Blue_Eyes schreef:Ik ben docent NT2. Ik tref in een week zo’n 25 verschillende nationaliteiten waaronder zo’n 50-60% vluchtelingen (ik woon in de brainport regio dus ook veel expats).
De verhalen zijn soms oprecht schokkend. Uit privacy-overwegingen ga ik ze hier niet herhalen maar neem van me aan dat het verhalen zijn van dingen die ik nooit hoop mee te maken, waar zij er een veelvoud van hebben gezien. Dood, verderf, onontkoombaar enorm verlies, angst, verwondingen. Enorme trauma’s. Sommige mensen zijn hier gekomen met een hartaandoening die ze eerder niet hadden, puur van alle trauma’s en stress.
Dan komen ze hier uiteindelijk terecht in een azc. Worden met groepen bij elkaar geplaatst die in hun thuisland met elkaar in onmin leven. Daar wordt weinig rekening mee gehouden. Ze hebben geen recht om te werken en als er geen vrijwilligers zouden zijn, konden ze geen Nederlands leren. Privacy is er een niet bestaand woord. Zo lang ze geen status hebben, mogen ze niks. Veel worden er van azc naar azc gesleept, wat betekent dat als je vrienden hebt gemaakt, je zo weer van elkaar gescheiden kunt worden.
Laten we dan vooral ook nog alle uitjes en andere recreatie afnemen, en dan die mensen de schuld geven als er ongeregeldheden uitbreken. Dat is namelijk eigenlijk niet meer dan menselijk.
Ik heb vrijwilligerswerk gedaan en (hier in Duitsland) duitse les gegeven en ik deel je mening en ervaringen voor 100%. Wij verwende westerlingen kunnen alleen maar hopen dat we nooit in een soortgelijke situatie geraken. Vluchtelingen die in een AZC zitten ook nog hun recreatie misgunnen vind ik persoonlijk laag bij de grond.