Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:20

juval schreef:
BigOne schreef:
Of twee. D66 PvdD ?

inderdaad, BBB en Ja21 zou ook kunnen

Echt, ik snap met de beste wil van de wereld gewoon echt niet hoe je BBB nog als serieuze coalitiepartner kan zien. Ja21 zie ik ook nog niet snel gebeuren.

Denk eerder D66 of CU ofzo. Een degelijke middenpartij, geen gekke redelijk extreme partij.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

BBB heeft volgens de nieuwste peilingen nog maar 2 zetels.
Wat mij betreft, nog 2 teveel.
Dat is echt PVV-light.
Ik dacht dat Van der Plas na het fiasco van deze regering wel wijzer was geworden. Maar die zit echt in de zak van Wilders en de Israëlische lobby.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Je kan BBB niet helemaal links laten liggen want ze hebben in de eerste kamer nog 14 of 15 zetels. Er zijn er een paar opgestapt de afgelopen tijd. Het waren er 17 zetels. Welke nieuwe regering we ook krijgen, je houdt BBB in de eerste kamer tot er nieuwe eerste kamer verkiezingen komen. En ik verwacht dat er dan weinig van ze overblijft net als in de tweede kamer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

De provinciale staten zijn op 17 Maart 2027. Dus vanaf de formatie is het een klein jaar waarin je zaken zal moeten doen met de BBB. Kaar daarvoor hoef je ze niet gelijk in de coalitie mee te nemen.

https://www.kiesraad.nl/actueel/activit ... ezing-2027

Betekend wel dat het stikstof dossier zo of zo tot die tijd lastig blijft. Maar ook daarna moet je weer zalen doen met andere partijen. En de kans is heel groot dat het CDA daar een belangrijk onderdeel van wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

nps schreef:
juval schreef:

inderdaad, BBB en Ja21 zou ook kunnen

Echt, ik snap met de beste wil van de wereld gewoon echt niet hoe je BBB nog als serieuze coalitiepartner kan zien. Ja21 zie ik ook nog niet snel gebeuren.

Denk eerder D66 of CU ofzo. Een degelijke middenpartij, geen gekke redelijk extreme partij.

Wellicht SP.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

Maar 1 ding lijkt me aardig vast staand: NSC komt niet terug.

Ik heb geen flauw idee waar ik op zal stemmen. VVD zeker niet. Die willen te veel bezuinigen op de zorg en de pensioenleeftijd omhoog gooien. Nu moet ik nog meer dan 20 jaar, maar wil toch graag kunnen aftellen i.p.v. optellen.

Een partij die minder geld naar defensie en asiel wil krijgt van mij een grote plus.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:52

Wel heel opmerkelijk deze uitslag voor een rechtse krant.

https://www.telegraaf.nl/wat-u-zegt/uit ... 29351.html

Alleen op het gebied van uitkeringen is bijna de helft van de Telegraaf lezers het met de VVD eens. Maar ze willen zelf niet voor inleveren. Voor rechts beleid. Dat vind ik wel een beetje vreemd eigenlijk. Want ook dat hoort bij rechts beleid.
Dus de Telegraaf lezer wil graag rechts beleid, maar ze willen er zelf niet voor inleveren. Kijk ik begrijp heel goed dat je als Telegraaf lezer graag wilt dat de uitkeringen verlaagd worden zodat er meer geld overblijft voor de rijken. Maar dat je daar vervolgens zelf niet voor wilt inleveren noem ik gewoon hypocriet.

Ook klagen ze dat alles naar de rijken gaat. Hoezo klagen ze daar over? Hebben ze dan al die jaren van VVD regeringen niets meegekregen van het VVD beleid.

En tot slot zeggen ze ook nog dat de VVD links is. Wat is er dan links aan de VVD?

En hoezo is de VVD niet meer Liberaal? De VVD is zelfs Neo Liberaal. Dat is nog veel rechtser dan Liberaal. Dat is toch het toppunt van Liberaal, alles naar de rijken.

En waarom willen al die rechtse Telegraaf kiezers eigenlijk niet langer werken. Dat is toch het ultieme rechts beleid. Langer doorwerken zodat omdernemers een belastingvoordeel kunnen krijgen.

Al met al, begrijp ik de Telegraaf lezers niet zo goed? Wat willen ze nu eigenlijk?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

Nou de VVD was liberaal. Maar dat is niet meer zo, als je liever met de SGP samenwerkt dan met PvdA/GL of D66.
Met het oog op de LGBTQ-gemeenschap en de standpunten inzake abortus, euthanasie.
Yesilgoz heeft de VVD geen goed gedaan, vind ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:37

Nee, Yesilgoz leek in het begin goed te gaan, maar ze blijkt niet bepaald van het niveau Rutte te zijn met haar felle uitlatingen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

Felle uitlatingen is nog zacht uitgedrukt. Misleidende uitlatingen ook. Ze komt ook gewoon niet sympathiek over. Persoonlijk had ik ook moeite met Rutte's eeuwige grijns maar deze dame wekt nog veel meer irritatie bij mij.
Laatst bijgewerkt door mysa op Gisteren, 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Maar dan is wel de vraag. Waar gaan al die rechtse kiezers dan heen?

