Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:56

Froukje schreef:
Ben wel heel benieuwd hoeveel bokkers hier wel eens echt een goed gesprek heeft gehad met een vluchteling.
En dan heb ik niet over de Turk op de hoek, maar de Afghaanse of Syrische man/vrouw/familie. Over de oorlog thuis, de route om in Nederland aan te komen ed.

Ik. Persoonlijk.
Meneer sprak al een paar woorden Nederlands. “Eindelijk veilig” was een van de eerste zinnen die hij kende.

Benzz

Re: Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:04

Degene die ik nu als buddy heb zeggen: Veilig en nu NL leren, werken en meedoen met alle NL.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:06

Bij het journaal net zegt Faber uberhaupt geen uitjes meer te willen voor vluchtelingen. Echt knettergek wordt je van dat mens.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:52

Wekelijks Froukje. (Op een centrum, maar ik wil er verder niks over plaatsen).

Ik denk dat de mensen die hier zo walgelijk over Faber spreken degene zijn die in contact komen met vluchtelingen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:11

Ja hier ook ervaring mee, Syrische vluchteling die de taal bij ons op het bedrijf kwam leren. Fantastisch lieve man, heeft jaren in een gedeelde kamer moeten wonen voordat hij in aanmerking kwam voor een appartementje. Wilde ontzettend graag aan de slag. Daarom word ik zo boos van het beeld dat Faber continu schetst, alsof het allemaal criminelen zijn :(

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:19

prompter schreef:
Daarom word ik zo boos van het beeld dat Faber continu schetst, alsof het allemaal criminelen zijn :(

Een klein gedeelte van de bevolking die vanuit de gastarbeiders komen, daar zitten de criminaliteitsproblemen. En ze doet alsof de vluchtelingen dat doen.

Daar zit mijn grootste ergenis.

En dat kleine gedeelte van de bevolking dat overlast geeft, komt ook uit veel frustratie vanwege racisme bij sollicitaties, woning krijgen enz enz.

Racisme is in NL nog steeds een heel erg groot probleem.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:09

Zijn wel een beetje de reacties die ik verwacht had te krijgen..

Kan er met mijn hoofd echt niet bij dat mensen zo racistische kunnen zijn terwijl ze eigenlijk geen idee hebben waar ze het over hebben. :n
Geloof er niks van dat mevrouw Faber of heer Wilders wel eens een goed gesprek met een vluchteling heeft gehad.

Toen ik hoorde dat mijn broertje afgelopen verkiezingen op Wilders had gestemd, want hij doet zulke goede dingen, heb ik me oprecht even geschaamt dat ik familie was.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:11

Froukje schreef:
Ben wel heel benieuwd hoeveel bokkers hier wel eens echt een goed gesprek heeft gehad met een vluchteling.
En dan heb ik niet over de Turk op de hoek, maar de Afghaanse of Syrische man/vrouw/familie. Over de oorlog thuis, de route om in Nederland aan te komen ed.

Die heb ik..... net als met arbeidsmigranten, allochtonen en kennismigranten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:13

Froukje schreef:
Zijn wel een beetje de reacties die ik verwacht had te krijgen..

Kan er met mijn hoofd echt niet bij dat mensen zo racistische kunnen zijn terwijl ze eigenlijk geen idee hebben waar ze het over hebben. :n
Geloof er niks van dat mevrouw Faber of heer Wilders wel eens een goed gesprek met een vluchteling heeft gehad.

.

Nee, dat geloof ik ook niet. Hier in het dorp is een COA en wij hebben geen overlast. Maar zijn ook een gemeente die heel veel doen als vrijwilligers met vluchtelingen.

Morgen komen mijn buddyś weer eten en heb net via google translate moeten uitleggen dat Boerenkool alleen in het winterseizoen eetbaar is :+
BBQ was ook goed :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:06

Ik ken ook meerdere mensen met een verblijfsvergunning. Een collega uit Syrie, aardige man, en werkt dus ook gewoon.
Heb ook een Koerd als collega.

Verder spreek ik in de bus wel eens een man uit Afghanistan met een eigen kleermakerij. We hebben dan hele gespreken over het land waar hij vandaan komt en dat het eigenlijk een heel mooi land is wat ik absoluut eens zou moeten bezoeken als dat ooit weer kan.

Ken ook nog iemand uit Iran, die werkt niet.

