Oekraïne

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:30

Afgezien van de foute formulering (want dat was echt niet OK) vind ik de vraag op zich terecht.
In hoeverre kun je de sancties vergelijken met een aantal van de halfzachte ondoordachte covid maatregelen die ondernemers de kop gekost hebben maar niets zinvols bijgedragen hebben aan de volksgezondheid.
Ik wil best zuiniger doen, maar dan moet het wel zin hebben en niet enkel als effect hebben dat Rusland dan gewoon voortaan een andere afzetmark heeft die misschien zelfs nog beter betaald en daarmee juist nog langer oorlog kan voeren uiteindelijk.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:31

Niemand hier zegt dat je niet mag klagen over hoge prijzen. Maar de manier waarop zeg....

Dat Pien zich geroepen voelt zich persoonlijk te moeten verdedigen! Enzino mag zich weer gaan schamen. Wordt tijd dat hij eens volwassen gaat worden met zn ongenuanceerde one-liners.

In tijd van oorlog kun je beter mensen die meer middelen hebben dan jij, te vriend houden dan ze uitkotsen.
Misschien ga je ze nog nodig hebben. Dan kun je hopen dat ze het hart op de juiste plaats hebben en je willen helpen. Mij is het in slechte tijden ook gegund geweest. En ik zal zeker indien nodig een ander helpen. Maar als ze afgunstig zijn, me afzijken etc...dan blijft die deur volledig gesloten. Dan redt je jezelf maar. Een beetje waardering voor elkaar is wel het minste...

pien_2010

Berichten: 44047
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:33

Pareltjes schreef:
Ik neem aan dat Pien er verrekte hard voor werkt. Dat is 1. Met afgunst kom je nooit ver. Dat houdt je klein. Dus stap er over heen zou ik zeggen.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat Pien staat te juichen bij verhoogde prijzen. Ik ook niet. En ofschoon ik zelfs zonder schaapjes ze toch op het droge heb impliceert dat niet dat het ook voor mij niet in de beurs te voelen is.
Maar ik heb ook alle jaren wel keuzes gemaakt die jij idealistisch zou noemen. Ook toen ik geen rooie cent had. Want ik geloof namelijk in verbeter de wereld begin bij jezelf.

De afschuif cultuur heb ik een broertje dood aan. De schuld bij anderen leggen. Of van die opmerkingen het heeft toch geen nut. Of je hebt makkelijk praten als je geld hebt. Gewoon niet klagen en zelf er eens wat aan doen! Dat geld is niet via de ooievaar komen aanvliegen.... Je tijd anders invullen. .....met te beginnen hier.


De armoede was zo groot dat ik vreselijk hard heb gewerkt toen de kindjes klein waren (en lieve vriendinnen die hielpen met oppassen) tot en met 5 uur mijn bed uit voor de krantenwijken te doen , 2 stuks, voordat de kinderen om 7 uur hun bed uit kwamen. HEt leven is hard voor alleengaande moeders met kinderen en ik werkte 60 uur per week toen ze pubers waren en toen ze uit het huis waren heb ik een burn out gehad van hier tot Tokio :Y)

Ook hier altijd idealistische keuzes gemaakt met proberen de wereld te verbeteren. Dan maar wat minder. Dit doen we tot op de dag van vandaag nog.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die huis en haard gaan verlaten om elders wat ruimer in het geld te kunnen zitten met de paardjes om hun heen, omdat het in Nederland niet meer te betalen is.

Ik weet er alles van Loretta dat niet iedereen mogelijkheden heeft om te bezuinigen.

Ooit stond een van de kinderen aan mijn jasje te trekken omdat hij helemaal ziek was van zijn onderhandelende moeder over de wasmachine en ander witgoed. Hij fluisterde dat ik moest stoppen. Waarop de verkoper zei: "liefje, je hebt een geweldige moeder die enorm aan het knokken is op dit moment voor jou en je broer en zusje. Want ik heb zo maar het idee dat er geen cent te makken is want je moeder is helemaal geen typ om zo assertief te onderhandelen. Maar ze doet het heel goed want nog nooit heb ik zo goedkoop de show modellen van de hand gedaan en ze heeft geluk dat ik de baas ben die haar helpt _O- ". Ik was die man zo dankbaar.

