Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:15

Als het mijn hond was zou ik zeker dna afnemen en opsturen. En alle media opzoeken. De reactie van bij12 is ronduit lomp en kwetsend.
De reactie van Glenn Leugenaar is zoals verwacht...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 00:15

Citaat:
Bij bijtincidenten van wolven met honden wordt standaard geen DNA afgenomen. Want DNA-profielen van honden en wolven zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. Zekerheid is dan niet te geven.

Ik vind dit zo kwalijk. Wat een onzin! Hoe weet je dan door welk dier een schaap vermoord is?! Wie krijgt dan welke moord in z’n schoenen geschoven? Zoals het uitkomt of?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 00:30

Kaja schreef:
Citaat:
Bij bijtincidenten van wolven met honden wordt standaard geen DNA afgenomen. Want DNA-profielen van honden en wolven zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. Zekerheid is dan niet te geven.

Ik vind dit zo kwalijk. Wat een onzin! Hoe weet je dan door welk dier een schaap vermoord is?! Wie krijgt dan welke moord in z’n schoenen geschoven? Zoals het uitkomt of?

Antwoord op de veel gestelde gestelde vraag; kan DNA dat is afgenomen bij een hond onderzocht worden bij een mogelijke wolvenaanval?

“Nee, als een hond is aangevallen door (vermoedelijk) een wolf, is de onderzoeksmethode die WENR in opdracht van BIJ12 gebruikt niet geschikt om het DNA van wolf en hond te onderscheiden. Dat geldt voor zowel de soort- als individubepaling.
Wolf en hond hebben gemeenschappelijke voorouders, waardoor het DNA sterk op elkaar lijkt. Als er DNA van een wolf aanwezig is op een hond, is dat in alle gevallen sterk vermengd met het DNA van de hond. Daardoor is uitsluitsel op basis van DNA-onderzoek niet mogelijk met de gebruikte methode: de uitslag van zo’n analyse zal hond zijn of is niet te interpreteren.
Een incident tussen (vermoedelijk) wolf en hond is daarom op dit moment, met de gebruikte onderzoeksmethode, niet genetisch te bevestigen. Wel kan een beoordeling plaatsvinden aan de hand van andere bewijzen, zoals sporen, verwondingen, zichtwaarnemingen, camerabeelden en/of foto’s.”
Bron: BIJ12 Veel gestelde vragen over de wolf

Link staat in de openingspost

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 00:43

Dan nog…. Hoeveel moorden zijn er dan in de afgelopen jaren op honden gepind terwijl dit evenwel een wolf had kunnen zijn? De wolf met zender loopt ook honderden zo niet duizenden kilometers toch?! Wat een flauwekul! We kunnen zoveel maar dit is dan een stap te ver? Hoe willen we dan een hybride herkennen? Maar natuurlijk, daar doen we ook niets mee. We worden gewoon in het ootje genomen. Met open ogen!

Edit; ik snap ook niet dat dit niet meer bekendheid krijgt. Of er loopt een wolf rond, of een (wellicht niet) aangelijnde flinke hond die honden doorbijt en achterlaat alsof het niets is. Zelfde verhaal als de Cane Corso. Ook in een doofpot.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 01:18

Je vat het goed samen!

Ik hoop dat er de nodige info en antwoorden in de openingspost staan.

Helaas wordt op heel veel vragen geen antwoord gevonden of mag het antwoord niet openbaar zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 10:31

Zichtmelding Heerde Gld
Citaat:
4 februari 2026/Heerde/Gelderland
Zichtmelding wolf
Tijd: 8.00 uur
Tekst melder
Goedemorgen,
Enkele minuten geleden rende er een wolf door Kanaalstraat, richting van Meurspark.
Ik ben een beetje in shock.
Twee meiden van wereldwijs die op plein stonden gesproken en zij zeiden ook dat ze m zagen.

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/171kB4 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 10:40

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 11:43

Zichtmelding Heerde Gld
Citaat:
4 februari 2026/Heerde/Gelderland
Zichtmelding wolf
Tekst melder
Rechts bij die vlag is een lagere school en de kids spelen waar de wolf loopt.

Afbeelding

Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/r/16sfqP ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 11:46

Zichtmelding Appelscha Frl, twee wolven
Citaat:
Appelscha, Friesland
04-02-2026
10.15 uur

Zichtmelding

2 wolven gezien op de golfbaan bij vakantiepark de Roggeberg. Ze gingen daarna bos in.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1CNfroKw ... tid=wwXIfr

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:47

Pff wat zijn we toch aan het doen hier in NL met die wolf, dood en dood eng.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 11:52

Zichtmelding Wittelte Dr gisteravond
Citaat:
3-2-2026, 23:05 uur
Wolf op wildcamera

Afbeelding
Afbeelding
Bron app meldingen in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 12:34

Bericht voor de mensen in en rond Maasvallei

Citaat:
Er schijnt een grote mannelijke wolf door de maasvallei gelopen te hebben in zuidelijke richting. Vermoedelijk richting Wallonië verdwenen. Er bestaat een kleine kans dat hij in het Albertkanaal is gekomen en daar niet uit kon komen. De zijkanten van het kanaal hebben steile damwanden.
Een ons niet gemelde aanval op geiten (vermoedelijk van Natuurmonumenten bij de St Pieter) is ons niet gemeld. We vragen dan ook dringend ook voor onze regio dit aan wolvenmeldpunt geen wolf te melden!

