Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Als het mijn hond was zou ik zeker dna afnemen en opsturen. En alle media opzoeken. De reactie van bij12 is ronduit lomp en kwetsend.
De reactie van Glenn Leugenaar is zoals verwacht...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:15

Citaat:
Bij bijtincidenten van wolven met honden wordt standaard geen DNA afgenomen. Want DNA-profielen van honden en wolven zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. Zekerheid is dan niet te geven.

Ik vind dit zo kwalijk. Wat een onzin! Hoe weet je dan door welk dier een schaap vermoord is?! Wie krijgt dan welke moord in z’n schoenen geschoven? Zoals het uitkomt of?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:30

Kaja schreef:
Citaat:
Bij bijtincidenten van wolven met honden wordt standaard geen DNA afgenomen. Want DNA-profielen van honden en wolven zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. Zekerheid is dan niet te geven.

Ik vind dit zo kwalijk. Wat een onzin! Hoe weet je dan door welk dier een schaap vermoord is?! Wie krijgt dan welke moord in z’n schoenen geschoven? Zoals het uitkomt of?

Antwoord op de veel gestelde gestelde vraag; kan DNA dat is afgenomen bij een hond onderzocht worden bij een mogelijke wolvenaanval?

“Nee, als een hond is aangevallen door (vermoedelijk) een wolf, is de onderzoeksmethode die WENR in opdracht van BIJ12 gebruikt niet geschikt om het DNA van wolf en hond te onderscheiden. Dat geldt voor zowel de soort- als individubepaling.
Wolf en hond hebben gemeenschappelijke voorouders, waardoor het DNA sterk op elkaar lijkt. Als er DNA van een wolf aanwezig is op een hond, is dat in alle gevallen sterk vermengd met het DNA van de hond. Daardoor is uitsluitsel op basis van DNA-onderzoek niet mogelijk met de gebruikte methode: de uitslag van zo’n analyse zal hond zijn of is niet te interpreteren.
Een incident tussen (vermoedelijk) wolf en hond is daarom op dit moment, met de gebruikte onderzoeksmethode, niet genetisch te bevestigen. Wel kan een beoordeling plaatsvinden aan de hand van andere bewijzen, zoals sporen, verwondingen, zichtwaarnemingen, camerabeelden en/of foto’s.”
Bron: BIJ12 Veel gestelde vragen over de wolf

Link staat in de openingspost

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:43

Dan nog…. Hoeveel moorden zijn er dan in de afgelopen jaren op honden gepind terwijl dit evenwel een wolf had kunnen zijn? De wolf met zender loopt ook honderden zo niet duizenden kilometers toch?! Wat een flauwekul! We kunnen zoveel maar dit is dan een stap te ver? Hoe willen we dan een hybride herkennen? Maar natuurlijk, daar doen we ook niets mee. We worden gewoon in het ootje genomen. Met open ogen!

Edit; ik snap ook niet dat dit niet meer bekendheid krijgt. Of er loopt een wolf rond, of een (wellicht niet) aangelijnde flinke hond die honden doorbijt en achterlaat alsof het niets is. Zelfde verhaal als de Cane Corso. Ook in een doofpot.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:18

Je vat het goed samen!

Ik hoop dat er de nodige info en antwoorden in de openingspost staan.

Helaas wordt op heel veel vragen geen antwoord gevonden of mag het antwoord niet openbaar zijn.