Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:19

@Purny: hoe zie je dat voor je? Vergrijzing is nu al een probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:25

mysa schreef:

De economie anders inrichten. Deze is nu gestoeld op groei, maar oneindige groei is gewoon niet mogelijk.

Uiteindelijk sterven de babyboomers (even heel cru gezegd) en zal het moeten stabiliseren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:28

mysa schreef:

De vergrijzing is geframed als zijnde een probleem terwijl toen ik op de middelbare school zat bijna 50 jaar geleden, het al duidelijk was dat de bult ouderen er aan zat te komen.
Er is nooit actie op ondernomen. En nu worden ouderen geframed als zijnde een probleem. Dat gebeurt in de gezondheidszorg, terwijl bijna ieder mens jong of oud de laatste 5 jaar van zijn leven meer zorg nodig heeft; ouderen goed zijn als het gaat om besteden, kopen, horeca en schouwburg bioscoop bezoek of met de kleinkinderen naar kinder attracties.
Tevens zijn ze zeer waardevol als het gaat om vrijwilligerswerk, zelfs in de ouderenzorg zijn er veel gezonde ouderen die vrijwilligers zijn. Etc etc.
Vergeleken bij Spanje en Frankrijk labelt Nederland ouderen heel erg negatief.
De wijsheid vergaart in hun leven, die ouderen graag delen met jongeren, wordt te weinig gezien..Ouderen zijn eigenlijk lastig en ze zijn teveel. Ze doen alleen maar een te groot beroep op de gezondheidszorg, zouden mede de schuld zijn van het woningnood probleem, etc etc. Daarmee wordt een enorm potentieel aanwezig in deze leeftijdsgroep ontkend, niet gezien en/of geen beroep op gedaan. Bizar en kortzichtige vind ik dat.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-08-25 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:28

maar uiteindelijk lost zich dat dan toch ook weer een keer op? Die vergrijzing?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:30

Cer schreef:

Wat denk jijzelf Cer?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:37

996981 schreef:
Sinds wanneer zijn kinderen pleziertjes of hobby?

Zien we niet in dat een deel van het probleem met o.a. de AOW juist het feit is dat we steeds minder mensen hebben, die meer geld moeten opbrengen. M.a.w. is het stabiel houden van de bevolking niet een voorwaarde voor een verzorginggstaat? Iets waar een ieder belang bij heeft?

Volgens mij komt er import genoeg binnen (ik las ergens iets van 377 personen per dag netto) in de werkende leeftijd. Dus dan groeit de bevolking hier meer dan genoeg (te veel in mijn ogen zelfs, ongeacht waar het vandaan komt).

Daarnaast, voor het klimaat zou het goed zijn als er in het algeheel minder mensen op deze aardkloot zouden zijn. Groei kan niet oneindig doorgaan immers.

Dus nu zitten we op een piek, maar er zal ook weer een daling komen in het aantal mensen. En ja, die mensen die dan leven hebben net zo goed recht op pensioen. En dat kan ook wel, mits we het geld van de belastingen anders gaan verdelen. Ook zet ik vraagtekens bij de kwaliteit van pensioenfondsen, het draait vaak toch alleen maar om winst maken (net als bij verzekeringen). Helaas.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-08-25 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:39

pien_2010 schreef:
Cer schreef:

Wat denk jijzelf Cer?

Dat heb ik al eerder geschreven, als er een 'golf aan ouderen' is, dan zouden die in theorie ook weer in een golf overlijden. Een vergrijzing zou dan zijn na een baby boom en daarna een afname van het aantal kinderen. Als dat aantal afneemt, komen er uiteindelijk minder ouderen, wellicht is het dan weer wel in evenwicht.

Ik weet dat niet zeker, maar dit zou kunnen, vandaar mijn vraagtekens erbij. Dus, dat denk ik :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:46

ja, die vergrijzing houdt een keer op. Daar zou men nu al over na moeten denken, maar gezien het korte termijndenken van de huidige en afgelopen kabinetten wordt ook daar niet naar gekeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:47

Cer schreef:
pien_2010 schreef:
Wat denk jijzelf Cer?

Dat heb ik al eerder geschreven, als er een 'golf aan ouderen' is, dan zouden die in theorie ook weer in een golf overlijden. Een vergrijzing zou dan zijn na een baby boom en daarna een afname van het aantal kinderen. Als dat aantal afneemt, komen er uiteindelijk minder ouderen, wellicht is het dan weer wel in evenwicht.

Ik weet dat niet zeker, maar dit zou kunnen, vandaar mijn vraagtekens erbij. Dus, dat denk ik :)

Dat denk ik dus ook. En is, imo ook een logisch gevolg. Al het leven sterft ooit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:51

Dat geeft geen oplossing voor wat er nu aan staat te komen, maar zo was het ook niet bedoelt.
Maar inderdaad, sommige dingen zijn een soort van te voorspellen, maar inderdaad met het korte termijndenken (en misschien is dat inherent aan de verkiezingsperiode) gebeurt daar te weinig mee.

