steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:53

Wanneer je van plan bent om dit soort puinhopen op de snelweg te storten dan zou je toch eens eerst heel goed na moeten denken over de eventuele gevolgen. Dit had tot hele ernstige ongelukken kunnen leiden. Dan wordt degene die het er heeft neergelegd er wel verantwoordelijk voor gehouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:36

Qerty schreef:
Ik snap je vragen niet helemaal, want heb in dit topic nog niemand de BBB of vd Plas zien aanspreken op acties van FDF.

het ging ook niet over dit topic.. het ging over de socials..
er waren gisteren behoorlijk wat 'blauwe vinkjes' die schreven over de opbrengsten van de webshop van FDF (die rechtstreeks naar Van den Oever zouden gaan), en wat 'carolientje' daar van vond, en dat dat niet kon enzo.
Ik begreep niet heel goed hoe zij verantwoordelijk zou kunnen zijn van hoe VdOever zn zaakjes regelt, vandaar :j

Citaat:
Dus 'linkse grachtengordel' vind ik nogal onduidelijk.

het was een voorbeeld.. een uitspraak..
Hoe je als organisatie, bijvoorbeeld het LAKS (dat is voor leerlingen/studenten toch?) eventueel verantwoordelijk gehouden wordt voor de toestanden in de studentenverenigingen.. Om maar een zijstraat te bedenken. Ik weet niet of dit voorbeeld klopt, er is ongetwijfeld iemand die wat beters kan bedenken :)
Een bedrijf is grotendeels verantwoordelijk voor zijn werknemers (als die zichtbaar als werknemer zich misdragen, bijv met bedrijfskleding aan) .. uit mn hoofd. Maar ik weet niet of een politieke partij verantwoordelijk is voor mensen die niet direct aan hun partij gelieerd zijn, maar misschien wel hoor..

Citaat:
Zij is politica, vooral of eigenlijk alleen voor de landbouw en veeteelt en van zo iemand verwacht ik dat ze geweld tegen burgers ten scherpste veroordeeld.

Dat doet ze toch ook? Dat heeft ze gedaan en dat deed ze gisteren ook ('stop met gevaarlijke dingen doen' zoiets schreef ze). Dus dan doet ze wat je verwacht, toch?

Overigens, is zij er verantwoordelijk voor dat FvD bepaalde punten overneemt? Moet zij die punten dan laten vallen omdat een andere partij ermee gaat rennen? Dat zou lekker zijn..ik denk niet dat het zo moet werken..

Hoe extreem rechts vind jij eigenlijk dat ze is, Bigone? Is zij gelijk aan FvD en PVV, of zit er nog verschil tussen volgens jou?
En is dan bijv Omzigt ook ExtreemRechts by association? Of moet hij dan ook zijn uitspraken niet meer doen, omdat het samen met VdPlas is, en FvD er ook wat van vindt?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:54

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:57

Dagahra schreef:
Mhua FvD vind dat BBB bij het kartel hoort :+
https://youtu.be/PwXML7H_3ho

Ik heb het eerste antwoord van Caroline afgewacht (ik wil gewoon echt niet naar Gideon luisteren.. %) ) maar als ik het goed hoor, is Caroline gematigder dan wat FvD eigenlijk wil?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:03

Cer, ik vind dat van der Plas af en toe uitingen heeft die aardig in de buurt van bepaalde partijen komen die gelinkt zijn aan extremisme, dat betekend niet direct dat ze dat is. Maar verwerpelijk vindt ik dat wel.
Olie op het vuur gooien ipv zorgen dat de rust bewaard blijft.

Het is wachten op de tweede dode :
Ongelukken op A7 door afvaldumping, meerdere wegen dicht door boerenacties.
Van het AD .

RTV noord : Lopend Vuur: De laatste boerenacties gaan te ver
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/944238/l ... aan-te-ver
#rtvnoord

Daar staat ook een poll bij, afgelopen week was dat nog 50/50 nu is bijna 90 % van mening dat de acties te ver gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:30

Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat wel lastig...
Als je bijv ziet hoe er in Groningen met de mensen omgegaan wordt, en de slachtoffers van de toeslagen affaire.. (die wellicht een 'sterker' argument hebben dan de boeren misschien? enniewee) .. dan snap ik dat je soms de boel wel op wil schudden om iets te bewerkstelligen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:36

