Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
93 (17%)
CDA
35 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 540

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:27

nps schreef:
Ik zal het weer extra duidelijk maken - het gaat erom dat de overheid een heel pakket aan mogelijkheden heeft om boeren eerlijkere prijzen te geven, die onder andere kunnen doorwerken in de supermarkt. Onder andere verhogen van subsidies aan biologische landbouw, en in de supermarkt bijv labeling van vlees uit intensieve veehouderij, regulering bij oneerlijke kartelvorming en oneerlijk handelen op basis van de machtspositie van supermarkten. Ook kan door milieubelastingen bijv vlees duurder worden waardoor het vanzelf onaantrekkelijker wordt in te kopen.

Je doet net of de overheid geen enkele invloed kan hebben op consumengedrag, of het inkoppbeleid van supermarkt. Dat de enige hoop op beterschap wachten op de burger is tot die ooit biologisch gaat eten.

Nogmaals - kiezen is een keuze, waar een wil is is een weg, en waar langdurig milieuregels worden overtreden worden ingrijpendere maatregelen juridisch beter beargumenteerbaar.

Kiezen is inderdaad een keuze. Het verschil tussen ons is dat ik vind dat een consument zelf verantwoordelijk is voor de keuzes die ze maken en jij vindt dat de overheid verantwoordelijk is om de keuzes van de consument te sturen.

Bij biologische voeding is het prijsverschil met reguliere voeding de afgelopen jaren al gedaald. De overheid geeft boeren hier ook supsidies voor. Het verschil tussen biologische en reguliere melk is tussen de 20 en 30 cent per liter. De plus supermarkt legt zelfs geld toe om biologische melk voor iedereen toegankelijk te maken. Dus wat moet er nog meer gebeuren om een consument de 'juiste keuze' te laten maken? Wat heeft de consument over voor een beter milieu en een eerlijke melkprijs voor de boer? 15 cent, een stuiver? Of helemaal niets?

https://radar.avrotros.nl/artikel/biologische-zuivel-waarom-is-het-duurder-en-proef-je-verschil-61364

Labelen van vlees gebeurt al, namelijk met beter leven vlees verdeeld in 1,2 of 3 sterren en de keus voor biologisch. Dat jij hiervan niet op de hoogte lijkt, zegt eigenlijk al genoeg over de werking van labels. Zelfs als er labels worden gebruikt, dan moet de consument nog steeds willen kijken om ze te zien. Een fabrikant (of de overheid) kan iets aanbieden, maar ook dan ligt de verantwoordelijkheid welke keuze iemand maakt bij de consument zelf. Hoewel de vleesprijs de afgelopen jaren is gestegen, is de vleesconsumptie de afgelopen jaren ook weer gestegen. Om boeren een eerlijk prijs te geven zal de vleesprijs de komende jaren nog verder stijgen. Want betere leefomstandigheden van dieren kost ook geld. Dat een hogere vleesprijs mensen zal doen besluiten minder vlees te eten is in mijn optiek wat naïef, dat hebben de afgelopen jaren ook wel bewezen. Natuurlijk is er een groep die wel minder vlees eet als de prijzen stijgen, namelijk de kleine inkomens. Omdat deze groep het al zwaar genoeg heeft, zou ik het kunstmatig verhogen van de vleesprijs om deze reden vooral heel onnadenkend en onredelijk vinden.

De suikertaks is ook zo'n wangedrocht. Alle producten met suiker worden duurder. Waar het de bedoeling was dat de consument hierdoor minder frisdranken zou kopen en verstandigere keuzes zou maken, blijkt voornamelijk de verkoop van vruchtensap behoorlijk gekelderd. Jammer, want vooral de gezonde keuze wordt hierdoor voor de lage inkomens onbereikbaar. En dan heb ik het nog niet eens over de zoetstoffen die hierdoor aan van alles en nog wat extra door fabrikanten wordt toegevoegd. Iets waar veel mensen darmklachten door krijgen en waarvan de gezondheidsvoordelen steeds minder duidelijk worden nu in steeds meer onderzoeken een negatief effect op gezonde darmbacteriën naar voren lijkt te komen.

https://www.foodlog.nl/gespot/2024-10-21

Kartelvorming is overigens al verboden, daar is in 2022 nog een extra toevoeging bij gekomen om de agrarische sector extra te beschermen.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/oneerlijke-handelspraktijken-de-voedselsector-bescherming-nu-uitgebreid-tot-bestaande-contracten

De 'machtspositie' van de supermarkt is vooral te danken aan vrij verkeer van goederen binnen de EU, waardoor de Nederlandse boer dus ook moet concurreren met de boer over de grens. Dat kan je oneerlijk vinden, maar boeren die ook exporteren kunnen hier dus zelf ook van profiteren. En hier heeft de overheid weinig invloed op.

