17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:26

verootjoo schreef:
Op de middelbare school kreeg ik wel les over relaties en seks en loverboys enzo. Is dat niet meer?

Dat is relevant omdat?

Michael P was geen loverboy en Anne had geen relatie met hem. Ze was helaas niet sterk genoeg om die Michael P te bevechten. Net als hier met Lisa.

En nou komt ie. Daaaaar ligt misschien een oplossing voor de toekomst. Als wij vrouwen die risicos lopen en er niks tegen gedaan kan worden moet er misschien gekeken worden naar gratis les in zelf verdediging. Een mogelijkheid tot bewapening voor enkel vrouwen en als we ons moeten verdedigen tegen een man en die overleeft het niet dan is het dood door eigen schuld. Misschien is dat wat er moet gebeuren.

verootjoo

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:29

Ik reageerde op een post van iemand waarin stond dat les over toxisch relatiegedrag handig zou zijn :=

Maar die post lijkt er niet meer te staan of ik zit in het verkeerde topic te typen :o
Nu staat mijn post er een beetje raar ja.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:33

Hoe zie jij bewapening voor enkel vrouwen voor je?
En als een dader dat afpakt word het tegen de vrouw gebruikt.

Zelfverdediging zoals bijvoorbeeld krav maga is nooit verkeerd om te volgen.

Maar heb jij ooit iemand gezien die totaal door gedraaid is in een psychose door bijvoorbeeld drugs?

Ik wel. Om ze in een separeerruimte te plaatsen.
( wat ook al niet meer mag)
Dat doe je met 6 personen.
En dat is niet voor de sier.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-08-25 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:34

Electra63 schreef:
Ik denk niet dat het gaat helpen.
Maar als je tegen iedere maatregel stemt. Stil bent als Drikus zijn vrouw doodschiet; dan moet je nu niet ineens hoog van de toren blazen omdat nu een asielzoeker de dader is. Dan misbruik je de dood van Lisa.

Ik zag vandaag een oproep van 2 jonge meiden om een app te ontwikkelen. Je kunt je aanmelden en als jij je dan onveilig voelt, dan kan je een oproep via deze app doen en kunnen mensen die in de buurt zijn, hulp bieden.
Kort samengevat.

Dat lijkt mij een mooi initiatief en zal het helpen? Ik weet niet. Maar met haat zaaien wordt zeker geen enkele vrouw geholpen.

Het idee is mooi, maar mensen en helpen? Veel mensen durven al niet meer te helpen uit angst om zelf slachtoffer te worden.

Ik geloof niet dat de PVV tegen iedere maatregel heeft gestemd, wel tegen die 10 miljoen in eerste instantie maar daar hadden ze wellicht hun redenen voor. Dat de dood van Lisa misbruikt wordt voor andere zaken, dat is helder..zo werkt de politiek helaas nu eenmaal.

Ik denk echt dat mannen met bewezen gedragsstoornissen, daders gewoon niet meer vrij moeten kunnen rond lopen. En heel goed screenen wie er binnen gelaten worden.

Zelfverdediging klinkt ook mooi, maar ik denk dat vrouwen zich niet kunnen meten qua kracht aan mannen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:37

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Maar echt levenslang opsluiten bestaat niet in NL.

is dat veranderd dan?

Want dit was altijd wel zo.

Vanuit een gevangenisstraf ja.
Al heb je ook daar verlof mogelijkheden.

Vanuit TBS, nee.
Levenslang opgenomen zitten kan wel, maar vanuit de TBS en opvolgend longstay kan er altijd een moment komen dat bij goed gedrag vrijheden opgebouwd worden.
Aan de instelling en verantwoordelijk team de afweging te maken wanneer dit veilig kan.

En dat is dus exact waar het bij Michael P mis is gegaan.
Hij liet al langere tijd punten van decompensatie en behandeling ontrouw zien, had daarnaast zelfs relaties met werknemers. Maar toch verlof opgebouwd, terwijl er nooit de inschatting met zijn gedragingen gemaakt had mogen worden dat hij een nihil gevaar voor zichzelf of anderen vormde. Wat dus zo moet zijn voor onbegeleide vrijheden.

