Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:51

Alleen willen ze ook vol voor rekeningrijden gaan. -O- Maar dan een uitzondering maken weer voor de mensen op het platteland die geen andere optie hebben dan de auto nemen. Een groen links standpunt met een beetje aanpassing omdat anders de pvda leden gaan piepen. Maar weer uitzonderingen maken met het risico op onterechte uitsluiting van de compensatie, fraude enz.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:10

rekeningrijden gaat toch uit van het principe dat de vervuiler betaald ook?
Als het OV een beetje klopt, vind ik rekeningrijden prima

Er is inderdaad altijd iemand die naast de pot piest..de vraag is wat is dan een wenselijke levensstandaard voor mensen die niet kunnen werken bijvoorbeeld.
met dat standaard salaris voor iedereen (waar soms sprake van is) neem ik bijv aan dat daar dan geen hobbies/vakanties etc bijzitten, maar dat je wel gewoon kan wonen en je boodschappen kunt doen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:19

karuna schreef:
Alleen willen ze ook vol voor rekeningrijden gaan. -O- Maar dan een uitzondering maken weer voor de mensen op het platteland die geen andere optie hebben dan de auto nemen. Een groen links standpunt met een beetje aanpassing omdat anders de pvda leden gaan piepen. Maar weer uitzonderingen maken met het risico op onterechte uitsluiting van de compensatie, fraude enz.

Ze willen ook een ov kaart voor 49 euro per maand waarmee onbeperkt in het ov in de daluren gereisd kan worden.
Al met al lijkt het me een goede stimulans om de auto te laten staan

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:30

purny schreef:
karuna schreef:

Ze willen ook een ov kaart voor 49 euro per maand waarmee onbeperkt in het ov in de daluren gereisd kan worden.
Al met al lijkt het me een goede stimulans om de auto te laten staan

Leuk voor mensen waar het OV goed is en die niet om 8:30 op hun werk verwacht worden, niet voor mensen die van 8:30 tot 17:00 op hun werk zitten en in een dorp wonen waar je 's avonds geen OV meer hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:33

Misschien gaan ze het OV wel aanpakken?
(zal wel niet, maar je weet t niet.. dat lijkt mij wel een voorwaarde?)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:52

Of bij CAO onderhandelingen zou ov gestimuleerd moeten worden als in een buisiness card van het werk zodat de kosten van het ov door het werk betaald worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:58

Nou ja, als ze de kostn zouden vergoeden, zou ik het nog niet handig vinden, gezien het OV een reistijd van een uur heeft en de auto 9 minuten . (en dan hebben ze laatst bij ons werk de tramhalte opgeheven tijdens covid, en nooit meer actief gemaakt.. want, de rest gaat maar lopen ofzo :') )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:59

Ov is hier op best veel plekken soort van afwezig -O- of overdag maar in de weekenden niet. Of bv huisarts ziekenhuis (spoedhulp zit binnenkort buiten kantoortijden op 30 of 40 km) en apotheek onbereikbaar met het ov of je doet er 2 uur enkele reis over en veel te ver om te fietsen of te lopen iemand dat al kan.

Veel minder mobielen en ouderen zijn helaas afhankelijk van hun auto. Die speciale oproepbare busjes zijn leuk voor ver van te voren geplande activiteiten. Maar voor de dag zelf vervoer kunnen regelen is eigenlijk een kansloze bezigheid.

Ellende van rekeningrijden is dat je met bijvoorbeeld een rolstoelbus nu speciaal tarief aan wegenbelasting hebt. Dat voordeel valt met rekeningrijden volledig weg en ben je echt heel veel duurder uit voor je vervoer, en zonder is ook geen optie. :n en voor mensen met een klein goedkoop licht autootje met weinig motorrijtuigen belasting die gaan er ook stevig op achteruit kwa kosten bij al een minimum aan gereden kilometers.

Cer geen idee watbetreft een basissalaris. Als het de hoogte heeft van nu de bijstand zonder toeslagen en zonder vermindering van bepaalde kosten (huur, gemeentelijke lasten, ziektekosten verzekering inclusief eigen risico) ga je het er niet mee redden om te wonen verzekeren en eten :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:03

De vraag is dan denk ook een beetje hoe vaak iemand ergens heen moet.. is dat dagelijks, wekelijks, maandelijks.. ?

