Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:39

Ik heb vorig jaar mijn linkedin profiel verwijderd omdat ik veel te veel verzoeken kreeg om ergens anders te gaan werken. Voor een bepaald segment (ik ben gecertificeerd veiligheidskundige en lead auditor ISO 9001) is er kennelijk nog veel belangstelling, ook al ben je wat ouder (of misschien juist wel daarom?)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:40

juval schreef:
ik ben opgeleid als secretaresse, maar ik denk inderdaad dat AI mijn werk grotendeels overbodig maakt. Een tijdje geleden heb ik een aantal keer geprobeerd te solliciteren, maar dat viel niet mee en ik denk dat dat grotendeels aan mijn leeftijd (en wellicht mindere flexibiliteit) lag.

Er zijn ook heel veel bedrijven die een aanname stop hebben gehad de afgelopen maanden. Door dat gezeik met Trump wisten ze niet helemaal waar ze aan toe waren en dan zie je vaak dat ze niet gaan investeren, maar gaan consolideren.

De verwachting is dat nu de deal er is, dan bedrijven weer meer gaan investeren. Dat gaat dan om wereldwijd. In NL is het afwachten wat er uit de verkiezingen komt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:42

prompter schreef:
Ik heb vorig jaar mijn linkedin profiel verwijderd omdat ik veel te veel verzoeken kreeg om ergens anders te gaan werken. Voor een bepaald segment (ik ben gecertificeerd veiligheidskundige en lead auditor ISO 9001) is er kennelijk nog veel belangstelling, ook al ben je wat ouder (of misschien juist wel daarom?)

Klopt, dat zijn profielen waar enorme schaarste in is.

Zo kreeg ik laatst een verzoek van een grote verzekereraar dat we wel leverancier mochten worden om Actuarissen te zoeken. Aangezien ze al 200 leveranciers hebben en die profielen niet te vinden zijn heb ik ze vriendelijk bedankt :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:44

Nou ja ik ga met hbo werkniveau maar mbo opleiding in combinatie met leeftijd (en bijbehorend niet superhoog maar ook geen starters salaris vaak direct op de afwijzingen stapel (en dan heb ik niemand nog gesproken)
Vandaar dat ik me dat afvroeg, over salaris. Maar als er overal mensen gezocht worden is het toch gek dat mensen met ervaring niet aan de bak komen?

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:56

In mijn (persoonlijke) ervaring missen oudere werknemers vaak de skills en feeling om mee te gaan met de huidige snelheid in de digitale ontwikkelingen. Ik merk dat oudere werknemers niet met de huidige technologie zijn opgegroeid. Dat zal voor mijn generatie over 20 jaar niet anders zijn. De ontwikkelingen gaan razendsnel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:09

996981 schreef:
In mijn (persoonlijke) ervaring missen oudere werknemers vaak de skills en feeling om mee te gaan met de huidige snelheid in de digitale ontwikkelingen. Ik merk dat oudere werknemers niet met de huidige technologie zijn opgegroeid. Dat zal voor mijn generatie over 20 jaar niet anders zijn. De ontwikkelingen gaan razendsnel

Ligt eraan, als je mee blijft ontwikkelen kom je prima mee, natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:12

996981 schreef:

Dan wordt de pensioenleeftijd verhogen ook niks :+

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:15

Nee, dan kan ik beter nu stoppen :D - net nu we over gestapt zijn naar Microsoft 365 :))

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:16

_San87_ schreef:
996981 schreef:

En ook dan merk ik dat er een verschil zit in de feeling die men heeft. En ik denk dat werkgevers dit ook merken. De mate waarin en de snelheid waarmee je nieuwe skills kan leren is nu eenmaal beperkt naarmate je ouder wordt. De cognitive vermogens verschuiven. Een jongere is kneedbaarder en in de huidige maatschappij met snelle veranderingen denk ik interessanter voor werkgevers. Niet omdat men een intrinsieke hekel heeft aan ouderen, maar omdat ondernemen niet gaat om wie je aardig vindt, maar om wie het meeste geld oplevert. Dat is de maatschappij waarin we leven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:18

