Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:03

Als het van Monica een “kijk, zo zie je wat er van die natura regels komt” statement zou zijn, zou ik er nog iets mee kunnen..

Maar ergens denk ik niet dat het haar daarom te doen is….

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:07

996981 schreef:
Raineri schreef:
Alsof rechts wel informeert wat er bij links speelt. Ik denk weldegelijk dat als je populistisch stemt dat je niet goed begrijpt hoe sommige dingen in elkaar steken. Maakt je niet direct dom, hooguit ongeïnteresseerd.

Ik zie overigens ook wel dat links evengoed een spel meespeelt van roepen. Ik zag twee weken terug een voorbeeld maar kan even niet zo goed herinneren wat dat was. De tendens ligt wel op rechts want daar zitten momenteel het populisme. Maar is niet alsof links zich daar nooit schuldig aan heeft gemaakt.

Welke thema’s spelen wel bij links en niet bij rechts waarover rechts geïnformeerd zou moeten worden?

Hmm ik was denk ik niet zo duidelijk.

Zo zit ie beter in elkaar:

Alsof rechts wel informeert wat er bij links speelt. dat is het hele principe van een bubbel. Het lijkt wel alsof enkel links daarvan beticht wordt. Maar rechts zit dat net zo goed. Ik graag me een beetje af waarom ook. Maar mijn gevoel zegt dat dit een resultaat is van succesvolle propoganda uit de rechts populistische hoek. Links is de elite en populistisch rechts is de arbeider. De elite moet zich maar eens inschikken naar het volk. Maar das onzin. Iedereen leeft in een bubbel. En links is niet de elite.

Dus, rechts hoeft zich niet te informeren naar linkse thema’s. Er bestaan ten eerste geen linkse thema’s. En rechts is voor mij geen synoniem van populisme. Wat wel zou helpen is eens allemaal niet zo’n sneeuwvlokje te zijn. Heb respect naar elkaar en andere meningen en verdedig de democratie en de algemene rechten van de mens.

Ik denk overigens dat als je populistisch stemt dat je niet goed begrijpt hoe de politiek en wet- en regelgeving in elkaar steken. Dan zie je snel in dat 90% lariekoek is. Maakt je niet direct dom, hooguit ongeïnteresseerd.

Ik zie overigens ook wel dat links evengoed een spel meespeelt van roepen. Ik zag twee weken terug een voorbeeld maar kan even niet zo goed herinneren wat dat was. De tendens ligt wel op rechts want daar zitten momenteel het populisme. Maar is niet alsof links zich daar nooit schuldig aan heeft gemaakt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:13

Raineri schreef:
Alsof rechts wel informeert wat er bij links speelt. Ik denk weldegelijk dat als je populistisch stemt dat je niet goed begrijpt hoe sommige dingen in elkaar steken. Maakt je niet direct dom, hooguit ongeïnteresseerd.

Ik zie eerder dat rechts links enorm bashed op socials, en vaak onder de gordel ook nog. Demoniseren van Kaag, en echt goor op de man op Twitter / X.

9388 schreef:
Sinds wanneer is een eigen analyse, gepresenteerd vanuit eigen perspectief polariserend? Ik vind dat een stuk minder polariserend dan neerpennen welke analyse “de computer” maakt over stemgedrag, waarbij de conclusie is “ze snappen het niet”.

En nee, hier komt continu terug dat men écht niet snapt waarom Henk en Ingrid toch zo tegen hun eigen belang stemmen. Uitgebreide uitleg over cognitieve bandbreedte wordt volledig genegeerd.

Wil links wel snappen wat leeft onder rechts? Volgens mij niet. Dat vind ik persoonlijk nog erger dan het niet kunnen snappen van rechts.

