Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:09

Voordeel van Anti Europa is dan weer dat we gedwongen worden om los te komen van de VS. Nadeel daarvan is dan weer de economische pijn die het vooral op korte termijn geeft.

Maar laten we ook niet ontkennen dat de VS een door en door verrot land is geworden. Dat was het al ver voor de eerste termijn van Trump. En heel veel nare dingen zijn vanuit de VS hierheen komen overwaaien. Laten we ook niet vergeten dat de VS ons heeft meegetrokken in verscheidene zinloze oorlogen zoals Irak en Afghanistan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:10

Zeg maar rustig een bananenrepubliek in het rijtje van Brics

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:16

Als ik zie kwa dingen vanuit amerika en defensie. Helicopters, vliegtuigen, straaljagers. Er liggen wat kernbommetjes van hun geloof ik ook bij ons, en kwa eten en fastfood. Dat is ook nogal wat. Als dat allemaal niet hier meer heen mag/kan komen wordt het nogal interessant

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:29

Vance moet je idd ook niet al te blij mee zijn, maar je hebt wel kans dat hij zonder uberCheetoh minder die hard maga steun geniet. Als de republikeinen dan zien dat ze kiezers verliezen, komen ze wellicht in actie. Maar goed, voorlopig zit trump er nog.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:31

Europese landen sluiten inmiddels al veel verdragen voor handel met landen buiten usa . Ook oorlogsmaterieel wordt meer ingekocht of ingezet op productie in EU. Trump was niet voor niets pissed dat we die 800 miljard niet
bij hem in de portemonnee schoven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:12

Loretta schreef:
Voordeel van Anti Europa is dan weer dat we gedwongen worden om los te komen van de VS. Nadeel daarvan is dan weer de economische pijn die het vooral op korte termijn geeft.

Dit denk ik ook, het zou hartstikke mooi zijn als wij als Europa eens onafhankelijker worden van de VS, en dat biedt ook kansen. De rest van de wereld zal ook meer handel gaan drijven met Europa en minder met de VS.
En nog een voordeel; in de VS leven veel mensen alsof we drie aardbollen hebben. Het energieverbruik is er gigantisch, er wordt zó veel brandstof onnodig verspild, zo veel voedsel verspilling, zo veel overconsumptie, mensen leven ver boven hun stand met leningen op alles van hun dikke pickup truck tot hun blender.
De VS importeert heel veel meer dan er geëxporteerd wordt door die overconsumptie. Dus misschien is het juist goed als mensen eens daadwerkelijk zuiniger en milieuvriendelijker moeten gaan leven om rond te komen. Het is alleen vreselijk voor de mensen die nu al niet rond komen, en voor wie het leven echt onbetaalbaar gaat worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:17

De VS kan zich een handelstekort permiteren omdat de dollar gebruikt wordt in de wereldhandel. Het is niet eens per se een probleem dat ze een handelstekort hebben.

Wellicht dat ze nu inderdaad beter na gaan denken over verspilling en het voorkomen daarvan. Die overconsumptie heeft heel het westen last van, dat is niet enkel voorbehouden aan Amerikanen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:23

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt met de dollar, want het is inderdaad de wereldmunt, maar als deze straks niks meer waard is... wat gebeurt er dan.
Het zal in ieder geval eerst een flinke chaos worden, neem ik aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:27

_San87_ schreef:
Wellicht dat ze nu inderdaad beter na gaan denken over verspilling en het voorkomen daarvan. Die overconsumptie heeft heel het westen last van, dat is niet enkel voorbehouden aan Amerikanen.

Wij kunnen ook nog veel verbeteren inderdaad, absoluut! Maar Amerika torent toch wel heel ver boven de rest uit :=
Afbeelding

Verder ben ik ook heel benieuwd hoe dat gaat lopen als de dollar echt keldert.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:29

Ja, zeker, het is echt bizar _O-.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:54

BigOne schreef:
Europese landen sluiten inmiddels al veel verdragen voor handel met landen buiten usa . Ook oorlogsmaterieel wordt meer ingekocht of ingezet op productie in EU. Trump was niet voor niets pissed dat we die 800 miljard niet

Ben wel benieuwd naar de korte termijn effecten. Op dit moment zit er veel productie overschot in landen als China en Vietnam, niet alleen goedkope kleding maar ook de productie voor bijvoorbeeld Apple vindt daar plaats. Zou dat nu naar Europa komen voor lagere prijzen?

Sowieso ben ik benieuwd of er nu andere deals buiten de US omgesloten gaan worden en of dat op de langere termijn niet wellicht ook goed kan uitpakken voor ons? Geen idee hoor

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:59

JMH schreef:
BigOne schreef:

Ben wel benieuwd naar de korte termijn effecten. Op dit moment zit er veel productie overschot in landen als China en Vietnam, niet alleen goedkope kleding maar ook de productie voor bijvoorbeeld Apple vindt daar plaats. Zou dat nu naar Europa komen voor lagere prijzen?

Sowieso ben ik benieuwd of er nu andere deals buiten de US omgesloten gaan worden en of dat op de langere termijn niet wellicht ook goed kan uitpakken voor ons? Geen idee hoor

Ben ik ook wel benieuwd naar. EU gaat de defensie flink opschroeven, maar voordat we een fastoenlijke eigen legermacht hebben zijn we wel weer even weat jaren verder. Ik ben ook erg benieuwd wat de tech sector gaat doen. Volgens mij in Even tot hier werd het leuk uitgelegd - de tarieven lijken te gelden voor industrieen, maar niet zozeer voor dienstverlening. Wij zij in de EU erg afhankelijk van Microsoft en Google als handige cloud oplossingen. Gaan daar ook allemaal EU alternatieven voor komen?