Natuurlijk zijn er nog grote zaken op te lossen, Groningen, toeslagaffaire en nu de stikstof reductie.
Allemaal veroorzaakt door wanbeleid de afgelopen 40 jaar, vooral de laatste.
Maar deze acties van een groep boeren zijn imo niet meer gericht tegen de regering maar tegen onschuldige burgers en dat maakt ze net zo slecht als de regering.
Dat is hier niet besproken maar vorige week is er een motorrijder verongelukt omdat een vrachtwagenchauffeur het nodig vond om even solidair te zijn in z’n eentje en ineens afremde om de boel even stilte zetten.
Achterop komend verkeer remde af maar eentje had het te laat door en reed de motorrijder dood , het zal je familie maar zijn.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 28-07-22 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:39

bigone schreef:
Maar deze acties van een groep boeren zijn imo niet meer gericht tegen de regering maar tegen onschuldige burgers en dat maakt ze net zo slecht als de regering.

Ik snap de 'maar' niet helemaal.. het 1 heeft op zich toch niets met het ander te maken?
De mensen die dit nu doen, die zijn losgeslagen.. (en ik vermoed niet echt voor rede vatbaar, want anders doe je zoiets niet) Dat staat, denk ik, buiten kijf..

En ze helpen hun zaak er echt niet mee... in tegenstelling (wat ik al eerder aangaf ook trouwens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:46

Cer schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat wel lastig...
Als je bijv ziet hoe er in Groningen met de mensen omgegaan wordt, en de slachtoffers van de toeslagen affaire.. (die wellicht een 'sterker' argument hebben dan de boeren misschien? enniewee) .. dan snap ik dat je soms de boel wel op wil schudden om iets te bewerkstelligen...

Opschudden prima, maar ongelukken veroorzaken op de snelweg door midden in de nacht afval te dumpen? Dat gaat alle perken te buiten en is amper nog opschudden noemen, dat is moedwillig ongelukken veroorzaken. En het is jammer dat de grote groep wordt aangekeken om wat de kleine groep doet, maar ik zie vanuit de boeren eigenlijk ook geen veroordeling of weinig iig.
Ik keek gisteravond Renze en daar zei de boer aan tafel, hij keurde het niet goed, maarrr je kunt anders ook een ongeluk krijgen. Ik zat met mijn oren te klapperen. Ik zou me als boer toch wel erg naar voelen als mijn woordvoerder dat soort dingen vergoelijkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:50

Die jongeman was al eerder op tv, bij op1. Zeker niet het grootste licht en denk dat heel wat boeren hier knarsetandend naar hebben gekeken.
Maar met de huidige kleine kern die vernield, bedreigd verbaasd het me niet dat boeren die wel goed over hun zaak praten en deze acties veroordelen daar niet gaan zitten want dan worden ze net zo hard figuurlijk opgeknoopt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:52

Eens, en zeker als het dan om hooibalen in zwart plastic gaat, dat is dan helemaal niet meer te zien. Nog los van het feit dat als je met 100 - 130 over de snelweg rijdt in het donker je altijd te laat bent bij dat soort dingen. Politie gaf gisteren aan dat ze niet in zouden grijpen omdat de daders toch onvindbaar zijn, maar hier mogen ze echt wel wat meer aandacht aan besteden, zowel bij onderzoek als bij 's nachts patrouilleren zodat je er wellicht een paar op heterdaad betrapt.

bigone schreef:
#rtvnoord

Daar staat ook een poll bij, afgelopen week was dat nog 50/50 nu is bijna 90 % van mening dat de acties te ver gaan.

Zoals al vaker gezegd, dat soort polls zegt niet zoveel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:54

Nou ik heb nu een beetje het idee dat er verbindingen gelegd worden die ik niet maak hoor... ik vind dat wel een beetje irritant eigenlijk :)

We gaan van 'uitspraken van VanDerPlas' waarvan ik vind dat soms de boel opgeschud kan worden, omdat er anders weinig gebeurt, naar dodelijke ongevallen.
Dus is het dan zo dat haar uitspraken die ongelukken veroorzaken, of doen die mensen dat zelf?

Ik heb de uitzending niet gezien, ik heb wel op socials gelezen dat de boer slecht uit zn woorden kon komen, dan men zich afvroeg waarom hij uitgenodigd was en dat Victoria Koblenko het nog enigszins probeerde te redden. Maar, nogmaals, ik heb het niet gezien.
Wie was die man, was hij officieel woordvoerder, en van welke partij / organisatie?

