Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:59

Zertab schreef:
En hoe wil je pasta en soep opwarmen/koken dan????

De pasta zal je moeten koken idd (fonduepot, paar waxinelichtjes), je blik soep is gaar en kan dus zo gegeten worden. Niet zo leuk, klopt, maar veilig en buikje is weer vol.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:00

Wij hebben al meer dan 10 noodpakketten besteld bij de hoofdpiet, zou dat voldoende zijn? :))

In onze schuur hebben we een uitgebreid noodpakket. Veel water hebben we pas al nodig gehad, omdat ze hier steeds met de waterleidingen bezig zijn en we veel bruin water hebben.
Dus die moet bijgevuld worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:01

Zertab schreef:

Gewoon op een gasfles met een pitje. Of op de houtkachel buiten.
Of de skottelbraai. Hier mogelijkheden genoeg.

Een gasfles en een pitje kan je zo halen, niet superduur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:02

Zertab schreef:

Op een campingkookstel, de barbecue of een open vuurtje in de tuin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:03

Of zoals ik mijn thee warmhoud, bovenop de houtkachel :7.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:24

Hier eigenlijk alles wel om een aantal weken/maanden te overleven bij bijvoorbeeld het wegvallen van stroom, maar ik zoek nog een radio.
Welke zouden jullie hiervoor aanraden? Welke blijft echt werken?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:33

Qua huis woon ik met zo'n noodsituatie echt in een waardeloos huis haha.

Warmwater, elektrische boiler.
Verwarming, warmte pomp.
Koken, elektrisch.
Waterbed, geen stroom is koud bed.
Gelukkig wel een bbq, gasstelletje op gasfles.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:34

Alleen mijn vissen zullen het niet gaan overleven dan... :(

Bbq hebben wij wel, gasflessen ook. Goeie!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:17

Laatst met die bacterie in het kraanwater in Utrecht dacht ik nog aan dit topic, nu woon ik niet in Utrecht maar ik vind het wel een prettige gedachte dat ik gewoon drinkbaar water op voorraad heb in huis.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:52

Ja stroomuitval voor 1 of 2 dagen is echt wel een mogelijkheid. We hebben dat in Ede een paar jaar geleden gehad.
Ik heb zelf een Coleman brander en een paar flessen vloeistof. Daar kan ik prima op koken. Ik heb zo'n radiotje gekocht op zonne-energie en je kan hem aanzwengelen. In zo'n prepshop gekocht.
Het enige dat ik niet echt op kan lossen is warmte. Een oliekachel oid wil ik niet in huis. Ik ga wel in een slaapzak zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:59

Een aggregaat, die kan buiten blijven en met een verlengsnoer kun je er een elektrische kachel op aansluiten :j.

Wel kostbaar, een warme kruik in de slaapzak zal ook al helpen denk ik.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 22:08

Ja, water zat hier in de Rijn voor water in m'n kruik.
Een aggregaat wordt me te gek.

Ik heb ook nog een klein kooktoestel dat met houtjes kan branden. Eten en water en warmte is het belangrijkste.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:14

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:34

Hebben jullie nog een fijne tip voor een noodradio?
Ik wordt even overrompeld door het aanbod. En zie ook veel reviews dat een radio dan niet werkt of in ieder geval niet op te laden is met een zwengel of het zonnepaneeltje.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:45

Wat ik van die dingen heb begrepen is dat je flink lang moet zwengelen voor resultaat, en opladen via zonnepaneel gaat het beste buiten (dus niet in de vensterbank bij het raam).
Mijne is ook oplaadbaar met een usb kabeltje, en die heb ik daarom gewoon met de kabel opgeladen en weggezet. Met alle powerbanks die ik heb kan ik hem ook via zo'n manier van stroom voorzien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:47

Telpeva schreef:
Wat ik van die dingen heb begrepen is dat je flink lang moet zwengelen voor resultaat, en opladen via zonnepaneel gaat het beste buiten (dus niet in de vensterbank bij het raam).
Mijne is ook oplaadbaar met een usb kabeltje, en die heb ik daarom gewoon met de kabel opgeladen en weggezet. Met alle powerbanks die ik heb kan ik hem ook via zo'n manier van stroom voorzien.

