Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:34

LoveGlove schreef:
Ik weeg wel dat ik zo snel.mogelijk naar Canada wil nu :=

Ik zeg altijd "better safe than sorry".
Als je wat meer kans op overleven wil, ga nu actie ondermemen. Ik adviseer je dat. Als je bijvoorbeeld weg wil hier dan doe dat zo snel mogelijk. Je kunt wel wachten totdat ze hier zijn, maar dan heb je grote kans dat je vast zit en nergens meer naartoe kan. Dat wil je niet.

Het is vast goed bedoeld hoor, maar wie ben jij? Maw: waarom moet ik jouw advies volgen en niet dat van Pietje die zegt dat ik hier moet blijven? Zo dicht bij de VS lijkt me net zo goed niet veilig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:37

En dan gaat Nederland door met 29 miljoen in een corona app steken. Waarom niet eerst aan de eigen burgers denken? Er wordt echt nog zo veel geld over de balk gesmeten. Een onschuldig snotje, en daar geld in blijven pompen en dat steeds weer over de rug van de burgers. Stort het geld als overheid maar op 555 denk ik dan.

Er is dus geld voor oorlog, maar niet voor de slachtoffers van Groningen en de toeslagenaffaire.
Demonstreren tegen Poetin mag wel, dan wordt er niet opgetreden, maar protesteer je tegen de coronamaatregelen, dan wordt het eigen volk in elkaar geslagen.

Er zijn gewoon dingen die niet kloppen in mijn ogen.

Voor mij is het onmogelijk om naar Canada te gaan nu. En zo zijn er denk ik veel meer mensen die niet weg kunnen.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet erg vind wat er gebeurt. Maar ik word moe van die giro 555 spotjes (waarvan in het verleden meer dan eens gebleken is dat het geld helemaal niet op de juiste plek aankwam), terwijl er kennelijk geld zat is, maar het gewoon verkeerd uitgegeven wordt.

Ik zal zeker helpen, maar wel op mijn manier. Mijn neefje weet niet of hij ooit weer thuis komt. Gelukkig zit hij in Nederland.

EDIT: typo er uit gehaald.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-03-22 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:37

LoveGlove schreef:
Ik weeg wel dat ik zo snel.mogelijk naar Canada wil nu :=

Ik zeg altijd "better safe than sorry".
Als je wat meer kans op overleven wil, ga nu actie ondermemen. Ik adviseer je dat. Als je bijvoorbeeld weg wil hier dan doe dat zo snel mogelijk. Je kunt wel wachten totdat ze hier zijn, maar dan heb je grote kans dat je vast zit en nergens meer naartoe kan. Dat wil je niet.

Anne Frank is er best een mooi voorbeeld van. Toen Otto Frank met zijn familie in, was het 39?, richting Nederland ging verklaarden veel mensen hem voor gek. Niet veel later zaten veel van die mensen waarschijnlijk in kampen. Otto had zichzelf en zijn familie nog heel wat tijd gewonnen. Helaas zijn ze alsnog verraden, maar hij nam wel al actie voordat het zo ver was, waardoor hij wel tijd heeft gewonnen. Ze waren bijna door de oorlog heen gekomen. Was hij in Duitsland gebleven, waren ze waarschijnlijk al eerder te pakken geweest.

Niet te vergeten, de tweede wereldoorlog begon op een vergelijkbare manier. Hitler ging eerst voor Polen en daarna ons. Pas toen hij aan Frankrijk kwam ging de rest van de wereld zich ermee bemoeien. Hoewel ik moet zeggen dat Hitler op oorlogsgebied het wel beter had aangepakt dan Putin. Zijn strategieën waren wat beter uitgedacht. En als ik kijk naar het complete plaatje was Hitler ook net wat meer bij zinnen dan Putin. Hitler wilde gewoon de Joden weg hebben omdat hij ze de schuld gaf van de slechte economie waar Duitsland zich voor de tweede wereldoorlog in bevond en de Duitser de eerste wereldoorlog hadden verloren. Veel joodse families waren ook niet van Duitse afkomst maar waren uit andere landen naar Duitsland gekomen (nog vóór de eerste wereldoorlog) om te werken. Hitler was ook deels opgegroeid in Wenen waar ze toen al iets tegen Joden hadden. Dus hij is ermee opgegroeid. Om daarna ergens de schuld aan te moeten geven na de eerste wereldoorlog, waren het de Joden, gezien ze al niet van Duitsland af kwamen. Mijn punt is, zijn beredenering was niet helemaal uitenzinnig. Dat is hetzelfde als dat Trump een muur wil bouwen tussen de VS en Mexico. De beredenering was goed. Hij gaf alleen de schuld aan één bepaalde groep waardoor hij de illegale emigratie stroom die vanuit Mexico kwam wilde stoppen omdat her, vooral in California, veel te overbevolkt is. Maar Trumps oplossing en schuldlegging was gewoon niet de goede natuurlijk :')
Bij Hitler was het ook zo. Hij wilde officieel gezien ook geen Joden vernietigen. Hij zag ze gewoon als een ander "ras" wat gekleineerd moest worden. Het was dat er een miscommunicatie ontstond waar de kristalnacht uit was ontstaan. Daarna zag Hitler geen andere uitweg meer dan het vernietigen van de Joden, omdat niemand hem anders meer zou geloven natuurlijk. Dus hij wilde het eerst niet eens.

