Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:35

Misschien een tip waar jullie iets mee kunnen, knutten houden niet van vettigheid want dan kunnen ze niet verder komen. Heb een ze paard en gebruik om de koker vaseline en in manen en staartwortel regelmatig vette baby olie .

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:17

Lianne007 schreef:
Rizette schreef:
Spreken ze geen tijd af? Nog een keer bellen voor een tijdsindicatie.

Dat kon deze assistente niet zeggen, en ook niet tot wanneer de ronde was. Bij de 3e keer bellen gezegd dat ik er anders wel spoed van maak. Ze waren er toen heel vlot. Draxxin en novem er in en afwachten nu.
Snap dat ze het druk hebben maar bel toch niet voor niks al om 08.00 uur.

Dank jullie wel voor de beterschap wensen ! Hetzelfde van mij voor alle zieken en baasjes

Nou idd je mag toch normaal verwachten dat ze dezelfde dag kunnen komen, als je daar al spoed van moet maken om ze dezelfde dag te kunnen laten komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:26

BigOne schreef:
Misschien een tip waar jullie iets mee kunnen, knutten houden niet van vettigheid want dan kunnen ze niet verder komen. Heb een ze paard en gebruik om de koker vaseline en in manen en staartwortel regelmatig vette baby olie .

Vaseline brand enorm in tot 3de graads brandwonden toe. Wees zeer voorzichtig met vaseline tijdens deze warme, zonnige dagen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:32

Klopt, maar kan wel op sommige plekken waar de zon niet schijnt. Ook alleen babyolie doet het prima

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:55

Hier vandaag een slechte dag. Waar ik gister nog dacht dit valt mee… vandaag schaap stok kreupel, slecht eten. Alleen wilgen blad en wat geweekt hooi lukt.
Onze geit ligt vooral in een hoekje, slik problemen, voelt zich doodziek en krijgt slobber en sla. Heb nu voor het gehele weekend Novem gehaald en injecteer ze zelf komende dagen.
En toen stonden daar ineens de buurt bewoners met een bus vol wilgen takken en stammen met schors. Ik kon wel in huilen uit barsten. Wat lief en doet je dan goed. Sterkte allemaal

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:04

wat fijn lianne007 , het medeleven van je buurtbewoners , dan heb je even het gevoel dat je niet alleen staat. hopelijk knapt de ziekenboeg gauw op .
hier zijn het alleen (tot nog toe ) schapen die ziek zijn , wij hebben 7 landgeit bokken en 2 geiten en die hebben eigenlijk geen verschijnselen . ook vorig jaar niet .

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:03

bruine schreef:
wat fijn lianne007 , het medeleven van je buurtbewoners , dan heb je even het gevoel dat je niet alleen staat. hopelijk knapt de ziekenboeg gauw op .
hier zijn het alleen (tot nog toe ) schapen die ziek zijn , wij hebben 7 landgeit bokken en 2 geiten en die hebben eigenlijk geen verschijnselen . ook vorig jaar niet .

Hoe gaat het met jullie schapen en welke symptomen hebben ze ? Ik hoor heel veel verschillende dingen. Het is een rare ziekte. Hier vooral sloom, ziek ,niet willen eten , heel stram en kreupel . Slijm en snot nog niet gezien (afkloppen). Geit slik problemen. Ligt soms apathisch in een hoekje .

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:40

deze week zijn er gelukkig geen zieke bij gekomen , wij hebben er 16 in de ziekenboeg staan waarvan er inmiddels 10 zo goed zijn opgeknapt dat ze terug kunnen naar de kudde , de andere zijn nog niet zo ver. de verschijnselen hier zijn sloom , koorts , dikke kop , kreupel , niet willen eten en dan worden ze gauw mager. slijm en snot hier ook niet en ook niet elk schaap is kreupel of heeft een dikke kop . wel hebben ze allemaal koorts en zijn sloom .

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:36

bruine schreef:
deze week zijn er gelukkig geen zieke bij gekomen , wij hebben er 16 in de ziekenboeg staan waarvan er inmiddels 10 zo goed zijn opgeknapt dat ze terug kunnen naar de kudde , de andere zijn nog niet zo ver. de verschijnselen hier zijn sloom , koorts , dikke kop , kreupel , niet willen eten en dan worden ze gauw mager. slijm en snot hier ook niet en ook niet elk schaap is kreupel of heeft een dikke kop . wel hebben ze allemaal koorts en zijn sloom .

Heb niet alles terug gelezen, redden de meeste het bij jullie met deze verschijnselen zonder slijm of ook wel wat dood gegaan? En hoe lang zagen jullie dit beeld voor het verbeterde ?
Ik heb geen idee wat te verwachten , je hoort zoveel verschillende dingen. Heel veel beterschap voor je kudde

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:04

Ik heb er nu 2 gehad die heel erg veel slijm en schuim hadden, maar waar de dag erna niks meer aan te zien was. Hopelijk hebben die het gehad en was het dat.

Ik mag van mij DA trouwens zelf novem spuiten. Heb dat nog staan van de vorige keer. Raar dat ze je er zo lang op hebben laten wachten.