Cer schreef:
996981 schreef:

Ik denk dat het hele stelsel omgegooid moet worden. AI kan straks de meeste werkzaamheden uitvoeren die mensen ook kunnen. Dat gaat per definitie een grote verschuiving geven waarbij het verhogen van ew pensioenleeftijd denk ik echt een heel kleine zorg is in het grote geheel dat we nog niet overzien

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:20

mysa schreef:
Cer schreef:
Dat heb ik al eerder geschreven, als er een 'golf aan ouderen' is, dan zouden die in theorie ook weer in een golf overlijden. Een vergrijzing zou dan zijn na een baby boom en daarna een afname van het aantal kinderen. Als dat aantal afneemt, komen er uiteindelijk minder ouderen, wellicht is het dan weer wel in evenwicht.

Ik weet dat niet zeker, maar dit zou kunnen, vandaar mijn vraagtekens erbij. Dus, dat denk ik :)

Maar als mensen steeds ouder worden, niet noodzakelijkerwijs productief, wordt die voorspelling ook weer onzeker?

Het gaat meer om de verschuiving van de leeftijdsgroepen. Via deze link kom je bij de bevolkingspiramide van het CBS. De piekgroepen schuiven door naar boven en je kan dus redelijk voorspellen hoeveel beroepsbevolking er op een bepaald moment aanwezig is. Je ziet dat de piramide naar onder toe slanker wordt: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... gspiramide

Technologische ontwikkeling is iets van alle tijden, ooit werd de auto uitgevonden en werden koetsiers omgeschoold, een hele tijd later kwam de computer en dacht ook de halve wereld werkeloos te worden, maar dat gebeurde niet. AI gaat zeker een rol spelen, maar het zal eerder anders-soortige banen opleveren dan werkloosheid.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:24

In de jaren '60 was er inderdaad ook een geloof dat de computer alle werk over zou nemen. De kunstenaar Constant had daar een heel project over, hij dacht dat de mens een "spelende mens" zou worden (homo ludens) en dat de hele infrastructuur van steden aangepast moest worden (Kunstmuseum Den Haag heeft een aantal van zijn maquettes staan). Dat pakte ook anders uit, de werkzaamheden verschoven zoals hierboven ook al geschetst. En het praktische werk kan voorlopig nog niet door AI uitgevoerd worden, er komt nog geen robot mijn afvoer repareren, dus niet alle werk zal op korte termijn verdwijnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:32

Cer schreef:
996981 schreef:

_O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:33

Natuurlijk niet al het werk. Dat zeg ik ook niet? De computer heeft een grote verschuiving teweeg gebracht in de aard van ons werk. De toevoeging van AI zal dat versterken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:35

prompter schreef:
In de jaren '60 was er inderdaad ook een geloof dat de computer alle werk over zou nemen. De kunstenaar Constant had daar een heel project over, hij dacht dat de mens een "spelende mens" zou worden (homo ludens) en dat de hele infrastructuur van steden aangepast moest worden (Kunstmuseum Den Haag heeft een aantal van zijn maquettes staan). Dat pakte ook anders uit, de werkzaamheden verschoven zoals hierboven ook al geschetst. En het praktische werk kan voorlopig nog niet door AI uitgevoerd worden, er komt nog geen robot mijn afvoer repareren, dus niet alle werk zal op korte termijn verdwijnen.

Dat klopt. Maar de bouw is bv al goed aan het innoveren. Dan heb je een metselaar nodig die bv vier robots begeleid aanstuurt. Nu zijn de robots nog te traag maar dat is een kwestie van tijd geven en ze zijn heel erg snel. Was van de week een item over.
Tevens was er ook een robot op een pont die de gasten begeleidde. En natuurlijk zal er voorlopig en waarschijnlijk altijd behoefte zijn aan hand arbeid.

