Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:40

Ik vind Omtzigt echt totaal geen MP uitstraling hebben :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:43

Yesilgöz als opvolger van Rutte vind ik ook een goede keuze. Doet prima werk, weet zich altijd goed te verwoorden ook richting de Powned achtige journalisten. Ik denk dat zij dat prima zou kunnen.

Omtzigt heeft het als afsplitser ook wel extreem moeilijk in de TK gehad. Hij krijgt minimale spreektijd, veel minder ambtenaren/medewerkers om hem te ondersteunen. Maar moet wel alle moties/wetten etc door zien te nemen om de regering te controleren, dat is in je eentje toch andere koek als wanneer je 12 zetels hebt.
Ik weet niet of ik hem een MP vind, en aansluiting BBB zie ik ook niet zo. Ik weet dat die gesprekken wel gevoerd worden en Caroline heeft aangegeven dat hij welkom is. Ik vraag me af of hij in zo'n constructie nog uit de verf komt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:45

Mars schreef:
Yesilgöz als opvolger van Rutte vind ik ook een goede keuze. Doet prima werk, weet zich altijd goed te verwoorden ook richting de Powned achtige journalisten. Ik denk dat zij dat prima zou kunnen.

Ze heeft zelf bij Powned gewerkt, dus ze zal goed weten hoe het werkt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:48

Veulen84 schreef:
Mars schreef:

Ze heeft zelf bij Powned gewerkt, dus ze zal goed weten hoe het werkt.

Ah dat wist ik niet!
Dan nog is het natuurlijk wel knap om goed met hun type vragen om te gaan als politicus zijnde. Lijkt me best pittig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:55

Adelaide71 schreef:
ruitje schreef:
Ik denk dat Omzigt teveel 'lonely wolf' is voor MP, als MP moet je kunnen polderen, mensen meekrijgen... ik denk eigenlijk dat dat niet zijn sterkste kant is?

Dat denk ik ook en ik denk dat hij ook van veel meer waarde is in de oppositie: misstanden aan de kaak stellen en het kabinet achter de vodden zitten. Zie hem ook niet als MP.

Eens! Hij zit zo veel meer in zijn kracht dan dat hij als MP kan zijn. Wat hij nu doet heeft veel meer waarde.

Daarbij kampt hij steeds met zijn gezondheid. Ik denk dat de functie te veel van hem zou vragen. Zou zonde zijn om hem daardoor te verliezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 10:02

Jessix schreef:
Adelaide71 schreef:

Dat denk ik ook en ik denk dat hij ook van veel meer waarde is in de oppositie: misstanden aan de kaak stellen en het kabinet achter de vodden zitten. Zie hem ook niet als MP.

Eens! Hij zit zo veel meer in zijn kracht dan dat hij als MP kan zijn. Wat hij nu doet heeft veel meer waarde.

Daarbij kampt hij steeds met zijn gezondheid. Ik denk dat de functie te veel van hem zou vragen. Zou zonde zijn om hem daardoor te verliezen.

Dat is wel waar, ja.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:09

Urbanus schreef:
Dorine, ontopic graag.

Ik zou het wel heel tof vinden als we een vrouwelijke MP kregen! Zelfs als ze van de VVD is.

Even een reminder... je bent niet m’n moeder he :+

Ik heb toch liever gewoon de beste kandidaat uit de meest geschikte partij, ongeacht het geslacht..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:10

Ik vind Kaag lastig te beoordelen, ze heeft een gigantische winst geboekt, zou met een nieuwe bestuurscultuur komen. Vinden Kaag stemmers dat ze dat heeft waargemaakt?

Dat vind ik ook het lastige om dat soort mensen tegen Yesilgoz en van der Plas af te zetten. Die hebben nog niet hoeven polderen zeg maar?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:14

Het zou fijn zijn als we naar een minder partijen systeem zouden gaan.
Geen eenmanspartijen enz

Bij debatten zie je hoeveel tijd dat vergt want iedereen wil zijn plasje doen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 10:15

ruitje schreef:
Ik vind Kaag lastig te beoordelen, ze heeft een gigantische winst geboekt, zou met een nieuwe bestuurscultuur komen. Vinden Kaag stemmers dat ze dat heeft waargemaakt?

Dat vind ik ook het lastige om dat soort mensen tegen Yesilgoz en van der Plas af te zetten. Die hebben nog niet hoeven polderen zeg maar?

De vraag is natuurlijk of die winst behouden blijft. En zo ja, of Kaag überhaupt wel MP wil worden/zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:16

Ik heb Kaag gestemd de laatste keer, omdat ik haar graag de kans wilde geven en D66 de enige was waar de medisch ethische kwesties die ik belangrijk vind aan bod kwamen. Daar ben ik wel in teleurgesteld, zag en nauwelijks iets van terug.
Daarbij vind ik haar houding te elitair om verbindend te zijn. Ze is ongetwijfeld kundig, goed opgeleid etc maar als politica moet je ook bruggen kunnen slaan, zorgen dat mensen zich gehoord voelen, bereid zijn verantwoording af te leggen etc. Dat heb ik wel erg gemist, iets dat Pechtold bvb wel heel goed kon. Ook miste ik haar regelmatig bij belangrijke debatten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:17

rien10 schreef:
Ik word hier afgeslacht als ik zeg welke vrouw ik als MP wil.

Kaag. Geen gelul. Altijd on topic. Geen poezelige verhalen. Heeft zij mindere kanten? Uiteraard, niets menselijks is haar vreemd.

Nee hoor, vind Kaag helemaal niet verkeerd. Ben benieuwd of nog een rondje mee wil doen en zou het begrijpen als het niet zo is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:19

Ik geef haar groot gelijk als ze er mee stopt. Vreselijk, die hetze tegen haar persoon.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:20

Janneke2 schreef:
Ik zou het prima vinden als er een premier 'van buiten' kwam.