Putin aan de andere hand, loopt mensen de schuld te geven van dingen die uberhaupt nooit zijn gebeurd. Hij creëert zelfs zijn eigen scenarios waarin Oekraïne blijkbaar hun bedreigen terwijl er nooit iets is gebeurd wat er uberhaupt op lijkt _O-
Dan heb je het echt over een psychopaat en een narcisist. Waar Hitler iemand de schuld gaf van een vervelende situatie bedenkt Putin zelfs de hele situatie zelf en geeft dan Oekraïne de schuld. Zie je het verschil? :')

Heb me niet fout hoor. Hitler was vreselijk. Als hij Rusland had gehad in die tijd was hij denk ik gevaarlijker geweest dan Putin nu. Zelfs zonder Nucleare wapens. Hij was veel strategischer en dacht alles beter door. Putin lijkt op dat gebied vrij impulsief te zijn :=

Dat maakt hem wel veel onvoorspelbaarder en alsnog heel gevaarlijk. Dus ehm, ik ga verder met mijn plannen voor Canada, zodat ik wat veiliger zit daar straks :')

Goed en nu over tot de echte realiteit van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:40

germie schreef:
En dan gaat Nederland door met 29 miljoen in een corona app steken. Waarom niet eerst elke burger 1 miljoen geven en dan de overige 12 miljoen in Oekraine steken? Er wordt echt nog zo veel geld over de balk gesmeten. Een onschuldig snotje, en daar geld in blijven pompen en dat steeds weer over de rug van de burgers. Stort het geld als overheid maar op 555 denk ik dan.

Er is dus geld voor oorlog, maar niet voor de slachtoffers van Groningen en de toeslagenaffaire.
Demonstreren tegen Poetin mag wel, dan wordt er niet opgetreden, maar protesteer je tegen de coronamaatregelen, dan wordt het eigen volk in elkaar geslagen.

Voor mij is het onmogelijk om naar Canada te gaan nu. En zo zijn er denk ik veel meer mensen die niet weg kunnen.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet erg vind wat er gebeurt. Maar ik word moe van die giro 555 spotjes (waarvan in het verleden meer dan eens gebleken is dat het geld helemaal niet op de juiste plek aankwam), terwijl er kennelijk geld zat is, maar het gewoon verkeerd uitgegeven wordt.

Ik zal zeker helpen, maar wel op mijn manier. Mijn neefje weet niet of hij ooit weer thuis komt. Gelukkig zit hij in Nederland.

Jij kunt kennelijk niet rekenen?

29 miljoen - 12 miljoen = 17 miljoen dus elke bewoner krijgt een euro en geen miljoen. Klein verschilletje.....

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:41

germie schreef:
En dan gaat Nederland door met 29 miljoen in een corona app steken. Waarom niet eerst elke burger 1 miljoen geven en dan de overige 12 miljoen in Oekraine steken?

Omdat er meer dan 17 mensen in Nederland wonen :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:42

Over paniekzaaien gesproken :=

LG; waarom adviseer je dat? Wat schieten we ermee op als iedereen hier het werk neerlegt, z’n boeltje pakt en naar elders vertrekt :?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:43

Spenk schreef:
Waaruit maak je op dat je in Canada veiliger zit? Canada is NAVO lid, de NAVO bestond in tijde van WO II niet toen waren het de landen opzich. Op het moment dat hij een NAVO land aanvalt dan gaat artikel 5 in werking en is het aan aanval op allen. Dus Canada is dan ook in oorlog.

Rusland heeft raketten die 11.000 km ver kunnen vliegen. Vanuit Rusland kan die dus makkelijk canada bombarderen. Dat kon in tijde van WO II allemaal niet.

banketstaaf gezegd als het tot oorlog komt dan is de hele wereld in oorlog en is het niet zo ze je in canada niet raken kunnen. Integendeel zelfs.