Overigens, in de stad maakt dat ook niks uit, mijn moeder kan bijv niet goed met haar rollator en het OV uit de voeten, het ziekenhuis zit op 1,5 km afstand. Als ze erheen moet, moet ik haar brengen. Als ik er niet zou zijn moet ze het met een taxi of iets regelen, en dan de bonnetjes declareren (wat voor ouderen ook niet super eenvoudig is)
Zo is er altijd wel iets.. maatwerk is denk sowieso erg lastig..?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:08

Geen idee, bv dialyse patienten die zeer regelmatig zich moeten melden bij het zkh "even" met het ov. Ik heb tijden gebruik moeten maken van ziekenvervoer, voorheen bellen privetaxi en prettig bij de deur afgeleverd en weer terug met dezelfde chauffeur. Fijn want ik moest 3 keer per weer 75 km verderop zijn voor revalidatie. Daarvoor dagelijks opgepikt en eind van de dag weer opgehaald na een lange dag revalidatie. Rechtstreeks van deur naar deur. Soepel en zonder problemen.

Later werd het bellen en dan mocht ik eerst een uur of soms meer mee rondrijden om anderen op te halen waardoor je 1,5 voor je afspraak al moest staan wachten op de taxi. En na afloop doodmoe en ellendig weer een hele rit om anderen weg te brengen eerst. Record een half uurs afspraak koste me 4,5 uur met reistijd erbij. Ziekenhuis lag 10 km verderop
Nog later jammer dat u nu met spoed naar een ziekenhuis moet. Bel maar een gewone taxi u bent twee dagen te laat met afspreken 8)7 Valys heeft niet voor de bijnaam Tralies

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:23

Het OV zou inderdaad flink aangepakt moeten worden om het interessanter te maken. Nu zijn de kosten voor ov vaak duurder dan de auto.

Hier in de buurt is een succesvol project met elektrische deelauto's. Misschien is dat ook wel een optie om meer in te gaan voeren. Er is een grote parkeerplaats, overkapt met zonnepanelen, waar die auto's staan opgesteld en worden opgeladen, en dan kan je via een app een auto reserveren voor wanneer je het nodig hebt. Voor veel mensen in die wijk werkt dat goed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:29

juval schreef:
Het OV zou inderdaad flink aangepakt moeten worden om het interessanter te maken. Nu zijn de kosten voor ov vaak duurder dan de auto.

Hier in de buurt is een succesvol project met elektrische deelauto's. Misschien is dat ook wel een optie om meer in te gaan voeren. Er is een grote parkeerplaats, overkapt met zonnepanelen, waar die auto's staan opgesteld en worden opgeladen, en dan kan je via een app een auto reserveren voor wanneer je het nodig hebt. Voor veel mensen in die wijk werkt dat goed.

Bij mij in de wijk ook deelauto's. En dat vond Rutte zo gaaf aan dit land :+
Had ie nog bij WNL verteld.. dat we in zo'n gaaf land wonen..
De armoede die hij veroorzaakt heeft hoorde je hem niet over

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:38

En de subsidies die uitgedeeld worden? Hoe komen we daar eigenlijk aan? Dat heeft ook niet ieder land toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:44

ik heb voor de gein even gekeken hoe ik met het OV op het werk moet komen :D
Gerekend vanaf het dorp (ik woon ik het buitengebied, dus 5 km fietsen komt er nog bij) tot mijn werk ben ik 1 uur en een kwartier onderweg excl. fietsen. 2 treinen en een bus is dan nodig. Met de auto is het nog geen 15 km. en ben ik 20 minuten onderweg, inclusief tijd voor de pont. Kosten enkele reis volgens OV planner, bijna 12 euro.
No thanks :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:45

Kinke schreef:
Gerekend vanaf het dorp (ik woon ik het buitengebied, dus 5 km fietsen komt er nog bij) tot mijn werk ben ik 1 uur en een kwartier onderweg excl. fietsen. 2 treinen en een bus is dan nodig. Met de auto is het nog geen 15 km. en ben ik 20 minuten onderweg, inclusief tijd voor de pont. Kosten enkele reis volgens OV planner, bijna 12 euro.

Je kunt ook die 15km op de fiets doen
@Cer Zeker weten niet....
Had van de week.al.artikel over Engeland geplaatst, dat is armoede

Bv België als een vanje ouders naar een verzorging/verpleeghuis moet, moeten ze dat zelf betalen.
Anders moet je als kind bijbetalen

En wees eerlijk in het buitengebied van bv Frankrijk heb ik ook niet veel ziekenhuizen gezien op.korte afstand

Daar zijn de afstanden veel groter en nog beroerder openbaar vervoer

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:49

Echwel schreef:
En dan mopperen wij op Nederland....