Edit, aanvulling:
Citaat:
Politie gaf gisteren aan dat ze niet in zouden grijpen omdat de daders toch onvindbaar zijn,
ik vind zo'n uitspraak ook onbegrijpelijk... ik weet niet hoe het politie apparaat werkt (qua werkdruk etc) maar je zou toch iets moeten kunnen doen??
Nu komt het echt over als 'ja laat ze maar'... En dat kan toch echt niet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:24

bigone schreef:
Dat is hier niet besproken maar vorige week is er een motorrijder verongelukt omdat een vrachtwagenchauffeur het nodig vond om even solidair te zijn in z’n eentje en ineens afremde om de boel even stilte zetten. Achterop komend verkeer remde af maar eentje had het te laat door en reed de motorrijder dood , het zal je familie maar zijn.

Ik heb dit toch nog even gegoogled.. (ik heb een bericht op NOS en een bericht op RTVDrenthe gevonden):

Citaat:
De ANWB liet vrijdag aan persbureau ANP weten ter hoogte van Beilen geen boerenacties te hebben gezien...... Het OM wil nog geen conclusies trekken over of het ongeluk bij de Drentse plaats samenhangt met de protestacties, omdat het onderzoek nog loopt.

Ik snap het het heel voor de hand liggend is, maar meestal wordt een onderzoek toch afgewacht?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:34

Mindim schreef:
Opschudden prima, maar ongelukken veroorzaken op de snelweg door midden in de nacht afval te dumpen? Dat gaat alle perken te buiten en is amper nog opschudden noemen, dat is moedwillig ongelukken veroorzaken. En het is jammer dat de grote groep wordt aangekeken om wat de kleine groep doet, maar ik zie vanuit de boeren eigenlijk ook geen veroordeling of weinig iig.
Ik keek gisteravond Renze en daar zei de boer aan tafel, hij keurde het niet goed, maarrr je kunt anders ook een ongeluk krijgen. Ik zat met mijn oren te klapperen. Ik zou me als boer toch wel erg naar voelen als mijn woordvoerder dat soort dingen vergoelijkt.

Ik zou dat ook graag zien maar snap deze houding wel. Zou mij niks verbazen dat deze boer een hete adem in zijn nek voelde. Als je je als boer, zonder het op deze manier toch te vergoelijken, uitspreekt tegen dit soort acties van andere boeren dan ben je een judas en gaan er wel wat boeren, misschien wel wetende al bij jou om de hoek, je met de nek aankijken.

Exitium schreef:
Eens, en zeker als het dan om hooibalen in zwart plastic gaat, dat is dan helemaal niet meer te zien. Nog los van het feit dat als je met 100 - 130 over de snelweg rijdt in het donker je altijd te laat bent bij dat soort dingen. Politie gaf gisteren aan dat ze niet in zouden grijpen omdat de daders toch onvindbaar zijn, maar hier mogen ze echt wel wat meer aandacht aan besteden, zowel bij onderzoek als bij 's nachts patrouilleren zodat je er wellicht een paar op heterdaad betrapt.

bigone schreef:
#rtvnoord

Zoals al vaker gezegd, dat soort polls zegt niet zoveel.

Ik lees 2 verschillende dingen, zijn het wel aan het onderzoeken en het is lastig om de daders op te sporen. Ik vind dat raar met al die camera's of werkt dat niet zo simpel? Kan ook nog zo zijn dat daders hun kentekenplaten afdekken.

Je weet ook nooit waar en wanneer ze toeslaan, maar ik zat ook te denken snelwegen beter in de gaten houden, is dat wel mogelijk..

Zou mij niks verbazen dat die poll wel aardig klopt, je zou het zelf maar zijn die op zo'n berg afval in rijdt.
Als je echter facebook moet geloven dan staat bijna heel Nederland hier achter, maar die mensen roepen het hardst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:49

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:54

bigone schreef:
Cer, dit gebeurde om 15.00 en de FDF had opgeroepen die dag om
drie uur een kwartier alles stil te zetten en update van 20 juli , twee personen aangehouden :
https://www.meternieuws.nl/dodelijk-ong ... envideo-2/

Dat zie ik ook staan.. ik zie ook staan dat er nog dingen onderzocht worden, en dat er 2 verdachten zijn aangehouden :)
Dat is alles wat ik zeg he...
Zolang er geen uitspraak is, is er geen uitspraak...
Het heeft alle schijn tegen, dat zeker..