Hoewel we hierover duidelijk van mening verschillen vond ik de discussie overigens wel interessant. Dat we allebei een alternatieve visie hebben toont ook vooral aan dat mensen op verschillende manieren in het leven kunnen staan. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 23:57

MizzMontana schreef:
Joost Eerdmans wordt gefileerd bij nieuwsuur :=
Punten die in het JA21 programma staan komen niet overeen met de gegevens die naar het CPB zijn gestuurd voor de doorrekening.

Helaas niet gezien.
Stoffer werd ook afgebrand door Jinek inzake hun abortusstandpunt.
Elk leven is kostbaar en mag de mens niet ingrijpen, maar wel voor de doodstraf zijn bij bepaalde misdaden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:07

Electra die met Stoffers heb ik dan weer niet gezien.

Wat mij betreft was dat rtl debat zonder Wilders wel een verademing. Een normaal debat op inhoud zonder al die extreme onliners op de man gespeeld.

Ik sloeg wel achterover van de pvv reclame die gisteren na nieuwsuur voorbij kwam, waarin Wilders aan het speechen is en anderen, die bij de interruptie microfoons staan, de schuld geeft van de huidige situatie. Hij speelt echt alleen maar in op een bepaalde boosheid en ontevredenheid bij zijn achterban.

Waarvan overigens maar 11% politieke stabiliteit belangrijk vindt. Ik kan het nieuwsbericht niet zo snel terug vinden. Maar dat is wel een dramatisch laag percentage.

Muronia

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:12

Geert heeft zojuist bekend gemaakt dat hij aanwezig gaat zijn bij sbs6, vandaag inside, radio 538, een vandaag, jeugdjournaal, telegraaf, nos slot debat enz.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:25

Muronia schreef:
Geert heeft zojuist bekend gemaakt dat hij aanwezig gaat zijn bij sbs6, vandaag inside, radio 538, een vandaag, jeugdjournaal, telegraaf, nos slot debat enz.

Tja, hij zal wel moeten, hij zakt in de peilingen.
Hij mag verantwoording afleggen, waarom hij is weggelopen.
Het was een kul-exuus, hij wordt zwaar beveiligd, een studio is minder gevaarlijk, dan de bijeenkomsten op straat, waar hij zo graag heen gaat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:34

Dat is jouw conclusie. Je weet niet wat er gespeeld heeft of was je erbij?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:40

Die eerste reactie om af te melden vind ik voorstelbaar. Maar er zijn daarna meerder opties aangedragen zodat hij wel bij het rtl debat kon zijn. Eerlijk gezegd vond ik het een verademing dat Wilders daar niet bij was. Eindelijk weer een normaal debat op inhoud zonder al dat moddergooien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:06

Muronia schreef:
Dat is jouw conclusie. Je weet niet wat er gespeeld heeft of was je erbij?

Wel toevallig, hij heeft geprobeerd om stemmen te winnen door even niets te zeggen en stil te zijn( wel drie dagen niets getwitterd , unicum) en nu hij ziet dat dat niet werkt gaat hij toch maar het debat aan.
Ik vind bedreigingen not done maar nu gaat hij ineens naar een heleboel bijeenkomsten.
Diegene die ook bedreigd werd was de volgende dag gewoon weer aan het werk en de ander heeft 1 openluchtbijeenkomst afgezegd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:18

MizzMontana schreef:
Die eerste reactie om af te melden vind ik voorstelbaar. Maar er zijn daarna meerder opties aangedragen zodat hij wel bij het rtl debat kon zijn. Eerlijk gezegd vond ik het een verademing dat Wilders daar niet bij was. Eindelijk weer een normaal debat op inhoud zonder al dat moddergooien.

Precies !

Hij wordt sowieso goed beveiligd
en er waren hem meerdere opties aan geboden om te kunnen deelnemen.
Ik vond het debat ook eindelijk weer eens een gewoon normaal debat op inhoud.
Jammer dat Jetten dan waarschijnlijk weer plaats moet maken voor Wilders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:19

Elisa2 schreef:
Misschien moeten de supermarkten gewoon aan banden gelegd worden, geen import zolang er landelijk aanbod is?

nps schreef:
Overigens kan ik niet zo goed begrijpen dat er zo'n enorme ophef en problemen over stikstof wordt gemaakt maar de in en export die de natuur ook belast gewoon prima wordt gevonden. Het is niet alsof stikstof het enige milieu probleem is.Hetzelfde wat betreft oorlog voeren, als er iets is dat schadelijk is voor een land/ natuur etc. (en dan bedoel ik niet degene die het overkomt, maar degenen die het in stand (willen) houden)

