Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:37

Karin schreef:
Ik zeg ook nergens dat ik er tevreden mee ben,

Daarom schreef ik ook dat het niet aan jou gericht was :)*

Het is allemaal absurd.
Net een wiebeldingtje voor op het dashboard gekocht. Een ´dansend´plantje op zonne-ernergie. Komt uit China. Inclusief verzenden is dat 2 liter benzine...

Is trouwens niet toegestaan. Is slechts 6 cm hoog maar ja, leidt af.
Je mag wel roken. Dát is geld in de staatskas.
Geld hoe dan ook. Bekeuringen, belastingen, áls we maar betalen. In NL bijvoorbeeld nog wel gewoon vet 1 Euro per liter naar de staatskas. Jaja, kost de óverheid geld >;) :roll:

Maar goed, ik nu een stuk goedkoper met dat zuiniger verbruikend Kei autootje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:49

kiki1976 schreef:
Weet je nu wat ik het ergste vind eigenlijk.
De regering doet zo zielig, het kost ons zo en zo veel deze accijns verlaging.
Maar met deze prijzen pakken ze nog steeds meer aan btw dan toen met de oudere prijzen. Ze moeten niet zo zielig klagen en steeds hun zakken willen vullen

Er is op zich ook steeds meer wat enorm veel geld kost hè…

De zorgkosten stijgen enorm, de coronasteun voor bedrijven is niet gratis, de energiecompensatie voor de minima moet ergens vandaan komen en er moet ook nog iets geregeld worden voor vluchtelingen.
Iets zegt me dat dat geld hartstikke nodig is, of had je een ander idee waar dit allemaal van betaald moet worden?

8nnemiek

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:22

Als de overheid er zou zitten om 'hun zakken te vullen' dan zouden we niet zo'n grote staatsschuld hebben :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:02

kiki1976 schreef:
Weet je nu wat ik het ergste vind eigenlijk.
De regering doet zo zielig, het kost ons zo en zo veel deze accijns verlaging.
Maar met deze prijzen pakken ze nog steeds meer aan btw dan toen met de oudere prijzen. Ze moeten niet zo zielig klagen en steeds hun zakken willen vullen

Netto is de regering er wel op achteruit gegaan, zelfs met de gestegen brandstofprijzen. Het gaat niet zozeer om zielig doen, als wel om minder inkomsten dan verwacht en daar dan ook rekening mee moeten houden met de uitgaven. Een overheid heeft geen geldboom waar hij aan kan schudden zonder consequenties.

Totaal werd er 0.83 euro accijns geheven over benzine, nu 0.66€. Dit is een verschil van 0.17€.

Bij een benzineprijs van 1.80, waarvan 0.17 aan nu vervallen accijns en 21% btw, kreeg de regering 0.31€ aan btw + 0.17€ aan accijns = 0.48€ aan inkomsten (+0.66 = 1.14€/liter)

Bij een benzineprijs van 2.10 met 21% btw krijgt de regering 0.36€ aan inkomsten. De regering is er dan dus 0.12€ aan inkomsten per liter op achteruit gegaan. (+0.66 = 1.02€/liter; dus ruim 10% minder inkomen per liter brandstof).

Pas vergeleken bij een oude benzineprijs van 1.09 met 21% btw en 0.83 euro accijns, krijgt de regering dezelfde inkomsten als nu. 1.09-1.09/1.21 = 0.19 aan btw + 0.17 aan nu vervallen accijns = 0.36€ aan inkomsten (+0.66 = 1.02€/liter). Die benzineprijs is heel lang geleden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:32

Is maar hoe je het wil rekenen en waar je als meetpunt van uit kiest te gaan.

Je kan van de prijzen in NL een paar weken terug uitgaande ook op 10 ct/liter méér inkomen uitkomen.

