Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 22:48

sterregoud schreef:
Het is een heel verdrietig incident.

Het lijkt me wel belangrijk om in het donker je honden aangelijnd, en enigszins verlicht te hebben ( bijv. een halsband met lichtjes ).

Dat dus, dat voorkomt vergissingen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 22:50

Dat zou in Nederland toch niet nodig moeten zijn ;(

Of toch tenminste zeker níet om te voorkomen dat je kogels in je hond krijgt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 22:56

F_T schreef:

Op het moment is de wolf idd beschermd, en mag niet zomaar beschoten worden, dus ook al zou je een Tamaskan of Saarloos hebben, zou die niet zomaar neergeschoten mogen worden.

F_T

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 23:06

Zelfs als wolven vogelvrij zouden zijn

Hoe komt een jager op t malote idee om te schieten in het half donker en wanneer hij niet 200000% zeker is dat het geen huisdier is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 04:35

F_T schreef:

Vossenjacht met een nachtkijker. Dan zie je een witte silhouet en kan ik me best voorstellen dat een kleine herder aangezien wordt voor een vos. Brede halsband of nog beter lichtgevende halsband had deze verwarring voorkomen en de hond onder apel hebben ook.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:08

Ik vind dat écht victim blaming.

Dit mag in Nederland niet mogelijk zijn.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:09

F_T schreef:

Er rijden ook auto’s, ook op stillere wegen rijdt af en toe een auto.
En je hond los, in het donker is gewoon link dan.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:19

Victim blaming 2.

Lees het artikel.

De man wist dat hij een hond schoot,

Ik snap écht niet dat dit gebagetelliseerd wordt of vergoeilijkt

Citaat:
'Waarom loop je hier ook?’
Het was een buurtgenoot, volgens Van Leeuwen een geoefend jager die hemelsbreed nog geen halve kilometer bij haar vandaan woont. Ze vroeg waar hij op schoot. „Hij zei: een hond. Ik zei: dat is mijn hond. Toen zei hij: waarom loop je hier ook, raar wijf?”
Daarna reed de man, naast wie een onbekende bijrijder zat, weg en liet Van Leeuwen en haar zoon staan. „We wisten op dat moment niet eens waar Benji was of lag. In paniek zijn we toen gaan zoeken.”

https://archive.ph/AtMad

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:41

Wist de man dit ècht? Of, is dat voor hem een veiligere versie dan toegeven dat hij op wolvenjacht was?? Ik weet niet welke straffen in Nederland staan op het doden van een wolf, maar in België kan je bij wijze van beter een mens afknallen.
Nu oke, hij heeft geen wolf gedood, maar wat indien hij zou toegeven dat dat het doel was?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:43

Oh en trouwens dacht ik ook dat heel het wolvengedoe het toerisme in de Veluwe zou nekken maar toen we er de laatste keer waren, zeiden ze op de Carolinahoeve dat ze net méér bezoekers hadden, mensen die net naar de wolven kwamen kijken %)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:46

Lukasje schreef:
Wist de man dit ècht? Of, is dat voor hem een veiligere versie dan toegeven dat hij op wolvenjacht was?? Ik weet niet welke straffen in Nederland staan op het doden van een wolf, maar in België kan je bij wijze van beter een mens afknallen.
Nu oke, hij heeft geen wolf gedood, maar wat indien hij zou toegeven dat dat het doel was?

Zeker de tekst niet gelezen.

Hij was legaal vossen aan het jagen, niet wolven, vossen!
Hij mocht speciaal wel na zonsondergang schieten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:02

Beide zijn hier fout.

Hij mocht vossen jagen. Maar je moet 100% zeker weten wat je schiet voordat je schiet.

De vrouw had een hond in een weiland lopen niet op de weg een stukje vooruit gelopen.
Daar had die hond ook niks te zoeken of het moet haar eigen weiland zijn geweest. Maar dat staat er niet dus zal ook wel niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 09:29

Het is een tragisch ongeluk met alleen maar verliezers. Denk ik. Hoop ik.

Ik kan me niet voorstellen dat een jager moedwillig een hond schiet.
Vossen zijn er in verschillende kleurschakeringen.
Twee mensen zien de hond voor een vos aan.
Ze mochten daar zijn, hadden de papierwinkel voor elkaar om te jagen.

Als de hond bijvoorbeeld aan het graven was of met zijn kop in een dassenhol zat, kan ik me waarachtig de vergissing voorstellen.
En dat je daar absoluut geen hond verwacht, zeker gezien het tijdstip.

