Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:29

Eigenlijk vind ik dan alleen deeltijdbanen enigszins acceptabel voor ouderen. Dan gaan veel werkgevers zeggen dat het niet kan maar ik vermoed dat het in veel gevallen best mogelijk is.

Gekke is dat van de generatie boven ons, veel mensen met de VUT gingen/moesten, mensen van halverwege de vijftig die dat zelf nog helemaal niet nodig vonden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:30

Ik word volgende week 63, en werk nog full time. Ik zou dat zoals het er nu voor staat makkelijk tot mijn 70e kunnen volhouden, ik ben dat alleen niet van plan. Dankzij een goed opgebouwd pensioen hoeft dat ook niet, maar fysiek en mentaal zou het wel lukken. Mijn man is 71 en werkt nog halve dagen, omdat hij nog niet thuis wil zijn terwijl ik aan het werk ben. Zodra ik stop, stopt hij ook. Bij hem in het bedrijf zijn er meerdere gepensioneerden die nog werken. Bij het bedrijf waar ik werk mag dat niet, hier moet je stoppen op je pensioenleeftijd. Voor sommigen een zegen, anderen hadden nog graag langer door gewild. Het is echt per individu anders. Voor iedereen langer doorwerken vind ik niet goed, maar voor de mensen die dat wel willen zou het mogelijk moeten zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:34

En zo kijkt iedereen vanuit zijn eigen situatie. Ouders van (jonge) kinderen hebben hun redenen om parttime te werken, ouderen hebben weer andere redenen om parttime te werken. Al met al wordt het steeds lastiger de verzorgingsstaat zoals deze nu is ingericht te behouden. Ergens moeten veranderingen plaatsvinden, maar begrijpelijkerwijs wil niemand daar de dupe van worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:39

pien_2010 schreef:
Waarom dan die werkenden weer belasten? Zij zijn al zo belast met al dat werken. Hey gemak waarmee gelijk naar deze groep wordt gekeken en de grote bedrijven weer buiten schot worden gelaten. Laten we eerst eens normaal belasting gaan heffen op dat soort indistrieën en daar naar kijken.

Dat bedoel ik ook met het laatste. We hadden een best lange tijd hierop voor te sorteren maar is natuurlijk weer niet gebeurd en nu zitten we met de gebakken peren.
Zou liever vervuilende industrieën zwaar belasten. Chemours mag best verdwijnen en dat we innovatieve, schone industrieën gaan aantrekken. Dit in combinatie met zwaarder belasten van vermogen.

In Frankrijk is wel eens onderzocht hoeveel de rijken daar opbrengen. Er waren geluiden om rijken zwaarder te belasten, maar het argument was dat ze ook veel voor de economie betekenen en de angst bestond dat ze zouden verdwijnen. Iemand heeft dat toen doorgerekend en toen bleek dat immigranten meer betekenen voor de Franse economie door het werk dat ze verrichten, dan de allerrijksten.

Zou wel benieuwd zijn naar zo'n doorrekening voor Nederland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:40

mysa schreef:
Gekke is dat van de generatie boven ons, veel mensen met de VUT gingen/moesten, mensen van halverwege de vijftig die dat zelf nog helemaal niet nodig vonden.

Halverwege 50 is alweer anders dan 70 misschien?

en inderdaad wat hier aangegeven wordt, het is gewoon per persoon anders. Als mensen door willen werken, prima. En zo niet dan niet.

Dat is hetzelfde dat er gezegd wordt dat alle ouderen liever thuis wilden blijven dan dat ze naar een bejaardentehuis wilden. Dat zal voor een groot gedeelte wellicht gelden, maar een ander gedeelte zit nu thuis terwijl ze dat helemaal niet leuk vinden.. Het is gewoon persoonlijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:41

pien_2010 schreef:
Waarom dan die werkenden weer belasten? Zij zijn al zo belast met al dat werken. Hey gemak waarmee gelijk naar deze groep wordt gekeken en de grote bedrijven weer buiten schot worden gelaten. Laten we eerst eens normaal belasting gaan heffen op dat soort indistrieën en daar naar kijken.