Juist. De slechte positie van boeren komt mede omdat de tussenafnemers in de keten erg veel macht hebben (de FrieslandCampina's van de wereld). Voordat de spullen in de supermarkt liggen gaan ze langs tussenbedrijven - eerst de afnemer, dan naar supermarkt. Op alle schakels in die keten kan je als overheid invloed uitoefenen. Een minimumprijs afdwingen voor boeren en die compenseren via op de winsten van de tussenpersoon, milieubelasting opleggen aan extreem vervuilende bedrijven, cooperaties van veehouders stimuleren die om de FrieslandCampina's heen kunnen werken, minder focussen op afkoop, aantrekkelijke uitkoopregelingen faciliteren. Er zijn écht veel mogelijkheden - waar een wil is, is een weg. Waar er een compleet gebrek aan wil is, loopt de weg op gegeven moment dood.

Dat zie je ook bij dierenartsen. In Den Haag is er ook een cooperatie van dierenartsen die los staat van de grote ketens als Evidensia, Anicura, etc. Dat scheelt echt 20-25% op de dierenartsrekening. Super dat die beweging er weer is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:31

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:39

Electra63 schreef:
Helaas niet gezien.
Elk leven is kostbaar en mag de mens niet ingrijpen, maar wel voor de doodstraf zijn bij bepaalde misdaden.

Ik vond het echt tenenkrommend, hij bleef maar proberen zijn riedeltje af te spelen en ging totaal niet op vragen in. Begreep wel dat Eva er klaar mee was.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:40

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
Helaas niet gezien.

Ik vond het echt tenenkrommend, hij bleef maar proberen zijn riedeltje af te spelen en ging totaal niet op vragen in. Begreep wel dat Eva er klaar mee was.

Hier ook ergernis, mijn man verzuchtte "hij zegt steeds gewoon hetzelfde!"

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:40

MizzMontana schreef:

Helemaal mee eens, nu gaan we weer naar debatten kijken met een hoop geroeptoeter en geschreeuw.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:41

Ja, dat debat zonder Wilders was weer eens een echt debat, op de inhoud, en niet met al die wilde beschuldigingen richting anderen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:46

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:50

prompter schreef:
Ja, dat debat zonder Wilders was weer eens een echt debat, op de inhoud, en niet met al die wilde beschuldigingen richting anderen.

Precies, ik snap dan ook niet dat ik die Tina Nijkamp maandag ergens bij een talkshow hoor zeggen dat het zo saai was. Dan denk ik echt: Wat probeer je nu weer aan te wakkeren. Hou op met al dat domme populisme.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:45

Benzz schreef:
prompter schreef:

Precies, ik snap dan ook niet dat ik die Tina Nijkamp maandag ergens bij een talkshow hoor zeggen dat het zo saai was. Dan denk ik echt: Wat probeer je nu weer aan te wakkeren. Hou op met al dat domme populisme.

Maar zij vindt ook dat VI het beste programma is ;)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:16

prompter schreef:

Ik vond anders juist Jetten continu onderbreken, anderen niet laten uitspreken en werkelijk ieder rechts standpunt als extreem of radicaal rechts wegzetten. Maar dat mag blijkbaar wel als je (midden)links zit.

Tegelijk vond ik ook juist door het ontbreken van Wilders de balans zoek. Het was nu (midden)links tegen VVD. Yesilgoz was overigens totaal niet overtuigend in het debat hoor, maar stond er op rechtsere punten ook alleen voor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:05

De 4 grootste partijen zouden nu eenmaal uitgenodigd worden.

En CDA en D66 zijn middenpartijen, waarvan CDA het liefst met VVD wil gaan regeren, over rechts.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:11

Ja, CDA is zeker geen middenlinks, staat in het spectrum niet zover van de VVD. De PVV is qua economische standpunten dan juist linkser.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:12

Links tegen VVD?

CDA is opeens links? En D66 ook?

Tja dan snap ik wel dat je dat gevoel krijgt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:16

Ik begrijp sowieso dat hele links/rechts niet, alsof je net als in Amerika lijnrecht tegenover elkaar moet staan. Niet alles is aan die begrippen op te hangen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:23

prompter schreef:
Ik begrijp sowieso dat hele links/rechts niet, alsof je net als in Amerika lijnrecht tegenover elkaar moet staan. Niet alles is aan die begrippen op te hangen.

Ik vind het wel belangrijk maar het is nu een soort scheldwoord geworden. Dat is ook weer niet nodig.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:58

Swah schreef:
Ja, CDA is zeker geen middenlinks, staat in het spectrum niet zover van de VVD. De PVV is qua economische standpunten dan juist linkser.

Dit lees ik zo vaak maar zie ik zo weinig van terug. Vooral niet in hun stemgedrag. Ze schrijven wat mooie woorden op in hun programma maar komen dit echt op geen enkel vlak na.