Als je verwacht iets te zien, dan gaat iets anders wat er sterk op lijkt, gewoon dat andere zijn, zeker in de eerste momenten.

Hopelijk brengt het onderzoek spoedig meer aan het licht.

Sterkte voor alle betrokkenen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 09:30

Citaat:
2 februari 2026
Jonge wolven trekken de wereld in: obstakels en gevaren
De afgelopen twee maanden zijn er vier dode wolven gevonden in Drenthe. Ook werd in Ruinen en Zeijen een wolf gespot waarop de basisscholen in de dorpen besloten de deuren die dagen dicht te houden.
Het lijkt wel alsof er in de herfst en de winter meer wolven worden aangereden en gespot in de bebouwde wereld. Dat komt niet doordat de dieren meer onderweg zijn in deze tijd van het jaar. Maar er is wel een andere verklaring voor.
Veel infrastructuur in Nederland
"Wolven steken het hele jaar door de weg over", zegt Fred Prak van Natuurmonumenten. Als voorbeeld noemt hij de wolf die bij het Nationaal Park de Hoge Veluwe een zender kreeg.
"Die heeft 2.500 kilometer dwars door Nederland gelopen", vertelt Prak. In die tocht heeft de wolf ongetwijfeld wegen, spoorwegen en water moeten oversteken. "Ons land is vol aan infrastructuur. Handig voor de mens, maar voor wilde dieren zijn dat risicovolle obstakels."
Obstakels waar ze mee om moeten leren gaan. Prak: "Een volwassen dier heeft er vaker mee te maken gehad en doet het daardoor beter. Daarom zie je dat jongen oververtegenwoordigd zijn onder de aangereden wolven."
Op zoek naar eigen leefplek
Ook andere wilde dieren zoals reeën, edelherten en wilde zwijnen moeten leren om te gaan met verkeer. Eigenlijk wel logisch, stelt hij. "Wij leren kinderen ook uitkijken voordat we ze laten fietsen en geven verkeerslessen."
Prak legt uit dat in het najaar jonge wolven door hun roedel 'uit huis worden gezet'. "Ze gaan een eigen leefplek zoeken. Omdat ze nog onervaren zijn, worden ze daarbij sneller aangereden."
Spitsen kruisen elkaar
Wilde dieren zijn vooral 's nachts actief. Dat heeft er volgens Prak mee te maken dat ze schrik hebben van mensen. Doordat het in het najaar langer donker is, kan dat voor de jonge, onervaren dieren zorgen voor een extra uitdaging tijdens hun omzwervingen.
"Aan de randen van de dag, tijdens de schemering, kruisen mens en dier", vertelt hij. En laat dat nou net de momenten zijn van de ochtend- en avondspits in het najaar voor het woon-werkverkeer. "Voor dieren ook de spitstijd om naar de plek te gaan waar ze overdag veilig kunnen verblijven."
In de zomer is dat anders omdat het eerder licht wordt. "Dieren kunnen dan makkelijker naar een veilige plek, de meeste mensen liggen dan nog op één oor."

Dieren hebben hun eigen wegen nodig tussen natuurgebieden

Fred Prak, Natuurmonumenten
Om wilde dieren een handje te helpen het land veilig te doorkruisen, is in 2013 begonnen met de aanleg van het Natuurnetwerk Nederland. "Mensen hebben wegen nodig om tussen dorpen te reizen", legt Prak uit. "Dieren hebben hun eigen wegen nodig tussen natuurgebieden."
Daarvoor zijn er ecoducten, bruggen met natuur over weg en spoor, en faunapassages, tunnels of buizen onder wegen en sporen. "Om wilde dieren de gelegenheid te geven om van a naar b te reizen", aldus Prak.
Dat is soms nodig omdat in het ene natuurgebied bijvoorbeeld te veel dieren zijn of omdat er te weinig voedsel is. Maar er is volgens Prak één probleem: "Het natuurnetwerk is nog niet af. Daardoor kunnen niet alle dieren gebruik maken van veilige routes."
Achterstand in Drenthe
Het natuurnetwerk moet klaar zijn in 2027, weet Prak te vertellen. Maar: "Dat gaan we bij lange na niet halen." Ook Drenthe loopt achter in de aanleg van veilige oversteekpunten.
Het is aan de provincie om het natuurnetwerk aan te leggen, zij zijn verantwoordelijk. Prak noemt het wel logisch dat het niet zo snel gaat, want er moet heel wat geregeld worden.
Zo moet grond worden aangekocht en vervolgens worden ingericht als natuur zodat dieren zich veilig voelen en er gebruik van gaan maken. Prak: "Het is lastig om goede gronden te verwerven en daarnaast is het ook een politieke en financiële afweging."
Toch blijft er altijd een kans dat het misgaat. Ondanks de maatregelen om te voorkomen dat wilde dieren, en dus ook wolven, de weg op gaan.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/181629 ... en-gevaren

