Raineri schreef:NPS, Voor Ruitje kan ik niet spreken. We zijn het erover eens dat politiek geen plek heeft in het onderwijs.
Ik kan enkel voor mijzelf spreken want er zijn zeker vakgebieden waarbij de grenslijn tussen politiek en het vak nog veel nauwer ligt. Als onderzoeker kijk je anders naar resultaten door je politieke mening. Het kan echt de uitkomst van een onderzoek beïnvloeden. Ik heb geleerd dat je je hiervan zoveel mogelijk bewust moet zijn, maar het uitdagen van het resultaat door onderzoekers met een andere visie is zeker relevant hierdoor. Dit juist om de neutraliteit te bevorderen.
Onderwijs hoort dus niet “rechtser” of “linkser” te worden, maar het dient zoveel mogelijk maatregelen te nemen voor neutraliteit. En als mens is het super natuurlijk anders naar zaken te kijken door je culturele afkomst of je politieke mening. Daarom is die diversiteit super belangrijk!
Maar iets minder doen omdat het niet dezelfde politieke mening heeft als jij is gewoon eikeltjes gedrag en schuurt tegen de democratie in. Daar is iedereen het mee eens. Net zoals de bezuiniging op de NPO omdat het te links is.
Ah zo, zo snap ik hem en ben ik het er helemaal mee eens. Het is als onderwijzer ook wel goed te zijn bewust te zijn van je eigen bias. Dat laatste is wat inderdaad schuurt voor mij - dingen cancelen die niet in een bepaald straatje passen. Thx voor de toelichting zo!