Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 10:42

Video van Kennel RusWolfDog, Olik Vir.
Fokt oa wolf-hond hybride met percentages van 95%. Hier zie je hoe ze schaap leren eten.
Schaap is overigens al dood.
Filmpje in spoiler.
Spoiler:

https://www.facebook.com/share/r/18q27D ... tid=wwXIfr

Wie een wolf of wolfhond wil kopen, hij heeft er genoeg voor de verkoop. Van well tot volwassen dier.
Ze worden aan huis geleverd per koeriersdienst.
$ 3000,- per welp, geen idee of er verzendkosten bij komen.

Afbeelding

Afbeelding
Bron kennel RusWolfDog
https://www.facebook.com/share/p/1AAKqw ... tid=wwXIfr

thequeensmum

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:57

95%+ genetisch wolf? Dat is dan toch gewoon een wolf? ( in mijn optiek dan )
Het verbaast me dat dat mag!
Filmpje heb ik maar even overgeslagen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 10:57

Hoornsterzwaag was hond.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 10-03-25 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 11:01

thequeensmum schreef:
95%+ genetisch wolf? Dat is dan toch gewoon een wolf? ( in mijn optiek dan )
Het verbaast me dat dat mag!
Filmpje heb ik maar even overgeslagen.

Hoe verder je oostwaarts gaat, hoe meer er kan en mag.
Of in ieder geval gedaan wordt.

Het is in ieder geval een Russisch mobiel nummer in de advertentie.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:10

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 11:35

Citaat:
Heidevelden bij Sellingen in gevaar door verdwenen schapen
-Steven Radersma
Vandaag, 06:00 •

[ Afbeelding ]
De oprukkende wolf zorgt voor hoofdbrekens bij Staatsbosbeheer in Westerwolde. In februari werd meerdere keren een exemplaar gezien bij Sellingen en werden er schapen in het gebied doodgebeten. Alhoewel het nog niet bewezen is, gaat men ervan uit dat dit het werk is van één of meerdere wolven.

Als reactie hierop zijn de meeste schapen uit het gebied weggehaald door de pachters die hun dieren op de heide lieten grazen. De schapen staan nu dichter bij huis of in een klein omheind gebied achter een wolfwerend raster.

60 hectare heide

Bij buurtschap Ter Borg ligt het grootste aaneengesloten heideveld van Groningen. Het beslaat een oppervlakte van ongeveer zestig hectare. Tot voor kort hoorde je hier nog het geblaat van schapen, maar nu is het er stil.
‘De wolf heeft hier meerdere schapen doorgebeten’, zegt boswachter Jelka Vale van Staatsbosbeheer. ‘De pachters durven het nu niet meer aan en hebben ze hier weg gehaald.’
[ Afbeelding ]
'Zonder de schapen verandert heide in bos'

‘Schapen worden al eeuwenlang ingezet om heide en graslanden open te houden’, vervolgt Vale. ‘Ze eten jonge boompjes, struiken en gras. Als ze dat niet doen verandert de heide in bos. Doordat ze ook aan heideplanten knabbelen maken die nieuwe scheuten aan, en die scheuten zijn weer belangrijk voor andere dieren en planten. Zoals voor het heideblauwtje, dat is een vlinder die eitjes legt op jonge heidescheuten. En ook voor de plant duivelsnaaigaren, die met zuigworteltjes voedingsstoffen uit de heide haalt. In Groningen groeit die plant alleen hier in Ter Borg. Als de heide veroudert verdwijnt die plant.’

Schaapherder

De schapen zijn dus van groot belang om de heide open en vitaal te houden. Staatsbosbeheer is daarom op zoek naar een manier waarop de schapen toch ingezet kunnen worden. ‘Het mooiste zou zijn dat een herder de kudde overdag in de gaten houdt, en de schapen ‘s avonds naar de oude schaapskooi hier in Ter Borg brengt. Dan moet die kooi eerst worden opgeknapt en er moet een herder komen. Dat kost veel geld.’

[ Afbeelding ]
Andere opties

Een andere mogelijkheid is dat het complete gebied wordt omheind met een wolfwerend raster. 'Dat is geen mooie oplossing, en het is ook duur', vindt Vale. 'Machinaal maaien is ook een optie, maar die machines gaan er in één keer overheen en maaien alles weg. Een schaap knabbelt her en der wat, daardoor krijg je veel meer variatie in je terrein. Variatie zorgt voor diversiteit in het terrein, en dat wil je.’