Johan Remkes wenste niet gebeld te worden bij de volgende crisis, maar wellicht kan hij als premier goede diensten bewijzen mbt het oplossen van de verschillende crises.

Oh alsjeblieft zeg, niet Remkes. En dan niet vanwege zijn politieke kwaliteiten, maar de beste man is 70+. Kunnen we aansluiten bij die andere landen met bejaarde leiders. Graag een nieuwe generatie aan het roer. En Remkes gebruiken als klankbord, indien nodig/beschikbaar.

ruitje schreef:

Hmm, ik denk zomaar dat Yesilgoz als Minister van Justitie en Veiligheid al wel het nodige gepolderd heeft. En ze heeft ook in de A'damse politiek gezeten las ik.
Dat we daar niet veel van mee gekregen hebben zegt misschien iets over haar vaardigheid op dat vlak.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:21

Afbeelding

Kaag heeft helemaal geen winst geboekt? Onder haar leiding is de d66 gehalveerd.

Yesilgoz deed het in amsterdam ook heel goed vond ik. Enne we hebben het verbod op groot vuurwerk dankzij haar. Vraag me af of ze wel echt 100% alle vvd waardes heeft. Maar ze is wel echt goed politiek materiaal.

Hoewel ik liever een kans zie voor vd plas als mp. En dan idd voor binnenlandse zaken en dan een ander op buitenlandse zaken.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 12-07-23 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:23

Er zit ook wel verschil tussen een partij of volksvertegenwoordiger in de oppositie of in het kabinet. Vanuit de oppositie kun je natuurlijk vol gaan voor je idealen maar eenmaal in het kabinet moet je toch vaak compromissen sluiten. Dat maakt al gauw minder populair.

D66 is daar misschien een goed voorbeeld van? Ze hebben dat nieuwe leiderschap niet echt kunnen laten zien en staan er nu minder sterk voor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:26

Toch lukte het de VVD wel. Ondanks regeren toch de grootste partij blijven.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:27

En terecht, Kaag zou nieuw elan brengen, maar bleek de smerige spelletjes bijna beter te beheersen dan een ervaren Rutte.

Maar je zal ook deze verkiezing zien dat mensen dat snel vergeten zijn en toch weer zoiets stemmen.
Zelfde als de nieuwe VVD- lijsttrekker. Vooral een hele tactische zet en voor je het weet stemmen mensen vrolijk op haar, terwijl ze gewoon de VVD vertegenwoordigd en gaat de ellende vrolijk door.

Vanmorgen wel een leuk filmpje gezien over de vvd stemmers. De rijkste straat van NL was iig erg teleurgesteld dat Mark weg ging. :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:28

Mars schreef:
Ik heb Kaag gestemd de laatste keer, omdat ik haar graag de kans wilde geven en D66 de enige was waar de medisch ethische kwesties die ik belangrijk vind aan bod kwamen. Daar ben ik wel in teleurgesteld, zag en nauwelijks iets van terug.
Daarbij vind ik haar houding te elitair om verbindend te zijn. Ze is ongetwijfeld kundig, goed opgeleid etc maar als politica moet je ook bruggen kunnen slaan, zorgen dat mensen zich gehoord voelen, bereid zijn verantwoording af te leggen etc. Dat heb ik wel erg gemist, iets dat Pechtold bvb wel heel goed kon. Ook miste ik haar regelmatig bij belangrijke debatten.

precies dit. Mijn stem gaat zo goed als zeker ook niet weer naar D66.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:30

Fitzroy schreef:

Mensen hebben het altijd over asielzoekers die alleen maar nemen..
Maar de VVD stemmers zijn de mensen met bedrijven die alleen maar nemen in dit land en de VVD goed kunnen gebruiken om rijk te worden zonder teveel gezeur..

Alle gebieden waar nu momenteel een crisis is hebben een aantal mensen heel veel baat bij omdat ze er stinkend, stinkend rijk van worden (energiebedrijven, voedselleveranciers, vastgoedontwikkelaars, de asielketen) en het van hen dus vooral zo mag blijven.

Dan stem je VVD.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:31

Fitzroy schreef:

Klopt, maar de VVD vindt zelf wel dat ze daarmee kleur hebben verloren. Misschien daarom ook zo gebrand op immigratie?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:36

Dat zou kunnen, Jessix. Ik ben benieuwd hoe er gereageerd gaat worden op Yesilgöz als lijsttrekker. (Ervan uitgaande dat zij inderdaad gekozen wordt door de leden).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:38

En hoeveel mensen stemmen er wel niet op de partij waar ze van huis uit hebben gestemd? Dus blijven ze een beetje hangen op hetzelfde partijniveau

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:42

Echwel schreef:
Het zou fijn zijn als we naar een minder partijen systeem zouden gaan.
Geen eenmanspartijen enz

Bij debatten zie je hoeveel tijd dat vergt want iedereen wil zijn plasje doen

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Kiesdrempel op 5 zetels, dan vallen er heel wat partijtjes af. En ook afsplitsingen verbieden. Als jij het niet met je fractie eens bent, dan geef je je zetel terug aan de partij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:42

Fitzroy schreef:
Dat zou kunnen, Jessix. Ik ben benieuwd hoe er gereageerd gaat worden op Yesilgöz als lijsttrekker. (Ervan uitgaande dat zij inderdaad gekozen wordt door de leden).

Het viel mij wel positief op dat ze in elk geval de steun van de achterban heeft.

En in een eerdere opiniepeiling scoorde ze ook goed. Omzigt nog beter, maar ik meende dat ze toch 46% scoorde.