Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:49

Maar die knal je niet vanuit de auto en rij je ook niet met geladen weer in de aanslag rond

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:55

SusanH schreef:
Tenzij je aanzitjacht uitvoert op oa zwijnen. Dat is ook ( juist) in de nacht.

Er zijn geen zwijnen in het Drents Friese Wold. Ik ga mee met de gedachtengang van Marigold, "stille opruimer van wolven". Hond ziet er uit als herderkruising, heeft kleur zoals wolf, dus .....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:57

Hier rijden ook stropers rond, zonder wolven... dus dat is iets wat je gewoon niet hard kunt maken

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:59

Nee, ik niet, is maar een gedachtengang, maar dit verhaal krijgt vast nog een staartje.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:05

Lijkt me ook het meest logisch dat hij dacht op een wolf te schieten. Ontzettend naar voor de eigenaresse maar wat al eerder werd genoemd: ik zou mijn honden, zeker in het donker, aangelijnd houden. Deed iedereen hier een tijd, ook overdag, maar ik zie ook dat de aandacht begint te verslappen. En dat snap ik ergens ook wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 10:10

Het had nooit mogen gebeuren!
Moedwillig stropen of illegale jacht betwijfel ik, dan zou je dat toch op een ander tijdstip doen.

Ik bel de politie ook weleens als we ‘s nachts lichten zien in het bos bij ons achter.
Mijn gedachten gaan dan toch uit naar dumpingen of stroperij.

Maar ja de politie kan er weinig mee. 1 politie auto in een heel groot gebied.
Moet ie van de andere kant van de gemeente komen, dan is de auto al weer gevlogen.

Plus bos is van twee en eenslachtig pad meegerekend, van drie kanten in te rijden.
Waarbij 1 kant 4 verschillende in/uitgangen heeft.

Vind ze dan maar eens.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:18

Indien je schiet op iets wat op een wolf lijkt, heb je toch de intentie een wolf te doden? Dit zal nog wel een staartje krijgen ….

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 10:52

Citaat:
30 januari 2026/Nieuwe Oogst
Staatssecretaris Rummenie wil aanpak van de wolf doorzetten
Ondanks bezwaren van de Raad van State is demissionair staatssecretaris Jean Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) volhardend in zijn aanpak van probleemwolven. Aan de oproep vanuit de Tweede Kamer om dit over te laten aan het nieuwe kabinet wil hij niet voldoen.
Tijdens een debat over de wolvenproblematiek liet de bewindsman weten dat hij de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) die het vangen en afschieten van probleemwolven mogelijk moet maken, binnenkort nog wil voorleggen aan de huidige ministerraad. Zodra die instemt, volgt publicatie en inwerkingtreding van de AMvB.

De Raad van State uitte in september kritiek op de plannen van Rummenie. De beschermingsstatus van de wolf onder de Europese Habitatrichtlijn is weliswaar verlaagd, maar het dier geldt nog steeds als beschermd. Voordat Nederland overgaat tot afschrikken of afschieten van probleemwolven moet duidelijk zijn wat de staat van instandhouding is van het roofdier.
Volgens rechtspraak van het Europees Hof van Justitie over de Habitatrichtlijn moet bij onzekerheid over een gunstige staat van instandhouding van de wolf als beschermde diersoort worden uitgegaan van een ongunstige staat van instandhouding.

Rummenie loopt daar dus op vooruit. De Partij voor de Dieren riep hem op om geen onomkeerbare stappen te nemen. De bewindsman zelf is het eens met partijen als BBB, SGP en JA21, die een voortvarende aanpak van de wolf bepleiten.

De staatssecretaris zegt dat hij naar aanleiding van het advies van de Raad van State de AMvB heeft aangepast. Verdere vertraging noemt hij onwenselijk. BIJ12 werkt aan een onderzoek naar de staat van instandhouding van de wolf. Dit zal ‘vrij spoedig’ beschikbaar zijn. Maar die vertraging is volgens Rummenie geen reden om de AMvB uit te stellen.
Preventief conditioneren

JA21 en SGP dienden een motie in om snel met regels te komen die moeten voorkomen dat wolven hun schuwheid verliezen. Provincies moeten met preventieve conditionering (wolven afschrikken of verjagen) kunnen voorkomen dat deze roofdieren aan mensen of huisdieren gaan wennen en overgaan tot problematisch gedrag.

BBB maakt zich zorgen over wolven die aanleren hoe ze over wolfwerende hekken moeten springen. De partij wil dat wolven die dat gedrag vertonen, al bij de eerste keer als probleemwolf worden bestempeld.
Over dit en andere voorstellen wordt dinsdag 3 februari in de Tweede Kamer gestemd.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2026/ ... doorzetten

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1876gQ ... tid=wwXIfr

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:00

Ik heb er geen moeite mee als een hond die achter de schapen aan het jagen is wordt afgeschoten.

Ik hoor net als jullie 1 kant van het verhaal.