Een schrale troost is dan dat een paar generaties na ons wellicht eerder kunnen stoppen met werken, ofzo?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:53

Eens met bovenstaande conclusies. Toekomstig werk zal totaal anders ingericht gaan worden vanwege AI maar ook vanwege robotisering van handelingen. Is moeilijker om nu te voorspellen omdat we net in die overgangsfase zitten .
Daarbij zal verduurzaming ook een steeds belangrijkere rol gaan spelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:03

In pensioenfondsen heb ik ook niet veel vertrouwen, wat betreft duurzaam beleggen en het beste voor mensen voor ogen hebben. Maar misschien ben ik pessimist.

Wij beleggen zelf, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid, dus het is goed dat ze bestaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:13

mysa schreef:

Maar het is geen garantie dat wanneer er jongeren worden geboren de problemen in de samenleving worden opgelost.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:14

germie schreef:
Volgens mij komt er import genoeg binnen

Ik vind import nou niet bepaald een passend woord. Je hebt het over mensen, niet over dieren of voorwerpen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:24

Cer schreef:

Maar als mensen steeds ouder worden, niet noodzakelijkerwijs productief, wordt die voorspelling ook weer onzeker?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:36

prompter schreef:
De overstap van Agnes Joseph naar BBB vind ik dan weer heel bijzonder. Ik begrijp dat ze geen heil meer zag in NSC, ook omdat de eigen minister niets in haar plannen zag, maar pensioenen en boeren hebben minder met elkaar gemeen lijkt me? Voor de meeste boeren is het bedrijf het pensioen, en lijkt het stelsel minder van belang. Aparte keuze IMO.

waarom niet? de wereld bestaat toch uit meer dan alleen maar boeren. De BBB is niet alleen voor de boeren, maar wil zo breed mogelijk kennis in kunnen zetten. Ik denk dat Agnes Joseph een heel goed kamerlid is. Fijn dat ze is overgestapt, alhoewel haar zetel (plaats 8) lang niet zeker is natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:38

Tja, er was eens een leider van een politieke partij die zetelroof zwaar veroordeelde, blijkbaar alleen wanneer ze de zetel bij hun weghalen .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:52

BigOne schreef:
Tja, er was eens een leider van een politieke partij die zetelroof zwaar veroordeelde, blijkbaar alleen wanneer ze de zetel bij hun weghalen .

:D waarschijnlijk.

of ging dat over mensen die als eenmansfractie verder gingen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:10

prompter schreef:
De overstap van Agnes Joseph naar BBB vind ik dan weer heel bijzonder. Ik begrijp dat ze geen heil meer zag in NSC, ook omdat de eigen minister niets in haar plannen zag, maar pensioenen en boeren hebben minder met elkaar gemeen lijkt me? Voor de meeste boeren is het bedrijf het pensioen, en lijkt het stelsel minder van belang. Aparte keuze IMO.

Die snap ik echt oprecht niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:18

We hebben vergrijzing en dat is een probleem. Ik zie dat echter niet alsof ouderen negatief geframed worden. Helemaal niet zelfs. Maar wel dat het een probleem is.

Wel is het een trend de laatste tijd dat 50 plussers moeilijk aan de bak komen. Alle grotere bedrijven willen jonkies die ze kunnen opleiden. Hoog geschoolde jonkies. Nu zit ik op het moment alleen in de banciare sector en de verzekeringen en pensioenen. Maar zelfs zij instromers van 40 willen ze niet.

Begreep vanuit het UWV dat er veel instroom in de ww is van witte mannen 55+ die uit de finance wereld komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:21

Heeft dat ook met salaris te maken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:23

Ik zit meer in de praktische hoek, en wij nemen mensen van boven de 55 aan hoor.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:32

Cer schreef:
Heeft dat ook met salaris te maken?

Nee, dat valt wel mee. Ouderen leveren veel makkelijker in op salaris dan jongeren in mijn beleving.

De WO geschoolde finance profielen die ik nu veel krijg zijn voor jongeren die echt al wel fors verdienen.

AI gaat de komende jaren echt heel veel veranderen, de verwachting is dat in 2028 AI intelligenter is dan de gemiddelde mens. Nu zijn bijv. Chatgpt en Co pilot systemen die overal alles weghalen, zoals een indi er die ik vd week sprak die dit soort dingen maakt zei: Its garbidge :D Omdat die ook de onzin verhalen oppakken. Maar er zijn ook echt mooie systemen die heel fijn werken.

Laat ik zo zeggen: Sinds AI heb ik nu dingen afgemaakt in 15 minuten waar ik vroeger 2 uur mee bezig was.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:33

prompter schreef:
Ik zit meer in de praktische hoek, en wij nemen mensen van boven de 55 aan hoor.

Ik zat voorheen bij een van de grootste bouwers van NL en daar deden we ook totaal niet moeilijk over leeftijd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:36

ik ben opgeleid als secretaresse, maar ik denk inderdaad dat AI mijn werk grotendeels overbodig maakt. Een tijdje geleden heb ik een aantal keer geprobeerd te solliciteren, maar dat viel niet mee en ik denk dat dat grotendeels aan mijn leeftijd (en wellicht mindere flexibiliteit) lag.