nps schreef:Ik zal het weer extra duidelijk maken - het gaat erom dat de overheid een heel pakket aan mogelijkheden heeft om boeren eerlijkere prijzen te geven, die onder andere kunnen doorwerken in de supermarkt. Onder andere verhogen van subsidies aan biologische landbouw, en in de supermarkt bijv labeling van vlees uit intensieve veehouderij, regulering bij oneerlijke kartelvorming en oneerlijk handelen op basis van de machtspositie van supermarkten. Ook kan door milieubelastingen bijv vlees duurder worden waardoor het vanzelf onaantrekkelijker wordt in te kopen.
Je doet net of de overheid geen enkele invloed kan hebben op consumengedrag, of het inkoppbeleid van supermarkt. Dat de enige hoop op beterschap wachten op de burger is tot die ooit biologisch gaat eten.
Nogmaals - kiezen is een keuze, waar een wil is is een weg, en waar langdurig milieuregels worden overtreden worden ingrijpendere maatregelen juridisch beter beargumenteerbaar.
Kiezen is inderdaad een keuze. Het verschil tussen ons is dat ik vind dat een consument zelf verantwoordelijk is voor de keuzes die ze maken en jij vindt dat de overheid verantwoordelijk is om de keuzes van de consument te sturen.
Bij biologische voeding is het prijsverschil met reguliere voeding de afgelopen jaren al gedaald. De overheid geeft boeren hier ook supsidies voor. Het verschil tussen biologische en reguliere melk is tussen de 20 en 30 cent per liter. De plus supermarkt legt zelfs geld toe om biologische melk voor iedereen toegankelijk te maken. Dus wat moet er nog meer gebeuren om een consument de 'juiste keuze' te laten maken? Wat heeft de consument over voor een beter milieu en een eerlijke melkprijs voor de boer? 15 cent, een stuiver? Of helemaal niets?
https://radar.avrotros.nl/artikel/biologische-zuivel-waarom-is-het-duurder-en-proef-je-verschil-61364
Labelen van vlees gebeurt al, namelijk met beter leven vlees verdeeld in 1,2 of 3 sterren en de keus voor biologisch. Dat jij hiervan niet op de hoogte lijkt, zegt eigenlijk al genoeg over de werking van labels. Zelfs als er labels worden gebruikt, dan moet de consument nog steeds willen kijken om ze te zien. Een fabrikant (of de overheid) kan iets aanbieden, maar ook dan ligt de verantwoordelijkheid welke keuze iemand maakt bij de consument zelf. Hoewel de vleesprijs de afgelopen jaren is gestegen, is de vleesconsumptie de afgelopen jaren ook weer gestegen. Om boeren een eerlijk prijs te geven zal de vleesprijs de komende jaren nog verder stijgen. Want betere leefomstandigheden van dieren kost ook geld. Dat een hogere vleesprijs mensen zal doen besluiten minder vlees te eten is in mijn optiek wat naïef, dat hebben de afgelopen jaren ook wel bewezen. Natuurlijk is er een groep die wel minder vlees eet als de prijzen stijgen, namelijk de kleine inkomens. Omdat deze groep het al zwaar genoeg heeft, zou ik het kunstmatig verhogen van de vleesprijs om deze reden vooral heel onnadenkend en onredelijk vinden.
De suikertaks is ook zo'n wangedrocht. Alle producten met suiker worden duurder. Waar het de bedoeling was dat de consument hierdoor minder frisdranken zou kopen en verstandigere keuzes zou maken, blijkt voornamelijk de verkoop van vruchtensap behoorlijk gekelderd. Jammer, want vooral de gezonde keuze wordt hierdoor voor de lage inkomens onbereikbaar. En dan heb ik het nog niet eens over de zoetstoffen die hierdoor aan van alles en nog wat extra door fabrikanten wordt toegevoegd. Iets waar veel mensen darmklachten door krijgen en waarvan de gezondheidsvoordelen steeds minder duidelijk worden nu in steeds meer onderzoeken een negatief effect op gezonde darmbacteriën naar voren lijkt te komen.
https://www.foodlog.nl/gespot/2024-10-21
Kartelvorming is overigens al verboden, daar is in 2022 nog een extra toevoeging bij gekomen om de agrarische sector extra te beschermen.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/oneerlijke-handelspraktijken-de-voedselsector-bescherming-nu-uitgebreid-tot-bestaande-contracten
De 'machtspositie' van de supermarkt is vooral te danken aan vrij verkeer van goederen binnen de EU, waardoor de Nederlandse boer dus ook moet concurreren met de boer over de grens. Dat kan je oneerlijk vinden, maar boeren die ook exporteren kunnen hier dus zelf ook van profiteren. En hier heeft de overheid weinig invloed op.
Hoewel we hierover duidelijk van mening verschillen vond ik de discussie overigens wel interessant. Dat we allebei een alternatieve visie hebben toont ook vooral aan dat mensen op verschillende manieren in het leven kunnen staan.