Zware armoede in Britse regio Cornwall: 'Het wordt elke dag erger' - https://nos.nl/l/2489150

Dit is om te huilen, gewoon uit huis gezet geen sociale hulp niks
En dat in een westers land...

Deze link dus

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:53

Kinke schreef:

Ik pak ook het OV niet al was het gratis. Kost me veel te veel energie. Dus ik betaal wel, prima.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:57

Jessix schreef:
Kinke schreef:

Ik pak ook het OV niet al was het gratis. Kost me veel te veel energie. Dus ik betaal wel, prima.

Amen. Behalve als ik in het centrum van een stad moet zijn, dan pak alsnog vaak de auto naar een P+R terrein om vanaf daar de trein te pakken. Ik woon ook in het buitengebied, maar kan alsnog naar verschillende busstations fietsen die me dan weer naar stations brengen bijvoorbeeld. Kost wel serieus tijd.

Denk dat het niet verstandig was OV te privatiseren, het heeft geen beter OV opgeleverd, wel duurder.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:57

met het steeds verder verhogen van de brandstofprijzen zullen toch wel veel meer mensen alternatieven gaan zoeken. Ik heb net getankt, 2,05.9 per liter... op zich nog niet eens een dure pomp. Maar als daar per 1 januari weer 20 cent bovenop komt dan ga ik dat wel voelen. Dat wordt meer fietsen naar school (8 km) en de boodschappen en andere dingen vaker laten bezorgen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:04

juval schreef:
met het steeds verder verhogen van de brandstofprijzen zullen toch wel veel meer mensen alternatieven gaan zoeken. Ik heb net getankt, 2,05.9 per liter... op zich nog niet eens een dure pomp. Maar als daar per 1 januari weer 20 cent bovenop komt dan ga ik dat wel voelen. Dat wordt meer fietsen naar school (8 km) en de boodschappen en andere dingen vaker laten bezorgen.

Goed voor de conditie *\o/* maar de bezorger zal de kosten wel doorberekenen denk ik!! Dus indirect ga je toch mee betalen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:05

juval schreef:

Ik heb lang getwijfeld om een leaseauto te nemen. Maar de benzineprijzen staan me steeds meer tegen.
Plan is nu om een maandabonnement te nemen zodat ik voor een vast bedrag onbeperkt ov heb in bepaalde zones.

Enkele reis van mijn huis naar mijn ouders is ongeveer 3.50. Soms moet ik ook naar de stad enz.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:06

mce schreef:
juval schreef:

Goed voor de conditie *\o/* maar de bezorger zal de kosten wel doorberekenen denk ik!! Dus indirect ga je toch mee betalen

Ik betaal 12 euro per maand voor de bezorgbundel. Dan heb ik elke week de boodschappen tot aan de voordeur.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:10

12 euro per maand is prima, dan kan het nog wel een paar keer verhoogd worden, of zijn dit vaste afspraken voor een bepaalde tijd?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:14

mce schreef:
12 euro per maand is prima, dan kan het nog wel een paar keer verhoogd worden, of zijn dit vaste afspraken voor een bepaalde tijd?

Vaste afspraken. Ik heb dan elke week de garantie dat ik de boodschappen in huis heb. Tuurlijk kunnen de prijzen wel veranderen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:29

Echwel schreef:
Echwel schreef:
En dan mopperen wij op Nederland....

Zware armoede in Britse regio Cornwall: 'Het wordt elke dag erger' - https://nos.nl/l/2489150

Dit is om te huilen, gewoon uit huis gezet geen sociale hulp niks
En dat in een westers land...

Deze link dus

Oei. Door deze link heb ik opgezocht wat de bijstandsuitkering in het VK op het moment is.

• Single (25 or over) – £368.74
• Couple (joint claimants, one or both 25 or over) – £578.82

Dit zijn de bedragen PER MAAND!

Dit ter vergelijking met de bijstandsuitkering in NL:
• Alleenstaanden/eenpersoonshuishoudens €1.216,62
• Partners / gehuwden en samenwonenden €1.738,02

En hoewel de sociale huurwoningen wel goedkoper zijn, rond de £ 500. Is er ook een steeds grotere tussenvariant van affordable housing en daar is de huurprijs rond de £ 900 per maand. Pas daarna komt de private sector.

In Nederland is de sociale huurwoning gemiddeld zo'n € 600 per maand met een maximum van ± €800, maar afhankelijk van je inkomen kan de kale huur minus de huurtoeslag teruggebracht worden naar 390 euro per maand.

Er zijn in het VK wel iets aan regelingen qua huurtoeslag, maar veel minder inzichtelijk als in Nederland.