Dus kom me niet aan met die flauwekul dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om te bezuinigen, want daar weet ik alles van.
Ik had 2!!!! onderbroekjes in de kast liggen want er was geen geld. De kinderen gelukkig meer want alles voor de kinderen en ze mochten het vooral niet weten.
:oo

Maar de schouders zullen er toch echt onder moeten als er armoede heerst en gelukkig kan dit op dit moment voor die mensen die fysiek gezond zijn, want er is grote nood aan mensen die willen en kunnen werken gelukkig en dat was anders toen in mijn tijd.

Daarbij vond ik het nooit een argument om geen mening te mogen hebben over zaken .

En inderdaad ik vind het zo naar, dat ik me geroepen voel om te verdedigen. Ik heb het NU goed, maar ik had het totaal niet goed en "het leven is flink over me heen gegaan" om het zo maar eens te zeggen en daar heb ik vrijwel nooit mededelingen over gedaan op BOkt want het gaat gewoon niemand iets aan. Maar opgeven was en is nooit een optie en we knokken en knokten tot we er letterlijk bij neer vielen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-05-22 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr
Berichten: 1178
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:35

Sizzle schreef:
Afgezien van de foute formulering (want dat was echt niet OK) vind ik de vraag op zich terecht.
In hoeverre kun je de sancties vergelijken met een aantal van de halfzachte ondoordachte covid maatregelen die ondernemers de kop gekost hebben maar niets zinvols bijgedragen hebben aan de volksgezondheid.
Ik wil best zuiniger doen, maar dan moet het wel zin hebben en niet enkel als effect hebben dat Rusland dan gewoon voortaan een andere afzetmark heeft die misschien zelfs nog beter betaald en daarmee juist nog langer oorlog kan voeren uiteindelijk.


Vooralsnog stijgt de afzet naar China en India, maar wel voor een aanzienlijke korting op de prijs. Of dat zo blijft is de vraag, maar beide landen zullen geen olie kopen die ze niet nodig hebben ongeacht de korting.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:38

pien_2010 schreef:
Pareltjes schreef:
Ik neem aan dat Pien er verrekte hard voor werkt. Dat is 1. Met afgunst kom je nooit ver. Dat houdt je klein. Dus stap er over heen zou ik zeggen.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat Pien staat te juichen bij verhoogde prijzen. Ik ook niet. En ofschoon ik zelfs zonder schaapjes ze toch op het droge heb impliceert dat niet dat het ook voor mij niet in de beurs te voelen is.
Maar ik heb ook alle jaren wel keuzes gemaakt die jij idealistisch zou noemen. Ook toen ik geen rooie cent had. Want ik geloof namelijk in verbeter de wereld begin bij jezelf.

De afschuif cultuur heb ik een broertje dood aan. De schuld bij anderen leggen. Of van die opmerkingen het heeft toch geen nut. Of je hebt makkelijk praten als je geld hebt. Gewoon niet klagen en zelf er eens wat aan doen! Dat geld is niet via de ooievaar komen aanvliegen.... Je tijd anders invullen. .....met te beginnen hier.


De armoede was zo groot dat ik vreselijk hard heb gewerkt toen de kindjes klein waren (en lieve vriendinnen die hielpen met oppassen) tot en met 5 uur mijn bed uit voor de krantenwijken te doen , 2 stuks, voordat de kinderen om 7 uur hun bed uit kwamen. HEt leven is hard voor alleengaande moeders met kinderen en ik werkte 60 uur per week toen ze pubers waren en toen ze uit het huis waren heb ik een burn out gehad van hier tot Tokio :Y)

Ook hier altijd idealistische keuzes gemaakt met proberen de wereld te verbeteren. Dan maar wat minder. Dit doen we tot op de dag van vandaag nog.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die huis en haard gaan verlaten om elders wat ruimer in het geld te kunnen zitten met de paardjes om hun heen, omdat het in Nederland niet meer te betalen is.

Ik weet er alles van Loretta dat niet iedereen mogelijkheden heeft om te bezuinigen.

