Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:24

als het geld bij de armen en het middendeel weggehaald wordt, betekent het dan een voordeel voor de bovenmodaalverdieners (of 2 of 3x modaal), of nog hoger?

Want 'rijk' is best relatief denk? Zijn dat mensen met meer dan een miljoen? Of inderdaad alleen de 'grote ondernemers'?
Ik ken kleine ondernemers (1 of 2mans zaken) met een behoorlijk vermogen (althans, in míjn ogen dan) of mensen die eerder kunnen stoppen met werken en naar het buitenland kunnen gaan met vroegpensioen. In mijn optiek rijk, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn natuurlijk ..
Ik vind het ook een beetje vaag

maar links wil toch ook lastenverzwaring voor grotere vermogens (rijke mensen), zijn dat dan die zzp-ers, vroegpensioeners, of die grote bedrijven? Ik denk dat daar voor sommige mensen ook een beetje de verwarring kan zitten?

Edit: ik vond een stuk van vorig jaar over 'superrijken' of 'extreem rijken', maar zijn dat dan de vermogens van 1 miljoen en hoger?
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... eem-rijken

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:36

Als ik naar de jaren van Rutte keek. Dan stonden toch de multinationals echt op 1. Voor de kleinere ondernemer bleven er dan nog wat kruimels over.

Ook destijds de hele discussie over de afschaffing van de dividendbelasting liet toch wel zien waar de prioriteiten lagen.

Wanneer je in Nederland een baan hebt, En dat geldt ook zeer zeker voor een hele goede baan van laten we zeggen 2 keer modaal. Dan betaal je nog steeds on evenredig veel belasting over de inkomsten uit jouw arbeid. Maar dat geldt dan weer niet voor inkomen uit vermogen. Tja, wie van de 2 is er nu een hardwerkende Nederlander. De chirurg of de vermogende rentenier?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:43

maar bedoel je dan dat de vermogende rentenier wel moet betalen? Want die heeft misschien hard gewerkt om te kunnen rentenieren van zn vermogen (of heeft wellicht geluk gehad hier of daar) Daar zit voor mij dan meteen weer de verwarring..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:52

Cer schreef:
maar bedoel je dan dat de vermogende rentenier wel moet betalen? Want die heeft misschien hard gewerkt om te kunnen rentenieren van zn vermogen (of heeft wellicht geluk gehad hier of daar) Daar zit voor mij dan meteen weer de verwarring..

Maar waarom zou je voor werken zwaarder belast moeten worden dan voor vermogen. Hierdoor is het ten eerste veel moeilijker om door hard werken vermogen op te bouwen omdat je veel van het verdiende in moet leveren. En ten tweede wordt het vermogen van generatie op generatie over gedragen waardoor er een enorme kansen ongelijkheid ontstaat.

De echte liberale waarden zie ik bij de VVD in ieder geval weinig meer van terug. En dat is door hard werken iets op te kunnen bouwen. Het wordt steeds moeilijker om met hard werken vermogen te vergaren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Loretta schreef:
Veronica2 schreef:
Net als CharlyT ben ik wel heel erg benieuwd hoe het geld van armere mensen dan aan rijkelui wordt gegeven?? Kan je een voorbeeld noemen bij wat je precies bedoelt met dit soort uitspraken? En wat zijn concreet precies die belastingvoordelen waar je naar verwijst?

Zomaar 2 voorbeelden. De uitkeringen bevriezen en de AOW leeftjijd verhogen.
Daamee blijft er dan geld over en dat kan dan weer gestopt worden in de lastenverlichting van ondernemers.

En het verleden met de VVD leert dat dat meestal niet om de kleinere ondernemers gaat.

Bedankt voor je antwoord. Over uitkeringen lees ik bij de VVD dat ze af willen van het stelsel van toeslagen e.d en dat werken meer moet lonen. Er staat dat ze een uitkeringsplafond willen per huishouden en dat werken moet lonen. Ik denk eerlijk gezegd dat er in dit topic genoeg mensen zitten die het daarmee eens zijn.
De AOW leeftijd verhogen is een maatregel die iedereen treft, niet specifiek de "armen".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

Mensen die na 2010 geboren zijn moeten al tot 70 jr werken. Nog hoger maken ? 75?
En dan? Wie gaat alle vrijwilligerswerk doen wat veel pensionaris doen? En wordt de scheidslijn tussen zwaar werk en normaal werk nog groter?
Heb je nu kinderen tussen de 0 en 15 dan bereidt ze maar voor op een leven lang verplicht werken en zorg dat ze een goede baan krijgen zodat ze nog iets kunnen sparen om toch met 65 te stoppen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:54

Veronica2 schreef:
Bedankt voor je antwoord. Over uitkeringen lees ik bij de VVD dat ze af willen van het stelsel van toeslagen e.d en dat werken meer moet lonen. Er staat dat ze een uitkeringsplafond willen per huishouden en dat werken moet lonen. Ik denk eerlijk gezegd dat er in dit topic genoeg mensen zitten die het daarmee eens zijn.
De AOW leeftijd verhogen is een maatregel die iedereen treft, niet specifiek de "armen".

