland, zijn allemaal blij met onze boeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:52

Ja snap ik Pien, maar wat ik al zei, ik zou er nooit willen wonen.. Het is nogal wat, in een ander land, met een andere taal, en andere regels..
ik weet bijv niet of Frankrijk zo makkelijk is met engels, als dat wij hier zijn (mijn ervaring is van niet :+ )

Maar goed, dan ga je er dus naartoe dat de boeren hier inderdaad weg zouden moeten, en dat degene die zich in Frankrijk gaan vestigen, die voedselvoorziening gaan overnemen.. En dan niet exporteren natuurlijk.. :P (want dat is voor NL eigenlijk ook niet de bedoeling, gewoon, ieder voor zich :j )

Ah Juval, dus eigenlijk kunnen alleen nieuwe boeren naar het buitenland, en moeten boeren die nu al boeren, eigenlijk gewoon stoppen? En kijken of ze met pensioen kunnen van de uitkoopregeling?

Want er is natuurlijk nog een gedeelte wat niet uitgekocht hoeft te worden.. die kunnen dan toch gewoon blijven zitten?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:55

pien_2010 schreef:
Kan iemand aangeven wat in 4.2 staat? We moeten betalen voor internet hier, dus downloaden en alle links bekijken doe ik niet. INternet is ook wat traag hier.

:+ meen je nou dat we al een halve dag aan het discussiëren zijn over een stuk tekst dat je niet hebt gelezen :)

uit het programma van GL .