Je hebt helemaal gelijk. Het enige verschil met Europa en een land als Canada is echter wel dat het veeel uitgestrekter is. Op de plek waar ik zat in Canada behaal je niks als je een bom laat ontploffen. Enige wat je ontploft is natuur en wat boerderijen :+ Je reist 4 uur voordat je in de dichtstbijzijnde grote stad zit. Soms denk ik er stiekem ook wel eens aan, maar aan de andere kant gaat met het wel heel ver om nu zomaar die kant op te gaan. Wie zegt dat het daadwerkelijk zo gaat escaleren? En inderdaad, als het escaleert en er komen nucleaire bommen bij kijken ben je nergens veilig. Ook niet in the middle of nowhere. Misschien ergens in the middle of nowhere in een kelder die gemaakt is tegen een nucleaire oorlog met voldoende voorraad voor jaren, maar good luck with finding that :P

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:43

LoveGlove schreef:
Niet te vergeten, de tweede wereldoorlog begon op een vergelijkbare manier. Hitler ging eerst voor Polen en daarna ons. Pas toen hij aan Frankrijk kwam ging de rest van de wereld zich ermee bemoeien.

Niet helemaal. De Britten hebben Duitsland kort na de aanval op Polen de oorlog verklaard samen met twee van hun dominions, Australië en Nieuw-Zeeland, nog vóór de Fransen dat deden. Brits-Indië volgde later die dag. Heel veel landen hebben in eerste instantie geprobeerd om neutraal te blijven, onder meer Nederland en België, tot de Duitsers binnenvielen en ze geen keus meer hadden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:48

Eileen_ schreef:
Spenk schreef:
Waaruit maak je op dat je in Canada veiliger zit? Canada is NAVO lid, de NAVO bestond in tijde van WO II niet toen waren het de landen opzich. Op het moment dat hij een NAVO land aanvalt dan gaat artikel 5 in werking en is het aan aanval op allen. Dus Canada is dan ook in oorlog.

Rusland heeft raketten die 11.000 km ver kunnen vliegen. Vanuit Rusland kan die dus makkelijk canada bombarderen. Dat kon in tijde van WO II allemaal niet.

banketstaaf gezegd als het tot oorlog komt dan is de hele wereld in oorlog en is het niet zo ze je in canada niet raken kunnen. Integendeel zelfs.

Je hebt helemaal gelijk. Het enige verschil met Europa en een land als Canada is echter wel dat het veeel uitgestrekter is. Op de plek waar ik zat in Canada behaal je niks als je een bom laat ontploffen. Enige wat je ontploft is natuur en wat boerderijen :+ Je reist 4 uur voordat je in de dichtstbijzijnde grote stad zit. Soms denk ik er stiekem ook wel eens aan, maar aan de andere kant gaat met het wel heel ver om nu zomaar die kant op te gaan. Wie zegt dat het daadwerkelijk zo gaat escaleren? En inderdaad, als het escaleert en er komen nucleaire bommen bij kijken ben je nergens veilig. Ook niet in the middle of nowhere. Misschien ergens in the middle of nowhere in een kelder die gemaakt is tegen een nucleaire oorlog met voldoende voorraad voor jaren, maar good luck with finding that :P

De huidige nucleaire bommen vernietigen wel iets meer helaas...

Als je dan veilig wil zitten kan je beter naar Afrika gaan :+ die zijn niet in oorlog.

Echwel

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:48

Hebben slangen, zijn net zo eng hoor

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:53

Niobe schreef:
germie schreef:
En dan gaat Nederland door met 29 miljoen in een corona app steken. Waarom niet eerst elke burger 1 miljoen geven en dan de overige 12 miljoen in Oekraine steken?

JA, TYPO, en er was al gereageerd, maar heb het aangepast. Maar het gaat mij om het idee. Ze smijten met geld en willen ook nog brandstof leveren, en ondertussen gaan ze door met ontwikkelen van nutteloze software en wij mogen maar bloeden als burgers. Daar heb ik moeite mee.

En dan ook nog giro555 openen. Daar waar al zo vaak geld aan de strijkstok is blijven hangen.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-03-22 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:53

Canada ligt trouwens ook netjes binnen bereik van Rusland. De aarde is nog steeds een bol volgens mij :+
Trudeau levert ondertussen ook materieel aan Oekraïne
Citaat:
Canada stuurt antitankwapens en zwaardere munitie naar Oekraïne ter ondersteuning van de strijd tegen de Russische invasie, zei premier Justin Trudeau maandag. Zijn land zal de import van Russische ruwe olie niet meer toestaan.

