Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:44

Ondertussen wordt wel duidelijk dat onderdeel van de afspraken volgens trump moet zijn dat er nieuwe verkiezingen komen. Omdat Zelensky nog maar een approval rating van 4% zou hebben. Letterlijke Russische propaganda.

Lavrov heeft inmiddels laten weten dat Europa zal boeten voor wat ze Rusland hebben aangedaan, voor hun lawlessness. Ik hoop dat Europa inziet dat het niet (alleen) om Oekraïne gaat, maar dat het om de veiligheid van heel Europa gaat.

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:50

Putin wil, zo lijkt het, de nato opblazen. Dan pakt hij zo de Baltische Staten er ook bij.
En wat betreft macron ? Frankrijk is wel een kernmacht .

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:51

Putin heeft een 'useful idiot' gevonden in Trump...
Dit kan niet goed aflopen voor Europa ben ik bang voor.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:55

BigOne schreef:
Putin wil, zo lijkt het, de nato opblazen. Dan pakt hij zo de Baltische Staten er ook bij.

Ik zag een fragment van de Russische staatstv voorbijkomen dat Frankrijk en UK wel nucleaire bommen hebben, maar geen nucleaire paraplu. Dus als Rusland een bom op Berlijn zou willen gooien, dan zou Europa daar niets tegen kunnen doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:03

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:05

mylittlejoy schreef:
BigOne schreef:

Ik zag een fragment van de Russische staatstv voorbijkomen dat Frankrijk en UK wel nucleaire bommen hebben, maar geen nucleaire paraplu. Dus als Rusland een bom op Berlijn zou willen gooien, dan zou Europa daar niets tegen kunnen doen.

Maakt het geheel wellicht juist ook gevaarlijk voor Rusland zelf denk ik? Dat als men hier een raket aan denkt te zien komen, besloten moet worden van ojee we gaan eraan dus moeten nu zsm terugvuren voordat het niet meer kan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:09

Geloof niet dat Rusland bang is daarvoor. In Europa is de drempel om zulke wapens te gebruiken veel te hoog imo. Ik denk dat we inderdaad bedacht moeten zijn op 'wraakacties' vanuit Rusland en dan zaken zoals het ontregelen van allerlei noodzakelijke systemen. Internet, energie, water enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:55

Volgens mij is geen enkele drempel te hoog wat het gebruik van serieuze kernwapens betreft....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:00

BigOne schreef:

We hebben een nieuwe alliantie nodig en ik denk dat Noorwegen, Frankrijk, Engeland, Canada, Mexico, Japan, Brazilie en landen in het MIdden-Oosten hier een leidende rol in zouden moeten spelen. Klinkt heel tricky met het M-O erbij, maar ze staan graag tegenover VS en Rusland.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:03

mylittlejoy schreef:
BigOne schreef:

Dit is niet waar.

We horen in ons land weinig over militaire zaken, voorraden en paraatheid. Er is zeker te hard bezuinigd voor lange tijd, maar we kunnen echt nog wel wat, ook samen met andere landen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:26

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:39

mylittlejoy schreef:
BigOne schreef:

Veronica2 schreef:
Dit is niet waar.
We horen in ons land weinig over militaire zaken, voorraden en paraatheid. Er is zeker te hard bezuinigd voor lange tijd, maar we kunnen echt nog wel wat, ook samen met andere landen.

Klopt, daar vergissen de Russische propagandisten zich in.
Het mag dan wel de Amerikaanse nucleaire paraplu heten, maar de context is meestal de veiligheidsalliantie van de Verenigde Staten met Australië, Japan, Zuid-Korea, de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (een groot deel van Europa, Turkije en Canada) en het Compact of Free Association (de Federale Staten van Micronesië, de Marshalleilanden en Palau), dwz de landen die beschikken over nucleaire wapens, waarbij Amerika wel "penvoerder" is, zou je kunnen zeggen.
Amerika kan zich niet zomaar onttrekken aan deze afspraken en als ze dat zouden doen, wil dat nog niet zeggen dat daarmee geen nucleaire paraplu meer bestaat.

