Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
996981 schreef:Raineri schreef:Alsof rechts wel informeert wat er bij links speelt. Ik denk weldegelijk dat als je populistisch stemt dat je niet goed begrijpt hoe sommige dingen in elkaar steken. Maakt je niet direct dom, hooguit ongeïnteresseerd.
Ik zie overigens ook wel dat links evengoed een spel meespeelt van roepen. Ik zag twee weken terug een voorbeeld maar kan even niet zo goed herinneren wat dat was. De tendens ligt wel op rechts want daar zitten momenteel het populisme. Maar is niet alsof links zich daar nooit schuldig aan heeft gemaakt.
Welke thema’s spelen wel bij links en niet bij rechts waarover rechts geïnformeerd zou moeten worden?
Raineri schreef:Alsof rechts wel informeert wat er bij links speelt. Ik denk weldegelijk dat als je populistisch stemt dat je niet goed begrijpt hoe sommige dingen in elkaar steken. Maakt je niet direct dom, hooguit ongeïnteresseerd.
Ik zie overigens ook wel dat links evengoed een spel meespeelt van roepen. Ik zag twee weken terug een voorbeeld maar kan even niet zo goed herinneren wat dat was. De tendens ligt wel op rechts want daar zitten momenteel het populisme. Maar is niet alsof links zich daar nooit schuldig aan heeft gemaakt.
9388 schreef:Sinds wanneer is een eigen analyse, gepresenteerd vanuit eigen perspectief polariserend? Ik vind dat een stuk minder polariserend dan neerpennen welke analyse “de computer” maakt over stemgedrag, waarbij de conclusie is “ze snappen het niet”.
En nee, hier komt continu terug dat men écht niet snapt waarom Henk en Ingrid toch zo tegen hun eigen belang stemmen. Uitgebreide uitleg over cognitieve bandbreedte wordt volledig genegeerd.
Wil links wel snappen wat leeft onder rechts? Volgens mij niet. Dat vind ik persoonlijk nog erger dan het niet kunnen snappen van rechts.
nps schreef:Raineri schreef:Alsof rechts wel informeert wat er bij links speelt. Ik denk weldegelijk dat als je populistisch stemt dat je niet goed begrijpt hoe sommige dingen in elkaar steken. Maakt je niet direct dom, hooguit ongeïnteresseerd.
Ik zie eerder dat rechts links enorm bashed op socials, en vaak onder de gordel ook nog. Demoniseren van Kaag, en echt goor op de man op Twitter / X.
ruitje schreef:Mwah, is links niet handig met social media? Ik zie dat toch echt anders... maar dat komt waarschijnlijk omdat ik rechts ben![]()
Verder lijkt er de afgelopen pagina's soort van de tendens te ontstaan, dat omdat men niet kan begrijpen dat iemand op inhoud op rechts stemt, het wel moet komen door: .... vul in.
Zou het ook gewoon kunnen dat mensen op rechts stemmen omdat ze zich beter thuis voelen bij die standpunten?
Raineri schreef:Nee, populistisch rechts doet dit. Hoewel je er ook nog wel aan zou kunnen toevoegen: onfatsoenlijk en waarschijnlijk te dicht tegen de muur in slaap gewiegd door hun ouders.
Rechts mag niet gedemoniseerd worden door dit soort bijzonder zaadcellen. Er is niets mis met rechts.
ruitje schreef:Mwah, is links niet handig met social media? Ik zie dat toch echt anders... maar dat komt waarschijnlijk omdat ik rechts ben![]()
Verder lijkt er de afgelopen pagina's soort van de tendens te ontstaan, dat omdat men niet kan begrijpen dat iemand op inhoud op rechts stemt, het wel moet komen door: .... vul in.
Zou het ook gewoon kunnen dat mensen op rechts stemmen omdat ze zich beter thuis voelen bij die standpunten?
Raineri schreef:ruitje schreef:Mwah, is links niet handig met social media? Ik zie dat toch echt anders... maar dat komt waarschijnlijk omdat ik rechts ben![]()
Waarom doen we zo moeilijk? Staat toch ook gewoon online in allerhande onderzoeken waarom men ergens op heeft gestemd (vanuit hun perspectief).
996981 schreef:Raineri schreef:Nee, populistisch rechts doet dit. Hoewel je er ook nog wel aan zou kunnen toevoegen: onfatsoenlijk en waarschijnlijk te dicht tegen de muur in slaap gewiegd door hun ouders.
Rechts mag niet gedemoniseerd worden door dit soort bijzonder zaadcellen. Er is niets mis met rechts.
