Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 15:16

OleJon schreef:
Janneke2 schreef:
'Het hangt er van af.'

Er is een tamelijk grote groep ouderen die een hypotheekvrij huis bezitten en een ruim pensioen naast de AOW.

En er is een groep mensen in een huurwoning met alleen of vrijwel alleen AOW.

Ofwel: 'de' oudere bestaat niet.

Een hypotheekvrij huis is leuk. Maar zit in de stenen.
Daar kun je de energierekening niet van betalen

Nou dit ja!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:17

Zoveel zullen er ook niet hypotheekvrij zitten, ze hebben meestal een lagere hypotheek.

Mijn moeder van 79 had dat ook, nog 230K , maar wel een groot huis...en maar 1550 per maand (AOW en Pensioen).
Het is dat ze vorig jaar plotseling overleden is afgelopen jaar, maar die zou daar ook niet de rekeningen van nu mee kunnen betalen hoor.
Die was ook van 350 naar bijna 1000 of meer gegaan aan energiekosten.

juval

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:22

veel van deze ouderen willen ook graag verhuizen naar energie-vriendelijker kleinere woningen, maar die zijn er helaas niet.
Mijn schoonmoeder heeft de bovenverdieping van haar huis afgesloten en leeft alleen nog gelijkvloers voor het gemak, maar ook voor de energiekosten.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:33

elnienjo schreef:
OleJon schreef:

Nou dit ja!

Nou ja, als je maandelijks 0 euro hypotheek hoeft te betalen heb je toch 1200 euro pm minder woonlasten dan een alleenstaande huurder in de vrije sector in de randstad die daarbovenop ook nog de energierekening moet betalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 15:37

Qerty schreef:
elnienjo schreef:

Nou dit ja!

Nou ja, als je maandelijks 0 euro hypotheek hoeft te betalen heb je toch 1200 euro pm minder woonlasten dan een alleenstaande huurder in de vrije sector in de randstad die daarbovenop ook nog de energierekening moet betalen.

Wat dacht je dat onderhoud van een huis kost?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:42

Qerty schreef:
elnienjo schreef:

Nou dit ja!

Wat dacht je dat onderhoud van een huis kost?[/quote]

Oke, dan 500-1000 euro minder hypotheeklasten dan iemand die zijn huis nog niet heeft afbetaald.
Het is in ieder geval niet zo dat een hypotheekvrij huis niets doet voor je maandlasten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:47

Het is geen wedstrijdje he..ik denk dat iedereen een probleem heeft die meer uitgaven heeft dan inkomsten. En onder dit beleid vallen daar helaas een heleboel mensen onder.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:59

OleJon schreef:
De man die afgelopen week via bouwbedrijf bij ons bezig was.
Hij is 69 jaar en werkt nog 2 dagen per week omdat hij anders niet rond kan komen. Hij krijgt alleen AOW. Met minimaal pensioen. Duurt nog 2 jaar voordat zijn vrouw pensioen krijgt. Hij was met 14 jaar al aan het werk en heeft altijd in de bouw gezeten. Zwaar werk dus.
Met alleen zijn aow, klein pensioen. En zorgtoeslag kan hij niet rondkomen.
Daarom werkt hij nog 2 dagen,dat is triest vooral omdat hij met 14 jaar al werkte. Terwijl tegenwoordig mensen beginnen met werken op 24 jaar.

De bouw kent een goed pension. Dus dan vraag ik mij af wat de levensstandaard van deze man is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:03

In Nederland zijn we ook wel gewend dat we klagen en vrij gierig zijn. Ik ontken zeker niet dat er een grote groep in de problemen komt en maak mij daar ook zorgen om.

Maar een goede vriend van mijn ex kon ook altijd zo piepen, dat ie het financieel zo slecht had en dat de broekriem aangetrokken moest worden...............dat deed ie als zijn spaarrekening onder de 50 duizend euro ging.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:11

Benzz schreef:
De bouw kent een goed pension. Dus dan vraag ik mij af wat de levensstandaard van deze man is.

Niet elk bedrijf is pensioen plichtig en al helemaal niet als je (gedeeltelijk) zelfstandig werkt(e).

