Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Ik ben benieuwd wat t laat zien als ze alleen t kwartje van Kok terugdraaien.. en de rest van wat in t voorbeeld staat niet uitvoeren.
nps schreef:herr_balou schreef:Het was een voorbeeld he? Ga eens wat lezen van en/of luisteren (Goede gesprekken met Lex Bohlmeijer) naar bijvoorbeeld Sjors Roeters (wilde miljonair worden, werd journalist), Ingrid Robeyns (econoom, filosoof, hoogleraar ethiek), Thijs Lijster (filosoof), Hans Beerends (oprichter Wereldwinkel).
De kennis die economie heeft gestudeerd en die heel rechts was en nu heel links is, werkt al heel lang in een heel andere sector en publiceert niets.
Ik ga geen uren besteden aan dingen lezen en luisteren die jij boeiend vind, leg het zelf maar eens uit.herr_balou schreef:En dat doen ze met bepaalde modellen en die modellen zijn geheel gemaakt vanuit het (neo-)liberale kapitalistische denken.
Want het CPB wordt aangestuurd door neoliberale partijen? Welnee. CPB is een onafhankelijke organisatie wiens modellen volledig losstaan van welke politieke visie dan ook. Economisch doorgerekend staat niet gelijk aan neoliberaal. Dat het model niet meer past bij het veel roeptoeteren en vooral niet realistisch kijken van deze tijd is een ander verhaal.CPB schreef:Het Centraal Planbureau (CPB) levert als onafhankelijk onderzoeksinstituut beleidsrelevante economische analyses en ramingen. We doen onderzoek naar de Nederlandse economie en het sociaaleconomisch beleid in den brede. Voor beleidsmakers en het bredere publiek vertalen we wetenschappelijke inzichten naar de dagelijkse beleidspraktijk, waarmee we een nuchtere, feitelijke basis leveren.
mce schreef:Dan maar VVD, BBB, NSC, dan is de keuze voor een MP snel gemaakt
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... 23db&ei=14
VVD-programma: meer vrijheid maar ook meer grenzen aan asiel
DEN HAAG (ANP) - Meer vrijheid, een betere bestaanszekerheid voor mensen die "hard werken" en beperkingen op asiel, dat wordt de inzet van de VVD voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. De partij presenteerde vrijdagochtend haar conceptverkiezingsprogramma met de titel 'Ruimte geven. Grenzen stellen'.
Lijsttrekker Dilan Yeşilgöz noemt 'vrijheid' haar belangrijkste politieke drijfveer. Ze zegt het gevoel te hebben dat "de zuurstof uit de samenleving verdwijnt", bijvoorbeeld door "verstikkende regels". Volgens Yeşilgöz is er ruimte nodig in Nederland. Daarom is het volgens haar nodig om grenzen te stellen: "aan wie er binnenkomt, aan vervuiling en aan hoe we met elkaar omgaan". Dat laatste punt slaat volgens haar zeker ook op de politiek: "we zijn te veel bezig geweest met onszelf en te weinig met de problemen in het land. Dat is oude politiek."
Ook mengt de VVD zich op het thema bestaanszekerheid, iets waar Pieter Omtzigt en de combinatie PvdA-GroenLinks zich al nadrukkelijk op profileren. Bestaanszekerheid is volgens Yeşilgöz "een wezenlijk issue" in Nederland. De VVD wil dat fulltime werken meer gaat lonen en hoopt dit fiscaal aantrekkelijk te maken voor werkgevers.
Stikstofbelasting
Wat betreft stikstof wil Yeşilgöz dat de uitstoot "zo snel mogelijk naar beneden gaat", maar dan wel zonder polarisatie. In eerste instantie zet de VVD in op ondernemers die bijvoorbeeld dankzij innovaties hun uitstoot verminderen, maar op termijn sluit de VVD een stikstofbelasting niet uit.
Veel tijd is er niet meer: in 2025 moeten de eerste stikstofdoelen worden gehaald, en uit berekeningen van Wageningen University & Research (WUR) van donderdag blijkt dat Nederland die vooralsnog niet gaat halen. Dan blijft de vergunningsruimte beperkt en blijft Nederland in feite op slot.