En ik denk dat Faber of Wilders ook echt wel de werkende en welwillende statushouders kennen of de welwillende vluchtelingen. Die hebben ze echt wel gesproken.
Maar er zijn er gewoon bij die wel voor ellende zorgen, als dat niet het geval was, dan was er geen extra beveiliging in het OV op de bus nodig, dan was een uitje plannen op een bepaalde dag niet nodig. Omgekeerd, als wij in zo'n land zouden zijn, dan wordt er ook verwacht dat we ons gedragen. Je mag er wel schande van spreken als iemand naakt bij een tempel op bali zichzelf filmt en dus om deze reden het land uitgezet wordt. Maar je mag hier kennelijk geen schande spreken van misdragingen van bezoekers?
Daar gaat het in mijn ogen om.
Dus gewoon de mensen die het eigenlijk voor de rest verpesten. Als er nooit problemen zouden zijn met asielzoekers, dan was er ook niet zo veel weerstand tegen een asielzoekerscentrum in woonplaatsen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:24

superpony schreef:
Hannanas schreef:
Kwalijk dat de NOS die headliner als hoofdkop dik gedrukt plaatst. “Het is hier geen vakantieoord”. Dat soort stemmingmakerij verdient niet meer dan genoemd worden in het artikel. Why the fiets plaatst een nos dit op deze manier. Faber heeft zelf gezegd dat ze nog nooit een AZC (of meerdere) van binnen gezien heeft. Ze weet niet waar ze over praat.

Heb je wel eens een grotere groep Nederlandse tieners voor 7 maanden in een chaletpark gezet zonder werk of studie of hobby of iets met een doel? Uitkomst weten we allemaal wel.

Dat is echt een punt. Genoeg Nederlandse jongeren die vroeg school verlaten, geen opleiding doen, afstand hebben tot de arbeidsmarkt en het verkeerde pad kiezen. Daar wordt ook nog steeds bar weinig aan gedaan.
Het is zelfs zo erg dat ze ook dan weer hele groepen over 1 kam scheren, want ze wonen dan in ene achterstands wijk, ouders zijn niet opgeleid, hebben minimum inkomen etc etc.

Ook Nederlanders discrimineren op elkaar, maar het haalt niet het nieuws.

Dit sowieso. En soms denken mensen alleen dat er rascime of discriminate speelt terwijl dit niet aan de hand is. Laatst las ik recensies van een winkel waar door vele mensen werd gemeld dat personeel aan de kassa vriendelijk was, maar het personeel in de winkel zelf een cursus klantvriendelijk nodig had.

Waarbij ook een recensie van een man met buitenlandse afkomst die klaagde dat hij onvriendelijk behandeld was door het winkel personeel en dat dit gebeurde omdat hij van buitenlandse afkomst was. Uit de vele recensies bleek dat dit absoluut niet het geval was. Hoewel je veel kan zeggen over onvriendelijk winkelpersoneel waren ze in elk geval niet discriminerend. Ze behandelde iedereen even slecht en waren ook tegen iedereen even chagrijnig. :+

Betreft groepen jonge mannen bij elkaar zetten, dat is inderdaad vragen om problemen, zeker zonder voldoende afleiding en begeleiding. Met arbeidsmigranten gaat het ook snel fout als je een groep jonge mannen alleen bij elkaar in de middel of nowhere in een aftandse Woning dropt.

Begeleiding of juist het gebrek hieraan lijkt het sleutelwoord te zijn. Ook de jongeren uit het AZC moeten net als elke minderjarige gewoon naar school. Maar een school is er niet voor de opvoeding van minderjarigen. Dat hoort door ouders of in het geval van amv's door de begeleiding te gebeuren. Hoewel de jongens van de steekpartij misschien niet meer in het betreffende azc verblijven, zijn veel van de resterende jongeren ronduit respectloos naar jonge meiden toe.

Hoewel het misschien niet altijd zo slecht bedoeld is, trekken veel vrouwen ook een grens bij ongevraagde complimenten door Nederlandse jongens en mannen. Als een volwassen man (ook een jonge) zich opdringt aan jonge meisjes doormiddel van ongevraagde complimenten wordt dit ook niet als prettig ervaren.

Meiden vastpakken, klem zetten, fotograferen of naar hun woonadres achtervolgen is ook not done. Net Als het binnendringen van kleedkamers en douches in een sport zaal.

Maar dat moet die jongelui dan natuurlijk wel direct bij aankomst in het AZC héél goed duidelijk worden gemaakt. Dat omwonenden met dit gedrag niet blij zijn en het spanning oproept kan ik ook begrijpen. En dat is ook niet goed voor de draagkracht en acceptatie van een nieuw AZC in andere buurten.