Feit blijft dat die hond alleen op stap was en niet onder apel stond.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 12:17

Ik hoop dat de andere kant van het verhaal spoedig gedeeld wordt, die is er wel degelijk!

Imo zijn er alleen maar verliezers.
Sterkte voor de eigenaar en sterkte voor de jagers.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 13:39

Reiswaarschuwing door Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken voor bepaalde regio’s in Europa vanwege beren en wolven.
Citaat:
31 januari 2026
Reiswaarschuwing: Roemenië, Slovenië en Italië
Toegenomen berenaanvallen leiden tot reiswaarschuwingen
Er vinden steeds vaker berenaanvallen plaats in Europa.
Het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken reageert hierop met reiswaarschuwingen.

Meldingen van soms fatale berenaanvallen komen regelmatig voor (PIRSCH berichtte). Vanwege het toegenomen aantal aanvallen waarschuwt het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de berenpopulaties in Roemenië, Slovenië en Italië. Reizigers worden aangeraden waakzaam te zijn: "Let op relevante borden en waarschuwingen en volg de aanwijzingen van de lokale autoriteiten. Maak uzelf vertrouwd met de richtlijnen voor hoe u zich moet gedragen als u een beer tegenkomt. Houd afstand van de dieren, blijf kalm en ren niet weg," aldus het ministerie op zijn website.

Meerdere aanvallen in de afgelopen jaren
Verschillende berenpopulaties leven op het Sloveense platteland. Ze worden ook af en toe in bewoonde gebieden aangetroffen. "De afgelopen jaren zijn er geïsoleerde aanvallen geweest op voorbijgangers en wandelaars, onder meer in de buitenwijken van de hoofdstad Ljubljana," meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken. De situatie is aanzienlijk nijpender in Roemenië: "Er zijn verschillende ernstige, sommige met dodelijke afloop, aanvallen op voorbijgangers en wandelaars gemeld", aldus de autoriteiten.
In Italië is de provincie Trento/Trentino bijzonder getroffen: daar vonden in 2023 en 2024 dodelijke aanvallen plaats.

https://www.pirsch.de/news/vermehrte-ba ... KYZQbmixgg

https://www.facebook.com/share/p/17TxnM ... tid=wwXIfr

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:55

Ook dat nog. Dat komt ook nog onze kant uit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 13:59

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 14:22

Citaat:
1 februari 2026/DvhN
Het verhaal is toch iets anders als wat de meesten hebben aangenomen.
Daarom zijn feiten zo belangrijk.
Het is en blijft vreselijk wat er is gebeurd!

---
De jager uit Wapse die vrijdagavond hond Benji van een plaatsgenote doodschoot, mocht na zonsondergang de natuur in om te jagen op vossen. De Koninklijke Nederlandse Jagervereniging (KNJV) leeft mee met eigenaresse Lotte van Leeuwen (48).
In principe is jagen in Nederland alleen toegestaan van zonsopgang tot zonsondergang, uitzonderingen daargelaten. Maar voor delen van Drenthe geldt een provinciale ontheffing om te jagen op vossen om kwetsbare weidevogels zoals de grutto te beschermen. Dat was het geval in Wapse, reageert de Drentse afdeling van de Jagersvereniging op vragen van deze krant.

Van Leeuwen wil aangifte doen

De jager die op Benji schoot, zou volgens bronnen na het incident hebben verteld die bewuste avond op vossen te hebben gejaagd. „Hij mocht op vossen jagen met die ontheffing op zak. Ik weet niet wat er gebeurd is. Ik ben er niet bij geweest en ik heb de jager ook niet gesproken”, zegt een woordvoerder van de Koninklijke Jagersvereniging.
Hond Benji werd vrijdag tegen middernacht doodgeschoten in een weiland. Baasje Lotte van Leeuwen en haar 15-jarige zoon Zev stonden vlakbij toen twee schoten werden gelost. Direct daarna sprak Van Leeuwen de jager aan.
Het bleek een bekende te zijn, een man die hemelsbreed een halve kilometer verderop woont. Een dag later bood hij in een berichtje zijn excuses aan voor zijn reactie. Op vragen van deze krant wil hij voorlopig niet in gaan. De eigenaresse van de hond is van plan aangifte tegen hem te doen.

'Het blijft mensenwerk’

Na het incident is een storm van verontwaardiging ontstaan. Dat niet alleen: ook uiten mensen dreigende reacties richting de jager op sociale media. „Het is heel heftig”, zegt de woordvoerder van de jagersvereniging.

„Laat voorop staan: dit is voor deze mevrouw verschrikkelijk. Ik heb zelf een hond en ik snap dat hondeneigenaren hier heel boos om zijn. We kennen de zaak niet in detail, maar jagen is en blijft mensenwerk.”

Volgens bronnen was de man uit Wapse in het bezit was van een zogeheten omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit, in de volksmond een jachtvergunning genoemd. Ook was hij lid van de wildbeheereenheid. Hij staat te boek als een ervaren jager, die ook in het buitenland zou jagen. De Jagersvereniging wil niet ingaan op de vraag wat dit incident betekent voor zijn vergunning.

