Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:ik ben opgeleid als secretaresse, maar ik denk inderdaad dat AI mijn werk grotendeels overbodig maakt. Een tijdje geleden heb ik een aantal keer geprobeerd te solliciteren, maar dat viel niet mee en ik denk dat dat grotendeels aan mijn leeftijd (en wellicht mindere flexibiliteit) lag.
prompter schreef:Ik heb vorig jaar mijn linkedin profiel verwijderd omdat ik veel te veel verzoeken kreeg om ergens anders te gaan werken. Voor een bepaald segment (ik ben gecertificeerd veiligheidskundige en lead auditor ISO 9001) is er kennelijk nog veel belangstelling, ook al ben je wat ouder (of misschien juist wel daarom?)
996981 schreef:In mijn (persoonlijke) ervaring missen oudere werknemers vaak de skills en feeling om mee te gaan met de huidige snelheid in de digitale ontwikkelingen. Ik merk dat oudere werknemers niet met de huidige technologie zijn opgegroeid. Dat zal voor mijn generatie over 20 jaar niet anders zijn. De ontwikkelingen gaan razendsnel
996981 schreef:In mijn (persoonlijke) ervaring missen oudere werknemers vaak de skills en feeling om mee te gaan met de huidige snelheid in de digitale ontwikkelingen. Ik merk dat oudere werknemers niet met de huidige technologie zijn opgegroeid. Dat zal voor mijn generatie over 20 jaar niet anders zijn. De ontwikkelingen gaan razendsnel
_San87_ schreef:996981 schreef:In mijn (persoonlijke) ervaring missen oudere werknemers vaak de skills en feeling om mee te gaan met de huidige snelheid in de digitale ontwikkelingen. Ik merk dat oudere werknemers niet met de huidige technologie zijn opgegroeid. Dat zal voor mijn generatie over 20 jaar niet anders zijn. De ontwikkelingen gaan razendsnel
Ligt eraan, als je mee blijft ontwikkelen kom je prima mee, natuurlijk.
Cer schreef:996981 schreef:In mijn (persoonlijke) ervaring missen oudere werknemers vaak de skills en feeling om mee te gaan met de huidige snelheid in de digitale ontwikkelingen. Ik merk dat oudere werknemers niet met de huidige technologie zijn opgegroeid. Dat zal voor mijn generatie over 20 jaar niet anders zijn. De ontwikkelingen gaan razendsnel
Dan wordt de pensioenleeftijd verhogen ook niks
mysa schreef:Cer schreef:Dat heb ik al eerder geschreven, als er een 'golf aan ouderen' is, dan zouden die in theorie ook weer in een golf overlijden. Een vergrijzing zou dan zijn na een baby boom en daarna een afname van het aantal kinderen. Als dat aantal afneemt, komen er uiteindelijk minder ouderen, wellicht is het dan weer wel in evenwicht.
Ik weet dat niet zeker, maar dit zou kunnen, vandaar mijn vraagtekens erbij. Dus, dat denk ik
Maar als mensen steeds ouder worden, niet noodzakelijkerwijs productief, wordt die voorspelling ook weer onzeker?
Cer schreef:996981 schreef:In mijn (persoonlijke) ervaring missen oudere werknemers vaak de skills en feeling om mee te gaan met de huidige snelheid in de digitale ontwikkelingen. Ik merk dat oudere werknemers niet met de huidige technologie zijn opgegroeid. Dat zal voor mijn generatie over 20 jaar niet anders zijn. De ontwikkelingen gaan razendsnel
Dan wordt de pensioenleeftijd verhogen ook niks
prompter schreef:In de jaren '60 was er inderdaad ook een geloof dat de computer alle werk over zou nemen. De kunstenaar Constant had daar een heel project over, hij dacht dat de mens een "spelende mens" zou worden (homo ludens) en dat de hele infrastructuur van steden aangepast moest worden (Kunstmuseum Den Haag heeft een aantal van zijn maquettes staan). Dat pakte ook anders uit, de werkzaamheden verschoven zoals hierboven ook al geschetst. En het praktische werk kan voorlopig nog niet door AI uitgevoerd worden, er komt nog geen robot mijn afvoer repareren, dus niet alle werk zal op korte termijn verdwijnen.
prompter schreef:In de jaren '60 was er inderdaad ook een geloof dat de computer alle werk over zou nemen. De kunstenaar Constant had daar een heel project over, hij dacht dat de mens een "spelende mens" zou worden (homo ludens) en dat de hele infrastructuur van steden aangepast moest worden (Kunstmuseum Den Haag heeft een aantal van zijn maquettes staan). Dat pakte ook anders uit, de werkzaamheden verschoven zoals hierboven ook al geschetst. En het praktische werk kan voorlopig nog niet door AI uitgevoerd worden, er komt nog geen robot mijn afvoer repareren, dus niet alle werk zal op korte termijn verdwijnen.
996981 schreef:_San87_ schreef:Ligt eraan, als je mee blijft ontwikkelen kom je prima mee, natuurlijk.
En ook dan merk ik dat er een verschil zit in de feeling die men heeft. En ik denk dat werkgevers dit ook merken. De mate waarin en de snelheid waarmee je nieuwe skills kan leren is nu eenmaal beperkt naarmate je ouder wordt. De cognitive vermogens verschuiven. Een jongere is kneedbaarder en in de huidige maatschappij met snelle veranderingen denk ik interessanter voor werkgevers. Niet omdat men een intrinsieke hekel heeft aan ouderen, maar omdat ondernemen niet gaat om wie je aardig vindt, maar om wie het meeste geld oplevert. Dat is de maatschappij waarin we leven.
Benzz schreef:Mensen zijn over het algemeen ook altijd wel wat bang voor het onbekende. Ik denk dat AI echt veel gaat brengen, zowel positief als negatief.
pien_2010 schreef:Je stopt iets in het AI en je kunt gelijk flink aan de slag.en je moet je vak vreselijk goed kennen want je blijft eindverantwoordelijk dus je moet wel weten wanneer het onzin is of fout.
pien_2010 schreef:Benzz schreef:Mensen zijn over het algemeen ook altijd wel wat bang voor het onbekende. Ik denk dat AI echt veel gaat brengen, zowel positief als negatief.
Dat denk ik ook en natuurlijk gaan de lasten voor de baten en zal er eerst veel ingeïnvesteerd moeten worden en alle fouten gecorrigeerd etc.
Dat was in het begin ooket de computer. Ik ben nog van voor het computer tijdperk. Een computer haalt je zoveel werk uit handen,dat scheelt gewoon een secretaresse. Vroeger met die elektrische typemachine dat schoot echt niet op met dat corrigeer lint. Gaat allemaal zoveel sneller nu. Ik typ blind en als de nood aan de man is kwamen (klein) kinderen even vragen of mam even mee wilde helpen met alles invoeren. Dus hoppa zend maar door die opnames. Dat weten al heel veel mensen niet meer. Alleen doordat het nu zo snel gaat, is het tempo zo vreselijk hoog geworden. Dat zal nog wel toenemen. Je stopt iets in het AI en je kunt gelijk flink aan de slag.en je moet je vak vreselijk goed kennen want je blijft eindverantwoordelijk dus je moet wel weten wanneer het onzin is of fout.