Scheefhuur aanpakken
De VVD wil verder grote huurprijsstijgingen aan banden leggen en verschillende beroepen die maatschappelijk belangrijk zijn voorrang geven voor huurwoningen. Ook moet scheefhuur van sociale huurwoningen worden aangepakt door een jaarlijkse inkomenstoets. Op woningbouw wil de VVD meer grip krijgen, onder meer door als overheid locaties aan te wijzen voor bouw.
De huidige klimaatdoelen wil de VVD behouden: 55 procent CO2-reductie in 2030 en helemaal CO2-neutraal in 2050. In 2035 moet de energiesector al emissievrij zijn, dankzij de bouw van vier kerncentrales.
Het programma is nog niet definitief. Op 23 september moeten de leden ermee instemmen op het congres van de partij.
Janneke2 schreef:Cer schreef:Ik ben benieuwd wat t laat zien als ze alleen t kwartje van Kok terugdraaien.. en de rest van wat in t voorbeeld staat niet uitvoeren.
... en ik ben dan niet alleen geïnteresseerd in wat er financieel gebeurt,
maar ook of je mensen de trein uit pest
en wat er met de stikstof gebeurt.
(De uitdrukking 'autootje pesten' wil nog wel eens vallen op het Binnenhof, maar de prijzen van het OV vergeleken met de kwaliteit en de hoeveelheid bussen en treinen...
... noem dat gerust maar mensen de auto in pesten.)
Cer schreef:Ik ben benieuwd wat t laat zien als ze alleen t kwartje van Kok terugdraaien.. en de rest van wat in t voorbeeld staat niet uitvoeren..
veneri schreef:een betere bestaanszekerheid voor mensen die hard werken.....
en
scheefhuur aanpakken
gaat voor mij niet samen. de minima krijgen steeds meer, de hardwerkende middenklasse piest naast de pot, en kan dan straks de hoofdprijs gaan betalen voor de sociale huurwoning waar ze nog in zitten, terwijl ze hun best gedaan hebben om uit de minima te komen en zich daarmee omhoog gewerkt hebben naar de middenklasse. of ze kunnen eruit.
terwijl de middenklasse vaak geen mogelijkheid heeft om iets te kopen of een huur van 1.000 + te betalen, en dan zijn er ook nog eens geen doorstroommogelijkheden. dus wat moet je dan?
herr_balou schreef:En dat doen ze met bepaalde modellen en die modellen zijn geheel gemaakt vanuit het (neo-)liberale kapitalistische denken.
Want het CPB wordt aangestuurd door neoliberale partijen? Welnee. CPB is een onafhankelijke organisatie wiens modellen volledig losstaan van welke politieke visie dan ook. Economisch doorgerekend staat niet gelijk aan neoliberaal. Dat het model niet meer past bij het veel roeptoeteren en vooral niet realistisch kijken van deze tijd is een ander verhaal.CPB schreef:Het Centraal Planbureau (CPB) levert als onafhankelijk onderzoeksinstituut beleidsrelevante economische analyses en ramingen. We doen onderzoek naar de Nederlandse economie en het sociaaleconomisch beleid in den brede. Voor beleidsmakers en het bredere publiek vertalen we wetenschappelijke inzichten naar de dagelijkse beleidspraktijk, waarmee we een nuchtere, feitelijke basis leveren.
Nogmaals de modellen waarmee de doorrekeningen worden gedaan zijn geheel gemaakt vanuit het (neo-)liberale kapitalistische denken want dat is namelijk wat bij studies met betrekking tot economie wordt onderwezen.
Janneke2 schreef:Cer schreef:Ik ben benieuwd wat t laat zien als ze alleen t kwartje van Kok terugdraaien.. en de rest van wat in t voorbeeld staat niet uitvoeren.
... en ik ben dan niet alleen geïnteresseerd in wat er financieel gebeurt,
maar ook of je mensen de trein uit pest
en wat er met de stikstof gebeurt.
(De uitdrukking 'autootje pesten' wil nog wel eens vallen op het Binnenhof, maar de prijzen van het OV vergeleken met de kwaliteit en de hoeveelheid bussen en treinen...