Ooit stond een van de kinderen aan mijn jasje te trekken omdat hij helemaal ziek was van zijn onderhandelende moeder over de wasmachine en ander witgoed. Hij fluisterde dat ik moest stoppen. Waarop de verkoper zei: "liefje, je hebt een geweldige moeder die enorm aan het knokken is op dit moment voor jou en je broer en zusje. Want ik heb zo maar het idee dat er geen cent te makken is want je moeder is helemaal geen typ om zo assertief te onderhandelen. Maar ze doet het heel goed want nog nooit heb ik zo goedkoop de show modellen van de hand gedaan en ze heeft geluk dat ik de baas ben die haar helpt _O- ". Ik was die man zo dankbaar.

Dus kom me niet aan met die flauwekul dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om te bezuinigen, want daar weet ik alles van.
Ik had 2!!!! onderbroekjes in de kast liggen want er was geen geld. De kinderen gelukkig meer want alles voor de kinderen en ze mochten het vooral niet weten.
:oo

Maar de schouders zullen er toch echt onder moeten als er armoede heerst en gelukkig kan dit op dit moment voor die mensen die fysiek gezond zijn, want er is grote nood aan mensen die willen en kunnen werken gelukkig en dat was anders toen in mijn tijd.

Daarbij vond ik het nooit een argument om geen mening te mogen hebben over zaken .

En inderdaad ik vind het zo naar, dat ik me geroepen voel om te verdedigen. Ik heb het NU goed, maar ik had het totaal niet goed en "het leven is flink over me heen gegaan" om het zo maar eens te zeggen en daar heb ik vrijwel nooit mededelingen over gedaan op BOkt want het gaat gewoon niemand iets aan. Maar opgeven was en is nooit een optie en we knokken en knokten tot we er letterlijk bij neer vielen.


Nogmaals sorry dat ik je beledigd hebt. Je lijkt me echt iemand die gelooft in alles op alles zetten om een oorlog te winnen.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:40

Ik kan me niet echt voorstellen dat over gas en olie afzetmarkten niet gewoon fatsoenlijke onderzoeksdokumenten bestaan. Economie is immers gewoon een (academische) opleiding. Helaas krijg ik nog altijd niet echt het gevoel dat er beslissingen gemaakt worden op basis van harde feiten en data.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:41

Je hebt op slechte momenten mensen nodig die je wat gunnen. Ze kunnen je leven met een klein gebaar exact de juiste richting opduwen. Maar als je mensen blijft afzijken, afgunstig benaderd dan valt het dubbeltje niet jouw kant op. Afgunst en negativiteit houden je altijd klein!!

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:45

Sizzle schreef:
Ik kan me niet echt voorstellen dat over gas en olie afzetmarkten niet gewoon fatsoenlijke onderzoeksdokumenten bestaan. Economie is immers gewoon een (academische) opleiding. Helaas krijg ik nog altijd niet echt het gevoel dat er beslissingen gemaakt worden op basis van harde feiten en data.


Is economie wel te reguleren via harde data? Ik betwijfel het. Een groot deel zijn “verzonnen” regels, dan hebben we de bekende mechanismen maar bovenal ook sentiment. Miljarden mensen met ieder hun sentiment. Dan kan er wel wat bij gestuurd worden, maar als 5 miljard mensen met hun persoonlijk sentiment aan de haal gaan, is er geen houden meer aan.

Economie is verzonnen door mensen......

BigOne
Berichten: 38698
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:58

Enzino, je zegt wel zo makkelijk , wij mensen zullen het betalen maar volgens mij krijgt Thailand gas via de Myanmar pipeline en heeft dat weinig met Rusland te doen. En wanneer daar de prijzen stijgen is werken of meer werken misschien een optie?

pien_2010

Berichten: 44047
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:18

Citaat:
Nogmaals sorry dat ik je beledigd hebt. Je lijkt me echt iemand die gelooft in alles op alles zetten om een oorlog te winnen.