Sterkte aan iedereen die nu dieren ziek heeft

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 07:10

Lianne007 schreef:
bruine schreef:

Heb niet alles terug gelezen, redden de meeste het bij jullie met deze verschijnselen zonder slijm of ook wel wat dood gegaan? En hoe lang zagen jullie dit beeld voor het verbeterde ?
Ik heb geen idee wat te verwachten , je hoort zoveel verschillende dingen. Heel veel beterschap voor je kudde

de meeste redden het gelukkig wel , een stuk of 10 dieren zijn helaas overleden , soms zelfs als je denkt dat ze aan de beterende hand zijn . wij lopen met een kudden van ongv 250 schapen op de hei dus bij het naar buiten gaan merk je dat dieren achter blijven of kreupel lopen of bv als we terug gaan niet meer in de benen willen komen , die nemen we mee naar huis .

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:28

@bruine; dat zal vast heel naar zijn geweest. Je denkt dat ze opknappen en als nog 10 verliezen.
Hier ook erg kreupel en veel liggen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:30

loulou schreef:
Ik heb er nu 2 gehad die heel erg veel slijm en schuim hadden, maar waar de dag erna niks meer aan te zien was. Hopelijk hebben die het gehad en was het dat.

Ik mag van mij DA trouwens zelf novem spuiten. Heb dat nog staan van de vorige keer. Raar dat ze je er zo lang op hebben laten wachten.

Sterkte aan iedereen die nu dieren ziek heeft

Ja ik vond het ook raar. Maandag waren ze er meteen om 08.00 uur toen ik belde.
Ik heb gister ook injecties Novem opgehaald voor het schaap en geit. Dan kan ik het hele weekend zelf door spuiten. Dit legt ze dan wel weer meteen klaar. Naja, het is iig opgelost

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:59

SofieHavan schreef:
Memuska schreef:
Dat zei m'n dierenarts ook, nog geen gevallen gezien bij alpaca's. Ik hou ze toch extra in de gaten. Ze zijn ook wel geënt

Met welke vaccin zijn de alpaca's geënt?
Ik heb de koeien en schapen met Bultavo geënt maar durfde de alpaca's en geitjes niet enten off label.
Maar als jullie het wel doen, overweeg ik het ook.

Hetzelfde als de mini-koe. Ik vraag het even na bij de dierenarts

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:25

Ik zit nu op dag 3 Novem elke 24 uur spuiten en heb ze beide beter aan het eten.
Schaap kwam weer in de benen uit zichzelf .
Ik weet dat er voorzichtigheid is geboden betreft Novem en de nieren, maar 48 uur redden ze niet en liggen dan te verrekken van de pijn. Geit kan dan amper eten; bij elke hap verstarren en ligt dan eerst een poos apathisch voor zich uit te kijken. Vandaag sprong ze ineens op haar plateau en at hooi.
De Novem helpt ze beide beter op weg en het is kiezen tussen 2 kwaden. Morgen sla ik even over om te zien hoe het zondag is. Wat houden jullie aan qua injecteren ?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:41

In principe novem om de dag maar bij schapen die echt zware symptomen hebben elke dag.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:19

helaas weer een dood schaap , deze had trouwens wel de klassieke symptomen van blauwtong.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:34

Waar gaan de schapen uiteindelijk aan dood? En hoe was het ziektebeeld?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:36

bruine schreef:
helaas weer een dood schaap , deze had trouwens wel de klassieke symptomen van blauwtong.

Wat ontzettend triest …. :( had deze ook last van slijm etc? En lag zo dood in stal? Sterkte

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:38

dry schreef:
Waar gaan de schapen uiteindelijk aan dood? En hoe was het ziektebeeld?

Ik heb begrepen als ze beginnen met slijm , hoesten etc het dan afgelopen is.
Maar dat hier nog niet ervaren. Ben daar ook benieuwd naar.

Of ze ook enkel met koorts, zere bek, kreupel etc ook zo ineens dood kunnen zijn

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:35

Lianne007 schreef:
bruine schreef:

Wat ontzettend triest …. :( had deze ook last van slijm etc? En lag zo dood in stal? Sterkte

deze kwam binnen met alleen kreupel /sloom , at goed maar kwam niet in de benen dus zij kreeg novem en ik gaf haar meerdere keren per dag water met een dranch spuit dit ging goed tot dat ze een aantal dagen geleden niet meer wilde eten , dus gaf ik haar 2x daags een spuit glycol , ze was wel allert , eergisteren begon ze heel zwaar te ademen , savonds had ze de bek kapot , gistermorgen zat ze vol slijm en in de avond was ze dood . zo sneu .

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:58

Bedankt voor het delen.
Ik heb 2 in goede conditie verkerende ramlammeren die net zo zijn gegaan. Ze stikken uiteindelijk....
Een volwassen ooi had 1 middag helder slijm in stralen uit haar neus en benauwd maar dat was de volgende dag helemaal weg en die is inmiddels wel helemaal beter.
Een volwassen ooi was al anderhalve week ziek. Het leek even iets beter te gaan en eten heeft ze de hele tijd gedaan maar ze kreeg weer koorts en had een hele nacht plat gelegen. Die hebben we toen laten gaan omdat ik het te lang vond duren in vergelijking met het herstel.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:52

Hebben jullie geent of niet geent? Lijken de symptomen toch minder bij geente schapen!

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:49

Dan zou je het percentage zieke en dode schapen moeten weten.
Ik had er 19 en er zijn er 3 dood tot nu toe. Volgens mij hebben ze het nu bijna allemaal.
Ze hebben geen enting gehad.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:25

hier is alles geent ..