Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:23

Luckystory schreef:
Rennie89 schreef:
Heb je de screenshot voor ons?

Echt vreselijk van het ziekenhuis… zoveel onschuldige levens…

Ja, ik heb dat.
Ik wil het gerust hier plaatsen maar ik weet niet hoe.

Het ICC is het Internationale gerechtshof in Den Haag

Niet om het een of ander, maar vaak worden screenshots aangepast zodat ze in de berichtgeving van diegene die het post past. Heb je zelf de printscreen gemaakt of heb je dit van een ander ontvangen?

Gezien het nieuws niks laat zien verwacht ik het tweede en doe ik de aanname dat ook deze screenshot nep is.

Ann

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:51

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:54

Volgens mij kan niemand het nog zeker weten? Zou het op satellietbeelden te zien zijn?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:06

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:07

Het israëlische leger heeft een filmpje naar buiten gebracht die moet bewijzen dat hun het niet weren. Reden zou zijn dat er geen bomkrater te zien was. Dat zegt natuurlijk niks. Tot nu toe heeft Hamas nog niet zulke zware raketten afgestoken. Aan de andere kant er stond wel van alles op het terrein, dus daar kan ook wat ingezeten hebben.

https://twitter.com/IDF/status/1714513625598021868

Kortom, de informatieoorlog is volop aan de gang. Moeilijk te achterhalen wie gelijk heeft.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:08

Ann schreef:
Voor de mensen met een Twitter/X account, dit draadje kwam ik net tegen.
Het is een onafhankelijk account imo.

https://twitter.com/GeoConfirmed/status ... 4935851272

GeoConfirmed lijkt idd een onafhankelijke bron. De vraag is of de brokstukken van een Palestijnse raket dit soort schade kunnen aanrichten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de ATACMS raketten die Oekraine gebruikt met dank aan de VS, dan heb je het over raketten met deze dimensies:

Mass 3,690 pounds (1,670 kg)
Length 13 feet (4.0 m)
Diameter 24 inches (610 mm)
Wingspan 55 inches (1.4 m)
Als we het dan hebben over fragmenten van een geplofte raket dan praat je over slechts een paar honderd kilo. Die moet je nog steeds niet op je kop krijgen, maar zo'n schade van een brokstuk? >;)

Plus: HAMAS heeft echt niet de beschikking over spul met dit soort dimensies, dus waarschijnlijk zijn de brokstukken veel kleiner/lichter. Hoe de brokstukken dan zo'n schade kunnen aanrichten is me niet duidelijk, tenzij de raket zelf is neergestort met het bom-deel van de raket (de zgn warhead) nog intact. Dat zou dan extreem ongelukkig en niet bijster waarschijnlijk zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:19

Hoe weten we zeker dat Hamas hier niet over beschikt?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:21

Hoe weet je zeker dat Hamas dat niet heeft Cowboy?

Ik denk dat er wel groot geschut kan zijn en dat die komen uit bijv Iran.
Ik denk dat niet onderschat moet worden wat ze daar hebben en mede gefinancierd door het westen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:22

Luckystory schreef:
Het IDF heeft de aanval zelf opgeeïst op hun fb pagina door te zeggen dat ze de mensen in het ziekenhuis euthanasie gegeven hebben uit genade…
Het bericht is ondertussen verwijderd maar wij en vele andere hebben printscreens.
Dit is voer voor het ICC…

Ja, ik heb dat.
Ik wil het gerust hier plaatsen maar ik weet niet hoe.

Ik vond het op Twitter:

Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:32

BeFunny schreef:
Hoe weet je zeker dat Hamas dat niet heeft Cowboy?

Ik denk dat er wel groot geschut kan zijn en dat die komen uit bijv Iran.
Ik denk dat niet onderschat moet worden wat ze daar hebben en mede gefinancierd door het westen.

Hamas heeft geen Himars. Waarom niet? Omdat het Amerikaans is. Het is geen spul dat buiten NATO verband gebruikt wordt. Het spul komt niet op de markt, ook niet op de illegale markt. Het zou hetzelfde zijn als de Mona Lisa jatten en op de zwarte markt proberen te verkopen: de hele wereld komt achter je aan en niemand durft het te (ver)kopen.

Het kan best zijn dat HAMAS de beschikking heeft over ander zwaarder spul uit Rusland of China dan de zooi (deels zelf gemaakt) die ze normaal lanceren, maar het zou heel a-typisch zijn. Als de eerdere beelden van de afzwaaier correct zijn lijkt het meer een mislukt DIU project.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:34

Zou er misschien een munitidepot geraakt kunnen zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:53

Er lijkt een gedeelte van een Palestijnse raket voor het grootste deel op de parkeerplaats te zijn gevallen. Vuur, benzine , ontploffingen.
Maar gezien de tweets van geoconfirmed , en die zijn echt onafhankelijk, is het dus geen idf raket.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:59

mysa schreef:
Zou er misschien een munitidepot geraakt kunnen zijn?

Geen idee. Kan.

Het diep cynische van dit soort situaties is dat een minder machtige partij (als HAMAS) met de eigen soldaten en middelen relatief veilig zit als ze gaan zitten bij concentraties van onschuldige burgers.

Dan kan de militair sterkere tegenpartij (in dit geval Israel) nog steeds militair toeslaan maar dat gaat dan ten koste van verontwaardiging, negatieve publiciteit en het genereren van een nieuwe lichting van mensen die je haten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:01

BigOne schreef:
Er lijkt een gedeelte van een Palestijnse raket voor het grootste deel op de parkeerplaats te zijn gevallen. Vuur, benzine , ontploffingen.
Maar gezien de tweets van geoconfirmed , en die zijn echt onafhankelijk, is het dus geen idf raket.

