Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Cer

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:57

Ze mogen best hun eigen taal hier spreken... maar het is wel handig dat ze teksten kunnen lezen, en iets aan een winkelier of instantie kunnen vragen..

Hier in het gebouw zit een zorginstelling speciaal voor allochtonen. De directeur spreekt keurig nederlands. De andere werknemers redelijk, maar voor de klanten is het erg gemakkelijk dat ze in hun eigen taal te woord gestaan worden. Weer een reden om geen nederlands te hoeven leren..

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:59

@ michelle

Maakt het nou uit in welke taal ze zitten te kakelen dan>?? In alle gevallen kun je dan je muziek toch niet meer horen, of het nou arabisch, nederlands of engels is.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:01

Weet je wat me trouwens op valt even tussendoor? Dat de jongeren hier echt een stuk rechtser zijn dan de ´volwassenen´ om het even te noemen.. Echt hé..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:02

ja hoe zou dát nou komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:03

DebbieY schreef:
Weet je wat me trouwens op valt even tussendoor? Dat de jongeren hier echt een stuk rechtser zijn dan de ´volwassenen´ om het even te noemen.. Echt hé..

bedoel je mij daar ook mee? ik ben niet rechts ofzo, als ze zich aanpassen vind ik het prima dat ze hier zijn Ja

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:04

Nee zo bedoel ik het niet.. Maar uuhm hoe leg je dat uit Bloos die hebben echt een andere mening snap je..

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:04

Ik kan wel begrijpen waarom allochtone ouders geen nederlands spreken met hun kinderen. Nederlands is een erg moeilijke taal. Als je de taal zelf niet compleet machtig bent, leer je het je kinderen ook fout aan.
Veel mensen die dialect spreken leren hun kinderen ook geen A(B)N. Omdat ze het gewoon niet kunnen. Het voordeel voor die kinderen zit em in de overeenkomsten tussen dialect en 'gewoon' nederlands'. Ze leren daarom later toch nog (redelijk) ABN spreken. Als deze overeenkomsten veel kleiner waren, zouden er erg veel nederlanders zijn die zich niet verstaanbaar kunnen maken.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:05

Snoevie schreef:
ja hoe zou dát nou komen

Nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:05

nou mijn ouders zijn ook fries, maar zij hebben mij ook gewoon nederlands geleerd hoor Knipoog

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:06

DebbieY schreef:
Snoevie schreef:
ja hoe zou dát nou komen

Nou?

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar eigenlijk.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:06

dees_daan schreef:
nou mijn ouders zijn ook fries, maar zij hebben mij ook gewoon nederlands geleerd hoor Knipoog

Haha, je bent de eerste fries die toegeeft dat fries een dialect is Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:07

Je zou de taal dan van je kinderen kunnen leren? En zo steeds een beetje beter worden? Als je dat wilt, tenminste...

Citaat:
Ik denk dat het voornamelijk komt door de vele bronnen die jongeren tegenwoordig beschikbaar zijn en die vaak nogal gekleurd nieuws brengen.

Of omdat ze er echt midden tussen zitten Ja
Zij weten beter hoe allochtone jongeren zich gedragen dan volwassen mensen, zij gaan er nl dagelijks mee om...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:07

lies schreef:
dees_daan schreef:

Haha, je bent de eerste fries die toegeeft dat fries een dialect is Haha!

nou ja het is een taal, maar goed Tong uitsteken je snapt wel wat ik bedoel, taal kan je eigenlijk niet noemen vind ik want in de rest van nederland spreken ze het niet

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:08

dees_daan schreef:

Ja maar je woont toch ook in nederland Tong uitsteken Dan zou het beetje gek zijn als je dat niet geleerd zou hebben Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:08

lies schreef:
Ik kan wel begrijpen waarom allochtone ouders geen nederlands spreken met hun kinderen. Nederlands is een erg moeilijke taal. Als je de taal zelf niet compleet machtig bent, leer je het je kinderen ook fout aan.