JA21 kon weleens het volgende rechts populistische avontuur worden. Uiteindelijk is veel van wat JA21 wil hetzelfde dan de VVD. Namelijk dat de rijkerem het beter krijgen. Maar in tegenstelling tot de VVD kan JA21 dat nog wel camoufleren met het onderwerp migratie. En natuurlijk blijft de PVV een belangrijke speler op het onderwerp migratie.

En dan de wat meer fatsoenlijke en liberale kiezers van de VVD. Die gaan misschien naar het CDA.

Het wordt nog wel spannend. Want rechts is op dit moment tot op het bot verdeeld. Het Enige waarin Rechts wel op 1 lijn zitten. Dat is dat ze allemaal doodsbang zijn voor Frans Timmermans als premier. Dat is de grootste nachtmerrie van Rechts Nederland. Ook een coalitie waarbij PVDA/GL meedoet is voor veel rechtse kiezers een grote nachtmerrie. Dus dat kan nog weleens heel spannend worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

En er is ook weer een nieuwe zetelpeliling. Dit keer Ipsos/Eenvandaag

Peilingwijzer: CDA nu even groot als VVD, JA21 gestegen - https://nos.nl/l/2576934

Dat zou een hele moeilijke formatie worden. Zeker gezien het feit dat er met de grootste partij niets te formeren valt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:42

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

mysa schreef:
Felle uitlatingen is nog zacht uitgedrukt. Misleidende uitlatingen ook. Ze komt ook gewoon niet sympathiek over. Persoonlijk had ik ook moeite met Rutte's eeuwige grijns maar deze dame wekt nog veel meer irritatie bij mij.

Ze zit stelselmatig de waarheid te verdraaien om maar zieltjes te winnen. Vreselijk.
Maar goed, het standpunt van de BBB mbt Gaza is ook te ranzig voor woorden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

Ik vraag me af of VVD nou meer is opgeschoven naar (populistisch) rechts met Yesilgoz… ken en kende het programma niet goed dus kan het niet bepoordelen. Die gekke zwaai (ineens wel regeren met PVV, ineens immigratie op de agenda)….

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Loretta schreef:
Wel heel opmerkelijk deze uitslag voor een rechtse krant.

https://www.telegraaf.nl/wat-u-zegt/uit ... 29351.html

Alleen op het gebied van uitkeringen is bijna de helft van de Telegraaf lezers het met de VVD eens. Maar ze willen zelf niet voor inleveren. Voor rechts beleid. Dat vind ik wel een beetje vreemd eigenlijk. Want ook dat hoort bij rechts beleid.
Dus de Telegraaf lezer wil graag rechts beleid, maar ze willen er zelf niet voor inleveren. Kijk ik begrijp heel goed dat je als Telegraaf lezer graag wilt dat de uitkeringen verlaagd worden zodat er meer geld overblijft voor de rijken. Maar dat je daar vervolgens zelf niet voor wilt inleveren noem ik gewoon hypocriet.

Ook klagen ze dat alles naar de rijken gaat. Hoezo klagen ze daar over? Hebben ze dan al die jaren van VVD regeringen niets meegekregen van het VVD beleid.

En tot slot zeggen ze ook nog dat de VVD links is. Wat is er dan links aan de VVD?

En hoezo is de VVD niet meer Liberaal? De VVD is zelfs Neo Liberaal. Dat is nog veel rechtser dan Liberaal. Dat is toch het toppunt van Liberaal, alles naar de rijken.

En waarom willen al die rechtse Telegraaf kiezers eigenlijk niet langer werken. Dat is toch het ultieme rechts beleid. Langer doorwerken zodat omdernemers een belastingvoordeel kunnen krijgen.

Al met al, begrijp ik de Telegraaf lezers niet zo goed? Wat willen ze nu eigenlijk?
Geen idee wat de Telegraaflezers willen, vraag het ze zelf.

Tegelijkertijd vraag ik me af wat jij eigenlijk wilt, want in bovenstaand bericht heb je het erg veel over "rijken", maar wie zijn dat eigenlijk precies en wat is er precies zo fout aan rijke mensen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Ik verdien bovenmodaal, ben ik dan ook ineens rijk? Net als "de elite" vind ik "de rijken" ook zo'n vage term, ik weet nooit wie daar bij horen.

