Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:00

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:04

Gewoon een goede democratische president, voor zijn land ipv voor zichzelf.
Trump en Putin springen wederom uit hun onderbroek wanneer ze dit lezen.

Veronica2

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:18

Zelensky zal ook wel weten dat ze hier niet mee gaan instemmen. Maar goed, hij staat er nog en hij houdt ze zoet bezig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:01

Hartstikke goed dat hij dat zegt :j

Hij weet dat het niet gaan gebeuren. Maar hij toont zich wel van een hele patriottische en welwillende kant +:)+

En laten we eerlijk wezen: ik denk dat hij het best kan menen. Als bescherming van je land in the pocket is. EN je mag ook nog eens ontheven worden uit de positie die hij heeft.... denk dat dat ook geen straf is na 3 jaar ellende en zó onder druk staan :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:40

Die gedachte heb ik zelf ook van Zelensky. Hij wil graag vrede, maar hij is ook heel erg moe (logisch) van die enorme verantwoordelijkheid op zijn schouders en de moeilijke situatie. Daarnaast heeft hij zijn gezin te lang te weinig gezien..Hij wil gewoon ook zijn leven weer terug, iets dat hij al twee jaar geleden heeft aangegeven
Dus stoppen graag maar zoals hij van de week ferm aangaf, zodra de oorlog stopt is hij pleitten als president, maar : 1 er komen geen verkiezingen zolang Oekraïne in oorlog is ; 2. Hij blijft president zolang Oekraïne in oorlog is en 3. De jonge mannen onder de 25 gaan niet naar het front want Oekraïne heeft ze te hard nodig voor de opbouw van hun land erna en ook vanwege de nieuwe babies die nodig zijn gezien de enorme verliezen nu in de bevolking opbouw en ook nog het staartje van enorme verliezen tijdens WOII dat ook nog na ijlt in de bevolkingsgrafiek.
Hij en de wetenschappers in zijn land en waren daar heel helder in ondanks Trump vindt dat de leeftijd drastisch verlaagd moet worden, ik meen zelfs naar 18 jaar. Ik citeer:" de regering gaat geen kinderen maar het front sturen, laat ze eerst maar eens normaal, in hoeverre dat nog mogelijk is, volwassen worden zonder gelijk met al die ellende van het militaire strijdtoneel geconfronteerd te worden. Dat is voor volwassen mannen en vrouwen al heel wat om mee om te gaan."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:19

De VS in een illuster rijtje..
https://x.com/RpsAgainstTrump/status/18 ... 8294093062
De VN heeft de resolutie van Oekraïne aangenomen waarin de Russische agressie wordt veroordeeld en de onmiddellijke terugtrekking van Poetins troepen wordt geëist. Dit markeert de derde verjaardag van de oorlog.

De VS verzetten zich, net als Rusland, Noord-Korea, Wit-Rusland en Hongarije, tegen de resolutie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:31

Nou, we hoeven ons niet meer te verheugen op een leuke band met de VS :n.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:33

Damn dan staan ze nu wel in een bijzonder rijtje waar je niet in zou moeten willen staan als democratisch land.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 04:01

Inderdaad een bijzonder rijtje om bij te horen als land waar bij vrijheid en democratie voor op staan.

De amerikanen hebben heel veel wapens richting Oekraïne geleverd en nog veel meer beloved. Maar heel veel geld uit het budget blijft gewoon als loon in Amerika voor de mensen in het productive process. Ook Amerika gebruikt de bevroren bankrekeningen om de bewapening te betalen.

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... litary-aid

The package forms part of a broader White House strategy, revealed last month, to shore up Ukraine’s position before the presidential transition. That plan, which includes training for new Ukrainian troops outside the country’s borders and a proposed $20bn loan backed by frozen Russian assets, represents a final push to strengthen Kyiv’s hand.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:37

Die opbrengst van bevroren assets zal nu wel in de zak van Trump vloeien.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:01

Of terugvloeien naar Rusland. Poetin heeft Trump gewoon in zijn zak, maar dat was al bekend. Europa moet op zo,n kort mogelijke termijn zelfstandig worden ,anders heeft het geen toekomst. Trump zal echt geen vinger uitsteken in geval van nood.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:33

Trump heeft grondstoffen nodig en waar deze vandaan komen maakt hem niet uit. Dus een deal met Poetin kan een uitkomst zijn, voor hem. Wat er voor opgeofferd is of wordt interesseert hem niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:43