En was er ook niet iets met een ´tijdelijke´ opcenten?
Maar goed, wat weet ik van Nederlands rekenen met belasting op belasting :D

Híer is nu de 20 ct. korting wel doorgevoerd *\%/*
Tot mijn verbazing ook terug naar, dus berekend, op de prijs van maandag. Staat 20 ct. korting op de bon +:)+
De supergoedkope locale coöp is nu slechts 1.59 voor een liter benzine :wow:
Was gister nog 1.87.
Heeft een dag met het lampje van reserve aan rondrijden ploep 28 ct/l. bespaard!

Voor wat die 20 ct. de staatskas híer ´kost´ is het wederom maar net waar je vanuit kiest te gaan. Eind 2020 ving de staat minder dan van de huidige prijs min 20 ct.
45% van 1,10 is 49,5 ct,
45% van 1,80 - 20 ct = 61 ct.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:53

Net een half uur gewacht maar wel voor 1,99 getankt. Je moet er wat voor over hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:06

In de redelijke regio nu benzine voor 1,94 en diesel voor 1,80 alleen vandaag te slapjes om auto te rijden. Maar dat begint er een beetje op te lijken. Alleen als de de prijzen vergelijkt met eerder. Bij de camper wordt al 15 jaar bijgehouden voor welke bedragen er wordt getankt en waar. Daar wordt je echt minder vrolijk van -O- december was 35 cent per liter diesel minder dan de laatste keer tanken in februari. En een van de eerste keren was daar weer een euro onder. Zo niet grappig dan als je dat vergelijkt.

Heeft iemand trouwens een idee wat in luxemburg de diesel kost?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:19

Ik moet morgenochtend tanken. De overheid neemt echt geld te veel van de bevolking in de vorm van belastingen. Dat kan best minder en dan is de inflatie ook lager. We hoeven echt geen geld naar het buitenland te sturen. Ook zijn al die lockdowns een totaal verkeerde geldverslindende keuze geweest. Elk snotje testen ook. En nu willen ze dat geld allemaal binnen een paar maanden terug. Dat is echt niet nodig over onze rug. Maar ook wat er allemaal uitgegeven wordt aan asielzoekers. Die kunnen echt wel sneller terug en je kunt ook een stop instellen. En als je dat hard speelt, dan komen ze op een gegeven moment ook echt niet langer. En kun je beter kijken naar wie echt hulp nodig heeft en wie hier alleen maar een gelukszoeker of hoe je het maar noemen wilt is. Uiteraard mogen de mensen die het echt nodig hebben hier wel (tijdelijk) komen.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-04-22 20:52, in het totaal 3 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:22

germie schreef:
Ik moet morgenochtend tanken. De overheid neemt echt geld te veel van de bevolking in de vorm van belastingen. Dat kan best minder en dan is de inflatie ook lager. We hoeven echt geen geld naar het buitenland te sturen. Ook zijn al die lockdowns een totaal verkeerde geldverslindende keuze geweest. Elk snotje testen ook. En nu willen ze dat geld allemaal binnen een paar maanden terug. Dat is echt niet nodig over onze rug. Maar ook wat er allemaal uitgegeven wordt aan asielzoekers. Die kunnen echt wel sneller terug en je kunt ook een stop instellen. En als je dat hard speelt, dan komen ze op een gegeven moment ook echt langer. En kun je beter kijken naar wie echt hulp nodig heeft en wie hier alleen maar een gelukszoeker of kansenparel is. Uiteraard mogen de mensen die het echt nodig hebben hier wel (tijdelijk) komen.

Inderdaad

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:50

Let wel, ik heb niets tegen de mensen die het echt nodig hebben om hier een veilig thuis te zoeken. Maar er zitten hier ook mensen met een asielaanvraag uit veilige landen, de veiligelanders. Dat hoeft natuurlijk niet. Vergeet niet dat alle mensen die hier een asielaanvraag doen ons geld kosten. En ze krijgen als ze een status hebben ook voorrang op een woning. Is dat helemaal eerlijk?