OK, soi Loretta, excuses aanvaard en we zijn weer vriendjes. Sorry dat ik zo uit mijn slof "schoot", oeps wat een woord in deze contekst. :=
Ik geloof inderdaad daarin en ook dat wij mensen heel erg veel kunnen met elkaar.
Ook deze nare oorlog stoppen, ea problemen oplossen (bv opwarming vd aarde).
Ik ben een "vechter". Vandaar dat vechters en mensen die nooit opgeven mijn voorkeur hebben.
Mijn motto is altijd geweest:
" waar een wil is, is een weg, waar onwil is een argument ". Daaraan herken je heel snel die mensen die tot het gaatje willen gaan om zaken te veranderenen en die mensen die argumenten hebben om maar niet in beweging te hoeven komen.

pien_2010

Berichten: 44047
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:55

Macron tweet
https://twitter.com/EmmanuelMacron/stat ... gtEBbXQYUg

Daarin staat dus nieuwe sancties heeft de EU genomen en er wordt 90 % gestopt met olie invoer eind 2022. Het Frans zet ik hier niet neer want de meesten kunnen dat roch niet lezen.

Goed zo. We gaan het allemaal voelen, maar we moeten echt iets doen om die ellende te stoppen. Zodra die oorlog klaar is, kunnen we weer overal voedsel krijgen en dat scheelt een hoop in de beurs want prijzen worden lager.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:03

Hoe weet je dat de prijzen weer lager gaan worden dan?

Volgens dit artikel blijft het prijspeil ook nadat de inflatie gedaald is grotendeels op peil. Ik hoop dat je gelijk gaat krijgen en deze oorlog snel ten einde komt.

https://nos.nl/artikel/2430921-hoe-hong ... andelingen

pien_2010

Berichten: 44047
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:07

Loretta schreef:
Hoe weet je dat de prijzen weer lager gaan worden dan?

Volgens dit artikel blijft het prijspeil ook nadat de inflatie gedaald is grotendeels op peil. Ik hoop dat je gelijk gaat krijgen en deze oorlog snel ten einde komt.

https://nos.nl/artikel/2430921-hoe-hong ... andelingen


Sinds de oorlog zijn de prijzen enorm gestegen, ook in de winter. Niet alleen vanwege het gas maar ook vanwege "schaarste" ( staat niet voor niets tussen haakjes want ik denk dat er ook mensen onterecht de prijzen verhoogd hebben en er aan verdienen).
Dus als oorlog stopt, kan in ieder geval het graan uit de silo's en dat doet het diervoeder, de zonnebloem olie, het brood ea producten prijzen dalen. Plus Africa heeft weer eten.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:07

Macron volgens google translate schreef:
Rusland kiest ervoor om de oorlog in Oekraïne voort te zetten. Als Europeanen, verenigd en solidair met het Oekraïense volk, treffen we vanavond nieuwe sancties. We hebben besloten de Russische olie-import voor eind 2022 voor 90% te beëindigen


Ik ken geen Frans. Dit is een vertaling van Google translate

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:04


pien_2010

Berichten: 44047
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:13

HVMAN is zo vreselijk goed. OOk weer deze documentaire.

4 uitspraken →

Citaat:
duizenden zullen sterven
maar vrouwen zullen nieuwe baren



Citaat:
Morgen bestaat niet in dit land
m.a.w we leven met de dag

Bent u bang?→ "ja natuurlijk ben ik bang "
Citaat:
maar als je angst toelaat kan je net zo goed stoppen


Citaat:
Ik weet niet of ik nog terug kom in dit land een land waar criminelen → helden worden genoemd en helden criminelen


Een prachtige stille documentaire zonder enig greintje sensatie zucht over de situatie in Rusland.

Karl66

Berichten: 29790
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:21

martichr schreef:
Sizzle schreef:
Afgezien van de foute formulering (want dat was echt niet OK) vind ik de vraag op zich terecht.
In hoeverre kun je de sancties vergelijken met een aantal van de halfzachte ondoordachte covid maatregelen die ondernemers de kop gekost hebben maar niets zinvols bijgedragen hebben aan de volksgezondheid.
Ik wil best zuiniger doen, maar dan moet het wel zin hebben en niet enkel als effect hebben dat Rusland dan gewoon voortaan een andere afzetmark heeft die misschien zelfs nog beter betaald en daarmee juist nog langer oorlog kan voeren uiteindelijk.