Dus dat was een goed voorbeeld van hoe het niet moet en daar is een meisje helaas het slachtoffer van geworden.

In veel gevallen gaat het wel goed.
We hebben gemiddeld tussen de 1600 en 1700 (actieve) TBS'ers in Nederland.
En zijn er nog iets van 170 longstay plekken daarnaast.
En meestal gaat het wel goed, alleen is het natuurlijk de vraag hoe lang dat zo blijft met het uitkleden van de zorg de laatste decennia.
(Longstay heet nu volgens mij "langdurige zorg" of "gesloten wonen zeer intensief" maar die benamingen veranderen vaak, vandaar dat ik de oude bekende naam gebruikt heb :P )
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 28-08-25 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:40

verootjoo schreef:
Ik reageerde op een post van iemand waarin stond dat les over toxisch relatiegedrag handig zou zijn :=

Maar die post lijkt er niet meer te staan of ik zit in het verkeerde topic te typen :o
Nu staat mijn post er een beetje raar ja.

Ik had dat geschreven (ik herkende het :j ) inderdaad in het andere topic

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:54

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:56

Elisa2 schreef:
Electra63 schreef:
Ik denk niet dat het gaat helpen.
Maar als je tegen iedere maatregel stemt. Stil bent als Drikus zijn vrouw doodschiet; dan moet je nu niet ineens hoog van de toren blazen omdat nu een asielzoeker de dader is. Dan misbruik je de dood van Lisa.

Ik zag vandaag een oproep van 2 jonge meiden om een app te ontwikkelen. Je kunt je aanmelden en als jij je dan onveilig voelt, dan kan je een oproep via deze app doen en kunnen mensen die in de buurt zijn, hulp bieden.
Kort samengevat.

Dat lijkt mij een mooi initiatief en zal het helpen? Ik weet niet. Maar met haat zaaien wordt zeker geen enkele vrouw geholpen.

Het idee is mooi, maar mensen en helpen? Veel mensen durven al niet meer te helpen uit angst om zelf slachtoffer te worden.

Ik geloof niet dat de PVV tegen iedere maatregel heeft gestemd, wel tegen die 10 miljoen in eerste instantie maar daar hadden ze wellicht hun redenen voor. Dat de dood van Lisa misbruikt wordt voor andere zaken, dat is helder..zo werkt de politiek helaas nu eenmaal.

Ik denk echt dat mannen met bewezen gedragsstoornissen, daders gewoon niet meer vrij moeten kunnen rond lopen. En heel goed screenen wie er binnen gelaten worden.

Zelfverdediging klinkt ook mooi, maar ik denk dat vrouwen zich niet kunnen meten qua kracht aan mannen.

Als je het stemgedrag van de PVV volgt, dan zie je dat ze tegen alle maatregelen hebben gestemd, waarbij men tracht om iets aan femicide te doen.

En dat is wat Wilders doet.
Je hoort hem niet als er een vrouw door een Nederlandse man of partner wordt vermoord. Alleen als er een misdaad door een asielzoeker of islamiet wordt gepleegd, schreeuwt hij van de daken.
Dat geeft hem weer stemmers, omdat het een schijnveiligheid creëert.

Dat is toch echt haatzaaien en hij geeft geen enkele zier om de veiligheid van de vrouw.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:13

Welke politieke partij zei iets over Renée eigenlijk? Dat was toch ook alleen maar publieke ophef wat weer overging?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:49

Electra63 schreef:
Als je het stemgedrag van de PVV volgt, dan zie je dat ze tegen alle maatregelen hebben gestemd, waarbij men tracht om iets aan femicide te doen.

Je hoort hem niet als er een vrouw door een Nederlandse man of partner wordt vermoord. Alleen als er een misdaad door een asielzoeker of islamiet wordt gepleegd, schreeuwt hij van de daken.

Dat is toch echt haatzaaien en hij geeft geen enkele zier om de veiligheid van de vrouw.

En dit is geen haatzaaien? Dit wat jij nu benoemt is een aanname, je vult iets in voor een ander en het lijkt mij verstandig daar ver weg van te blijven.