Citaat:
4.2 Een toekomst voor natuurinclusieve landbouw en voedsel
• Een goedbelegde boterham voor boer en consument. We geven prioriteit aan bescherming en
herstel van natuur in natuurgebieden, dorpen en steden en rondom agrarische activiteiten. We kiezen
voor natuurinclusieve landbouw en de mogelijkheid voor boeren om voldoende geld te verdienen met
activiteiten die bijdragen aan natuurherstel. Door hoge grondprijzen staat het verdienmodel van veel
boeren onder druk. Daarom richten we een Nationale Grondbank op die bij bedrijfsbeëindiging het
recht op eerste koop krijgt van grond en dieren- en emissierechten, waarna dit verpacht wordt aan
boeren om bijvoorbeeld een voedselgemeenschap te starten of voor natuurinclusieve landbouw (zie
uitgebreider voorstel bij ‘De gemeenschap aan het roer’). Om jonge agrariërs voor te bereiden op een
toekomst met perspectief, wordt het agrarisch en groen onderwijs hierop aangepast. Zo zullen stages,
lesmateriaal en informatiemomenten gericht zijn op het uitvoeren van duurzame, natuurinclusieve
kringlooplandbouw. We houden daarbij rekening met klimaatverandering en agrarisch handelen in
evenwicht met de natuur.
• Genoeg voedsel door groene boeren te belonen. We kiezen voor hoogwaardige productie,
bestemd voor de Nederlandse consument en de regio, en in balans met de natuur. We stimuleren
kennisontwikkeling over biologische, natuurinclusieve, diervriendelijke, gifvrije kringlooplandbouw en
maken deze kennis beter toegankelijk voor koplopers en boeren die willen omschakelen. Met subsidies
stimuleren we de omschakeling naar duurzamere vormen van landbouw, zoals biologische landbouw
en natuurinclusieve kringlooplandbouw en activiteiten als voedselbossen, voedselgemeenschappen
en korte ketens rond steden en dorpen. We creëren een beter verdienmodel voor boeren, met
beloningen voor agrarisch natuurbeheer, landschapsbeheer, CO2-opslag en waterberging. De positie
47
GroenLinks-PvdA concept verkiezingsprogramma 2023-2027
van coöperaties en samenwerkingsverbanden van duurzame boeren versterken we ten opzichte van
toeleveranciers, voedselverwerkers en supermarktketens. Voor onze internationale agenda geldt dat
Nederlandse landbouw wereldwijd koploper is en blijft, maar dan met een nieuwe koers: agrarische
sector, agribusiness en wetenschap ontwikkelen een roadmap voor agro-ecologische landbouw in
Nederland en daarbuiten.
• Geen slot meer op het land. Als de stikstofuitstoot daalt, reserveren we een vast deel van de
vrijkomende stikstofruimte voor woningbouw en investeringen in de energietransitie. We onderzoeken
de mogelijkheid om voorwaardelijke, gebiedsspecifieke drempelwaardes in te voeren voor essentiële
projecten als woningbouw en de energietransitie. We vragen een evenredige bijdrage van alle
sectoren bij het terugdringen van stikstofuitstoot en het bijdragen aan het omschakelfonds. We
zoeken een oplossing voor de zogenaamde PAS-melders, interimmers, biologische boeren in en nabij
natuurgebieden en andere knelgevallen.
• Gerichte uitkoop. Om de natuur te laten herstellen is het van belang grote vervuilers dichtbij
natuurgebieden uit te kopen. We zetten in op een actief uitkoopbeleid. Als niet genoeg boeren op
vrijwillige basis meedoen, zijn we ook bereid om boeren verplicht uit te kopen. Als we inzetten op
normeren en beprijzen, zijn bovendien minder royale subsidies en uitkoopregelingen nodig. We
stoppen met subsidies aan de veehouderij voor onbewezen technologische innovaties.
• Minder vervuilende landbouw. We kiezen voor de invoering van een graslandnorm en romen
dierrechten af. Daarbij concentreren we ons in eerste instantie op overgangsgebieden rondom
natuurgebieden en weidevogelkerngebieden. Het uitgangspunt is dat vervuilende boeren betalen
voor hun uitstoot. De opbrengsten gebruiken we voor investeringen in verduurzaming. Voor de
landbouw komt er een systeem van carboncredits, waarbij uitstoot wordt belast en koolstofvastlegging
beloond. De opbrengst vloeit terug naar het transitiefonds voor de verduurzaming van de landbouw.
Daarbij willen we boeren de vrijheid geven om zelf te bepalen op welke manier ze hun uitstoot
terugdringen. Om natuur, klimaat en grondstoffen te sparen, dringen we het gebruik van kunstmest
terug, zo nodig met een heffing op kunstmest. De recycling van fosfaat en andere nutriënten uit
rioolwaterzuiveringsslib wordt verplicht. We steunen een voortvarende aanpak binnen de EU en voeren
een nationale heffing op schadelijke bestrijdingsmiddelen in, waarvan de opbrengst wordt gebruikt
om boeren te helpen minder chemische middelen te gebruiken. Zowel de landbouw als overheden en
particulieren stoppen met het gif glyfosaat.
• Meer en betaalbaar biologisch voedsel in de winkel. We zetten supermarkten in beweging om
een oplopend percentage producten uit biologische landbouw en andere vormen van duurzaam