De meer vermogenden kunnen er wel makkelijker voor kiezen om eerder met pensioen te gaan lijkt me. Verder ben ik het wel eens dat de toeslagen gereorganiseerd mogen worden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:57

BigOne schreef:
Mensen die na 2010 geboren zijn moeten al tot 70 jr werken.

Is dat zo? ik kan dat alleen maar vinden voor Denemarken?

Voor dat verhogen van de pensioenleeftijd.. ik ken toch wat mensen die die leeftijd heel niet gehaald hebben.. En ik ken mensen die niet meer bijzonder scherp zijn op hogere leeftijd. Als dat nog hoger wordt voor werkenden, dan weet ik niet of de kwaliteit perse beter wordt :+

Uiteraard zijn er mensen genoeg die scherp zijn tot hun 90ste natuurlijk, dus ik wil niet generaliseren

Werken voor mensen die dat nog willen na hun pensioen, kan nu wel. Misschien dat daar dan een voordeel uit te halen is?

Waar ik benieuwd naar ben is de cijfers van de werkenden tov niet werkenden. Dan uitgaande van 20+ers ofzo? Want hoeveel werkenden moeten dan de voorzieningen voor niet werkenden 'ophoesten'. En niet werkenden zijn dan arbeidsongeschikten, uitkeringen, het aow gedeelte van ouderen etc. Is dat nu dan wel evenredig verdeeld?

Overigens, over een x-aantal jaren krijg je dan ook weer een sterftegolf, dus de generatie die dan actief is, heeft daar weer een voordeel bij, zou je dan denken?

Citaat:
De meer vermogenden kunnen er wel makkelijker voor kiezen om eerder met pensioen te gaan lijkt me.
maar moet dat dan beperkt worden? Vallen die dan onder 'meer gaan betalen' (zodat zij niet eerder met pensioen kunnen, bijvoorbeeld)?
ik weet niet welke verhoudingen er bedoelt worden

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Veronica2 schreef:

Dat heel veel mensen het daar wel mee eens zijn dat begrijp ik ook nog wel. (Ook al sta ik er zelf anders in.) Maar tegelijkertijd heeft de VVD er wel voor gezorgd dat werken steeds minder lonend wordt. Vooral door loon uit werk on evenredig veel te belasten ten op zichte van vermogen. Daarbij krijg je als werkende nu ook nog te maken met een verhoging van de pensioenleeftijd.

Dat stoort mij echt als Yesilgoz het weer eens over de hardwerkende Nederlander heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Ja Cer , dat is zo .

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

juval schreef:
Veronica2 schreef:

De meer vermogenden kunnen er wel makkelijker voor kiezen om eerder met pensioen te gaan lijkt me. Verder ben ik het wel eens dat de toeslagen gereorganiseerd mogen worden

Dat zou kunnen, maar er staat in het bezwaar van Loretta niks over of het gaat om doorwerken of later pas de uitkering ontvangen.

Het probleem wat erachter ligt is dat er straks veel minder premies en belastingen worden betaald en dat er veel minder geld geld naar de pensioenpot stroomt omdat de aankomende generatie niet voltijd wil werken. De werkende generatie betaalt altijd het pensioen/AOW van de generatie die al met pensioen is en dat stopt dus een keertje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

AOW kan sinds kort niet meer uit de premies betaald worden. Er moet 'gewoon' belastinggeld bij. En dat wordt natuurlijk steeds meer.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:10

germie schreef:
Maar 1 ding lijkt me aardig vast staand: NSC komt niet terug.

Ik heb geen flauw idee waar ik op zal stemmen. VVD zeker niet. Die willen te veel bezuinigen op de zorg en de pensioenleeftijd omhoog gooien. Nu moet ik nog meer dan 20 jaar, maar wil toch graag kunnen aftellen i.p.v. optellen.