Maar dat tijdelijke kwartje van Kok is nooit teruggegeven. Zelfs nu niet, 11 cent van de diesel af, maar niets doen aan de wegenbelasting. Dat betekent dat men de dieselauto's ineens tot niets meer waard bombardeert. Dat vind ik wel heel triest. Dat komt wel heel erg over als gewoon versneld willen vergroenen.
Verder is het zo dat de overheid een belang heeft bij hogere brandstofprijzen, want er zit behalve accijns ook gewoon nog btw op en als de basisprijs hoger wordt, ontvangt de overheid ook gewoon meer geld.
En zo gaat het ook met al die produkten die nu in winkels duurder worden. Daar komt allemaal extra geld voor binnen.
Waarom kunnen er nu wel ziekenhuisbedden voor Oekrainers geregeld worden, maar die betalen geen zorgpremie? En moeten wij maar weer meer gaan betalen?
Waarom wil de overheid nu ook gaan sleutelen aan belastingvrij schenken op papier? Ja, want dat is natuurlijk echt diefstal, over het geld van iemand is al belasting betaald en als je dan overlijdt, dan moet het nog eens.

Als de overheid wil kan er echt wel voor gezorgd worden dat de inflatie veel lager uitvalt. Maar het komt gewoon over of mensen in het buitenland voor het eigen volk gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:19

germie schreef:
Dat komt wel heel erg over als gewoon versneld willen vergroenen.

Dat én dieselolie is duurder om te produceren. Moet ontmoedigd worden.

Citaat:
Waarom wil de overheid nu ook gaan sleutelen aan belastingvrij schenken op papier?

´Belasting´is helemaal niet per definitie redelijk of zelfs maar eerlijk. De eventuele positieve perceptie van de heffing is leuk voor het welzijn van de bevolking, maar betaald worden moet er toch. Hoevéél er binnen gehaald moet worden is een gevolg van politieke keuzes over uitgaves. Waar en hoe het binnemgehaald gaat worden is wederom een politieke keuze.
Nú is er een politieke keuze voor (tijdelijke) belastingverlaging op brandstof ten faveure van politiek draagvlak bij de bevolking.
Daar moet ergens anders dan weer een andere politeke keuze aan de inkomstenkant over gemaakt worden.
Ok, er komt nu niet mínder binnen op brandstof maar minder meer is onder de streep ook ´minder´ aan de in-kant.
Kortom; belasting betaal je tóch. Wát je ook van vindt, en dat is maar net hoe je tegen leven en samenleven aankijkt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:43

Er is bio diesel te koop. Blauw spul eigenlijk afval maar peperduur nog. Geeft geen roetdeeltjes en veel minder stikstof. Gewoon uit te wisselen met gewone diesel. Maar dat spul wordt kennelijk nogal ontmoedigd, 100% mag niet gebruikt worden max 20% in nederland geloof ik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:29

Wat ik ook gek vind.
Diesel is goedkoper maar ook de belasting op diesel is aan de tank lager.

Terwijl de wegenbelasting hoger is.
Dat is toch vreemd?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 00:22

Fitzroy schreef:
Net een half uur gewacht maar wel voor 1,99 getankt. Je moet er wat voor over hebben.

Bij de Argos in Amersfoort was het 1,99.9 dus nét onder de 2 euro :D Ik reed er zojuist langs, maar tegen middernacht tanken op een industrieterrein zag ik toch niet zo zitten. Dit weekend kijk ik bij daglicht nog wel een keer :))

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 07:16

karuna schreef:
Er is bio diesel te koop. Blauw spul eigenlijk afval maar peperduur nog. Geeft geen roetdeeltjes en veel minder stikstof. Gewoon uit te wisselen met gewone diesel. Maar dat spul wordt kennelijk nogal ontmoedigd, 100% mag niet gebruikt worden max 20% in nederland geloof ik.

Als je dat in een EUR6 diesel gooit, dan sta je binnen 3 maanden aan de kant met 2000 euro schade.