De reactie van minister Faber lijkt me in dit geval ook niet heel handig. Hoewel ik persoonlijk de reden voor het uitje op betreffende datum en de oorspronkelijke bestemming een beetje ongelukkig gekozen vind, ligt de beslissing om ergens wel of niet heen te gaan in mijn optiek nog altijd bij het COA zelf.

Mocht minister Faber echt besluiten om te bezuinigen op recreatieve voorzieningen dan hoop ik dat het geld in elk geval beschikbaar wordt gesteld voor extra begeleiding. Want zonder goede begeleiding zijn deze mensen en zeker de jongeren, helemaal niet opgewassen tegen onze maatschappij. En als iemand mee wil kunnen doen, is naast het leren van de taal, kennis van cultuur verschillen en de geldende omgangsvormen en gebruiken in de maatschappij heel erg belangrijk.

https://sintjabik.nl/actueel/spanning-in-sint-jacobiparochie-door-overlast-jonge-azc-ers-nog-%C3%A9%C3%A9n-vinger-en-ik-ga-helemaal-los/

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:37

germie schreef:
Ik ken ook meerdere mensen met een verblijfsvergunning. Een collega uit Syrie, aardige man, en werkt dus ook gewoon.
Heb ook een Koerd als collega.

Verder spreek ik in de bus wel eens een man uit Afghanistan met een eigen kleermakerij. We hebben dan hele gespreken over het land waar hij vandaan komt en dat het eigenlijk een heel mooi land is wat ik absoluut eens zou moeten bezoeken als dat ooit weer kan.

Ken ook nog iemand uit Iran, die werkt niet.

En ik denk dat Faber of Wilders ook echt wel de werkende en welwillende statushouders kennen of de welwillende vluchtelingen. Die hebben ze echt wel gesproken.
Maar er zijn er gewoon bij die wel voor ellende zorgen, als dat niet het geval was, dan was er geen extra beveiliging in het OV op de bus nodig, dan was een uitje plannen op een bepaalde dag niet nodig. Omgekeerd, als wij in zo'n land zouden zijn, dan wordt er ook verwacht dat we ons gedragen. Je mag er wel schande van spreken als iemand naakt bij een tempel op bali zichzelf filmt en dus om deze reden het land uitgezet wordt. Maar je mag hier kennelijk geen schande spreken van misdragingen van bezoekers?
Daar gaat het in mijn ogen om.
Dus gewoon de mensen die het eigenlijk voor de rest verpesten. Als er nooit problemen zouden zijn met asielzoekers, dan was er ook niet zo veel weerstand tegen een asielzoekerscentrum in woonplaatsen.

Dat is niet wat er gezegd wordt: “je mag geen schande spreken….” Als het terecht is : prima.

Maar je kan niet zeggen “alle azielzoekers zijn etters”.
Nogmaals het voorbeeld: je kan ook niet zeggen “alle katholieke priesters zijn kinder verkrachters”. Maar ze zitten er wel tussen. En daar spreek ik schande van.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:16

Ik ben docent NT2. Ik tref in een week zo’n 25 verschillende nationaliteiten waaronder zo’n 50-60% vluchtelingen (ik woon in de brainport regio dus ook veel expats).
De verhalen zijn soms oprecht schokkend. Uit privacy-overwegingen ga ik ze hier niet herhalen maar neem van me aan dat het verhalen zijn van dingen die ik nooit hoop mee te maken, waar zij er een veelvoud van hebben gezien. Dood, verderf, onontkoombaar enorm verlies, angst, verwondingen. Enorme trauma’s. Sommige mensen zijn hier gekomen met een hartaandoening die ze eerder niet hadden, puur van alle trauma’s en stress.
Dan komen ze hier uiteindelijk terecht in een azc. Worden met groepen bij elkaar geplaatst die in hun thuisland met elkaar in onmin leven. Daar wordt weinig rekening mee gehouden. Ze hebben geen recht om te werken en als er geen vrijwilligers zouden zijn, konden ze geen Nederlands leren. Privacy is er een niet bestaand woord. Zo lang ze geen status hebben, mogen ze niks. Veel worden er van azc naar azc gesleept, wat betekent dat als je vrienden hebt gemaakt, je zo weer van elkaar gescheiden kunt worden.
Laten we dan vooral ook nog alle uitjes en andere recreatie afnemen, en dan die mensen de schuld geven als er ongeregeldheden uitbreken. Dat is namelijk eigenlijk niet meer dan menselijk.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:24