Voor Trump lijkt het heel simpel, hij heeft geen zin om zelf te gaan vechten voor die grondstoffen in Oekraïne en daarom is het maar wat handig dat Putin wel al oorlog voert daar. Trump ziet de mogelijkheid om gebruik te maken van Putin. Trump denkt dat Zelensky zo verzwakt is dat hij wel akkoord moet gaan met de eerste de beste poging tot afpersing. Maar Zelensky staat er nog en buigt nog niet echt mee. Zelensky weet hierdoor wel meer over zijn tegenstanders en Trump en Putin niet en dat kan een voordeel zijn voor Oekraïne.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:36

Ik heb t idee dat Trump en Poetin Oekraine al zo'n beetje hebben verdeeld (althans ik heb t idee dat Trump dat denkt).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 16:06

Dat gelooft hij zeker en in zijn ogen is dat logisch. Maar ik zet mijn geld er nog even niet op in.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 16:14

Babootje schreef:
Ik heb t idee dat Trump en Poetin Oekraine al zo'n beetje hebben verdeeld (althans ik heb t idee dat Trump dat denkt).

Daarom is het zo goed dat de EU nu zoveel geld en wapens heeft toegezegd. Oekraïne's onderhandelingspositie is hierbij enorm verbeterd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 07:22

De Telegraaf kopt dat er een deal blijkt te zijn tussen Oekraïne en VS over de mineralen. De inhoud van de deal is nog onbekend..Hij zou gunstiger zijn als de oorspronkelijke maar voor Oekraïne zijn er geen veiligheidsgaranties opgenomen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1463613 ... lendeal-vs

Citaat:
Oekraïense functionarissen vertelden aan de krant dat de deal, die maandag zou zijn beklonken, inhoudt dat beide landen gezamenlijk grondstoffen, waaronder olie en gas, zullen exploiteren via een nieuw opgericht investeringsfonds. De herziene deal zou volgens de Oekraïense bronnen gunstigere voorwaarden bieden aan Kiev, maar nog steeds geen Amerikaanse veiligheidsgaranties omvatten.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 07:56

Ik weet nog niet wat ik er van moet denken.
Denk dat het op dit moment van moeten kiezen uit twee kwaden, de minst slechte optie is voor Oekraïne, maar ik heb er geen hoera gevoel bij... Trump/VS is sowieso niet echt een betrouwbare (handels)partner.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:05

Eens Ann.

De EU pakt stevig uit en Oekraine gaat veel meer steun krijgen (3,5 miljard) en meer en nieuwe sancties tegen Rusland.

Ursula von der Leyen, buitengewoon inspirerende vrouw

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:21

Ik kan me wel voorstellen dat je als Ukraïne kan vrezen dat je opgevreten wordt door Rusland en de USA, dat je dan liever een deal maakt dat je er zelf ook nog iets aan overhoudt :(:)

En dan hopelijk als de rust wat is wedergekeerd, misschien nog eens deze deal aan kan vechten....?
Of er gaandeweg nog iets beters uit kan slepen? Omdat je beter als partners kan communiceren dan dat je vertrappeld wordt.

Het zal zijn reden wel hebben :(:)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:30

Ik heb ook gehoord van die deal (BNR radio), en ik heb het gevoel erbij dat Oekraïne nu iets verkoopt aan VS, wat volgens Put-in van Rusl. is.
En ik vraag me ook de hele tijd al af of die meepraterij van Trump naar de mond van Put-in iets te maken kan hebben met dreigementen en angst voor nukes of iets in die richting?? Dat Trump dus eigenlijk bang is?

En ik vrees ook voor de ecologische schade die het mijnen gaat betekenen, al ben ik niet op de hoogte van het type terrein waar dat om gaat.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:44

Het komt mij ook wat vreemd voor, zeker omdat Europa ook een deal heeft voorgesteld met garanties. Dus er mist ergens wat informatie voor de buitenwereld om dit logi te laten klinken.

Ook is het vreemd dat we nog geen tweet of whatever vanuit trump hebben gezien. Die had ik in het geval van een gedane deal ook wel verwacht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:03

Ik denk dat zelensky het slim heeft aangepakt, laat de Amerikanen maar mijnen in Ukraine dat onder vuur ligt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:08

Ja, de aanwezigheid van Amerikaanse bedrijven is wel een soort van veiligheidsgarantie tegen aanvallen van Rusland in dat gebied.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:32

Duitsland gaat 370.000 artilleriegranaten en zes RCH 155's sturen, De VS zal wapens leveren tot 2026, 5.000 Starlinks uit Polen binnenkort, Noorwegen zal € 300 miljoen toewijzen om de Oekraïense defensie-industrie te financieren.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 6607551972