En als je hem dan hebt opgeladen, hoe lang blijft hij dan bruikbaar , weet je dat ?
Ik wil ook nog kijken naar een powerbank. Maar ook daar de vraag hoe lang de energie "houdbaar" is in zo'n powerbank. Als je hem 100% oplaad, dan loopt hij langzaam terug neem ik aan ?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:51

Het antwoord op je eerste vraag weet ik eigenlijk niet, ik ga zo nog eens dat ding pakken om er naar te kijken. Powerbanks hebben soms ook indicatie lampjes hoeveel stroom er nog in zit, daar kijk ik meestal naar.

Edit, net even mijn radio erbij gepakt. Mijne heeft geen indicatie lampjes. Hij heeft wel een batterij capaciteit van 5000mAh, dat is vergelijkbaar als een moderne smartphone dus mocht hij leeg raken dan is de hoeveelheid stroom die nodig is om hem weer op 100% te krijgen vergelijkbaar met 1x het opladen van een telefoon.

Dat zal wellicht verschillen per noodradio want er zijn zo veel merken en modellen, mijne is gewoon een simpel dingetje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:53

Die radio's (net als powerbanks, etc.) moet je elke 3 maanden ong. even gebruiken en weer opladen, anders gaan ze achteruit/slijten sneller/stuk. Dus onderhoud je noodpakket elke 3 maanden qua wat moet werken en wat moet opgebruikt/vervangen ivm houdbaarheid.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:55

Telpeva schreef:

Dus het usb kabeltje waarmee hij stroom kan geven, kan ook gebruikt worden om dat ding zelf op te laden?
Dat zou een boel gezwengel schelen. :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:00

Bij die van mij wel ja :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:38

Ik heb een telefoon en powerbank. Geen radio en kkmt er ook niet.
Ik ben juist aan het ontspullen.
Dus ook geen campingbrander. Die heeft zeker 15 jaar op zolder gestaan. Dus weggedaan.

Ze maken nu veel te veel reclame voor noodpakketten. Daar broeit iets.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:11

voor heel veel vragen die ik zie langs komen (waterfilters, hoe warm ik iets op, waar koop ik lonten, kaarsen vs lampen), ga naar een kampeer/buitensportwinkel en kijk daar eens rond. Wat bovendien handig is, is te zorgen dat je wat water op voorraad hebt (zie idd Utrecht), toiletpapier ( :-) ) en medicijnen die je dagelijks nodig hebt. Verder persoonlijke verzorging (snoetenpoetsers), ehbo set, wat warme kleding / dekens en in een kleine ruimte gaan leven als het koud is, dan houd je het wel een paar dagen vol zonder hulp van buiten, en dat is het uitgangspunt van de campagne (zoals ik het tot nu toe begrepen heb).

/edit mijn eigen setup weggehaald, staat al in dit topic

Uitbreidingen kun je er later bij kopen als je daar ruimte, zin en geld voor hebt, een basispakket is relatief eenvoudig IMO, juist als je kiest voor dingen die je toch altijd al gebruikt.

En uiteraard moet iedereen daar zijn eigen keuzes in maken. ik vind het prettig om mezelf te kunnen redden, ook als ik bv ziek ben en de deur niet uit wil.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-11-25 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:22

De Kruidvat en de Trekpleister hebben natte washandjes in het assortiment, die zijn ook fijn om je een beetje op te frissen wanneer er geen water voor handen is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:34

En die kleine ruimte kan ook je eettafel zijn waar je met wat dekens/lakens een tent van maakt. Matras er onder en je hebt een makkelijk(er) warm genoeg te houden slaapplek.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:16