Blue_Eyes schreef:
Ik ben docent NT2. Ik tref in een week zo’n 25 verschillende nationaliteiten waaronder zo’n 50-60% vluchtelingen (ik woon in de brainport regio dus ook veel expats).
De verhalen zijn soms oprecht schokkend. Uit privacy-overwegingen ga ik ze hier niet herhalen maar neem van me aan dat het verhalen zijn van dingen die ik nooit hoop mee te maken, waar zij er een veelvoud van hebben gezien. Dood, verderf, onontkoombaar enorm verlies, angst, verwondingen. Enorme trauma’s. Sommige mensen zijn hier gekomen met een hartaandoening die ze eerder niet hadden, puur van alle trauma’s en stress.
Dan komen ze hier uiteindelijk terecht in een azc. Worden met groepen bij elkaar geplaatst die in hun thuisland met elkaar in onmin leven. Daar wordt weinig rekening mee gehouden. Ze hebben geen recht om te werken en als er geen vrijwilligers zouden zijn, konden ze geen Nederlands leren. Privacy is er een niet bestaand woord. Zo lang ze geen status hebben, mogen ze niks. Veel worden er van azc naar azc gesleept, wat betekent dat als je vrienden hebt gemaakt, je zo weer van elkaar gescheiden kunt worden.
Laten we dan vooral ook nog alle uitjes en andere recreatie afnemen, en dan die mensen de schuld geven als er ongeregeldheden uitbreken. Dat is namelijk eigenlijk niet meer dan menselijk.

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan en (hier in Duitsland) duitse les gegeven en ik deel je mening en ervaringen voor 100%. Wij verwende westerlingen kunnen alleen maar hopen dat we nooit in een soortgelijke situatie geraken. Vluchtelingen die in een AZC zitten ook nog hun recreatie misgunnen vind ik persoonlijk laag bij de grond.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:01

rien10 schreef:
Froukje schreef:

Ik. Persoonlijk.
Meneer sprak al een paar woorden Nederlands. “Eindelijk veilig” was een van de eerste zinnen die hij kende.

Regelmatig een goed gesprek met mijn Syrische kapper en zijn 2 zoontjes. Meneer heeft alles achter gelaten toen hij met zijn gezin naar Nederland kwam. Inmiddels hard gewerkt en van een kapsalon op de zolder van zijn huis nu trotse eigenaar van kapsalon en zonnestudio(niet meer op de zolder) die beiden goed lopen. De zonen gaan keurig naar school, spreken prima Nederlands inmiddels en hebben veel vriendjes. Best trots op mijn kapper!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:42

Blue_Eyes schreef:

Gisteren de partner van een NT2 docent gesproken. En die had dezelfde verhalen.

Ook over een jongeman die hier al een jaar of 3 zat, die dolgraag wilde werken. Alles deed dat hij volgens de regels moest doen. En steeds werd er weer wat anders verzonnen waardoor hij niet mocht werken.

Voor de luiwammesseen zou dat een walhalla zijn. Deze meneer werd gillend gek

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:31

En dit is dus precies de reden waarom ze die jongens en meiden gewoon een keer naar de efteling laten gaan.

Uitstapjes asielzoekers maakten verschil voor Jaser en Ani: 'Voelde me even gewoon een kind' : https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... ijn-rugzak

En een ieder die vind dat ze nog steeds geen recht hebben op de efteling maar gewoon een rondje moeten gaan fietsen, moet zich de ogen uit zijn hoofd schamen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:45

Amen Froukje.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:04

Precies. Iedere positieve ervaring en herinnering is er een. Je leven lang. Voor mens en dier. Iedereen begrijpt toch de waarde daarvan voor de toekomst!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:10

Inderdaad Froukje. Helemaal mee eens.

En ik hoop dat de mensen uit azc gewoon even kunnen genieten.

En de onrust in betreffend dorp op die manier, in elk geval tijdens de kermis, voor even afgewend is

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:26

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:30

Dank, die had ik idd nog niet gezien.
Uiteraard getekend.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:36

Dank voor het melden prompter

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:39

Dank je prompter!
Ik heb vanzelfsprekend getekend + het burgerinitiatief gedeeld in mijn netwerk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 19:48

Ik ook getekend.
Wat een droevenis zo’n incompetente persoon op zo’n plek :n