'Weet je niet zeker wat je ziet, dan schiet je niet’

'Je moet je wild aanspreken’

Voor jacht in de nachtelijke uren beschikt een jager over specifieke apparatuur. „Je maakt gebruik van warmtebeeld of kunstlicht. Ik weet niet met welk apparaat hij joeg, maar de kans is groot dat hij gebruik maakte van een warmtebeeldkijker. Die zit gemonteerd op een kogelbuks.”

Vervolgens is het aan de jager om op basis van de contouren van het gespotte wild te bepalen om wat voor dier het gaat. „Dat zie je door ervaring. Het is natuurlijk wel donker.”

Een van de vragen die rijst: heeft de jager hond Benji, die een halsband droeg en niet lijkt op een vos, aangezien voor een vos? Volgens eigenaresse Van Leeuwen zei de schutter nog geen minuut na de twee knallen op een hond te hebben geschoten.

De jagersvereniging stelt dat een jager wild moet ‘aanspreken’ voordat een schot gelost wordt. Dat betekent dat een jager zeker moet weten om wat voor dier het gaat, voor hij schiet. „Weet je niet zeker wat je ziet, dan schiet je niet."

'Hond liet hij liggen’

Na het dodelijke schot en de woordenwisseling met Van Leeuwen reed de jager weg. Hond Benji liet hij liggen. „Ik was er niet bij. Maar in z’n algemeenheid kan ik zeggen dat de meeste jagers hun geschoten prooi ophalen en meenemen. Dat is wel gebruikelijk.”

Voor jagers gelden strenge regels

Een jager mag alleen het veld in met een geldige omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit. Die wordt jaarlijks afgegeven of verlengd door de korpschef van de politie, die de bevoegdheid heeft een vergunning te verlenen of in te trekken.

De vergunning geeft recht op het bezit van maximaal zes jachtwapens. Die wapens – zoals een hagelgeweer of kogelbuks – moeten veilig worden opgeslagen in een afgesloten wapenkluis. Alleen de jager heeft toegang tot deze kluis.

De politie controleert met onaangekondigde controles of wapenbezitters zich aan de regels houden en veilig met hun wapens omgaan. Zelfs een kleine overtreding kan al reden zijn voor intrekking, zegt de Jagersvereniging. „Dat papiertje heb je niet zomaar. En dat is terecht ook.”

https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/jage ... 08864.html

https://www.facebook.com/share/p/1A28aJ ... tid=wwXIfr

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 14:36

Het is een heel verdrietig incident.

Het lijkt me wel belangrijk om in het donker je honden aangelijnd, en enigszins verlicht te hebben ( bijv. een halsband met lichtjes ).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 14:41

Ik zie op fb wederom een zichtmelding in Putten ter hoogte van Groevenbeek, net als enkele dagen terug.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:37

Goof schreef:
Ik zie op fb wederom een zichtmelding in Putten ter hoogte van Groevenbeek, net als enkele dagen terug.

Fijn, kom er net vandaan met de hond. Midden op de hei mag ze nog los, daar nog overzicht en er wandelen veel mensen. In het bos/aan de bosrand komen we niet meer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 15:40

Citaat:
30 januari 2026/Elperstroom/Drenthe
Stier verdoven om in veiligheid te brengen voor de wolf
Alle koeien en kalveren zijn gedood .. nog twintigtal stieren die inmiddels behoorlijk agressief zijn
#natuurkoeien einde #begrazing #elperstroom nabij
Wil Nederland dit echt, natuur zonder begrazing?
Bernd Hietberg

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/19njti ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 17:16

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 18:03

Zichtmelding Nieuwolda Gr
Citaat:
Nieuwolda Groningen
01-02-2026
16.00 uur

Wolf gezien in de weilanden tussen Noorderlaan en Scheveklap, liep richting de Heemen.

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/18186oNX ... tid=wwXIfr

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:13

Ik kom op rtl 4 het programma Campingtijd tegen. Hier wordt o.a. reclame gemaakt voor een camping op de Veluwe.
“Je kan een wild spot route fietsen. Je ziet reeen, zwijnen en vossen”.

Geen woord over wolven. Ennuh, vossen zie je niet hoor!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 21:56

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 22:01

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 22:03

rien10 schreef:
Ik kom op rtl 4 het programma Campingtijd tegen. Hier wordt o.a. reclame gemaakt voor een camping op de Veluwe.
“Je kan een wild spot route fietsen. Je ziet reeen, zwijnen en vossen”.

Geen woord over wolven. Ennuh, vossen zie je niet hoor!

Vossen klinkt ook minder bedreigend dan wolven :o

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 22:16

Ik zie echt regelmatig vossen, dus dat je die niet ziet is niet helemaal waar.

Toerisme op de Veluwe gaat de komende jaren hele harde klappen krijgen denk ik, ik snap op zich wel dat ze reclame maken.

Er zijn natuurlijk best veel mensen afhankelijk van de inkomsten uit toerisme.