Hmm. Ook niet echt een heel fatsoenlijke manier om over anderen te spreken?
Echt. Ik snap de emotie. Maar wat brengt het om op deze manier te spreken over een groep mensen enkel omdat ze anders denken dan jij?
Is dat niet wat “we” zo vreselijk vinden aan extreem en radicaal/populistisch rechts? Dat er geen respect, ruimte en begrip is voor mensen die anders zijn dan zij?
996981 schreef:Raineri schreef:
Waarom doen we zo moeilijk? Staat toch ook gewoon online in allerhande onderzoeken waarom men ergens op heeft gestemd (vanuit hun perspectief).
Ja. Ruitje zelf heeft daar ook een stuk over gedeeld. Heb je dat toevallig ook gelezen?zag dat verder niemand er op gereageerd had.
Benzz schreef:Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit in een wereld heb geleefd die zo vreselijk tegenover elkaar staat. En vind ik verontrustend en weet niet zo goed wat daar aan gedaan kan worden.
Denk wel dat Wilders daar een erg grote rol in heeft gespeeld in NL.
Citaat:Dus de vraag blijft - moet je als links je ziel te grabbel gooien en net zo grof worden als rechts om maar de (populistische) kiezer te pakken? Ik denk het niet..
Raineri schreef:Dit is specifiek een groep die bedreigingen uit naar anderen en mensen pest online. Maakt me niet uit of je dezelfde visie op zaken hebt: dan ben je gewoon een pannenkoek zonder normen en waarden naar mijn mening.
De wereld is een stuk makkelijker als je accepteert dat niet iedereen dezelfde visie hoeft te hebben. Ik waardeer discussies ook op inhoud met andere politieke ideologieën, sterker nog: vind dat enorm leuk. Het is mijn doel niet om een ander te overtuigen. Alleen de analyse van “de waarheid” vanuit meerdere perspectieven interesseert mij. Dit staat daar los van wat mij betreft.
996981 schreef:Benzz schreef:Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit in een wereld heb geleefd die zo vreselijk tegenover elkaar staat. En vind ik verontrustend en weet niet zo goed wat daar aan gedaan kan worden.
Denk wel dat Wilders daar een erg grote rol in heeft gespeeld in NL.
Wilders is in het gat gesprongen. Dat hebben velen voor hem ook geprobeerd, maar toen kreeg men nog onvoldoende voet aan de aarde. Dat Wilders dat wel gelukt is, heeft volgens mij meer met de tijd te maken dan met de persoon Wilders.
Raineri schreef:996981 schreef:Hmm. Ook niet echt een heel fatsoenlijke manier om over anderen te spreken?
Echt. Ik snap de emotie. Maar wat brengt het om op deze manier te spreken over een groep mensen enkel omdat ze anders denken dan jij?
Is dat niet wat “we” zo vreselijk vinden aan extreem en radicaal/populistisch rechts? Dat er geen respect, ruimte en begrip is voor mensen die anders zijn dan zij?
Dit is specifiek een groep die bedreigingen uit naar anderen en mensen pest online. Maakt me niet uit of je dezelfde visie op zaken hebt: dan ben je gewoon een pannenkoek zonder normen en waarden naar mijn mening.
De wereld is een stuk makkelijker als je accepteert dat niet iedereen dezelfde visie hoeft te hebben. Ik waardeer discussies ook op inhoud met andere politieke ideologieën, sterker nog: vind dat enorm leuk. Het is mijn doel niet om een ander te overtuigen. Alleen de analyse van “de waarheid” vanuit meerdere perspectieven interesseert mij. Dit staat daar los van wat mij betreft.
Benzz schreef:Ik begrijp heel goed wat de problemen zijn van mensen die rechts stemmen. Ik ben zelf trouwens van het midden.
Maar er wordt door de rechtste politici zo geframed met dingen die gewoon niet waar zijn!! En dat scoort blijkbaar. Aan links de taak om het op een makkelijke manier te communiceren hoe de nuance is, alleen komt dat ook niet aan.
Het begint al met hoe Wilders Timmermans neerzet, destijds Kaag enz enz.
Hoe Vd Plas het lentekriebel verhaal volledig verdraaide. En dit is ff zo uit de losse pols.
pien_2010 schreef:Die discussie hadden wij hier ook en denken ook dat dit verlies van kiezers geeft want het past gewoon niet bij de meeste linkse mensen.
996981 schreef:Hmm. Ook niet echt een heel fatsoenlijke manier om over anderen te spreken?
Benzz schreef:Denk wel dat Wilders daar een erg grote rol in heeft gespeeld in NL.