Betekent, dat de nucleaire dreiging vanuit Rusland ook in deze situatie niet groter of minder groot is dan dat deze ervoor was. Poetin weet heel goed dat hij zijn nucleaire wapens ook in deze situatie niet kan gebruiken.
Ook China die geen deel uitmaakt van de nucleaire paraplu zit hier niet op te wachten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:39

Babootje, volledig eens. Er is sinds deze week weinig veranderd in die vorm van dreiging, er wordt hard om elkaar heen gedanst, maar er is nog niks concreet.
De VS gaan misschien ook wel failliet als ze geen wapens meer kunnen verkopen aan de huidige bondgenoten en daarvoor in de plaats sancties komen, die ze gaan merken in de aanvoer van grondstoffen en onderdelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:53

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:06

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:11

Veronica2 schreef:
Babootje, volledig eens. Er is sinds deze week weinig veranderd in die vorm van dreiging, er wordt hard om elkaar heen gedanst, maar er is nog niks concreet.
De VS gaan misschien ook wel failliet als ze geen wapens meer kunnen verkopen aan de huidige bondgenoten en daarvoor in de plaats sancties komen, die ze gaan merken in de aanvoer van grondstoffen en onderdelen.

Ik krijg wel de indruk dat US Oekraine onder druk zet door wapenleveranties te stoppen.
ik begreep dat Oekraine geen of bijna geen patriots meer heeft die ze nodig heeft voor luchtafweer.
Die worden voornamelijk geleverd door de US of komen uit de US als andere EU landen ze leveren.
Dat zou wel heel erg triest zijn...

https://x.com/Mylovanov/status/1892181176564994145
Zelensky: We hebben niet genoeg raketten om inkomende aanvallen neer te schieten. Om 5 uur 's ochtends belde de commandant mij en zei:
“Er naderen acht doelen, maar we hebben geen luchtverdedigingsraketten meer.”
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-02-25 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:23

Het is een Amerikaans product, maar ik denk dat ze elders in Europa nog wel staan hier en daar. Maar laten we het niet verklappen, straks denken de Russen n dat ze voor zijn strategie op een paardenmeisjesforum moeten zijn :')

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:33

Als EU landen hun defensie moeten opschalen, is dit dan goede handel voor de VS? Of zijn we niet geheel afhankelijk van hen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:43

Dat is dus de ellende, volgens mij zijn we nogal gericht op inkoop van materieel uit de VS..... wat voorheen ook logisch was gezien de opzet van NAVO.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:49

De VS heeft dus flink financieel baat bij deze (mede door hen gecreëerde) situatie imo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:51

Hier een draadje over met een interview met Zelensky over recente uitlatingen van Trump

Over de hulp die de VS daadwerkelijk aan Oekraine heeft verstrekt. EU heeft overigens veel meer hulp gegeven.
Dus wat Trump beweert is en leugen
https://x.com/Mylovanov/status/1892181153999704214

Over het draagvlak dat Zelensky heeft als president
https://x.com/Mylovanov/status/1892181157317431429
Zelensky: Vanmorgen bleek uit een poll dat 57% van de mensen mij vertrouwt. Dus als iemand overweegt om mij nu te vervangen, dan zal dat niet gebeuren.
Wat betreft de bewering over 4%: we hebben deze desinformatie gezien en begrijpen dat deze uit Rusland komt.
In de komende weken zullen we alle platforms vragen om peilingen uit te voeren naar het vertrouwensniveau voor mij, Trump, Tusk, Starmer en Erdoğan. Ik zal de resultaten openbaar maken
https://x.com/Mylovanov/status/1892181167064899714

De VS haalt Rusland uit zijn Isolement
https://x.com/Mylovanov/status/1892181160689561899

Gisteren zagen we al pogingen om Rusland als slachtoffer af te schilderen. Dat is iets nieuws.
(De uitspraken van Trump tarten elk voorstellingsvermogen
https://x.com/Mylovanov/status/1892181163654942871