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17mkRg ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 09:33

Zichtmelding Orvelte Dr
Citaat:
Orvelte Drenthe
01-02-2026
22.18 uur

Wolf gezien op de Masdiekie tussen Brugstraat en Schapendrift.

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1Avfyo9e ... tid=wwXIfr

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:11

Vooropgesteld dat het ontzettend triest is wat er is gebeurd, heeft het niets met victim blaming te maken. Lijn gewoon je hond aan. Je weet nooit wie of wat je tegen komt.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:47

Het lijkt me dat de jager zo raar reageerde van de schrik. Hij had zich zojuist gerealiseerd dat hij geen vos geschoten had, maar een loslopende hond. Hij is zich waarschijnlijk wild geschrokken, super stress, en vrijwel meteen staat de eigenaresse daar. Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Dit is natuurlijk een ramp voor beiden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:53

Je hebt ook bar slecht zicht op je hond als je die in het donker loslaat en hond kan zich aardig in de nesten werken.
Dus minimaal tuig om (heb je tenminste wat te grijpen als die ergens in zit (sloot oid) en lampjes er aan zodat die goed te zien is en niet zo makkelijk wild kan verstoren (en eventueel voor stroophond aangezien wordt, want ook strafbaar).
Nee, jager had niet mogen schieten en dan nog bijna meer omdat er dus mensen in de buurt bleken te zijn. Echter is het onverstandig als hondeneigenaar om je hond in het donker los te laten zonder dat die duidelijk zichtbaar is zodat ook jijzelf hem terug kan vinden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 17:18

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 18:43

F_T schreef:

Geen victim blaming, Je mort je hond gewoon altijd liefst aangelijnd houden in het donker en anders reflecterend tuig om of tuig met ledjes.
Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind voor die vrouw en haar zoon.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 19:44

Citaat:
Pieter Stuurman praat in de 91ste aflevering van De Andere Tafel met gasten Annemieke van Straaten (Stichting Annemieke) en Eric Kemperman (Eerste Kamerlid FVD) over wensnatuur en re-wilding, een onderwerp waar veel om te doen is. Doen al die plannen de natuur te herstellen recht aan de dieren? Of veroorzaakt de mens met zijn door ideologie gedreven ingrijpen juist heel veel dierenleed? De natuur lijkt te worden ingezet om politieke doelen te bereiken. Er is behoorlijke belangenverstrengeling bij de instanties en stichtingen die zich inzetten voor de natuur, en er zit een verdienmodel op.

Bekijk video: https://deanderekrant.nl/wensnatuur-sch ... s-en-dier/

Bron De Andere Krant
https://www.facebook.com/share/p/17fVd8 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 19:48

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:03

mysa schreef:
F_T schreef:

Geen victim blaming, Je mort je hond gewoon altijd liefst aangelijnd houden in het donker en anders reflecterend tuig om of tuig met ledjes.
Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind voor die vrouw en haar zoon.

Nou dit vind ik de omgekeerde wereld.Je zal daar maar met je kinderen een wandeling maken en die kinderen hebben bont mutsjes op.
Die jager heeft een grove fout gemaakt in zijn moord lust.Waarom moeten vossen doodgeschoten worden trouwens ?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:08

[quote="Bieden"]Nou dit vind ik de omgekeerde wereld.Je zal daar maar met je kinderen een wandeling maken en die kinderen hebben bont mutsjes op.
Die jager heeft een grove fout gemaakt in zijn moord lust.Waarom moeten vossen doodgeschoten worden trouwens ?[/
quote]

Onder andere voor weidevogel beheer. Het is echt niet zo dat ze alles zomaar mogen schieten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:14

Ik heb idd nu ook een stuk gelezen waaruit dat blijkt, dat daar na zo zonsondergang op vossen mocht worden gejaagd. Maar dan nog is er iets gruwelijk fout gegaan.