Tijd om hand in eigen boezem te steken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:50

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:03

hakkipilke87 schreef:
liever vandaag als morgen , gelijk invoeren die doodstraf. tbs afschaffen en in plaats daarvan de doodsstraf . als eerste graag de gruwelijke moordenaar op lisa aub.

en wat een onzin dat de doodsstraf net zo veel zou kosten als iemand levenslang opsluiten .

Biblebelt inwoner misschien ?? Laten we hier ver van blijven .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:10

Kaja schreef:
Electra63 schreef:

En dit is geen haatzaaien? Dit wat jij nu benoemt is een aanname, je vult iets in voor een ander en het lijkt mij verstandig daar ver weg van te blijven.

Tijd om hand in eigen boezem te steken.

Dit zijn geen aannames van mij.
Stemgedrag van iedere partij kun je nazien en je kunt Wilders volgen op FB en X.
Uit de nieuwe peilingen blijkt, dat Wilders 3 zetels gestegen is sinds de moord op Lisa.
Lees de berichten op zijn SM-kanalen.....

Jij vindt dat geen haatzaaien, maar dat is het wel. Wilders doet dat al 20 jaar..... dat jij dat niet ziet, zegt veel over jou.
Dus steek vooral je eigen hand in je eigen boezem.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:15

Electra63 schreef:
[

Stemgedrag van iedere partij kun je nazien en je kunt Wilders volgen op FB en X.
Uit de nieuwe peilingen blijkt, dat Wilders 3 zetels gestegen is sinds de moord op Lisa.

Jij vindt dat geen haatzaaien, maar dat is het wel. Wilders doet dat al 20 jaar..... dat jij dat niet ziet, zegt veel over jou.

Wauw!

Dus jij hebt Wilders in een persoonlijk gesprek gesproken over dat hij geen enkele zier geeft om de veiligheid van een vrouw?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:19

@ electra: kan je alleen maar gelijk geven. Al die jaren heeft Wilders weinig tot niks bereikt . Als een dictator stuurt hij zijn pvv beweging aan. Niet voor niks dat het geen vereniging is met ledenraad bestuur en inspraak van de leden.
Bewindslieden op alle nivo's van gemeenteraad tot regering moeten alleen uitvoeren wat de grote leider beslist, en de kwaliteit is bijna altijd bagger.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:22

Kaja schreef:
Electra63 schreef:
[

Wauw!

Dus jij hebt Wilders in een persoonlijk gesprek gesproken over dat hij geen enkele zier geeft om de veiligheid van een vrouw?

Heb je geen gesprek voor nodig hoor, kwestie van Wilders en zijn gedrag volgen in het nieuws en wat hij zelf allemaal via sm de wereld in slingert.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:23

Hoe komen we van de moord op een 17 jarig meisje eigenlijk op “gekibbel” tussen vnl vrouwen onderling inzake allerlei politieke vraagstukken…
Dit soort gesprekken lijkt nooit constructief te kunnen… jammer is dat

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:31

CharleyT schreef:
Heb je geen gesprek voor nodig hoor, kwestie van Wilders en zijn gedrag volgen in het nieuws en wat hij zelf allemaal via sm de wereld in slingert.

Een aanname dus….. Door aannames gaat er heel veel mis in ons land. Het invullen voor een ander.
CharleyT schreef:
hakkipilke87 schreef:
liever vandaag als morgen , gelijk invoeren die doodstraf. tbs afschaffen en in plaats daarvan de doodsstraf . als eerste graag de gruwelijke moordenaar op lisa aub.

en wat een onzin dat de doodsstraf net zo veel zou kosten als iemand levenslang opsluiten .

Biblebelt inwoner misschien ?? Laten we hier ver van blijven .

Net zo verwijtend als deze…. Heel schadelijk!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:32

Als vrouw kun je je zoons fatsoenlijk opvoeden: nee is nee enz
De politiek kan investeren in voorlichting en preventie.