Een partij die minder geld naar defensie en asiel wil krijgt van mij een grote plus.

Ik ben ook nog nadenkenden hoor over wat ik wil stemmen straks, maar oprechte vraag met gezien de dreiging van wat nu speelt, waarom minder geld naar Defensie? Ze hebben nu al best wat te korten daar en dat lijkt mij ook weer niet handig.

Ik ben wel grote voorstander dat de procedures van de asielzoekers eens verkort mag worden enzo. Als je ziet hoeveel je mag produceren en dan al die tijd maar wachten…. Dat is toch ook niets?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

De AOW is gekoppeld aan de levensverwachting. Dus hoe ouder we worden, hoe langer wij moeten werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:54

Ik ben ook voor meer geld naar defensie.
Enorm pro-Europa.
En pro-asiel en veilig onderdak voor iedereen.

Ik stem de laatste verkiezingen altijd Volt.

En de aow leeftijd; tja, ik vind het logisch dat die omhoog gaat.
Vroeger waren de mensen met 70 echt oud, tegenwoordig zijn dit vaak nog kwieke mensen. Prima dat die nog even werken tot 70.
Behalve bv fysiek zware beroepen zoals in de bouw enzo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:12

Ik sta toch wel te kijken van het gemak waarmee mensen het prima vinden dat de AOW leeftijd naar 70 jaar gaat. Nederland heeft de alleroudste pensioen leeftijd van de wereld. En dat moet dan weer omhoog. Een van de rijkste landen ter wereld komt met dit voorstel. Voordat we daarmee akkoord gaan laten we dan eerst maar eens kijken of dit geld niet anders verkregen kan worden. Want dat worden mensen op twee manieren ongelijk behandeld namelijk via de belasting op arbeid waar we het al vaak gehad hebben en waar ik onlangs een artikel over die ongelijkheid geplaatst hebt, en die mensen die al zo hard werken zoals in de zorg, onderwijs etc etc kunnen dan ook nog door tot hun 70 tig. Het is juist fijn als je na een hard werkzaam leven, nog fit bent en daar ook nog van kunt genieten. En geloof me als je ouder wordt, ik ben nu 67 jaar, dan voel je echt wel veel meer je ouder wordende lichaam. Ook al lijkt het nog fit aan de buitenkant. Ik moet er niet aan denken dat ik nog drie jaar moet wachten op de AOW.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:15

verootjoo schreef:
Enorm pro-Europa.

Vroeger waren de mensen met 70 echt oud, tegenwoordig zijn dit vaak nog kwieke mensen. Prima dat die nog even werken tot 70.

Ik denk ook serieus na over Volt.
Alleen als het gaat tussen PvdA/GL en PVV op 1, dan kies ik misschien toch voor PvdA/GL. Ik wil geen rechts-populistisch kabinet en dan stem ik tactisch.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

pien_2010 schreef:
Ik sta toch wel te kijken van het gemak waarmee mensen het prima vinden dat de AOW leeftijd naar 70 jaar gaat. Nederland heeft de alleroudste pensioen leeftijd van de wereld. En dat moet dan weer omhoog. Een van de rijkste landen ter wereld komt met dit voorstel. Voordat we daarmee akkoord gaan laten we dan eerst maar eens kijken of dit geld niet anders verkregen kan worden. Want dat worden mensen op twee manieren ongelijk behandeld namelijk via de belasting op arbeid waar we het al vaak gehad hebben en waar ik onlangs een artikel over die ongelijkheid geplaatst hebt, en die mensen die al zo hard werken zoals in de zorg, onderwijs etc etc kunnen dan ook nog door tot hun 70 tig. Het is juist fijn als je na een hard werkzaam leven, nog fit bent en daar ook nog van kunt genieten. En geloof me als je ouder wordt, ik ben nu 67 jaar, dan voel je echt wel veel meer je ouder wordende lichaam. Ook al lijkt het nog fit aan de buitenkant. Ik moet er niet aan denken dat ik nog drie jaar moet wachten op de AOW.

Eens, ik moet nog 3.5 jaar. Zouden het niet vooral zestigers zijn die voelen dat het zwaarder wordt? En dan heb ik twee luizenbaantjes, vanuit huis en vaak niet fulltime dus lichamelijk peanuts maar ik kan steeds minder goed met de stress omgaan.

Fysiek zware beroepen trekken dat al helemaal niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

verootjoo schreef:
Enorm pro-Europa.