Omdat mensen steevast op partijen stemmen die opkomen voor de belangen van grote bedrijven en vermogenden. Zelfs as dat niet in hun voordeel uitpakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:42

Het zou al een goede eerste stap zijn om kinderopvang gratis te maken op voorwaarde dat er dan door ouders een minimaal aantal uren gewerkt wordt. Als werknemer of zelfstandige.
En laat mensen zelf beslissen of ze na hun 67 nog door willen gaan. Wat betreft de toekomst, voor veel “ lichter “ werk wordt AI een serieuze bedreiging en zware beroepen kunnen vaak eerder stoppen dus het gat tussen opbrengst en uitgaven wat betreft aow wordt nog groter .
Politiek moet inzetten op maatregelen voor de lange termijn ipv korte besluiten die over enkele jaren weer gerepareerd moeten worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:42

Of de budgettering van de overheid moet anders. Er wordt ook best veel geld verspild aan regelgeving en incompetentie. Ik vind ook dat ik bijvoorbeeld best heel veel out of office replies krijg. (momenteel logisch maar door het jaar heen ook aan de lopende band).

Dat gaat dan meestal om grote organisaties.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:43

Wat betreft de zware beroepen. Die regeling is aardig de nek omgedraaid. Waar de vader van gv ovr drie jaar met pensioen kon wordt gv geacht drie ploegen loodzwaar werk vol te houden voor nog 14 jaar of langer. Onmogelijk maar ja het salaris te laag om eerder te kunnen stoppen met werken. Deeltijd niet mogelijk. Voormalige collegas zijn allemaal niet bepaald oud geworden helaas. Met de huidige leeftijd can stoppen zouden er best een aantal dat niet eens gehaald hebben.

Als ze de plannen doordrukken en de leeftijd nog verder verhogen zou hij er 57 jaar fysiek zware ploegendienst op hebben zitten wat onmogelijk is. Dan ben je gewoon meer dan op.

En geen idee wie dan de bejaarden bus rijdt of de fluisterboot bestuurd of een evenement organiseert. Nog los van de mantelzorger die klem komt als de vervangende vrijwilliger wegvalt ivm moeten doorwerken

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:46

BigOne schreef:
Het zou al een goede eerste stap zijn om kinderopvang gratis te maken

Sorry maar ik ben het hier niet mee eens. Ik hoef niet voor de kosten van kinderopvang van een ander op te draaien. Het is een ander zijn keuze om kinderen te nemen.
Als dat gaat gebeuren dan worden de belastingen helemaal niet meer te betalen/

Het zou bijvoorbeeld wel een oplossing kunnen zijn om kinderopvang in een bedrijf te vestigen. Dus mams brengt het kind daar en gaat naar boven om te werken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:10

purny schreef:
BigOne schreef:

Sorry maar ik ben het hier niet mee eens. Ik hoef niet voor de kosten van kinderopvang van een ander op te draaien. Het is een ander zijn keuze om kinderen te nemen.

Het zou bijvoorbeeld wel een oplossing kunnen zijn om kinderopvang in een bedrijf te vestigen. Dus mams brengt het kind daar en gaat naar boven om te werken.

Ik ben het met je eens dat de mensen zonder kinderen niet jouw pleziertjes hoeven te bekostigen.

Maar als je een opvang in het bedrijf vestigt, dan moet daar ook weer iemand werken. En dat kost ook weer geld natuurlijk. Misschien dat dat iemand kan zijn met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook dan kost het natuurlijk nog geld.

Ik heb hier niet direct een oplossing voor overigens.

Maar tot je 70ste werken, ik moet er niet aan denken. Theoretisch zou ik het wel kunnen, want kantoorbaan, maar ik ben de jongste van mijn team. En als ik kijk hoe veel uitval er toch wel is, dan klinkt het leuk, maar het is niet echt realistisch denk ik.
De jongere generatie zit met zwangerschapsverlof. Maar als je dus ouder wordt, dan komen de hartkwalen ook om de hoek kijken. En ik ben al 2 collega's uit mijn team verloren aan kanker, die hebben het pensioen niet gehaald en weet uit andere teams ook nog een paar namen te noemen.
Dus die mensen hebben nooit kunnen genieten van een werkvrije periode.

Alleenstaanden hebben vaak de mogelijkheid niet om minder te gaan werken, laat staan om dan eventueel eerder met pensioen te gaan. Een alleenstaande draagt alle kosten ook alleen voor de woning e.d.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:12

Mams of paps dan toch die boven het kinderdagverblijf gaat werken mag ik hopen Purny. Kinderopvang hoort een ouder vraagstuk te zijn en niet een moeder vraagstuk. Sorry ik kon het eventjes niet laten.