Uiteindelijk zal femicide niet voorkomen kunnen worden.
Er zullen altijd psychopaten zijn, zoals de moordenaar van Anne Faber en die van Lisa.
Maar als vrouw loop je nog steeds de meeste kans om verkracht of vermoord te worden door een bekende of je (ex-) partner.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:15

Electra63 schreef:

Er zullen altijd psychopaten zijn, zoals de moordenaar van Anne Faber en die van Lisa.
Maar als vrouw loop je nog steeds de meeste kans om verkracht of vermoord te worden door een bekende of je (ex-) partner.

Deze laatste zin is waar. Maar, waarom hebben gevaarlijke mannen de kans en vrijheid om in de maatschappij rond te lopen en daar relaties te beginnen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:19

anjali schreef:
Electra63 schreef:

Deze laatste zin is waar. Maar, waarom hebben gevaarlijke mannen de kans en vrijheid om in de maatschappij rond te lopen en daar relaties te beginnen?

Omdat ook gevaarlijke mannen een keer voor het eerst een fout maken. Die fout kan al dodelijk zijn.

Door de bezuinigen op de GGZ glippen veel mensen door het net. Daarbij is het niet "cool" om als man hulp te vragen bij mentale problemen. Heel veel problematisch gedrag tegenover vrouwen wordt door heel veel mannen normaal gevonden. Het begint met nakijken, dan nafluiten / schreeuwen, achter je aan lopen, aan je zitten etc. Als je al weinig respect hebt voor vrouwen en hun mening dan loopt het verder uit de hand. Zeker als beginnend slecht gedrag niet gecorrigeerd wordt.

Neem nou het voorbeeld van mij van afgelopen zaterdag. Een jongen van ongeveer 15 die achter mij aan bleef fietsen en seksueel getinte opmerkingen bleef maken. Dit was zonder gevolgen dus de volgende keer probeert hij misschien of een vrouw aanraken ook "mag". Wie weet waar dit misbaksel eindigt qua gedrag. Als ik direct had gehandeld (geen zin in gezeik) of omstanders ingegrepen hadden dan had deze jongen er misschien wat van geleerd.

En als we pas gaan handelen als het al gebeurd is, dan ben je te laat.

Daarom moeten we inzetten op preventie. De cultuur moet veranderen. OOK de Nederlandse autochtone cultuur waarin vrouwen minderwaardig zijn volgens velen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:20

anjali schreef:
Electra63 schreef:

Daar heb je wetgeving en rechtspraak voor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:45

In Nederland worden criminelen "geknuffeld". Ze zijn zielig, verdienen tweede kans(en), etc. Dat er dan vrouwen (of anderen) mishandeld en zelfs vermoord kunnen worden door hen is "collateral damage". Die potentiele slachtoffers moeten maar op zelfverdedigingscursus. :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:54

anjali schreef:
In Nederland worden criminelen "geknuffeld". Ze zijn zielig, verdienen tweede kans(en), etc. Dat er dan vrouwen (of anderen) mishandeld en zelfs vermoord kunnen worden door hen is "collateral damage". Die potentiele slachtoffers moeten maar op zelfverdedigingscursus. :+

En waar baseer je dit op?

Hoort Nederland bij de strengst straffende landen van Europa? Het idee dat we heel erg soft zijn, is verleden tijd' | EenVandaag https://share.google/4aaKg1YvdX8r87W51

https://npokennis.nl/story/725/hoe-stre ... -nederland

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:50

Loretta schreef:
Vrouw aangehouden wegens het bezit van pepperspray.

https://www.bndestem.nl/112-nieuws-bred ... gle.com%2F

Voor het in bezit hebben van Pepperspray krijg je een strafblad in Nederland.

Dat is wat ik bedoel.
Als je voor je eigen bescherming iets bij je draagt kun je daarvoor een strafblad krijgen.

@DuoPenotti. Ik zeg niet dat we elke vrouw moeten bewapenen. Wel dat de kans er zou moeten zijn voor vrouwen om zichzelf te kunnen verdedigen en als het op mankracht aankomt verliest de vrouw het. Dus zouden we een kans moeten hebben om onszelf te kunnen beschermen met middelen die verboden zijn om bij ons te dragen.