Citaat:
Zou mij niks verbazen dat deze boer een hete adem in zijn nek voelde. Als je je als boer, zonder het op deze manier toch te vergoelijken, uitspreekt tegen dit soort acties van andere boeren dan ben je een judas en gaan er wel wat boeren, misschien wel wetende al bij jou om de hoek, je met de nek aankijken.
Ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen... :n
als het niet oke is, is het niet oke.. de mensen die dan met de nek gaan aankijken, zijn ook niet oke..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:24

Nee, maar er zijn eerder ook al boeren geweest die bedreigd werden omdat ze bijvoorbeeld met de minister in gesprek wilden, of omdat ze een kritisch stuk geschreven hebben. Het zou me niet verbazen als dat hetzelfde groepje is als wat nu verantwoordelijk is voor de acties op de snelwegen, en die ook personeel van bergingsbedrijven die de boel willen gaan opruimen intimideert.

Jis_ schreef:
Exitium schreef:

Ik lees 2 verschillende dingen, zijn het wel aan het onderzoeken en het is lastig om de daders op te sporen. Ik vind dat raar met al die camera's of werkt dat niet zo simpel? Kan ook nog zo zijn dat daders hun kentekenplaten afdekken.

Je weet ook nooit waar en wanneer ze toeslaan, maar ik zat ook te denken snelwegen beter in de gaten houden, is dat wel mogelijk..

Inmiddels wel, maar gisteren zei de politie het volgende:

"Als het gevaarlijk is, zullen we optreden", gaat hij verder. "Maar dat is vanmorgen niet gebeurd." Hij zegt wel dat de acties niet zijn verlopen "zoals het hoort". Het lijkt hem onwaarschijnlijk dat de politie kan achterhalen wie hiervoor verantwoordelijk zijn. "Er staat geen bordje bij wie het heeft gedaan."

Snelwegen continu in de gaten houden zal niet lukken, maar op plekken waar acties te verwachten zijn kun je wel een paar keer in de nacht patrouilleren. Geen zekerheid dat je iemand betrapt, maar de kans is er wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:29

Misschien toch de beelden van snelwegen nu op gaan nemen, dat gebeurt niet want het is alleen bedoeld voor de doorstroming van het verkeer en door de avg mag het niet maar veiligheid van alle weggebruikers komt zo wel in het geding dus lijkt me dat ze hier wel ontheffing voor kunnen krijgen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:34

Normaal gesproken niet. Die camera's worden gebruikt om kentekens uit te lezen. Die kentekens worden tegen een database met gezochte kentekens aangehouden en bij een match wordt er actie uitgezet, bijvoorbeeld een politiewagen die kant op gestuurd om de auto staande te houden. Alle kentekens die geen hit opleveren mogen volgens de wet niet bewaard worden en moeten direct verwijderd worden. Om dit mogelijk te maken zou er dus eigenlijk eerst een wetswijziging moeten komen om opslag mogelijk te maken, en dat gaat gezien de privacy van zo ongeveer heel Nederland nog wel een ding worden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:37

Cer schreef:
Citaat:
Zou mij niks verbazen dat deze boer een hete adem in zijn nek voelde. Als je je als boer, zonder het op deze manier toch te vergoelijken, uitspreekt tegen dit soort acties van andere boeren dan ben je een judas en gaan er wel wat boeren, misschien wel wetende al bij jou om de hoek, je met de nek aankijken.
Ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen... :n
als het niet oke is, is het niet oke.. de mensen die dan met de nek gaan aankijken, zijn ook niet oke..

Kan zijn dat je zelf zo niet in elkaar zit en dat is mooi :j maar dat gebeurt om verschillende redenen wel in gemeenschappen, niks nieuws helaas.

bigone schreef:
Misschien toch de beelden van snelwegen nu op gaan nemen, dat gebeurt niet want het is alleen bedoeld voor de doorstroming van het verkeer en door de avg mag het niet maar veiligheid van alle weggebruikers komt zo wel in het geding dus lijkt me dat ze hier wel ontheffing voor kunnen krijgen.

Dat wist ik niet, lijkt mij ook een heel goede reden om het nu wel op te gaan nemen.

@Exitium, ik hoop dat ze deze droeftoeters vinden, zou echt balen zijn als dit ongestraft blijft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:38

Dagahra schreef:
Er word genoeg op een andere manier geprotesteerd, alleen dit zie je amper in het nieuws.