Ook allochtone ouders die hier geboren zijn, hier de lagere school en de middelbare school gedaan hebben?? Moeten wij dan voor de kosten opdraaien om hun kinderen de beginselen van de Nederlandse taal bij te brengen??

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:09

Cer schreef:
Je zou de taal dan van je kinderen kunnen leren? En zo steeds een beetje beter worden? Als je dat wilt, tenminste...

Citaat:
Ik denk dat het voornamelijk komt door de vele bronnen die jongeren tegenwoordig beschikbaar zijn en die vaak nogal gekleurd nieuws brengen.

Of omdat ze er echt midden tussen zitten Ja
Zij weten beter hoe allochtone jongeren zich gedragen dan volwassen mensen, zij gaan er nl dagelijks mee om...

Ik had het weggehaald omdat ik eerst Snoevie's antwoord wou horen Haha!
Maar goed, nu het er toch staat.. Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Toch zit ik er ook middenin. Ik werk in een kroeg en krijg toch heel veel mee van 'de jeugd van tegenwoordig'. Toch heb ik hele andere ideeen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:10

Even een opmerking tussendoor: je kunt niet iedereen met een kleurtje als allochtoon bestempelen. Heel veel van de "gekleurde jongeren" waar over wordt gesproken, zijn in Nederland geboren en hebben de Nederlandse nationaliteit. Of ze zijn geboren uit gemengde huwelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:10

DebbieY schreef:
dees_daan schreef:

Ja maar je woont toch ook in nederland Tong uitsteken Dan zou het beetje gek zijn als je dat niet geleerd zou hebben Haha!

de alloctonen die hier wonen, moeten hun kinderen die hier geboren zijn het dan ook leren vind ik, zo bedoel ik het, dat het dus niet logisch is om alleen je eigen taaltje te praten (hier fries) omdat ze anders niet goed kunnen communiseren met de rest van nederland

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:12

slimmerik schreef:
lies schreef:

Ook allochtone ouders die hier geboren zijn, hier de lagere school en de middelbare school gedaan hebben?? Moeten wij dan voor de kosten opdraaien om hun kinderen de beginselen van de Nederlandse taal bij te brengen??

Het draait uiteindelijk ook allemaal om geld he? Rolleyes
Je wilt niet weten waar 'wij' allemaal voor opdraaien. Overigens betalen 'zij' ook belasting hoor..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:12

DebbieY schreef:
Snoevie schreef:
ja hoe zou dát nou komen

Nou?

jee jongens zo snel ben ik niet Haha!

ik DENK dat het komt omdat de eerste gastarbeiders die in de jaren 60 naar NL kwamen weinig ophef veroorzaakten,omdat ze gepland hadden terug te keren naar het land van herkomst.
nu stroomt nederland vol met kinderen,parters,en familie van die mensen en er worden ook hier kinderen geboren,en men word bang(als voorbeeld de islam)
en daar speelt de rechtse politiek handig op in

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:13

chevax schreef:
Even een opmerking tussendoor: je kunt niet iedereen met een kleurtje als allochtoon bestempelen. Heel veel van de "gekleurde jongeren" waar over wordt gesproken, zijn in Nederland geboren en hebben de Nederlandse nationaliteit. Of ze zijn geboren uit gemengde huwelijken.

ik ben geboren uit gemengde ouders.. maar voor de wet toch echt allochtoon hoor.
Als 1 van je ouders in het buitenland is geboren dan ben je in nederland allochtoon.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:14

ja echt irritant hé, je wilt iets zeggen en dan zie je ineens al allemaal andere berichten ervoor staan haha..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:14

lies schreef:
Het draait uiteindelijk ook allemaal om geld he? Rolleyes

Ja, wat dacht jij dan??

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:15

Val ik onder de jongere bokkers of de volwassenen? Haha!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:15

Ehm, ik dacht dat het ging om integratie. Maar dat heb ik blijkbaar helemaal verkeerd begrepen..