Anyway, weer on-topic dus :D
Ik hoop dat ze die gek in elk geval de toegang tot 'de knop' tijdig ontzeggen. Is in het verleden ook gebeurd als de geestelijke toestand te hard achteruit gaat.
Het op scherp zetten van de kernwapens wil zeggen dat de lanceringscodes doorgegeven worden voor moest Poetin iets overkomen zei kolonel Housen gister nog.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:55

Niobe schreef:
germie schreef:

Nog wel!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:56

Mis denk ik iets, corona app is er toch al...

Wat mij ook opvalt degenen die het hardste tegen de coronamaatregelen schopten, dat hier nu doen tegen hulp aan de Oekraïne

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:02

Ach, als schoppen je hobby is...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:05

Echwel schreef:

Wat mij ook opvalt degenen die het hardste tegen de coronamaatregelen schopten, dat hier nu doen tegen hulp aan de Oekraïne

Viel mij ook op :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:08

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:09

Echwel schreef:

Scherp!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:09

Telpeva schreef:
Echwel schreef:

Viel mij ook op :j

Het zijn ook dezelfde personen die het hardste tegen maatregelen tegen klimaatverandering schoppen. Was nog eens een hele interessante podcast over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:13

germie schreef:
En dan gaat Nederland door met 29 miljoen in een corona app steken. Waarom niet eerst aan de eigen burgers denken? Er wordt echt nog zo veel geld over de balk gesmeten. Een onschuldig snotje, en daar geld in blijven pompen en dat steeds weer over de rug van de burgers. Stort het geld als overheid maar op 555 denk ik dan.

EDIT: typo er uit gehaald.

Ik probeer hier af en toe bij te lezen over Oekraïne.

Kunnen jullie geen eigen topic openen: Wij hebben het zo slecht en willen lekker klagen over alles en hebben scheit aan anderen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:15

Tja wat allemaal nu naar beneden wordt gegooid in de Oekraïne is natuurlijk heel heel erg slecht ook voor het klimaat en de opwarming van de aarde, en gisteren heeft de NAvo afdeling klimaat een zeer ernstig alarm uitgedaan over diezelfde klimaat opwarming. Maar dat komt in dit spektakel natuurlijk helemaal niet boven drijven, daar de oorlog nu (logisch bij mij ook) ieders primaire aandacht heeft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:18

Jullie beseffen toch wel dat we maar heel eenzijdige informatie krijgen. Denken jullie nu echt dat alleen Poetin de schuldige is aan dit verhaal. Schrijf de president van Oekraïne niet af. Die is zelf net zo schuldig aan deze oorlog.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:19

Echwel schreef:

Nee, het gaat om de doorontwikkeling, daar is 29 miljoen voor nodig. Dat staat o.a. hier:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... orona-apps

En nergens schrijf ik dat ik tegen hulp aan Oekraine ben. Maar die 29 miljoen is gewoon totaal verkeerd gebruikt. En daar gaat het om.

Ik help op mijn manier. Maar zal niet storten op 555. Dat is in het verleden een foute keuze gebleken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:20

FriesWytske schreef:
Jullie beseffen toch wel dat we maar heel eenzijdige informatie krijgen. Denken jullie nu echt dat alleen Poetin de schuldige is aan dit verhaal. Schrijf de president van Oekraïne niet af. Die is zelf net zo schuldig aan deze oorlog.

Zou je dat eens uit willen leggen?

Want in mijn informatie is Oekraïne een Souverein land, dat vrede wil en niet overheerst wil worden door de Russen. Dus vertel vertel en leg uit die schuld van de Oekraïense president.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:25

Nee, maar navo heeft wel boter op het hoofd. Europees plateau / vlakte begint in Nederland en waaiert uit tot een grote driehoek met een grens van 2000 km aan de Russische grens. Zo'n lange grens moeten bewaken is ronduit lastig. Liever een korter stukje van zo'n 600km zoals grens duitsland/polen. Het is nl een heel vlak landschap waar je heel goed met tanks uit de voeten kan. Rusland heeft er niet voor niets nogal veel van.
Maak mij niet wijs dat de navo als defensiepact dat niet weet. Er zit achter dit hele gebeuren een flink stuk geografie en bijbehorende geopolitiek, en die was je niet weg met een stuk beschaving en wat belangrijk uitziende papiertjes.