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

https://rtvmaastricht.nl/nieuws/artikel ... nci-groeve

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1ByHazq6 ... tid=wwXIfr

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:19

Bizar weer met die wolf zo dichtbij een school op klaarlichte dag.
Voel m al aankomen dat G. L.veld zegt ‘geen probleem, doet niets, niets te vrezen, jonge wolf die op doorreis is’….

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 15:06

Aanval Emst Gld, 7 schapen gedood. Wwr
Citaat:
Emst, Gelderland
04-02-2026
Afgelopen nacht

Aanval op schapen

Afgelopen nacht een 4e aanval bij dezelfde eigenaar sinds begin november vorig jaar. Na 3 aanvallen zijn de schapen verhuisd naar een andere plaats, maar ook hier sloeg de wolf weer toe. 7 schapen zijn gedood, ze stonden achter wolfwerend raster.

We wensen de eigenaar veel sterkte.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1bTDArZQ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 16:09

Aanval Wageningen Gld, 6 rammen gedood
Citaat:
Wageningen, Gelderland
04-02-2026
Afgelopen nacht

Aanval op schapen

Aanval op een groep van 60 rammen, 6 gedood. De rest is van schrik door de omheining gevlucht en later bij een school opgevangen.

We wensen de eigenaar veel sterkte.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1DrNsN2A ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 16:12

Aanvullend beeldmateriaal schapen Wageningen.
Citaat:
4 februari2026/Wageningen/Gelderland
Het verhaal is iets anders als dat de media ervan maakt!
Aanval op schapen, 60 rammen
6 rammen gedood
Koppel is door van schrik door de omheining gebroken en later bij een school opgevangen
Eigenaar veel sterkte
---
De media maakt ervan dat dit koppel gezellig aan de wandel was gegaan

https://www.hartvannederland.nl/milieu- ... el-politie

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1DkXac ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:16

In Emst is nu ook achterhaald blauw lint beter zou zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 16:30

Wat dat betreft zijn het net kraaien, spreeuwen, ganzen, een afschrikmiddel werkt maar tijdelijk.
En wisselen van die afschrikmiddelen heeft ook geen zin.
Ze hebben van alles in de gaten dat het er alleen maar eng uitziet, maar verder niets doet.
Een fladderlint, een pop als vogelverschrikker, een vlieger als vogelverschrikker, een knalkanon, de beesten lachen je zo ongeveer uit.

En verplaatsing van het probleem.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:42

Een hekwerk dat lijkt alsof het in brand staat zou misschien nog wat zijn, maar ook dat zullen ze (de wolven) onderzoeken gok ik zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:48

En als de brandweer 3x voor niks aan de deur geweest is komen ze een 4e keer (als het dan misschien echt brand) ook niet meer...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:52

Ik zoek verschillende geluidsopnames van een gevestigde roedel.

Het proberen waard om met een flinke stereo de huidige zwerver in de buurt terug de ijssel over te krijgen....

Zou tijgerpoep rond de netten ook werken? Want daar moet bij een dierentuin wel aan te komen zijn...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:57

Waarom zou een wolf die geur herkennen? Grote katachtigen lopen meer op het zuidelijk halfrond dan hier.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 17:07

tamary schreef:
Waarom zou een wolf die geur herkennen? Grote katachtigen lopen meer op het zuidelijk halfrond dan hier.

Misschien instinctief?
Redenatie: als mijn paard instinctief heel anders reageert op een wolf dan een hond misschien geldt dat dan ook voor een wolf?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 17:12

Waardeloos nieuws.
Problemen van de inwoners en gebruikers van platteland en wolventerritoria zijn klaarblijkelijk van ondergeschikt belang.

Ik zie gelijkenissen met de Groningers en hoe zij behandeld zijn inzake het aardbevingsschade afhandelings gebeuren.

Ze laten de mensen maar verrekken en met een drup aan de neus staan.
Citaat:
De Tweede Kamer heeft vanmiddag besloten om een besluit over versoepelde regels voor het omgaan met probleemwolven en probleemsituaties met wolven, door te schuiven naar het nieuwe kabinet. Dat is een klap in het gezicht van de bezorgde bewoners en burgemeesters op de Veluwe die zitten te springen om duidelijkere en eenvoudigere regels om te kunnen optreden in probleemsituaties en met probleemwolven.

Zij wachten bijna een jaar na de verlaging van de beschermde status van de wolf door de EU tot de rijksoverheid deze verwerkt in rijksbeleid. De zorgen op en rond de Veluwe zijn groot. Bijna dagelijks wordt vee aangevallen en veel mensen durven niet meer met hun hondje het bos in of hun kinderen alleen naar school te sturen. 21 burgemeesters van gemeenten rond de Veluwe stuurden hierover vorig jaar ook al een brandbrief naar Den Haag.
Ik blijf mij inzetten voor duidelijke en eenvoudige regelgeving zodat er in geval van problemen met wolven snel en adequaat kan worden ingegrepen.

Bron gedeputeerde Harold Zoet
https://www.facebook.com/share/p/1KPJQ8 ... tid=wwXIfr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:21

Leuk volk, die wolven spotters, klaar met excursie dus vol gas naar huis. Werd bijna van de sokken gereden toen ik de honden net uitliet. Door de eerste twee (dure bakken). Daarna nog een stuk of acht die ietsje fatsoenlijker reden maar alsnog harder dan we hier gewoonlijk doen. Alleen de laatste, ik denk de gids, in 4wd reed keurig.