Ik heb voor 2000 euro de injectoren kapot gehad zonder biodiesel te tanken, en de garage gaf aan dat dit van de diesels van de Tanq of andere goedkope pompen komt. Ik tank alleen nog premium diesel. En betaal ook meer aan wegenbelasting dus en ondertussen stoot ik amper nog uit met mijn schone auto.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:14

germie schreef:
Ik moet morgenochtend tanken. De overheid neemt echt geld te veel van de bevolking in de vorm van belastingen. Dat kan best minder en dan is de inflatie ook lager. We hoeven echt geen geld naar het buitenland te sturen. Ook zijn al die lockdowns een totaal verkeerde geldverslindende keuze geweest. Elk snotje testen ook. En nu willen ze dat geld allemaal binnen een paar maanden terug. Dat is echt niet nodig over onze rug. Maar ook wat er allemaal uitgegeven wordt aan asielzoekers. Die kunnen echt wel sneller terug en je kunt ook een stop instellen. En als je dat hard speelt, dan komen ze op een gegeven moment ook echt niet langer. En kun je beter kijken naar wie echt hulp nodig heeft en wie hier alleen maar een gelukszoeker of hoe je het maar noemen wilt is. Uiteraard mogen de mensen die het echt nodig hebben hier wel (tijdelijk) komen.

Waar denk je dat die belasting voor wordt gebruikt :+? Ze worden er privé niet beter van hoor, wordt weer gebruikt om zaken zoals zorg te bekostigen… je kan het oneens zijn met in wélke zaken ze het stoppen, maar uiteindelijk wordt belasting toch echt geheven om weer in Nederland te stoppen.

“Nu willen ze het geld in een paar maanden terug” hoe kom je daar nu weer bij?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:56

germie schreef:
Ik heb voor 2000 euro de injectoren kapot gehad zonder biodiesel te tanken, en de garage gaf aan dat dit van de diesels van de Tanq of andere goedkope pompen komt. Ik tank alleen nog premium diesel.

Dat moet je doen als je daar een goed gevoel bij hebt maar het ís onzin. Alle diesel komt uit dezelfde raffinaderijen en via dezelfde overslagen. Alle moderne dieselmotoren werken prima op alle dieselolie uit de pomp. Alle pompdiesel voldoet aan de specificaties waar de motoren op ontworpen zijn.
Er zitten bij sommige merken toevoegingen in waarvan het nut betwijfeld kan worden. Wil jij die marketing geloven en voel jij je beter bij duurder diesel; prima.

Biodiesel is een iets ander verhaal.
Ik gebruik/meng inmiddels alweer 40 jaar biodiesel bij. Hoevéél erbij kan is van het type brandstofsysteem afhankelijk en als je een hoog percentage gebruikt moet het inspuittijdstip verzet.
´Maak´ het nu zelf en de moderne, snellopende common rail van partner kan tot 10% probleemloos aan. Bij onder nul, beter max. 5% vanwege mógelijk vlokken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:03

IMANDRA schreef:
Waar denk je dat die belasting voor wordt gebruikt :+? Ze worden er privé niet beter van hoor, wordt weer gebruikt om zaken zoals zorg te bekostigen… je kan het oneens zijn met in wélke zaken ze het stoppen, maar uiteindelijk wordt belasting toch echt geheven om weer in Nederland te stoppen.

Als ´men´ er éven over na zou denken is het helder dat bijstand, basisinkomen en andere financiële hulp GOED voor de economie. Dat geld wordt weer uitgegeven. Dat houdt de bedrijvigheid op gang én levert ook weer belasting op.

Mbt vluchtelingen zou het nóg helderder moeten zijn. Dit zijn in de regel jongere, (voor het ontvangende land GRATIS!) opgeleide mensen die een waardevolle bijdrage aan de economie gaan leveren. Kan een vergrijsde samenleving HEEL goed gebruiken.
Idem de kinderrijkheid. Dat is een waardevolle, hoognodige instroom waar de samenleving/economie van morgen op moet draaien.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:36

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet aan de Bokt regels voldoet.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 03-04-22 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:55

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het een reactie was op een leeggehaald bericht
Laatst bijgewerkt door Giolli op 03-04-22 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op leeggehaald bericht

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:42

Lekker veroordelend over één kam scheren zo elnienjo… dat jij dat idee niet hebt wil niet zeggen dat het wel gebeurd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:34

Huertecilla schreef:
germie schreef:
Ik heb voor 2000 euro de injectoren kapot gehad zonder biodiesel te tanken, en de garage gaf aan dat dit van de diesels van de Tanq of andere goedkope pompen komt. Ik tank alleen nog premium diesel.