Ik ken ook mensen die eigenlijk een heel goed pensioen hebben opgebouwd maar waar hun expartner een flink gedeelte van krijgt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 16:20

Benzz schreef:
In Nederland zijn we ook wel gewend dat we klagen en vrij gierig zijn. Ik ontken zeker niet dat er een grote groep in de problemen komt en maak mij daar ook zorgen om.

Maar een goede vriend van mijn ex kon ook altijd zo piepen, dat ie het financieel zo slecht had en dat de broekriem aangetrokken moest worden...............dat deed ie als zijn spaarrekening onder de 50 duizend euro ging.....

Die spaarbuffer heeft iemand niet voor niks natuurlijk, daar zijn zaken als geld door de plee spoelen voor verwarming niet bij ingecalculeerd.
En Nederlanders klagen dan wel maar laten het gelaten over zich heenkomen. Ik ben daar ook schuldig aan weet ik. Maar ik hoop echt dat er verandering in komt want deze overheid jaagt ons allemaal de armoede in. Eenmaal die spaarbuffer leeg zie m maar weer vol te krijgen. Dat lukt niet met een laag inkomen dus betekent dat dat de rest van je leven gewoon verziekt is door de incompetentie en spilzucht van ons kabinet. Van mij mag er gevangenisstraf op komen te staan al ons belastinggeld verkwanselen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:23

Benzz schreef:
OleJon schreef:
Hij is 69 jaar en werkt nog 2 dagen per week omdat hij anders niet rond kan komen. Hij krijgt alleen AOW. Met minimaal pensioen. Duurt nog 2 jaar voordat zijn vrouw pensioen krijgt. Hij was met 14 jaar al aan het werk en heeft altijd in de bouw gezeten. Zwaar werk dus.
Daarom werkt hij nog 2 dagen,dat is triest vooral omdat hij met 14 jaar al werkte. Terwijl tegenwoordig mensen beginnen met werken op 24 jaar.

Daar werd je vroeger niet wijzer in gemaakt he.
Ik heb mijn ouders en opa en oma daar ook nooit over gehoord.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:15

OleJon schreef:
secricible schreef:
benoem "inkomen".
Veel ouderen hebben een eigen woning die hypotheekvrij is. Daardoor omgerekend veel spaargeld, wat bijvoorbeeld betekend dat zij een hoge eigen bijdrage moeten betalen voor WLZ. Maar dat is geen "vrij" geld waar ze iets mee kunnen. Partner leeft in die woning, terwijl 1 van de 2 naar een instelling moet. Dan kom je financieel aardig in de knel.
Statistisch gezien is het spaargeld en inkomen onder ouderen hoog. Maar dat geldt niet voor de oudere die leeft op een AOW'tje met een dure huurwoning of een stel dat gescheiden is door instellingszorg via de WLZ bijvoorbeeld.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/10 ... end%20euro.

Elisa, die bron zegt op geen enkele manier dat ouderen moeite hebben met rondkomen? Alleen dat de indexatie is losgelaten?

Tegenwoordig beginnen met werken 24 jaar :') nee joh vanaf 16 is hartstikke normaal. 14 ook wel maar dat is meestal krantenwijk. Ik ben ook begonnen toen ik 16 was met mijn eerste baantje. Heb al veel verschillende banen gehad zeker al wel 5 om ervaring op te doen in verschillende sectoren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:22

Een bijbaantje, ja. Vroeger was het wel 14 met fulltime. In de bouw nu ook nog 16 met werken en leren, maar voor de rest zijn er veel mensen die pas veel later fulltime gaan werken. Of niet eens fulltime, maar geen bijbaan meer.

Mijn moeder begon als 14 jarige bij een kantoor waar ze 2 jaar geleden met pensioen ging. Die heeft haar hele leven daar gewerkt en daarnaast opleidingen gedaan. Bij datzelfde kantoor kwamen met met dezelfde functie nu binnen als ze ergens tussen de 22 en 30 waren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:29

MyWishMax schreef:
Een bijbaantje, ja. Vroeger was het wel 14 met fulltime. In de bouw nu ook nog 16 met werken en leren, maar voor de rest zijn er veel mensen die pas veel later fulltime gaan werken. Of niet eens fulltime, maar geen bijbaan meer.

Mijn moeder begon als 14 jarige bij een kantoor waar ze 2 jaar geleden met pensioen ging. Die heeft haar hele leven daar gewerkt en daarnaast opleidingen gedaan. Bij datzelfde kantoor kwamen met met dezelfde functie nu binnen als ze ergens tussen de 22 en 30 waren.