Staatsbosbeheer is met de provincie en met de pachters in overleg over hoe het verder moet met het beheer van de heidevelden bij Sellingen. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat er voortaan wolven in het gebied kunnen voorkomen, en dat er een structurele oplossing moet komen voor het beheer van de heidevelden. Vale: ‘Dit willen we toch in stand houden? Dit is toch mooi?’

Bron rtv noord.nl

Sander Radersma-rtv noord

https://www.rtvnoord.nl/natuur/1277473/ ... evJgt9rWSg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:00

Ik hoop dat de schapenhouders hun poot stijf houden en er niet meer willen laten grazen. Dát zou wel eens dé manier kunnen zijn om iets in gang te zetten, want de hele hei laten verdwijnen moet die club natuurliefhebbers toch ook aan het hart gaan.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:22

Nou precies, natuurbeheerders het is het één of het ander... :n

Hemel en aarde bewogen om de heide terug te krijgen en in stand te houden en het nu raar vinden dat de schapen verdwijnen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:30

Wat verwoordt die man die Toon dat goed. Heel duidelijk en rustig uitleggen hoe het zit.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:36

DubbelFun schreef:
Ik hoop dat de schapenhouders hun poot stijf houden en er niet meer willen laten grazen. Dát zou wel eens dé manier kunnen zijn om iets in gang te zetten, want de hele hei laten verdwijnen moet die club natuurliefhebbers toch ook aan het hart gaan.

Dat is een beroep wat over het algemeen niet zo heel veel vet op de ribben geeft dus het is niet zo simpel en gemakkelijk om de poot stijf te houden dan, want iedereen moet eten en de schapen ook!
Verder werd de begrazing de laatste jaren al vaak met aanbesteding gegund wat het allemaal nog onzekerder maakt want je ligt er maar zo uit als je net even wat hoger inschrijft en mensen die jaren de begrazing dan gedaan hebben op een bepaalde plek. Soms ook nog geinvesteerd, liggen er zo van de een op de andere dag uit.
Staatbosbeheer heeft in het verleden eigen kuddes gehad en herders in dienst. Nu zie je al hier en daar vrijwillige herders. Het ligt er maar aan waar de meeste kosten -baten van komen.

Voor wie geinteresseerd is in de natuur als verdienmodel lees het boek; Kerken van goud, dominees van hout.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:13

Die schaapskudde in Haaksbergen staan ook deels in een kapschuur hoop dat de wolf daar ook niet langs komt want dat was ook niet helemaal dicht . Nu zitten ze daar nog niet als roedel .

In andere delen waar roedel leeft lopen ze zo de kapschuren in

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 13:46

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 14:23

Zichtmelding Oosterwolde Frl
Citaat:
Oosterwolde Friesland
10-03-2025
11.30 uur

Zicht melding
Wolf stak over de drie tolhekken weg. Richting Duistere weg. Ter hoogte van Kleindiep.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1ASeoG ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:54

En als dan de heide dichtgroeit omdat er geen schapen meer lopen kunnen ze nog harder schreeuwen dat het door de boeren en de stikstof komt.
Uiteindelijk is het dichtgroeien wat natuurlijk is.
Dat is wat heide doet van oorsprong, los zand bij elkaar houden, stikstof vasthouden in de wortels waar andere begroeiing het op kan nemen zodat die andere plantjes en boompjes weer kunnen groeien.
Maar "we" willen een cultuurlandschap en roepen dan het is natuur, en kijk daar past een wolf :?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:07

DuoPenotti schreef:
En als dan de heide dichtgroeit omdat er geen schapen meer lopen kunnen ze nog harder schreeuwen dat het door de boeren en de stikstof komt.
Uiteindelijk is het dichtgroeien wat natuurlijk is.
Dat is wat heide doet van oorsprong, los zand bij elkaar houden, stikstof vasthouden in de wortels waar andere begroeiing het op kan nemen zodat die andere plantjes en boompjes weer kunnen groeien.
Maar "we" willen een cultuurlandschap en roepen dan het is natuur, en kijk daar past een wolf :?

Het klopt dat heide cultuurlandschap is en dat er vroeger bos was. Natuur in de letterlijke zin van het woord bestaat niet in Nederland.

Alleen is de heide er al zo lang dat de biodiversiteit daarop is aangepast. Als deze heide verdwijnt, door onder andere stikstof uit de landbouw, dan verdwijnen veel dieren en insecten. En daarbij ook planten etc. En dan krijgen we een hele beperkte biodiversiteit en sterven er veel dieren uit. Moet je dat willen?

https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/ ... e-plantje#

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:13

Maar was de wolf juist geen toevoeging voor de biodiversiteit?
Voor mij is tot nu toe nog niet duidelijk wat dat precies is geweest en met het niet goed kunnen onderhouden van de heidevelden doordat de schapen die niet veilig meer kunnen begrazen zou je dus denken dat de aanwezigheid van de wolf juist een stuk biodiversiteit aantast.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:18

Je bedoeld als heide verdwijnt omdat er geen schapen meer grazen?