Vooralsnog stijgt de afzet naar China en India, maar wel voor een aanzienlijke korting op de prijs. Of dat zo blijft is de vraag, maar beide landen zullen geen olie kopen die ze niet nodig hebben ongeacht de korting.


En het klinkt natuurlijk heel leuk dat er 165 landen zijn, waar Rusland zo zijn producten kan slijten. Tot je even naar het BNP gaat kijken en dan zie je al heel snel dat al die landen samen qua koopkracht niet in de buurt van de EU en de VS samen komen. En dan heb ik het nog niet eens over de (sterk gestegen) transportkosten, waardoor het voor Rusland sowieso al heel moeilijk concurreren is op afzetmarkten die ver van hun bed zijn.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 19:27

Karl dat is inderdaad zoals ik het ook begrijp, maar ik ben geen econoom, dus zou het prettig vinden als er wat meer concrete uitleg kwam bij zulke beslissingen. Dan bedoel ik niet van bokt, maar van de EU. Dus niet: „we doen de winkels om 5 uur dicht omdat we dat vorig jaar ook zo gedaan hebben“.
Maar helder beschreven waarom precies deze sancties gekozen zijn en wat men concreet verwacht op basis van beschikbare kennis.

Nu moet ik zelf gaan zitten googelen en hoe weet ik dan of ik betrouwbare info vind?

Als ik dan zoiets lees ben ik niet direct hoopvol gestemd of zo:

„Mulder ( the author of a new book on the history of sanctions), finds that sanctions have always proved controversial, given their capacity to immiserate, impoverish, and injure civilians. He also shows that sanctions have often failed to achieve their desired political outcome, for all the damage they cause. Indeed, in the 20th century, sanctions were partially successful or wholly successful just one-third of the time, with their efficacy degrading as their use has expanded in recent decades. “The history of sanctions is largely a history of disappointment,” he writes.“
https://www.theatlantic.com/ideas/archi ... ts/627009/

Maar net zo goed ben ik op een een of andere wappie site gekomen. Wat dat betreft drijven de overheden de burgers zelf in de complot armen, want die geven wél text en uitleg (ookal slaat het nergens op).
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 31-05-22 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38698
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:55

China heeft inderdaad Russische olie gekocht, niet omdat ze het nodig hebben maar omdat ze het voor peanuts konden kopen.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:11


irmaz

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:33

bigone schreef:
China heeft inderdaad Russische olie gekocht, niet omdat ze het nodig hebben maar omdat ze het voor peanuts konden kopen.

Lijkt me voor de hand liggend, als je afzetmarkt kleiner wordt omdat men je producten niet meer wil zul je in prijs moeten zakken om van je spul af te komen.
Da's mooi dat China profiteert van goedkope Russisch gas en olie, worden onze zonnepanelen weer goedkoper :D

Cowboy55
Berichten: 8583
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:21

bigone schreef:
China heeft inderdaad Russische olie gekocht, niet omdat ze het nodig hebben maar omdat ze het voor peanuts konden kopen.


En olie opslaan is relatief makkelijk. Gas is een ander verhaal, technisch gesproken.

irmaz

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:39

Citaat:
Vanaf 1 juni stopt Gazprom de gasleveringen aan Denemarken en Duitsland vanwege de weigering van landen om in roebels te betalen

Het Deense bedrijf 'Ørsted' en de Duitse divisie van Shell Energy Europe Limited zullen geen Russisch gas ontvangen vanwege hun weigering om ervoor te betalen in roebels


Het ziet er naar uit dat alle contracten die aflopen niet verder vernieuwd gaan worden ivm de weigering van Europa om in roebels te betalen. Heel mooi +:)+

Karl66

Berichten: 29790
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:47

Sizzle schreef:
Karl dat is inderdaad zoals ik het ook begrijp, maar ik ben geen econoom, dus zou het prettig vinden als er wat meer concrete uitleg kwam bij zulke beslissingen. Dan bedoel ik niet van bokt, maar van de EU. Dus niet: „we doen de winkels om 5 uur dicht omdat we dat vorig jaar ook zo gedaan hebben“.
Maar helder beschreven waarom precies deze sancties gekozen zijn en wat men concreet verwacht op basis van beschikbare kennis.