Ik was 15 toen ik begon met werken. Als de aow leeftijd echt naar 70 gaat dan heb ik straks 55 jaar gewerkt.

Zie jij het voor je dat een 70 jarige mensen uit bed tilt of een straat maakt?
Of een ander zwaar beroep uitvoert?

Nee ik vind als je 40 jaar gewerkt hebt mag je stoppen. Maar helaas is dat niet meer zo.

De eeuwige studenten mogen van mij tot hun 70e werken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

Denemarken gaat vanaf 2040 de pensioenleeftijd van 70 invoeren.

Nederland:
Nee, de pensioenleeftijd in Nederland is momenteel 67 jaar en zal naar verwachting in 2028 stijgen naar 67 jaar en 3 maanden. Er zijn wel scenario's waarin de pensioenleeftijd verder zal stijgen, mogelijk naar 70 jaar of hoger, maar dit is nog niet vastgesteld.

Overzicht pensioenleeftijden in verschillende landen:
Nederland: 66 jaar en 10 maanden (stijgt naar 67 jaar in 2024 en verder naar 67 jaar en 3 maanden vanaf 2028).
België: 65 jaar (stijgt naar 67 jaar vanaf 2030).
Duitsland: 65 jaar (stijgt naar 67 jaar in 2030).
Frankrijk: 62 jaar, stijgt naar 64 jaar.
Spanje: 66 jaar (stijgt naar 67 jaar in 2027).
Denemarken: 67 jaar (dat wordt dus 70, dat staat blijkbaar vast)
Italië: 67 jaar.
Griekenland: 67 jaar.
Zweden: Vanaf 62 jaar (geen vaste pensioenleeftijd).
Verenigde Staten: 62 jaar recht op social security, maar met lagere uitkering bij eerder pensioen.

En ik weet niet of 70+ers altijd nog heel fit zijn. Ik voel me met 51 nog topfit, maar al een stuk minder fit dan toen ik 40 was bijvoorbeeld. En inderdaad, gewerkt vanaf mn 20ste dus tot 70 zou ik ook 50 jaar gewerkt hebben. ALS ik dat al haal, mijn vader is met 70 overleden bijvoorbeeld..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18 min geleden

mysa schreef:
pien_2010 schreef:

Eens, ik moet nog 3.5 jaar. Zouden het niet vooral zestigers zijn die voelen dat het zwaarder wordt? En dan heb ik twee luizenbaantjes, vanuit huis en vaak niet fulltime dus lichamelijk peanuts maar ik kan steeds minder goed met de stress omgaan.

Fysiek zware beroepen trekken dat al helemaal niet.

Vanaf 60 jaar wordt het gewoon wat minder. En als je werkt heb je geen energie meer voor leuke dingen. Dat ik lekker fit en actief ben, sportief, veel wandel en tuinier komt omdat ik niet nog een (kantoor) baan heb. Toen ik werkte had ik daar mijn handen vol aan. En kon ik echt niet wat ik allemaal nu doe.

Leef je om te werken of werk je om te leven?

Ik ben blij , zeer blij met mijn vervroegd pensioen want ik heb zoveel uren gedraaid in mijn leven. Het eerste half jaar toen ik vrij was heb ik alleen maar geslapen, gehuild, en in de tuin gewerkt. Ik was kapot,.volledig stuk en oververmoeid van mijn leven ervoor. Nu ben ik na jaren vroeg pensioen weer hartstikke vrolijk, fit en eigenlijk fysiek veel sterker en psychisch veel sterker als vlak na het stoppen met mijn werk. Dat is de beste beslissing ever geweest in mijn leven. Ik moet er niet aan denken tot 70 jaar doorwerken voor de mensen na mij.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13 min geleden

Vind het lastig want ben geloof ik de jongste hier. Ik zou best tot 70 willen doorwerken. Mijn ouders ook. Denk dat je ook beetje geluk moet hebben met of dat allemaal maar lukt in combinatie met het type baan.

Het moet ook allemaal bekostigd worden en dat is iets waar ik mij wel zorgen over maak. Niemand wil/kan langer door (begrijpelijk), maar de rekening valt bij de werkenenden. Weten we ook al een tijdje, maar daar is natuurlijk weer niets mee gedaan door de politiek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Waarom dan die werkenden weer belasten? Zij zijn al zo belast met al dat werken. Hey gemak waarmee gelijk naar deze groep wordt gekeken en de grote bedrijven weer buiten schot worden gelaten. Laten we eerst eens normaal belasting gaan heffen op dat soort indistrieën en daar naar kijken.