Een onderzoek van de brokstukken van het ding kan dat bevestigen. Moet men alleen nog effe een neutrale partij vinden met de kennis van en toegang tot die brokstukken. Veel succes daarmee......

EDIT:
Gejat uit het Oekraine topic: https://twitter.com/UAWeapons/status/17 ... rs-2023-10

Hier kun je als expert makkelijk aan zien wat het geweest is (M39 afgevuurd door HIMARS)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:15

Het is gewoon onduidelijk wie hier achter zit. Feit is wel dat het nu al grote diplomatieke gevolgen heeft. Biden gaat alleen nog maar naar Netanyahu en ook is de woede in de hele Arabische wereld nog groter dan dat die al was. Het helpt ook niet mee dat Al Jazeera nog steeds alleen maar het Israel verhaal naar buiten brengt. Dat is toch voor veel mensen in de Arabische wereld de primaire nieuwsbron.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:01

IMANDRA schreef:
Niet om het een of ander, maar vaak worden screenshots aangepast zodat ze in de berichtgeving van diegene die het post past. Heb je zelf de printscreen gemaakt of heb je dit van een ander ontvangen?

Gezien het nieuws niks laat zien verwacht ik het tweede en doe ik de aanname dat ook deze screenshot nep is.

Mijn ex heeft het zelf gemaakt.
Ik zal eens vragen hoe officieel die account is waar hij het las. Maar volgens hem is het van de Israëlische overheid en volgt iedereen die account. Veel mensen hebben screenshots

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:45

Bommeldingen voor verschillende luchthavens in Frankrijk en voor die van Oostende...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:54

Tieneke schreef:
Bommeldingen voor verschillende luchthavens in Frankrijk en voor die van Oostende...

Bron?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:58

BigOne schreef:

De laatste berichten die ik heb gelezen hadden over de inslag was dat het lijkt alsof een laag-kalliber bom op de parkeerplaats/tuin van het ziekenhuis terecht is gekomen, afgevuurd vanaf het kerkhof achter het ziekenhuis door een andere extreme Palestijnse groepering dan Hamas. De mogelijke reden dat er toch zoveel slachtoffers zijn, ondanks de lage explosie-kracht, is dat er veel vluchtelingen samengekomen waren juist op deze parkeerplaats/tuin.

Ik vat hierboven een aantal tweets samen van accounts die betrouwbaar zijn gebleken in de Rusland-Ukraïne oorlog. Veel is nog onduidelijk. Het lijkt nu een beetje op Cluedo :roll:

In deze tweet is de mogelijke inslag van het explosief te zien: https://twitter.com/Osinttechnical/stat ... 6612740278

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:00

Vergeet ook niet dat hamas onze westerse manier van oorlog voeren kent en zich niet zelden in kelders van ziekenhuizen, scholen en meer van dat soort plekken verstopt en daar opslag van maakt van wapens en munitie.
Ze geven daar niets om een mensenleven, en hamas ook echt niet om een burgerdoden onder de palestijnen.

@luckystory: ik vind het redelijk bizar dat mensen zelf niet bedenken dat dit keihard nepnieuws is die tweet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:05

Is het jullie ook al opgevallen hoe "gelikt" de beelden uit Israel zijn met hun zeer wel bespraakte bijna Amerikaans lijkende leger woordvoerders die keurig hun riedeltjes voor lezen en hoe chaotisch die van Gaza!? Vanuit daar enkel dood en verderf.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:09

Dat schreef ik hierboven, vorige pagina. Iedere organisatie heeft getrainde crisiscommunicatie-deskundigen in dienst. Hamas niet blijkbaar. Die zijn ook minder goed georganiseerd. Of misschien is chaos nuttiger. Ik heb wel een paar dagen geleden een van de kopstukken uit Qatar een verhaal horen houden. Dat was ook best 'gelikt'.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:20

Luckystory schreef:
IMANDRA schreef:

Mijn ex heeft het zelf gemaakt.
Ik zal eens vragen hoe officieel die account is waar hij het las. Maar volgens hem is het van de Israëlische overheid en volgt iedereen die account. Veel mensen hebben screenshots

Maar je hebt het niet zelf? Realiseer je wel dat je door dit soort dingen als feiten en waarheid te gaan verkondigen je alleen maar voor meer verdeeldheid en haat zorgt? IDF is het enige officiële account van Israël, niet die van die screenshot in het Arabisch die hier boven geplaatst is.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 18-10-23 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:20

mysa schreef:
Dat schreef ik hierboven, vorige pagina. Iedere organisatie heeft getrainde crisiscommunicatie-deskundigen in dienst. Hamas niet blijkbaar. Die zijn ook minder goed georganiseerd. Of misschien is chaos nuttiger. Ik heb wel een paar dagen geleden een van de kopstukken uit Qatar een verhaal horen houden. Dat was ook best 'gelikt'.

Maar niemand is zo goed als Baghdad Bob (a.k.a. Comical Ali):

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:29

Wil trouwens even toevoegen dat de schuld in mijn ogen bij alle verantwoordelijke partijen van de oorlog ligt. Het is gewoon om te janken hoeveel burgers hieronder moeten lijden en het leven moeten laten.

Ik hoop dat er met de noodregering een soort van samenwerking en vrede gaat komen samen met alle betrokken partijen en dat er geen burger slachtoffers meer hoeven te vallen. Dat de Palestijnse burgers terug naar huis kunnen, meer ruimte krijgen en de juiste hulp om hun stuk land en de economie weer op te bouwen zoals het hoort… maar dit is in een perfecte wereld…