Nu moet ik zelf gaan zitten googelen en hoe weet ik dan of ik betrouwbare info vind?

Als ik dan zoiets lees ben ik niet direct hoopvol gestemd of zo:

„Mulder ( the author of a new book on the history of sanctions), finds that sanctions have always proved controversial, given their capacity to immiserate, impoverish, and injure civilians. He also shows that sanctions have often failed to achieve their desired political outcome, for all the damage they cause. Indeed, in the 20th century, sanctions were partially successful or wholly successful just one-third of the time, with their efficacy degrading as their use has expanded in recent decades. “The history of sanctions is largely a history of disappointment,” he writes.“
https://www.theatlantic.com/ideas/archi ... ts/627009/

Maar net zo goed ben ik op een een of andere wappie site gekomen. Wat dat betreft drijven de overheden de burgers zelf in de complot armen, want die geven wél text en uitleg (ookal slaat het nergens op).


Sancties hebben een aantal verschillende effecten. Heel direct beïnvloedt het de productie van wapensystemen. De boycot van halfgeleiders zorgt ervoor dat Rusland moeite heeft om een aantal wapensystemen te produceren en dat beïnvloedt direct de oorlog en de mogelijkheden van Rusland in de oorlog. Het tweede is dat oorlog voeren ongelofelijk veel geld kost. Op het moment dat je het dus voor een land moeilijker maakt om geld te verdienen, dan heeft dat indirect invloed op het verloop van de oorlog, want op een gegeven moment zal Rusland moeten gaan bezuinigen op de kosten van die oorlog.

Wat vaak wordt aangedragen als reden dat sancties niet werken is dat je een land ermee verarmt, maar dat er eigenlijk niet zoveel verandert voor dat land, behalve dan dat de bevolking gewoon armer geworden is. Kijk naar Iran, dat land zucht al heel lang onder sancties en het effect is dat het land armer is geworden, maar nog steeds verder hetzelfde land is. Dat zal voor Rusland ook gelden en in die zin werken sancties niet zo goed. Wat voor Rusland wel geldt, is dat het een kleptocratie is, waar een klein groepje over de rug van de rest van de bevolking heel rijk geworden is. En juist dat kleine groepje wordt heel hard getroffen door de sancties. Wat dat voor invloed zou kunnen hebben, dat weten we niet. Vooral omdat Poetin de grootste kleptocraat is en hij wel bereid is het verlies te nemen.

Het belangrijkste nut van de sancties is dus dat ze het militair vermogen van Rusland direct en indirect beperken.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:58

irmaz schreef:
Citaat:
Vanaf 1 juni stopt Gazprom de gasleveringen aan Denemarken en Duitsland vanwege de weigering van landen om in roebels te betalen

Het Deense bedrijf 'Ørsted' en de Duitse divisie van Shell Energy Europe Limited zullen geen Russisch gas ontvangen vanwege hun weigering om ervoor te betalen in roebels


Het ziet er naar uit dat alle contracten die aflopen niet verder vernieuwd gaan worden ivm de weigering van Europa om in roebels te betalen. Heel mooi +:)+

Dat valt nog te bezien. Alternatieven zijn er niet genoeg en gezien een paar slapende overheden is het maar de vraag of er genoeg voorraden zijn voor de huishoudens om de winter door te komen, laat staan wat de industrie gaat doen en hoe groot de impact daarvan is op de al fikse inflatie. Alle mooie blabla ten spijt, ik vermoed zo dat 10% over 2022 aardig richting realiteit gaat. En zat mensen die niet in staat zijn (geld, huurhuis, geen bedrijf dat tijd/mensen heeft) om aanpassingen te doen die de kosten binnen de perken houden. Daarnaast, huurprijzen voor sociale huur zijn gekoppeld aan inflatie en die 1 juli huurverhoging moet je tegenwoordig voorschieten ... (huurtoeslag krijg je volgende jaar pas bijgepast). En die huurtoeslag is ook nog eens beperkt afhankelijk van hoe hoog je huur is, je krijgt met zulke stappen verhoging dus al rap minder toeslag dan je huur stijgt en dat bovenop de andere stijgende kosten.