Ik denk dat wat er leeft heel duidelijk is, dat dat echt wel gesnapt wordt. En je uitleg over cognitieve bandbreedte is hartstikke leuk, maar klopt niet helemaal. Het is niet dat als je iets roept, dat het dan meteen waar is. Want uit onderzoekt blijkt is dat de boze kiezer economisch gezien links is, maar qua cultuur heel rechts en dat dat laatste de doorslag geeft. Het gevoel dat dingen worden afgepakt (denk aan Zwarte Piet) waar men zelf recht op heeft, dat alles verandert en dat je bepaalde dingen niet kan of mag... Heel erg gevoelsmatig, heel erg op de onderbuik. En (populistisch) rechts pakt precies dat gevoel. En dan gooit PVV er ook nog eens een sausje overheen alsof ze economisch heel links zijn, wat niet echt blijkt uit het stemgedrag.
Ik denk ook dat links veel minder vaak in de media komt, omdat ze gewoon braver zijn. Geen rare rellen, geen partijleden die aangeklaagd worden, geen opzienbarende dingen... Rechts is erg handig met social media, links een stuk minder. Dus de vraag blijft - moet je als links je ziel te grabbel gooien en net zo grof worden als rechts om maar de (populistische) kiezer te pakken? Ik denk het niet..

Bronnen:
Zie bijvoorbeeld https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... es-de-pvv/ en boek https://www.bol.com/nl/nl/f/vreemdeling ... 076246182/.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:17

nps schreef:
Raineri schreef:

Ik zie eerder dat rechts links enorm bashed op socials, en vaak onder de gordel ook nog. Demoniseren van Kaag, en echt goor op de man op Twitter / X.

Nee, populistisch rechts doet dit. Hoewel je er ook nog wel aan zou kunnen toevoegen: onfatsoenlijk en waarschijnlijk te dicht tegen de muur in slaap gewiegd door hun ouders.

Rechts mag niet gedemoniseerd worden door dit soort bijzonder zaadcellen. Er is niets mis met rechts.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 17-06-24 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 19:17

Mwah, is links niet handig met social media? Ik zie dat toch echt anders... maar dat komt waarschijnlijk omdat ik rechts ben :D

Verder lijkt er de afgelopen pagina's soort van de tendens te ontstaan, dat omdat men niet kan begrijpen dat iemand op inhoud op rechts stemt, het wel moet komen door: .... vul in.

Zou het ook gewoon kunnen dat mensen op rechts stemmen omdat ze zich beter thuis voelen bij die standpunten :D ?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:19

Dat het in de jouw aangehaalde stukken niet aan bod komt, betekent ook niet per definitie dat het nul invloed heeft hè?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:19

ruitje schreef:
Mwah, is links niet handig met social media? Ik zie dat toch echt anders... maar dat komt waarschijnlijk omdat ik rechts ben :D

Verder lijkt er de afgelopen pagina's soort van de tendens te ontstaan, dat omdat men niet kan begrijpen dat iemand op inhoud op rechts stemt, het wel moet komen door: .... vul in.

Zou het ook gewoon kunnen dat mensen op rechts stemmen omdat ze zich beter thuis voelen bij die standpunten :D ?

Nee ruitje. Dat kan niet waar zijn… :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:22

Raineri schreef:
Nee, populistisch rechts doet dit. Hoewel je er ook nog wel aan zou kunnen toevoegen: onfatsoenlijk en waarschijnlijk te dicht tegen de muur in slaap gewiegd door hun ouders.

Rechts mag niet gedemoniseerd worden door dit soort bijzonder zaadcellen. Er is niets mis met rechts.

Hmm. Ook niet echt een heel fatsoenlijke manier om over anderen te spreken?

Echt. Ik snap de emotie. Maar wat brengt het om op deze manier te spreken over een groep mensen enkel omdat ze anders denken dan jij?

Is dat niet wat “we” zo vreselijk vinden aan extreem en radicaal/populistisch rechts? Dat er geen respect, ruimte en begrip is voor mensen die anders zijn dan zij?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:24

ruitje schreef:

Waarom doen we zo moeilijk? Staat toch ook gewoon online in allerhande onderzoeken waarom men ergens op heeft gestemd (vanuit hun perspectief).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:27

Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit in een wereld heb geleefd die zo vreselijk tegenover elkaar staat. En vind ik verontrustend en weet niet zo goed wat daar aan gedaan kan worden.

