Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:17

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Goed zo!

Opvalt dat Hongarije en Slovenie niet zijn uitgenodigd :D
terecht. Er wordt nu gekapt met de stromingen van Poetin. Ik deel het plezier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:21

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 0651265217
De bijeenkomst duurde bijna drie uur: de Russische en Amerikaanse delegaties bij de onderhandelingen rondden de eerste sessie af.
EU zal niet aanwezig zijn bij de komende onderhandelingen over Oekraïne. Haar rol is uitgesloten, — Russisch ministerie van Buitenlandse Zaken
“Als Europa wil bijdragen aan de totstandkoming van vrede in Oekraïne, is het noodzakelijk om de wapenleveringen aan Kiev te stoppen.”

Ben nu wel benieuwd of de US de wapenleveranties is gestopt, omdat dit voor Rusland wb de EU een voorwaarde is voor een plek aan de onderhandelingstafel.

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:29

Het is ongelooflijk dat zoals gisteren werd uitgesproken we nu in een nieuwe realiteit leven, waarin Trump Poetin in het zadel helpt en weer op de kaart zet en Europa hiermee moet dealen. Het vertrouwen in de bondgenoot is weg.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 22:37

Babootje schreef:
https://x.com/PawlowskiMario/status/1891866234788184562
Erdoğan heeft zojuist de handschoen opgepakt: Turkije steunt de VOLLEDIGE territoriale integriteit van Oekraïne.
Turkije is niet zomaar een bijspeler in dit verhaal. Ze controleren de Zwarte Zee. Ze controleren de zuidelijke flank van de NAVO. En nu maakt Erdoğan het duidelijk: de Russische landroof staat niet ter discussie.

Turkije ligt het meest strategisch van allemaal. Samen met Griekenland, maar dat kan je niet hardop zeggen :D . Bovendien staat Turkije vol met NATO materiaal en daarom hebben ze dus wel echt iets in de melk te brokkelen. Het is voor Oekraïne heel positief in elk geval. Plus dat Erdogan liever niet een grens deelt met Rusland, hij verdedigt dus ook Georgië als een van de volgende verwachte doelwitten. :D. Plus dat ik denk dat Erdogan niet heel erg onder de indruk is van Trump.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:20

Plus dat Erdogan de kans om een echte rol te spelen op het wereldtoneel nooit voorbij zal laten gaan. En hij is de enige die Russische straaljager "die uit koers was geraakt en per ongeluk in Turks luchtruim was gekomen heeft neergehaald". Er is nooit meer een Russische vergissing geweest. :=
Die is niet bang die man.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 00:03

Zelensky was verbolgen over dat hij niet in Saudi erbij mocht zijn, maar hij heeft uiteindelijk zelf besloten om niet te gaan toen bleek dat de ontmoeting niet voornamelijk over Oekraine zou gaan. Voor de Amerikaanse delegatie waren andere dingen interessanter, oa de betrekkingen met Saudi die belangrijk zijn in het verhaal omtrent Gaza. Gaza zal in elk denkbare situatie steun krijgen vanuit Iran en daarom wil Trump (en Rubio) dichtbij Saudi in de buurt blijven. Ander ding dat speelt is dat de OPEC landen hebben geweigerd om de productie op te schroeven toen Trump dat vroeg. Dus geen drill-baby-drill aan deze kant van de oceaan en dat is een tegenvaller voor Trump. Ze zijn wel heeeeeel erg druk met van alles tegelijkertijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:09

Nou wie had dat gedacht, dat Erdogan nog eens een aanwinst zou blijken te zijn :=

Trump wil vooral dicht bij "Saudi" in de buurt blijven omdat ze daar veel geld hebben en dat ook best willen uitgeven via dubieuze weggetjes zodat het handig in de zakken van "team Trump" kan verdwijnen *\o/*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:11

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Goed zo!

Opvalt dat Hongarije en Slovenie niet zijn uitgenodigd :D

België was bij het eerste overleg deze week ook niet uitgenodigd...
Just saying.... :o :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:17

Nederland niet bij het tweede. Macron heeft het gewoon opgesplitst in twee groepen.. Gelukkig is België en de Baltische staten het tweede overleg wel uitgenodigd. Ik zou er dus niet teveel achter zoeken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:21

Mooi zo :D
Nu heb ik niet het idee dat België van enorm belang is of grote invloed heeft, dus veel zal het wel niet uitmaken. En we hebben ook geen functionerend leger. Nog een minpuntje.
Enkel sneu voor Bart. Werd hij als kersvers eerste minister al meteen overgeslagen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:38

Pandora2 schreef:
Mooi zo :D
Nu heb ik niet het idee dat België van enorm belang is of grote invloed heeft, dus veel zal het wel niet uitmaken. En we hebben ook geen functionerend leger. Nog een minpuntje.
Enkel sneu voor Bart. Werd hij als kersvers eerste minister al meteen overgeslagen :+

Zie je fout. Iedere bondgenoot dat of geld of anderszins kan leveren zal heel belangrijk zijn. Dat geldt dus ook voor België, Nederland, Denemarken ea kleinere landen. Waarschijnlijk zit Nederland alleen bij de eerste ronde vanwege Mark Rutte, Navo baas.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:52

pien_2010 schreef:
Nederland niet bij het tweede. Macron heeft het gewoon opgesplitst in twee groepen.. Gelukkig is België en de Baltische staten het tweede overleg wel uitgenodigd. Ik zou er dus niet teveel achter zoeken.