Eens met velen hierboven over de AOW. Laat er een stukje vrijheid in. Iedereen is anders. En het is niet eens vanzelfsprekend dat mensen de 67 halen laat staan de 70. Teveel lieve mensen uit mijn omgeving zijn al jong overleden waarbij de hartaanvallen en kankers de grootste boosdoeners zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:14

Sinds wanneer zijn kinderen pleziertjes of hobby?

Zien we niet in dat een deel van het probleem met o.a. de AOW juist het feit is dat we steeds minder mensen hebben, die meer geld moeten opbrengen. M.a.w. is het stabiel houden van de bevolking niet een voorwaarde voor een verzorginggstaat? Iets waar een ieder belang bij heeft?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:17

Mijn vader is 59 geworden, mijn moeder 68. Die hebben dus niet of nauwelijks van pensioen genoten. Ik ben nu 52, mijn man 54, maar ik zie het niet gebeuren dat hij ooit zal stoppen met zijn werk, het is zijn leven. Ik vind het voor zware beroepen (zoals het onze) niet te doen om de aow leeftijd nog verder omhoog te doen. Maar waar ik voorheen werkte op het advocatenkantoor wilden sommige partners ook gewoon doorgaan na hun pensioengerechtigde leeftijd, er zaten daar ook aardig wat 70+ ers. Die hadden er gewoon nog plezier in.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:21

Over zware beroepen: iedereen denkt dan gelijk aan stratenmakers. En ja, dat is een zwaar beroep. Maar we hebben vorig jaar afscheid genomen van een stratenmaker die tot zijn pensioenleeftijd door wilde gaan, ondanks dat hij financieel gezien eerder had kunnen stoppen. En nu loopt er nog eentje rond die de 60 al dik gepasseerd is en er niet aan moet denken om te stoppen. Natuurlijk zijn het uitzonderingen, maar zelfs in de echte zware beroepen heb je die kennelijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:26

prompter schreef:
Over zware beroepen: iedereen denkt dan gelijk aan stratenmakers. En ja, dat is een zwaar beroep. Maar we hebben vorig jaar afscheid genomen van een stratenmaker die tot zijn pensioenleeftijd door wilde gaan, ondanks dat hij financieel gezien eerder had kunnen stoppen. En nu loopt er nog eentje rond die de 60 al dik gepasseerd is en er niet aan moet denken om te stoppen. Natuurlijk zijn het uitzonderingen, maar zelfs in de echte zware beroepen heb je die kennelijk.

Klopt hoor, maar dan moet je ook het geluk hebben dat het je gegeven is zolang door te werken. Mijn vader is ook de 60 gepasseerd en werkt nog als statenmaker. Dat doet hij al sinds zijn 15e.

Ik heb het idee dat het ook het grootste deel van zijn identiteit is. Juist omdat het zo'n zwaar beroep is was er geen energie voor hobby's of andere zaken. Ik denk dat voor mijn vader het stoppen met werken een te groot gat is, want wie ben zonder je werk als dat eigenlijk het enige is dat je hebt? Als je kijkt naar zijn lijf is dat wel echt op...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:28

Als het lijf niet meer wil is dat natuurlijk heel sneu! Hier gaat het om twee fysiek sterke mannen. Maar zwaar is het, meerdere jongere medewerkers die bijtijds wat anders zijn gaan doen omdat ze de fysieke problemen vóór wilden zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:31

prompter schreef:
Als het lijf niet meer wil is dat natuurlijk heel sneu! Hier gaat het om twee fysiek sterke mannen. Maar zwaar is het, meerdere jongere medewerkers die bijtijds wat anders zijn gaan doen omdat ze de fysieke problemen vóór wilden zijn.