Denk wel dat Wilders daar een erg grote rol in heeft gespeeld in NL.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:28

Raineri schreef:
ruitje schreef:

Waarom doen we zo moeilijk? Staat toch ook gewoon online in allerhande onderzoeken waarom men ergens op heeft gestemd (vanuit hun perspectief).

Ja. Ruitje zelf heeft daar ook een stuk over gedeeld. Heb je dat toevallig ook gelezen? :) zag dat verder niemand er op gereageerd had.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:28

996981 schreef:
Raineri schreef:

Echt. Ik snap de emotie. Maar wat brengt het om op deze manier te spreken over een groep mensen enkel omdat ze anders denken dan jij?

Is dat niet wat “we” zo vreselijk vinden aan extreem en radicaal/populistisch rechts? Dat er geen respect, ruimte en begrip is voor mensen die anders zijn dan zij?

Dit is specifiek een groep die bedreigingen uit naar anderen en mensen pest online. Maakt me niet uit of je dezelfde visie op zaken hebt: dan ben je gewoon een pannenkoek zonder normen en waarden naar mijn mening.

De wereld is een stuk makkelijker als je accepteert dat niet iedereen dezelfde visie hoeft te hebben. Ik waardeer discussies ook op inhoud met andere politieke ideologieën, sterker nog: vind dat enorm leuk. Het is mijn doel niet om een ander te overtuigen. Alleen de analyse van “de waarheid” vanuit meerdere perspectieven interesseert mij. Dit staat daar los van wat mij betreft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:29

996981 schreef:
Raineri schreef:

Ja. Ruitje zelf heeft daar ook een stuk over gedeeld. Heb je dat toevallig ook gelezen? :) zag dat verder niemand er op gereageerd had.

Oh, nee!! Helemaal niet gelezen! Maar goed dat het gedeeld is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:29

Benzz schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit in een wereld heb geleefd die zo vreselijk tegenover elkaar staat. En vind ik verontrustend en weet niet zo goed wat daar aan gedaan kan worden.

Wilders is in het gat gesprongen. Dat hebben velen voor hem ook geprobeerd, maar toen kreeg men nog onvoldoende voet aan de aarde. Dat Wilders dat wel gelukt is, heeft volgens mij meer met de tijd te maken dan met de persoon Wilders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:32

Citaat:
Dus de vraag blijft - moet je als links je ziel te grabbel gooien en net zo grof worden als rechts om maar de (populistische) kiezer te pakken? Ik denk het niet..

Die discussie hadden wij hier ook en denken ook dat dit verlies van kiezers geeft want het past gewoon niet bij de meeste linkse mensen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:37

Raineri schreef:
Dit is specifiek een groep die bedreigingen uit naar anderen en mensen pest online. Maakt me niet uit of je dezelfde visie op zaken hebt: dan ben je gewoon een pannenkoek zonder normen en waarden naar mijn mening.

De wereld is een stuk makkelijker als je accepteert dat niet iedereen dezelfde visie hoeft te hebben. Ik waardeer discussies ook op inhoud met andere politieke ideologieën, sterker nog: vind dat enorm leuk. Het is mijn doel niet om een ander te overtuigen. Alleen de analyse van “de waarheid” vanuit meerdere perspectieven interesseert mij. Dit staat daar los van wat mij betreft.

Ik denk dat de afgelopen jaren ( mede door corona) de wereld enorm is verhard. 20 jaar geleden waren mensen het ook niet met elkaar eens. Dat waren de leukste discussies op verjaardagen. En de meest leerzame. Nu word je direct voor gestoorde idioot uitgemaakt als je niet dezelfde mening hebt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:37

996981 schreef:
Benzz schreef:

Wilders is in het gat gesprongen. Dat hebben velen voor hem ook geprobeerd, maar toen kreeg men nog onvoldoende voet aan de aarde. Dat Wilders dat wel gelukt is, heeft volgens mij meer met de tijd te maken dan met de persoon Wilders.