Komt nu ook omdat werkgevers het liefst mensen willen hebben met een hbo diploma en ook nog liefst even 10 jaar ervaring.

Maar eenmaal een diploma kun je echt even wat meer mee dan zonder tegenwoordig.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:46

Mijn man was 16 en werkte fulltime in de horeca, ik was 15 en werkte fulltime in de slagerij en daarvoor had ik al baantjes.
Als mijn man met pensioen gaat heeft hij 51 jaar gewerkt maar is nu met een burn out thuis.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:08

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:10

Citaat:
Het systeem is gevoelig voor misbruik, maar volgens de bronnen neemt het kabinet dat op de koop toe.
>;)

En daarna weer iets om dat te herstellen en dan de toeslagenaffaire II part 2, the return..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:11

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 19:11

Arabesk schreef:
Zo ontzettend slecht is het beleid niet;

https://nos.nl/artikel/2444350-kabinet- ... en-betalen

Ik vind het enorm slecht als degenen met spaargeld hierdoor benadeeld worden. Er moet gewoon een maximumprijs ingesteld worden zodat mensen niet hun appeltje voor de dorst door de plee hoeven spoelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:15

elnienjo schreef:
Arabesk schreef:

Ik vind het enorm slecht als degenen met spaargeld hierdoor benadeeld worden. Er moet gewoon een maximumprijs ingesteld worden zodat mensen niet hun appeltje voor de dorst door de plee hoeven spoelen.

Dat is niet te betalen Elnienjo...........jij doet alsof de overheid het geld via de plinten omhoog laat komen.
En voor je begint over steun aan andere landen.........dat is hard nodig om geld te verdienen. Die landen laten vallen kost nog veel meer geld en kost onze economie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:22

elnienjo schreef:
Arabesk schreef:

Waarom?

Je zou een buffer aka spaargeld moeten hebben om onverwachte situaties op te vangen. Zie Nibud buffer.

Als je die hebt, dan kan je die eerst aanbreken voordat de overheid te hulp moet schieten.

Waarom zouden we belastinggeld moeten inzetten voor mensen die het (iig tijdelijk) prima kunnen opvangen met dat spaargeld?
Sowieso, wat vindt jij een goede grens in jouw situatie? 5000, 10.000, meer?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:26

Dat is toch voor reparaties, witgoed, ER zorgkosten etc?

Ik vind die winsten van die energiemaatschappijen (die supergave marktwerking, buiten dat je mij niet wijs maakt dat toen ze dat gingen doen dat er niet hier en daar via via een overheids-iemand toch nog eigenaar werd van een deel ergens..maar dat is een ander verhaal ) daar kan toch wat mee?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 19:35

Cer schreef:
Dat is toch voor reparaties, witgoed, ER zorgkosten etc?

Ik vind die winsten van die energiemaatschappijen (die supergave marktwerking, buiten dat je mij niet wijs maakt dat toen ze dat gingen doen dat er niet hier en daar via via een overheids-iemand toch nog eigenaar werd van een deel ergens..maar dat is een ander verhaal ) daar kan toch wat mee?

Hier is een spaarbuffer idd voor bedoeld. Niet om door de plee te spoelen in een paar maanden tijd.

De overheid maakt ons op deze manier allemaal afhankelijk en heel eerlijk klinkt het precies zoals die great reset die men smalend een complottheorie noemt.

Ik ben echt heel bang dat we in korte tijd alles wat we hebben opgebouwd kwijt raken door dit faalbeleid.

Ook vind ik het bizar dat elektraprijs nog steeds aan gas gekoppeld is. Ze maken bakken winst over de rug van de burger.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:48

Een spaarbuffer is voor onvoorziene omstandigheden. Dus als dingen duurder uitvallen ook (dus ook energie, al komt dat minder voor dus zal niet expliciet genoemd worden). Het is niet voor niks een buffer.

Ik vind niet dat de overheid aka wij op moeten draaien voor mensen die voldoende op de rekening hebben staan.

Want elnienjo, nogmaals, wat zou voor jou de grens moeten zijn dan?

Edit; daarmee zeg ik overigens niet dat alles nu goed is natuurlijk. Het is goed dat overheid en energiemaatschappijen inspringen bij mensen die het oprecht niet kunnen betalen.