En AI gaat zeker onze toekomst veranderen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:36

prompter schreef:

En ik denk dat in het algemeen ook contact tussen mensen belangrijk blijft en misschien nog wel belangrijker wordt. Er is ook veel kantoorwerk dat niet zomaar door een robot of AI gedaan kan worden en je hebt toch vaak nog wat inzicht nodig van een echt mens. AI kan veel dingen uitleggen, maar als je het vraagt om even je paard op te zadelen, dan blijft het stil.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:40

Mensen zijn over het algemeen ook altijd wel wat bang voor het onbekende. Ik denk dat AI echt veel gaat brengen, zowel positief als negatief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:42

Wij hebben sinds enige tijd een versie van AI die post zou moeten kunnen verwerken en dossiers zou moeten kunnen aanleggen. Zou ons werk verlichten en er zijn ook meer opdrachten aangenomen
Eindconclusie is dat we een collega erbij hebben moeten aannemen en degene die er zitten werken zich bijna overspannen :+

Maar er zal inderdaad zeker nog verbeteren de komende jaren.. dat is mooi want dan kan er met minder mensen toch geld verdiend worden..

Ik ben erg benieuwd of er zorgbots komen, tegen de tijd dat ik bejaard ben :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:42

996981 schreef:
_San87_ schreef:

En ook dan merk ik dat er een verschil zit in de feeling die men heeft. En ik denk dat werkgevers dit ook merken. De mate waarin en de snelheid waarmee je nieuwe skills kan leren is nu eenmaal beperkt naarmate je ouder wordt. De cognitive vermogens verschuiven. Een jongere is kneedbaarder en in de huidige maatschappij met snelle veranderingen denk ik interessanter voor werkgevers. Niet omdat men een intrinsieke hekel heeft aan ouderen, maar omdat ondernemen niet gaat om wie je aardig vindt, maar om wie het meeste geld oplevert. Dat is de maatschappij waarin we leven.

Ja, dat zou kunnen idd.

Wel jammer, ouderen brengen weer hun eigen kwaliteiten mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:43

In feite is het in bepaaalde bedrijfstakken ook gebeurd. Sommige fabriekshallen zijn volledig geautomatiseerd, daar vind je niemand om de vloer.
Het is ook hoognodig als je hoogwaardige producten binnen Europa wilt produceren. Als je dat door mankracht zou laten doen wordt het onbetaalbaar, nog los van het gebrek aan werknemers. Op die manier houden sommige bedrijven het betaalbaar om lokaal te blijven produceren ipv naar een goedkoop land te gaan.

Leeftijdsdiscriminatie is bij veel bedrijven gewoon een feit. Er zijn zelfs bedrijven die vanaf 50+ geen beoordelingsgesprekken meer doen omdat het toch aflopende zaak is 8)7
Uiteraard zijn er ook bedrijven die er wel hun voordeel mee doen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:44

Hier moet AI de klachten bij de juiste teams krijgen, maar dat wil ook nog niet zo goed. De afvalinzameling krijgt nu de kapotte verkeersborden :D. Daar zit nu ook een echt mens op om dat weer te corrigeren, maar ik wil best geloven dat het over een tijdje wel goed gaat omdat het lerend is, en dan kan het een hoop werk schelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:48

Benzz schreef:
Mensen zijn over het algemeen ook altijd wel wat bang voor het onbekende. Ik denk dat AI echt veel gaat brengen, zowel positief als negatief.

Dat denk ik ook en natuurlijk gaan de lasten voor de baten en zal er eerst veel ingeïnvesteerd moeten worden en alle fouten gecorrigeerd etc.
Dat was in het begin ooket de computer. Ik ben nog van voor het computer tijdperk. Een computer haalt je zoveel werk uit handen,dat scheelt gewoon een secretaresse. Vroeger met die elektrische typemachine dat schoot echt niet op met dat corrigeer lint. Gaat allemaal zoveel sneller nu. Ik typ blind en als de nood aan de man is kwamen (klein) kinderen even vragen of mam even mee wilde helpen met alles invoeren. Dus hoppa zend maar door die opnames. Dat weten al heel veel mensen niet meer. Alleen doordat het nu zo snel gaat, is het tempo zo vreselijk hoog geworden. Dat zal nog wel toenemen. Je stopt iets in het AI en je kunt gelijk flink aan de slag. _O- en je moet je vak vreselijk goed kennen want je blijft eindverantwoordelijk dus je moet wel weten wanneer het onzin is of fout.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:59