Het gaat niet alleen om het protesteren op andere manieren, maar ook om het bewust afstand nemen. De criminelen die asbest dumpen, giftige branden proberen aan te steken (tijdens ontzettende droogte, ook nog) moeten alleen komen te staan en merken dat niemand ze verder steunt en iedereen ze uitsluit, want pas dan houdt het op. (Of als ze opgepakt en vervolgd worden, dat lijkt me ook een prima plan.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:52

hoevaak moet er nog gezegd worden dat er genoeg boeren zijn die dit afkeuren? Moeten van al die afkeurende berichten hier linkjes geplaatst worden? Wanneer hebben diegenen die dit afkeuren dan genoeg gedaan voor de Bokkers hier? Caroline heeft al vaak genoeg bepaalde acties afgekeurd, en dat is hier blijkbaar nog niet genoeg.
En waarom bij de boeren wel en bij paardenhouders niet bij nieuws over mishandelingen in de paardensport. Ik heb nog nooit commentaar op Bokt gelezen dat het belachelijk is dat 'alle paardenhouders' dit ten zeerste afkeuren etc.etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:14

Het zou niet moeten hoeven, maar ik snap het wel..
dit is nu allemaal vol in het nieuws, en het komt soms erg 'vlammerig' over (no pun intended).. als het duidelijk afstand nemen (in de pers oid) zichtbaar is, dan kan dat sussend werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:34

Kinke schreef:
hoevaak moet er nog gezegd worden dat er genoeg boeren zijn die dit afkeuren? Moeten van al die afkeurende berichten hier linkjes geplaatst worden? Wanneer hebben diegenen die dit afkeuren dan genoeg gedaan voor de Bokkers hier? Caroline heeft al vaak genoeg bepaalde acties afgekeurd, en dat is hier blijkbaar nog niet genoeg.
En waarom bij de boeren wel en bij paardenhouders niet bij nieuws over mishandelingen in de paardensport. Ik heb nog nooit commentaar op Bokt gelezen dat het belachelijk is dat 'alle paardenhouders' dit ten zeerste afkeuren etc.etc.

Volgens mij zegt niemand hier dat dit 'alle' boeren zijn of dat alle boeren hier achter staan, waarom zeg je dat?
Het is een kleine groep die het voor de grote verpest, wordt al meerdere malen genoemd. Het zou mooi zijn als de grote groep hier publiekelijk afstand van zou nemen, niet enkel Caroline van der Plas. Maar dat gebeurt niet. Als je in een tv programma zit als woordvoerder van de boeren en je keurt dit niet goed, neem er dan publiekelijk afstand van. Maar vergoeilijk het dan niet op tv, neem afstand er van, dit doet gewoon geen goed voor de zaak. Doe niet zo nonchalant over de gevaren die dit oplevert.
Ik woon in een boerengemeenschap, ik ken geen boer die afval dumpen op de snelweg een goed idee vindt, hoewel ze veel statements posten op facebook, geven ze hier geen gerucht aan, hun manier van distantieren, helemaal prima.
Wat ik wel op facebook lees, is dat mensen zeggen, tja, dan moeten mensen maar uitkijken op de snelweg, eigen schuld als je ergens tegen aan rijdt, moet je maar minder op je telefoon kijken. Alsof een stapel banden midden in de nacht op de snelweg zo 123 opvalt.
Ik schrik ervan, hoeveel mensen het ok vinden, dat levens van onschuldige mensen die geen zak te maken hebben met de discussie, zo nonchalant wordt omgegaan. Dat men het maar normaal vind dat dreigementen te pas en onpas worden uitgedeeld, doodsbedreigingen geuit worden en ok zijn met intimidatie.
Een hele grote groep boeren staat hier niet achter, spreek het uit! Want dit groepje verpest het voor allen en ik geloof niet dat de regering er welwillender door wordt.
Dus ja, plaats die linkjes maar, geef een stem aan de boer die hier niet achter staat, waarom zou je het niet doen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:36

Kinke schreef:
hoevaak moet er nog gezegd worden dat er genoeg boeren zijn die dit afkeuren?

Heel vaak, namelijk totdat het geweld en vernielingen afnemen.

Citaat:

Omdat dit gaat om terreur die wordt ingezet tegen ons als maatschappij. Zowel willekeurige mensen als hulpverleners zoals de brandweer als de opruimbedrijven worden bewust in gevaar gebracht en geintimideerd. Als je denkt dat dit soort whataboutisms passen dan kun je nog veel meer afstand nemen van het geweld.