Dat moet je doen als je daar een goed gevoel bij hebt maar het ís onzin. Alle diesel komt uit dezelfde raffinaderijen en via dezelfde overslagen. Alle moderne dieselmotoren werken prima op alle dieselolie uit de pomp. Alle pompdiesel voldoet aan de specificaties waar de motoren op ontworpen zijn.
Er zitten bij sommige merken toevoegingen in waarvan het nut betwijfeld kan worden. Wil jij die marketing geloven en voel jij je beter bij duurder diesel; prima.

Biodiesel is een iets ander verhaal.
Ik gebruik/meng inmiddels alweer 40 jaar biodiesel bij. Hoevéél erbij kan is van het type brandstofsysteem afhankelijk en als je een hoog percentage gebruikt moet het inspuittijdstip verzet.
´Maak´ het nu zelf en de moderne, snellopende common rail van partner kan tot 10% probleemloos aan. Bij onder nul, beter max. 5% vanwege mógelijk vlokken.

Nee, het is geen onzin. Ja, alle diesel is B7 en dat betekent dat het vocht aantrekt en dat het brandstofsysteem niet zo goed meer gereinigd wordt.
Aan elke diesel worden additieven toegevoegd, ook bij Tanq en Tango en andere goedkope pompen. Maar bij de premium diesels gaat het wel om andere additieven. Dus ja, elke diesel voldoet aan minimum normen, maar toch is er een kans dat je bij goedkope diesels eerder een probleem krijgt met je injectoren dan bij de duurdere premium diesels.
En tja, als je al na 180.000 km de injectoren alle 4 verstopt hebt, en dat 2000 euro kost, dan ga je toch wel even nadenken en proberen dat te voorkomen. Want er is nooit raar getankt ofzo. En iemand anders met hetzelfde type motor heeft al na 150.000 km dezelfde problemen. En ook hier wordt er gezegd dat het toch echt van de goedkope diesel komt.

Hier gaat ook 2 keer per jaar een injector cleaner in de tank.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:04

germie schreef:

Zoals ik al schreef; als jij je er goed bij voelt +:)+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:35

Huertecilla schreef:
germie schreef:

Zoals ik al schreef; als jij je er goed bij voelt +:)+

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... n-je-geld/

Als je het hier leest, dan is er dus wel degelijk verschil. En ja, nu je hier maar 100 mag rij je eigenlijk nooit hoog in de toeren meer. Ik niet tenminste. Ik kan natuurlijk de 'lange 3' weer eens toepassen, maar met deze prijzen probeer ik echt zo zuinig mogelijk te rijden. En ook de anwb legt uit dat je dus wel degelijk een verschil hebt. Maar ook dat je ook gewoon de normale diesel mag tanken. Maar ja, als je eenmaal zo'n dure reparatie hebt gehad probeer je dat wel te voorkomen. Maar je wilt ook niet te veel uitgeven voor brandstof.

Citaat:
Dieselauto's: Het kan geen kwaad om pakweg elke 1500 kilometer een tank superdiesel door de motor te laten lopen. Dit zou olie- en roetachtige stortingen uit de motor en het brandstofsysteem verwijderen. Je systeem zal schoner zijn, wat je helpt om erna efficiënter en economisch te rijden op gewone diesel. Af en toe wat extra betalen voor superdiesel zou dan ook helpen om dure reparaties op lange termijn te voorkomen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:27

Zaterdag was benzine op bij de Makro. Denk dat veel mensen echt hebben gewacht op de verlaging. Bijzondere gewaarwording.
Gelukkig 600 meter verder nog een pomp die ipv 1,99 2,03 per liter vroeg :D