pien_2010 schreef:
Je stopt iets in het AI en je kunt gelijk flink aan de slag. _O- en je moet je vak vreselijk goed kennen want je blijft eindverantwoordelijk dus je moet wel weten wanneer het onzin is of fout.

Haha dat klopt.
Maar bijv. gesprekken met klanten en kandidaten neem ik nu op met AI en hoef dus niet meer mee te schrijven, dan geef ik de opdracht dat AI er een verslag van moet maken en hoppa zo klaar. Het scheelt mij echt zoveel werk.
Moet wel zeggen dat mijn jonge collegaś wel ff wat prompts voor me hebben geschreven :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 15:08

pien_2010 schreef:
Benzz schreef:

Dat denk ik ook en natuurlijk gaan de lasten voor de baten en zal er eerst veel ingeïnvesteerd moeten worden en alle fouten gecorrigeerd etc.
Dat was in het begin ooket de computer. Ik ben nog van voor het computer tijdperk. Een computer haalt je zoveel werk uit handen,dat scheelt gewoon een secretaresse. Vroeger met die elektrische typemachine dat schoot echt niet op met dat corrigeer lint. Gaat allemaal zoveel sneller nu. Ik typ blind en als de nood aan de man is kwamen (klein) kinderen even vragen of mam even mee wilde helpen met alles invoeren. Dus hoppa zend maar door die opnames. Dat weten al heel veel mensen niet meer. Alleen doordat het nu zo snel gaat, is het tempo zo vreselijk hoog geworden. Dat zal nog wel toenemen. Je stopt iets in het AI en je kunt gelijk flink aan de slag. _O- en je moet je vak vreselijk goed kennen want je blijft eindverantwoordelijk dus je moet wel weten wanneer het onzin is of fout.

Ik had gisteren toevallig exact dezelfde discussie met een collega uit een oudere generatie. Zij pleitte voor googelen want ai kan er naast zitten. Maar ook dan moet je weten dat iets niet onzin is. Je bent ook nu eindverantwoordelijk, dat zal nooit veranderen.

Ben groot voorstander van ai op de werkvloer vooral om de administratieve/reperterende handelingen over te nemen. Ik wil neer bezig zijn met waar ik voor gestudeerd heb, en niet met domme data controles uitvoeren wat ai ook prima kan. Zo zou ik het ook graag in de zorg zien worden ingezet. Maak dokters meer dokter, in plaats van secretaresses. Er zijn ook zaken die ik niet uit handen geef bewust, want ik wil zelf blijven nadenken. Maar ik vraag bijna maandelijks of de helft van m'n uren geautomatiseerd kan worden, zodat ik andere zaken kan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 15:09

De technologie zelf vind ik interessant.
Ik ben meer bang voor wat Pien ook noemt: het moet steeds sneller.
De technologie maakt zoveel mogenlijk in korte tijd, je zou dan denken dat dit in voordeel moet kunnen zijn. In de praktijk moet je nôg veeel harder werken dan voorheen om de concurrentie voor te blijven.
Hoe meer technologie, hoe meer data, hoe meer burnouts.

Las vorige week dat bij een equete 53% van de mensen aangaf om door te werken tijdens hun vakantie omdat ze anders de competitie niet bij kunnen houden.

Ik zie het in mijn eigen vak ook. De hoeveelheid content die men nu produceert is gestoord hoog. Doe je niet mee, ben je onvindbaar.
Doe je wel mee dan moet je wel AI geautomatiseerde content plaatsen want je kunt er niet tegenop schrijven. En dan zie je steeds meer grenzen vervagen.