De VVD is met Yesilgoz wel degelijk opgeschoven naar rechts, onder de laatste periode Rutte had zelfs de VVD veel meer oog voor klimaatverandering en natuurbehoud, dat laten ze nu voor een groot deel los. Het is wel weer terug naar de begintijd van de VVD, ondernemers eerst.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:34

nps schreef:
Ik vraag me af of VVD nou meer is opgeschoven naar (populistisch) rechts met Yesilgoz… ken en kende het programma niet goed dus kan het niet bepoordelen. Die gekke zwaai (ineens wel regeren met PVV, ineens immigratie op de agenda)….

Naar rechts sowieso
https://npokennis.nl/longread/7527/wat-is-populisme

En wellicht, op basis van bovenstaande beschrijving ook populistischer geworden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

prompter schreef:
Ik verdien bovenmodaal, ben ik dan ook ineens rijk? Net als "de elite" vind ik "de rijken" ook zo'n vage term, ik weet nooit wie daar bij horen.

De VVD is met Yesilgoz wel degelijk opgeschoven naar rechts, onder de laatste periode Rutte had zelfs de VVD veel meer oog voor klimaatverandering en natuurbehoud, dat laten ze nu voor een groot deel los. Het is wel weer terug naar de begintijd van de VVD, ondernemers eerst.

Dat vroeg ik me dus ook af en vandaar mijn vraag. Want ook het steeds apart stellen van "de rijken" is een vorm van polarisering en ik denk dat we best zonder kunnen.

De VVD heeft helemaal niks aan Yesilgoz, zij helpt die partij echt ten onder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:55

Veronica2 schreef:
Tegelijkertijd vraag ik me af wat jij eigenlijk wilt, want in bovenstaand bericht heb je het erg veel over "rijken", maar wie zijn dat eigenlijk precies en wat is er precies zo fout aan rijke mensen?

Er is niks fout aan rijke mensen. Waar wel iets fout aan is dat is het geld bij de armere en middendeel bevolking weg halen om dat aan de rijken te geven.

Maar dat is precies wat de VVD altijd gedaan heeft en dat is gewoon rechts beleid. En als mensen zo hard roepen dat ze graag rechts beleid willen moeten ze niet raar opkijken dat ze er zelf ook op achteruitgaan en langer moeten door werken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

Loretta schreef:
Veronica2 schreef:

Er is niks fout aan rijke mensen. Waar wel iets fout aan is dat is het geld bij de armere en middendeel bevolking weg halen om dat aan de rijken te geven.

Maar dat is precies wat de VVD altijd gedaan heeft en dat is gewoon rechts beleid. En als mensen zo hard roepen dat ze graag rechts beleid willen moeten ze niet raar opkijken dat ze er zelf ook op achteruitgaan en langer moeten door werken.

Hoe moet ik dat weghalen bij bij de een(welke groep is dat in looncijfers uitgedrukt) en Geven aan de rijken( wat is daar de definitie van?) precies zien. Heb nl meer het idee dat mijn belasting bijdrage(3x modaal) ten goede komt aan mensen die bijstand, toelages etc. krijgen. Van de minder bedeelde mensen komt echt niks bij mij terecht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Het mag toch inmiddels wel duidelijk zijn dat de VVD streeft naar belastingvoordelen voor de grote bedrijven en mensen met veel vermogen. Eerst 13 jaar Rutte. En nu eindelijk na zoveel jaar durft de VVD dat opeens openlijk in hun programma te zetten.

Ik moet wel toegeven dat ik dit het beste VVD programma ooit vind. Ze zeggen eigenlijk eens open en eerlijk waar ze voor staan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:24

Loretta schreef:
Veronica2 schreef:

Net als CharlyT ben ik wel heel erg benieuwd hoe het geld van armere mensen dan aan rijkelui wordt gegeven?? Kan je een voorbeeld noemen bij wat je precies bedoelt met dit soort uitspraken? En wat zijn concreet precies die belastingvoordelen waar je naar verwijst?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:12

Veronica2 schreef:
Net als CharlyT ben ik wel heel erg benieuwd hoe het geld van armere mensen dan aan rijkelui wordt gegeven?? Kan je een voorbeeld noemen bij wat je precies bedoelt met dit soort uitspraken? En wat zijn concreet precies die belastingvoordelen waar je naar verwijst?

Zomaar 2 voorbeelden. De uitkeringen bevriezen en de AOW leeftjijd verhogen.
Daamee blijft er dan geld over en dat kan dan weer gestopt worden in de lastenverlichting van ondernemers.

En het verleden met de VVD leert dat dat meestal niet om de kleinere ondernemers gaat.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:15

Shell betaalt diverse jaren geen belasting:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... i=89978449

Er wordt verwezen naar allerlei belangen die ze wel betalen maar daarin wordt onder andere de BTW genoemd en die wordt toch echt betaald door de particulier. Loonbelasting voor een groot deel door de medewerkers etc.

Weet niet wanneer het jullie voor het laatste gelukt is geen belasting te betalen..