geproduceerd voedsel te verkopen. We stimuleren de ontwikkeling en de opschaling van de productie
van ‘cellulaire landbouw’ (precisiefermentatie en kweekvlees).
• Een publieke voorziening voor goed eten. We beginnen met de landelijke uitbouw van een nieuwe
publieke voorziening voor goed en betaalbaar eten, in lijn met de initiatieven van de Volkskantine.
Zoals de bibliotheek lezen toegankelijk maakt, zo maakt deze basisvoorziening goed en gezond eten
toegankelijk. Voor snackbarprijzen kunnen mensen hier biologische, plantaardige en verse gerechten
kopen met ingrediënten die worden ingekocht bij lokale boeren. Buurtbewoners krijgen zoveel mogelijk
zeggenschap en inspraak in de precieze vormgeving per locatie.
48
GroenLinks-PvdA concept verkiezingsprogramma 2023-2027
• Een Europees circulair voedselsysteem. We maken ons sterk voor omvorming van het
Gemeenschappelijk Landbouwbeleid van de EU tot een Gemeenschappelijk Voedselbeleid.
Daarbij zet de EU al haar beleidsinstrumenten in om te bouwen aan een circulair voedselsysteem
dat ecologische grenzen respecteert, bodemkwaliteit en biodiversiteit verbetert, anticipeert op
klimaatverandering, dierenwelzijn waarborgt, de eiwittransitie versnelt, gezond en betaalbaar
voedsel biedt aan consumenten en een eerlijke beloning oplevert voor duurzame en biologische
boeren. De huidige inkomenssteun aan boeren vervangen we door steun aan biologische en
natuurinclusieve kringlooplandbouw, beloningen voor de maatschappelijke diensten die boeren leveren
en ondersteuning van een gezonde voedselomgeving. We houden vast aan de strenge Europese
regels voor transgenetische modificatie van landbouwgewassen. Voor gewassen die gemodificeerd
zijn zonder soortvreemd DNA (cisgenese), bijvoorbeeld met de CRISPR-Cas-techniek, bepleiten
we een Europese toets op maatschappelijke waarde. Ook zetten we ons in voor handhaving van de
etiketteringsplicht.
• Einde aan de bio-industrie. Alle stallen moeten voldoen aan de hoogste normen voor dierenwelzijn
en volksgezondheid. Nieuwe stallen staan we enkel toe ter vervanging van oude stallen of als dat nodig
is voor verplaatsing van bedrijven. In slachthuizen komt verplicht cameratoezicht en de maximale duur
van diertransporten wordt verkort. Weidegang voor grazende dieren en uitloop voor pluimvee worden
verplicht. Om het risico op nieuwe zoönosen te verkleinen, worden pluimveehouderijen nabij waterrijke
natuur beëindigd of verplaatst. Ook voeren we een afstandscriterium in voor grote concentraties
landbouwdieren tot landbouwdieren van een andere soort, of tot woonwijken.
• Handhaving dierenwelzijnsregels. In lijn met de Wet dieren staan we niet langer toe dat dieren
worden onderworpen aan lichamelijke ingrepen om ze aan te passen aan het stalsysteem, zoals het
couperen van varkensstaarten. We gaan het Beter Leven-keurmerk opleggen aan supermarkten en
de industrie, waarbij in 2030 alleen producten in de schrappen liggen met minimaal twee sterren.
Dierenfokkers en handelaren mogen alleen werken met een vergunning. Het tentoonstellen en
verhandelen van honden en katten die in Nederland niet mogen worden gefokt, wordt verboden. We
stimuleren de transitie naar proefdiervrij onderzoek, waarbij dierproeven toegestaan zijn mits het de
enige manier is om een substantiële verbetering van de volksgezondheid te bereiken. Voor plezierjacht
is geen plaats meer, beheerjacht staan we alleen toe bij bedreiging van de volksgezondheid, veiligheid
of biodiversiteit en als bewezen is dat andere diervriendelijke alternatieven niet werken. Overbevissing
gaan we wereldwijd tegen, zoveel mogelijk in Europees verband. We faseren zware sleepnetvisserij uit
en creëren meer visserijvrije zones. Dierenwelzijnsregels gaan ook gelden voor vissen in kwekerijen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:03

juval schreef:
Chubby schreef:
Interessant voornemen in het concept verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA (p.47):

"*Een publieke voorziening voor goed eten.* We beginnen met de landelijke uitbouw van een nieuwe publieke voorziening voor goed en betaalbaar eten, in lijn met de initiatieven van de Volkskantine. Zoals de bibliotheek lezen toegankelijk maakt, zo maakt deze basisvoorziening goed en gezond eten toegankelijk. Voor snackbarprijzen kunnen mensen hier biologische, plantaardige en verse gerechten kopen met ingrediënten die worden ingekocht bij lokale boeren. Buurtbewoners krijgen zoveel mogelijk zeggenschap en inspraak in de precieze vormgeving per locatie."

https://groenlinkspvda.nl/wp-content/up ... merd-2.pdf

bedankt voor het delen van deze link.
Ik heb net met afgrijzen punt 4.2 gelezen.

Over "Gelijkwaardige partnerschappen en internationale solidariteit "? Waarom afgrijzen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:05

Komt dat geld voor die plannen dan uit de miljonairstaks? Of iets?