@karuna frankrijk heeft kernbommen liggen dacht ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:12

Frankrijk heeft eigen kernwapens. De VS heeft een deel van hun kernkoppen over Europese legerbases verspreid, geruchten gaan dat er in Volkel kernkoppen liggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:43

Ik las toevallig vanmorgen dat Apple een paar dagen voordat de heffingen werden ingesteld nog snel vliegtuigladingen vol Apple producten naar Amerika heeft getransporteerd om alle distributiecentra te vullen met maanden aan voorraad.
De verwachting is dat heel veel van die tech binnenkort ongeveer het dubbele gaat kosten, dus voor een nieuwe smartphone gaan ze in de VS al gauw tegen de 2000 dollar betalen :=
Ik ben vooral heel benieuwd wat dat voor ons betekent. Blijven de prijzen voor ons lager.. of gaan bedrijven de prijzen in oa Europa mee verhogen om het verlies door minder verkoop in de VS recht te trekken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:46

Dat kan twee kanten op inderdaad. Wanneer de prijzen hier ook verhoogd worden, kan dat echter ook als resultaat hebben dat men hier de producten ook niet meer afneemt. Of dat iig ook hier de verkoop daalt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:54

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Wij kunnen ook nog veel verbeteren inderdaad, absoluut! Maar Amerika torent toch wel heel ver boven de rest uit :=
[ Afbeelding ]

Verder ben ik ook heel benieuwd hoe dat gaat lopen als de dollar echt keldert.
Pijnlijk ook, Afrika onderaan. De wereld zit zo niet eerlijk in elkaar, maar da's (helaas) niks nieuws.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:04

_San87_ schreef:
Dat kan twee kanten op inderdaad. Wanneer de prijzen hier ook verhoogd worden, kan dat echter ook als resultaat hebben dat men hier de producten ook niet meer afneemt. Of dat iig ook hier de verkoop daalt.

Volgens dit artikel zijn zo ongeveer alle grote sponsors van Trump flink geraakt. Musk met zijn speciale rol als second president maar ook de bazen van Amazon en Meta zaten natuurlijk vooraan bij de inauguratie. Ook Apple heeft de campagne van Trump gesponsord. Vind het bijzonder dat ze nu dan geen enkele invloed zouden kunnen uitoefenen..

https://nos.nl/artikel/2562833-big-tech ... rd-geraakt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:12

Polar schreef:
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt met de dollar, want het is inderdaad de wereldmunt, maar als deze straks niks meer waard is... wat gebeurt er dan.

Een aflevering van VPRO Tegenlicht uit 2005 over wat er zal gebeuren als de Dollar valt.
Nu zijn er hier en daar wel wat kleine dingen veranderd en kunnen landen zich nu al voorbereiden op een eventuele dollarcrash. Toch zal het zeker nog wel een enorm effect gaan hebben.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... icht~.html

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:26

JMH schreef:
_San87_ schreef:

Volgens dit artikel zijn zo ongeveer alle grote sponsors van Trump flink geraakt. Musk met zijn speciale rol als second president maar ook de bazen van Amazon en Meta zaten natuurlijk vooraan bij de inauguratie. Ook Apple heeft de campagne van Trump gesponsord. Vind het bijzonder dat ze nu dan geen enkele invloed zouden kunnen uitoefenen..

Dat zullen ze best kunnen, lijkt me. Al kan ik me ook weer niet voorstellen dat ze dit niet aan zagen komen...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:35

Loretta schreef:
Polar schreef:

Een aflevering van VPRO Tegenlicht uit 2005 over wat er zal gebeuren als de Dollar valt.
Nu zijn er hier en daar wel wat kleine dingen veranderd en kunnen landen zich nu al voorbereiden op een eventuele dollarcrash. Toch zal het zeker nog wel een enorm effect gaan hebben.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... icht~.html
Bedankt voor de link! Ik vind zulke dingen erg interessant, dus ik zal er later op de dag tijd voor vrij maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:48

JMH schreef:

Apple als bedrijf heeft juist de democraten financieel gesteund. Het was Tim Cook die de inauguratie heeft gesponsord.
Maar goede vraag waarom die CEO’s zo weinig invloed lijken te hebben deze keer.
Aan de andere kant, al die veranderingen gaan nu zo extreem snel en zijn zo ondoordacht dat het volgens mij niet te doen is om hier snel genoeg op in te springen door grote bedrijven en CEO’s.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:51

8nnemiek schreef:
JMH schreef:

Apple als bedrijf heeft juist de democraten financieel gesteund. Het was Tim Cook die de inauguratie heeft gesponsord.
Maar goede vraag waarom die CEO’s zo weinig invloed lijken te hebben deze keer.
Aan de andere kant, al die veranderingen gaan nu zo extreem snel en zijn zo ondoordacht dat het volgens mij niet te doen is om hier snel genoeg op in te springen door grote bedrijven en CEO’s.

Dat klinkt logischer, ik vond het al zo vreemd dat Apple Trump zou sponsoren!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:52

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:09

1 minuut 5, toen heb ik hem afgezet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:15

Ik denk dat het een soort masker is, een spel, tactiek, hoe je het wil noemen.
Zijn hele manier van praten, zijn gezichtsuitdrukkingen...
Er zijn video's van hem te vinden waarin hij zich op een andere, normalere manier gedraagt en praat.