... noem dat gerust maar mensen de auto in pesten.)
karuna schreef:Ik heb niks gekeken gisteravond. Waar ging het over?
Van al die regels die maar strenger en strenger worden dreigen nu best historisch belangrijke evenementen te stoppen. Airborne tocht is er een van. Daar stond vanmorgen een stuk van bij omroep gelderland. Zoveel regels en vergunningen waardoor het zo langzaam aan te duur wordt. En zij zijn zeker niet de enige, wat me er vooral aan verbaasd dat je als evenement je milieu druk kunt afkopen. Waardoor bv de formule 1 in Zandvoort het fluitend kan betalen met al het massale publiek dat er op afkomt en dan de autos ook nog vervuilen en wel mag doorgaan maar een wandeltocht te vervuilend zou zijn. Idem de bloesemtocht van et rode kruis dat om die reden is gestopt al.
https://www.gld.nl/nieuws/8001878/toeko ... ht-onzeker
Karl66 schreef:herr_balou schreef:Nogmaals de modellen waarmee de doorrekeningen worden gedaan zijn geheel gemaakt vanuit het (neo-)liberale kapitalistische denken want dat is namelijk wat bij studies met betrekking tot economie wordt onderwezen.
Misschien met je even lezen wat ik geschreven heb. Het heeft niks met neoliberalisme te maken, wel alles met het feit dat die modellen niet zo goed kunnen voorspellen wat grote systeemwijzigingen gaan doen. En wat jij wil zijn grote systeemwijzigingen, maar dat heeft verder niks met neoliberalisme te maken.
edit: quotes gerepareerd
Tango1979 schreef:Wat bedoel jij met partijen hebben een ander systeem en daarom laten ze niet doorrekenen?
Plannen doorrekenen is (als je het ff heel simplistisch stelt) aangeven waar je geld aan uit wil geven en hoe je zorgt dat je aan dat geld komt?
Ik vind wel dat die doorberekening niet alles zegt. Je kan zeggen: de hoogste economische groei is het beste programma. Maar is dat wel zo als de armoede stijgt, de inkomensongelijkheid toeneemt en bijvoorbeeld we door die plannen bepaalde afspraken (oa klimaatdoelstellingen) niet halen.
Ik zie niet in waarom een partij zijn plannen niet zou laten doorrekenen.
Karl66 schreef:Ja en zoals ik daar ook zei heeft dat helemaal niks met het neoliberalisme te maken zoals jij maar blijft volhouden. Het heeft er veel meer mee te maken dat je moet gaan voorspellen hoe bedrijven en mensen met die veranderingen omgaan en daar zit een hele grote onzekerheidsmarge in als het om systeemwijzigingen gaat. Daarom valt dat niet goed te voorspellen.
Maar dan nog zelfs bij deze partijen zijn de meeste wijzigingen helemaal geen grote systeemwijzigingen en kan je prima berekenen wat de economische effecten van het grootste deel van hun programma zijn.
herr_balou schreef:Karl66 schreef:Ja en zoals ik daar ook zei heeft dat helemaal niks met het neoliberalisme te maken zoals jij maar blijft volhouden. Het heeft er veel meer mee te maken dat je moet gaan voorspellen hoe bedrijven en mensen met die veranderingen omgaan en daar zit een hele grote onzekerheidsmarge in als het om systeemwijzigingen gaat. Daarom valt dat niet goed te voorspellen.
Maar dan nog zelfs bij deze partijen zijn de meeste wijzigingen helemaal geen grote systeemwijzigingen en kan je prima berekenen wat de economische effecten van het grootste deel van hun programma zijn.
Hoe zo niet? We leven - godzijdank! - niet in een communistisch systeem maar het systeem waarin we momenteel leven is toch echt een (neo-)liberaal (sommige noemen het neoliberaal, andere liberaal) kapitalitisch systeem, waar de economen al decennia lang in opgeleid worden en waarop die modellen zijn gebaseerd. Dus als het volgens jou niet (neo-)liberaal is, wat is het dan wel? Angelsaksisch?