De mensen voor hem hadden nog geen social media, denk dat dat ook meespeelt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:51

Raineri schreef:
996981 schreef:

Sorry, maar ik krijg er “maar hij begon” gevoelens bij.

Volgens mij is het altijd beter je te blijven distantiëren van dat soort gedrag en het vooral niet zelf (al dan niet in een mildere vorm) ook te gaan vertonen…. Want zeggen dat iemand te vaak met z’n hoofd tegen de muur gewiegd is valt wat mij betreft net zo goed onder (online) pesten en gaat zéker niet helpen in de discussie

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:54

Hoezo pesten? Hoe kan iets pesten zijn als het naar niemand persoonlijk is gericht. Maar vind je mening erover prima verder, ik blijf erbij.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:57

Benzz schreef:
Ik begrijp heel goed wat de problemen zijn van mensen die rechts stemmen. Ik ben zelf trouwens van het midden.

Maar er wordt door de rechtste politici zo geframed met dingen die gewoon niet waar zijn!! En dat scoort blijkbaar. Aan links de taak om het op een makkelijke manier te communiceren hoe de nuance is, alleen komt dat ook niet aan.

Het begint al met hoe Wilders Timmermans neerzet, destijds Kaag enz enz.
Hoe Vd Plas het lentekriebel verhaal volledig verdraaide. En dit is ff zo uit de losse pols.

Kan de media dan niet - zoals hier in België gebeurde tijdens de kiescampagne - met factchecks komen die zaken gaat checken of weerleggen? Hoewel het dan nog moeilijk is, soms heb je zo'n fervente aanhangers dat ze alle kritiek als fake of omgekocht zien.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:58

Eens ik zou graag factcheckers bij de debatten hebben zitten. Maar weet niet hoelang de debatten mogen duren :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:00

pien_2010 schreef:
Die discussie hadden wij hier ook en denken ook dat dit verlies van kiezers geeft want het past gewoon niet bij de meeste linkse mensen.

De meeste linkse mensen zijn niet grof?

Volgens mij zitten vervelende mensen in alle lagen.. het is een beetje inherent aan de mens. Niet alle rechtsen doen dat, niet alle linksen doen dat.
De mensen met de grootste mond vallen het meeste op maar zijn niet perse altijd representatief voor een hele groep, denk ik

Het straffe onderscheid tussen groepen mensen, dat is toch polariseren?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:00

996981 schreef:

Nee. Wat men zo vreselijk vind aan populistisch rechts is dat het slecht nieuws is voor de rechtstaat, de democratie, de cultuur, de vrije pers, racisme, de natuur en gelijkheid. Heeft vrij weinig te maken met respect, ruimte en begrip.

@ruitje - welke standpunten dan? fiets de buitenlander, fiets de EU, Nederland is van ons ofzo?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:01

Benzz schreef:
Eens ik zou graag factcheckers bij de debatten hebben zitten. Maar weet niet hoelang de debatten mogen duren :+

Die gaan na 1 debat met een burn-out naar huis denk ik ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 20:02

Benzz schreef:

Wilders is in het gat gesprongen. Dat hebben velen voor hem ook geprobeerd, maar toen kreeg men nog onvoldoende voet aan de aarde. Dat Wilders dat wel gelukt is, heeft volgens mij meer met de tijd te maken dan met de persoon Wilders.[/quote]

De mensen voor hem hadden nog geen social media, denk dat dat ook meespeelt.[/quote]

Of werden dood geschoten(Fortuyn) of het gebouw van hun partijbijeenkomst werd in de fik gestoken en je kon maar net ontsnappen terwijl je vrouw haar benen geamputeerd moesten worden( Janmaat)

Het is niet alsof populisme is begonnen met Wilders en het is ook niet zo alsof er bij Wilders pas een hard tegengeluid kwam toch.

Als ik bovenstaande opnoem, valt het tegengeluid bij Wilders 'nog mee' .