Mijn vader is en vindt zichzelf ook een fysiek sterke man. Dat wil nog niet zeggen dat zijn rug niet compleet versleten is. Hij kiest er echter voor daar mee door te lopen. Als familie weten wij dat. De jongens die met hem werken niet. Kans bestaat dat de mannen waarover jij het hebt ook zwaar versleten zijn (groter dan de kans dat ze het niet zijn) maar het is ook niet stoer om te zeggen dat je pijn hebt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:37

Dat kan. De gepensioneerde reist inmiddels de hele wereld over om de Formule 1 te volgen, ik vind het fantastisch dat hij dat kan :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:46

prompter schreef:
Dat kan. De gepensioneerde reist inmiddels de hele wereld over om de Formule 1 te volgen, ik vind het fantastisch dat hij dat kan :)

dat is wel supercool
Niet dat ik formule 1 leuk vindt, maar dat is toch top als je dat nog kan doen na je werkende leven :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:48

Cer schreef:
prompter schreef:

dat is wel supercool
Niet dat ik formule 1 leuk vindt, maar dat is toch top als je dat nog kan doen na je werkende leven :j

En zo verdiend en gegund!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:51

996981 schreef:
Ik heb het idee dat het ook het grootste deel van zijn identiteit is. Juist omdat het zo'n zwaar beroep is was er geen energie voor hobby's of andere zaken. Ik denk dat voor mijn vader het stoppen met werken een te groot gat is, want wie ben zonder je werk als dat eigenlijk het enige is dat je hebt? Als je kijkt naar zijn lijf is dat wel echt op...

Dat is bij mijn man ook het geval, die heeft al sinds hij begin twintig was een bedrijf dat fysieke inspanning met zich meebrengt. Hij is het bedrijf, zeg maar. En hij heeft zelf altijd fysiek meegewerkt. Inmiddels kan hij door ziekte lang niet meer wat hij vroeger kon maar hij staat er nog dagelijks. Heeft ook geen hobby's, houdt niet van lezen, wandelen/fietsen, uitgaan etc. Helaas moet ik door zolang hij doorgaat en misschien ook nog daarna deels want ik doe de niet-productie kant en onze zonen gaan het overnemen. Dus die zal ik ook daarbij in moeten werken.

Ik heb zelf geen pensioen (niet bij het bedrijf van mijn man en niet bij mijn werkgever want die valt niet onder een CAO), dus wat eigen inkomsten vind ik voorlopig ook wel fijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:55

pien_2010 schreef:
En zo verdiend en gegund!

Ik zei ergens anders op bokt ook iets over reizen (en pensioen), maar dat werd een gedoe ivm vliegen en dat moet allemaal duurder, mensen vliegen overal te makkelijk naartoe etc..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:57

De overstap van Agnes Joseph naar BBB vind ik dan weer heel bijzonder. Ik begrijp dat ze geen heil meer zag in NSC, ook omdat de eigen minister niets in haar plannen zag, maar pensioenen en boeren hebben minder met elkaar gemeen lijkt me? Voor de meeste boeren is het bedrijf het pensioen, en lijkt het stelsel minder van belang. Aparte keuze IMO.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:02

purny schreef:
BigOne schreef:

Ik denk dat je het misschien te zwart-wit ziet? Als er door zoiets meer mensen meer kunnen werken kan het ook weer voordelig uitpakken voor de economie / diverse branches. Kan me best voorstellen dat zoiets uiteindelijk onder aan de streep juist ook positieve effect heeft, ook voor mensen zonder kinderen.

Wbt AOW: ik weet het niet. Fysiek zware beroepen lijkt me sowieso dat er een andere regeling voor moet komen (of je moet inderdaad vrijwillig zelf langer door willen, maar imo moet dat geen -wettelijke of financiële- verplichting zijn bij deze beroepen). Fysiek zou ik wellicht nog wel door kunnen werken (kantoorbaan), maar er zit van beide kanten dementie in de familie dus hoe lang kan ik dan nog wel echt van m’n pensioen genieten?

Ook heeft mijn vader (kantoorbaan), die nu nog 1 jaar moet tot z’n pensioen en vorig jaar is laten gaan, de grootste moeite om nog aan de bak te komen ondanks het doen van allerlei concessies en zelfs solliciteren als zelfstandige/consultant. De WW houdt eerder op dan zijn pensioen begint —feitelijk heeft hij een inkomensgat van ~6 maanden.

Komt daar ook nog een regeling voor, als je met bijv. 65 werkloos raakt door omstandigheden en dan nog iets moet vinden t/m je 70e, wat dus nog langer is dan de situatie waar mijn vader nu in zit? Of zouden bedrijven dan de 64-65 jarigen interessanter vinden omdat ze langer door kunnen?