En ook Canada is uitgenodigd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:36

Trump is echt compleet op putins hand, nú beweerd hij dat Ukraine de oorlog is begonnen.
Toch wel toevallig dat een van de onderhandelaars in ryad een multimiljonair was die ooit trump uit de financiële oliebol hielp door meer dan 3 keer de waarde voor onroerend goed te betalen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:37

Ik denk dat Angela Merkel nu toch weer heel hard gemist wordt op het Europees toneel.
Vraag mij af wie Europa gaat vertegenwoordigien als ze ooit een keer uitgenodigd worden aan de tafel van Troemp en Putin....

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:51

Pandora2 schreef:
Ik denk dat Angela Merkel nu toch weer heel hard gemist wordt op het Europees toneel.
Vraag mij af wie Europa gaat vertegenwoordigien als ze ooit een keer uitgenodigd worden aan de tafel van Troemp en Putin....

Merkels beleid van altijd maar weer meebuigen met Poetin is een van de redenen waarom het uit de klauwen is gelopen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:56

Merkel was een schijter wat Putin betreft, Scholz ook.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:58

Akkoord, ze was misschien te soft tegenover Putin. Maar ze was wel één van de sterkhouders in de EU.
Zo'n personage hebben we nu niet meer.
Scholz gaat het niet doen, Macron heeft de meeste pluimen onderweg ergens verloren en Von der Leyen zal niet spreken in naam van de volledige EU.
Correct me if I'm wrong :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:00

Kellog is in Kiev aangekomen. Ik ben benieuwd...
https://x.com/Gerashchenko_en/status/18 ... 3416788297
We luisteren. We begrijpen de noodzaak van veiligheidsgaranties. We zijn ons er heel duidelijk van bewust hoe belangrijk de soevereiniteit van deze natie is en ook de verdediging van deze natie," - Generaal Kellogg is vanmorgen in Kiev aangekomen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:03

Merkel is een Ossi en dat blijft toch doorklinken. Kan ze eigenlijk niks aan doen, maar het is wel waarom ze zoveel begrip toont en heeft getoond voor de houding van Rusland.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:11

Oekraine heeft vannacht wederom een grote Russische olieraffinaderij aangevallen met drones, de Syzran raffinaderij . 900 km van Oekraïne in de regio Samara.
De fabriek raffineerde jaarlijks 8,5 miljoen ton ruwe olie - 170.000 vaten per dag, wat neerkomt op 2,6% van de totale capaciteit van Rusland.https://x.com/igorsushko/status/1892015737696383241

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:13

Veronica2 schreef:
Merkel is een Ossi en dat blijft toch doorklinken. Kan ze eigenlijk niks aan doen, maar het is wel waarom ze zoveel begrip toont en heeft getoond voor de houding van Rusland.

Die haar volledig minachtten heb ik begrepen. Ik kan me een ontmoeting herinneren tussen Poetin en Merkel, waarbij ze een hond opgedrongen kreeg, terwijl bekend was dat ze daar bang voor is.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:17

BigOne schreef:
Trump is echt compleet op putins hand, nú beweerd hij dat Ukraine de oorlog is begonnen.
Toch wel toevallig dat een van de onderhandelaars in ryad een multimiljonair was die ooit trump uit de financiële oliebol hielp door meer dan 3 keer de waarde voor onroerend goed te betalen.

Rusland is de oorlog begonnen, maar om welke reden?
Er staat mij iets van bij dat er afspraken gemaakt zouden zijn m.b.t. niet uitbreiden Navo gebied t.o. het met rust laten van Oekraine door Rusland.
Iemand die daar het fijne van weet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:20

Aan de andere kant heeft Rusland er geen zak mee te maken / over te zeggen wat een buurland voor allianties aangaat.

Je kan wel willen dat je buren zus of zo doen. En heel begrijpelijk ook :j

Maar zij zijn wel eigen baas en als zij zich aan willen sluiten bij de NAVO is dat volgens mij gewoon hun vrije keuze en goed recht.
En óók logisch trouwens dat ze dat willen, met zo'n agressor naast zich waar ze al veel onder geleden hebben :(:)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:24

Babootje schreef:
Veronica2 schreef:

Die haar volledig minachtten heb ik begrepen. Ik kan me een ontmoeting herinneren tussen Poetin en Merkel, waarbij ze een hond opgedrongen kreeg, terwijl bekend was dat ze daar bang voor is.

Dat klopt helemaal. Merkel heeft dan ook nog eens de "pech" dat ze vrouw is en dat is voor een Putin te moeilijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:43

veneri schreef:
BigOne schreef:

Rusland is de oorlog begonnen, maar om welke reden?
Er staat mij iets van bij dat er afspraken gemaakt zouden zijn m.b.t. niet uitbreiden Navo gebied t.o. het met rust laten van Oekraine door Rusland.
Iemand die daar het fijne van weet?

Kijkende naar geopolitiek en dus geografie met daaruit voortvloeiende natuurlijke grenzen als gebergtes en oceanen aan een gebied, heeft Rusland nu een heel lange grens aan de rug van de taartpunt die het Europees plateau heet. M.a.w. als je in Berlijn in een tank stapt en een keertje goed gas geeft sta je in Moskou. Er zijn geen bergen, etc. waar een tank niet uit de voeten/rupsbanden kan.
Dat geeft zo zijn zorgen als je al en gewend bent aan zelf op stap gaan en er een aantal keren andere landen dat ook geprobeert hebben.
Al is Rusland hier gezien de standpunten van de EU eerder een angstbijter (en ja die zijn zeer gevaarlijk, onberekenbaar en op dit punt ook onbereikbaar).