Zelensky heeft er vertrouwen in dat de andere EU landen Oekraine zullen blijven steunen.
Hij wil Kellog meenemen naar het front zodat hij gesprekken kan voeren met de soldaten.
https://x.com/Mylovanov/status/1892181170076397665

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:56

:o[/quote]

Nee hoor, ik heb dat wel gelezen. Is natuurlijk vreselijk, maar zij zijn niet de enigen.[/quote]

O jee ik had een link geplaatst waaruit blijkt datgene dat Frankrijk bezit op dit gebied en ik heb dit artikel zelf nu pas gelezen. Ik ga op zoek of ik het juiste link kan terug vinden. wat.bizar

Het is niet veel. Maar hier een overzichtje
Citaat:
Hoeveel kernwapens heeft Frankrijk?
Landen met het aantal aanwezige kernwapens
Land Inzetbare kernkoppen Overige kernkoppen
Verenigde Staten 1800 3750
Rusland 1625 4630
Verenigd Koninkrijk 120 105
Frankrijk 280 10

De cijfers verspringen elke keer zelfs na corrigeren

Dus Frankrijk heeft 280 inzetbare kernkoppen en 10 overige

Dit tegenover de VS 1800 en 3750 en Rusland 1625 en 4630 en de UK 120 en 105

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:06

Ik denk niet dat al deze wapens nodig zijn om de wereld (gedeeltelijk) onleefbaar te maken. Dát een land ze heeft, zal al genoeg afschrikken?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:11

Ann schreef:
Als EU landen hun defensie moeten opschalen, is dit dan goede handel voor de VS? Of zijn we niet geheel afhankelijk van hen?

Dit is heel goede handel voor de VS, niet alleen maken ze daar defensiemateriaal, maar ze zorgen ook dat het gebruikt kan worden. Ze zorgen bijvoorbeeld dat munitie ook daadwerkelijk gebruikt kan worden, ze maken dus de patriots bijvoorbeeld en ook de installatie waarmee ze afgeschoten kunnen worden. Of ze zijn in elk geval voor een deel daarbij betrokken.
Maar ze verzorgen ook de operationele platforms waardoor verschillende legers met elkaar in alliantie kunnen opereren. In Europa hebben verschillende landen bijvoorbeeld F35 gevechtsvliegtuigen bij de luchtmachten, maar deze kunnen samengevoegd worden als dat nodig is. Het is ook belangrijk welke wapens een vliegtuig of schip mee kan nemen en kan afschieten, dat moet op elkaar afgestemd zijn. Frankrijk heeft eigen toestellen en die maken ze ook, Zweden produceert eigen gevechtsvliegtuigen, Italie is goed met helicopters, in Duitsland maken ze tanks geloof ik. In Oostenrijk en Zwitserland hebben ze ook expertise, elk land heeft eigenlijk wel iets. Nederland is goed met maritieme zaken, maar ook met radars, kabels, chips, composieten en onderdelen van schepen en vliegtuigen. Het is allemaal nogal vervlochten :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:19

Ann schreef:
Ik denk niet dat al deze wapens nodig zijn om de wereld (gedeeltelijk) onleefbaar te maken. Dát een land ze heeft, zal al genoeg afschrikken?

Kernwapens inzetten is veel complexer gebleken dan gedacht. En daarnaast is het in het geval van Rusland de vraag of, hoeveel en welke precies inderdaad zouden werken.
https://www.youtube.com/watch?v=l-Am4hOgTLA
Citaat:
Russia has threatened to use nukes over 40 times since they invaded Ukraine, with many famous "nuclear red lines." But the volume of threats has been so large, many people have begun asking the hard questions.

In this video I explore the true state of the Russian nuclear arsenal, and whether or not its actually a credible threat. I bring in examples from the Cold War and nuclear doctrine, then go all the way down to the individual psychology of Vladimir Putin.