Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Voordeel van Anti Europa is dan weer dat we gedwongen worden om los te komen van de VS. Nadeel daarvan is dan weer de economische pijn die het vooral op korte termijn geeft.
_San87_ schreef:Wellicht dat ze nu inderdaad beter na gaan denken over verspilling en het voorkomen daarvan. Die overconsumptie heeft heel het westen last van, dat is niet enkel voorbehouden aan Amerikanen.
BigOne schreef:Europese landen sluiten inmiddels al veel verdragen voor handel met landen buiten usa . Ook oorlogsmaterieel wordt meer ingekocht of ingezet op productie in EU. Trump was niet voor niets pissed dat we die 800 miljard niet
bij hem in de portemonnee schoven.
JMH schreef:BigOne schreef:Europese landen sluiten inmiddels al veel verdragen voor handel met landen buiten usa . Ook oorlogsmaterieel wordt meer ingekocht of ingezet op productie in EU. Trump was niet voor niets pissed dat we die 800 miljard niet
bij hem in de portemonnee schoven.
Ben wel benieuwd naar de korte termijn effecten. Op dit moment zit er veel productie overschot in landen als China en Vietnam, niet alleen goedkope kleding maar ook de productie voor bijvoorbeeld Apple vindt daar plaats. Zou dat nu naar Europa komen voor lagere prijzen?
Sowieso ben ik benieuwd of er nu andere deals buiten de US omgesloten gaan worden en of dat op de langere termijn niet wellicht ook goed kan uitpakken voor ons? Geen idee hoor
8nnemiek schreef:Pijnlijk ook, Afrika onderaan. De wereld zit zo niet eerlijk in elkaar, maar da's (helaas) niks nieuws._San87_ schreef:Wellicht dat ze nu inderdaad beter na gaan denken over verspilling en het voorkomen daarvan. Die overconsumptie heeft heel het westen last van, dat is niet enkel voorbehouden aan Amerikanen.
Wij kunnen ook nog veel verbeteren inderdaad, absoluut! Maar Amerika torent toch wel heel ver boven de rest uit![]()
[ Afbeelding ]
Verder ben ik ook heel benieuwd hoe dat gaat lopen als de dollar echt keldert.
_San87_ schreef:Dat kan twee kanten op inderdaad. Wanneer de prijzen hier ook verhoogd worden, kan dat echter ook als resultaat hebben dat men hier de producten ook niet meer afneemt. Of dat iig ook hier de verkoop daalt.
Polar schreef:Ik ben benieuwd hoe dit afloopt met de dollar, want het is inderdaad de wereldmunt, maar als deze straks niks meer waard is... wat gebeurt er dan.
Het zal in ieder geval eerst een flinke chaos worden, neem ik aan.
JMH schreef:_San87_ schreef:Dat kan twee kanten op inderdaad. Wanneer de prijzen hier ook verhoogd worden, kan dat echter ook als resultaat hebben dat men hier de producten ook niet meer afneemt. Of dat iig ook hier de verkoop daalt.
Volgens dit artikel zijn zo ongeveer alle grote sponsors van Trump flink geraakt. Musk met zijn speciale rol als second president maar ook de bazen van Amazon en Meta zaten natuurlijk vooraan bij de inauguratie. Ook Apple heeft de campagne van Trump gesponsord. Vind het bijzonder dat ze nu dan geen enkele invloed zouden kunnen uitoefenen..
https://nos.nl/artikel/2562833-big-tech ... rd-geraakt
Loretta schreef:Bedankt voor de link! Ik vind zulke dingen erg interessant, dus ik zal er later op de dag tijd voor vrij maken.Polar schreef:Ik ben benieuwd hoe dit afloopt met de dollar, want het is inderdaad de wereldmunt, maar als deze straks niks meer waard is... wat gebeurt er dan.
Het zal in ieder geval eerst een flinke chaos worden, neem ik aan.
Een aflevering van VPRO Tegenlicht uit 2005 over wat er zal gebeuren als de Dollar valt.
Nu zijn er hier en daar wel wat kleine dingen veranderd en kunnen landen zich nu al voorbereiden op een eventuele dollarcrash. Toch zal het zeker nog wel een enorm effect gaan hebben.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... icht~.html
JMH schreef:Volgens dit artikel zijn zo ongeveer alle grote sponsors van Trump flink geraakt. Musk met zijn speciale rol als second president maar ook de bazen van Amazon en Meta zaten natuurlijk vooraan bij de inauguratie. Ook Apple heeft de campagne van Trump gesponsord. Vind het bijzonder dat ze nu dan geen enkele invloed zouden kunnen uitoefenen..
8nnemiek schreef:JMH schreef:Volgens dit artikel zijn zo ongeveer alle grote sponsors van Trump flink geraakt. Musk met zijn speciale rol als second president maar ook de bazen van Amazon en Meta zaten natuurlijk vooraan bij de inauguratie. Ook Apple heeft de campagne van Trump gesponsord. Vind het bijzonder dat ze nu dan geen enkele invloed zouden kunnen uitoefenen..
Apple als bedrijf heeft juist de democraten financieel gesteund. Het was Tim Cook die de inauguratie heeft gesponsord.
Maar goede vraag waarom die CEO’s zo weinig invloed lijken te hebben deze keer.
Aan de andere kant, al die veranderingen gaan nu zo extreem snel en zijn zo ondoordacht dat het volgens mij niet te doen is om hier snel genoeg op in te springen door grote bedrijven en CEO’s.