Uiteindelijk zijn we gewoon tegen natuurlijk aan het werken en geven stikstof voor het gemak maar de schuld.
Want ook zonder die stikstof zullen dus die plantjes verdwijnen. Eigenlijk horen ze hier dus niet.
Die heide ook niet, hoe mooi ik die ook vind.
We willen een cultuurlandschap en daar moeten we wat voor doen, laten begrazen bijvoorbeeld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:20

DuoPenotti schreef:

Uiteindelijk zijn we gewoon tegen natuurlijk aan het werken en geven stikstof voor het gemak maar de schuld.
Want ook zonder die stikstof zullen dus die plantjes verdwijnen. Eigenlijk horen ze hier dus niet.

De heide verdwijnt ook door het stikstof. Niet alleen door gebrek aan begrazing.

Heide komt hier al duizenden jaren voor. Dus hoezo hoort dat hier niet? Heide is er sinds er akkers ontgonnen werden.

Zoals ik zei: als de heide verdwijnt dan verdwijnen er veel insecten en diersoorten. Dat is heel erg zonde.

Het kunnen begrazen en behouden van heide is inderdaad een mooie motivatie om wolven te beheren / weren.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 10-03-25 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:20

Ik reed pas een rondje heide bij het Wekeromse Zand, daar liepen altijd moeflons maar die zijn ook allemaal al opgegeten. Je kunt het al heel goed zien dat het daar aan het dichtgroeien is.. Wat de wolf voor de biodiversiteit doet is mij ook nog steeds niet duidelijk. Zal ook nooit duidelijk worden denk ik.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:27

Captain schreef:
Ik reed pas een rondje heide bij het Wekeromse Zand, daar liepen altijd moeflons maar die zijn ook allemaal al opgegeten. Je kunt het al heel goed zien dat het daar aan het dichtgroeien is.. Wat de wolf voor de biodiversiteit doet is mij ook nog steeds niet duidelijk. Zal ook nooit duidelijk worden denk ik.

Echt heel jammer van de moeflons. -O-

Ik ging het even opzoeken. En de beheerder gaf aan dat de moeflons vooral in het bos leefden. En dat ze voor de heide speciale koeien inzetten. Dus dat wordt nog gewoon begraasd gelukkig.

https://www.glk.nl/nieuws/kudde-zeldzam ... kprogramma

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:31

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:

De heide verdwijnt ook door het stikstof. Niet alleen door gebrek aan begrazing.

Heide komt hier al duizenden jaren voor. Dus hoezo hoort dat hier niet? Heide is er sinds er akkers ontgonnen werden.

Zoals ik zei: als de heide verdwijnt dan verdwijnen er veel insecten en diersoorten. Dat is heel erg zonde.

Het kunnen begrazen en behouden van heide is inderdaad een mooie motivatie om wolven te beheren / weren.

Duizenden jaren? Einde van de middeleeuwen, dat is honderden jaren. Ook lang maar dus niet zo lang als jij aangeeft.

Heidevelden werden vroeger compleet anders onderhouden. Want buiten een stuk minder stikstof (waarbij het altijd erg makkelijk wijzen is naar boeren), werd het begraast maar ook afgeplagd en afgebrand. Verder werden bomen gekapt als brandstof. Dit gebeurt allemaal niet meer én met de komst van de wolf komt ook de begrazing in het gedrang. Wat dat betreft is het dus inderdaad zaak om eens beleid te gaan uitwerken en vaststellen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:32

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:37

Die koeien staan er pas sinds een jaar maar het is er niet beter op geworden.. overal ligt stront, alle struiken zijn kapot gelopen en de heide is dichtgegroeid.. die doen dus niet zoveel als de moeflons deden. Echt eeuwig zonde, het was altijd een prachtig rondje maar heb me de vorige keer echt verbaasd wat een troep het is geworden. -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:38

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:41

Er waren twee delen van het Wekeromse Zand, 1 deel met moeflons en 1 deel met koeien, maar nu lopen dus overal koeien, ook in het moeflon gedeelte. Dat is echt pas sinds maximaal een jaar want ik moest ineens door extra hekken heen en er stond een bord wat er vorig jaar nog niet stond. Toen ik er nog wekelijks reed. :)