Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:45

De ouderen spreken beide talen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:55

Electra63 schreef:
Ik vind het altijd een beetje bijzonder dat mensen excuses blijven zoeken en vergelijkingen maken voor de inval door Rusland.

Gewoon afkeuren. Er is geen reden.

Alleen is hier echt niemand op bokt die excuses geeft of zoekt.

Maar als kritisch naar zaken kijken, of het proberen te bekijken vanuit het oogpunt van een ander, of het in perspectief te plaatsen, bij jou gelijk staat aan excuses geven, dan zal ik wel schuldig zijn.

De reden dat ik dat doe is trouwens om de situatie beter te begrijpen (wat dus wat anders is dan er begrip voor hebben, ik zet het er wederom expliciet bij) zodat je beter kan inschatten hoe het zich gaat ontwikkelen op de korte en lange termijn. Als alternatief kan je natuurlijk ook roepen dat Putin knettergek is, maar hoe je daarmee inzicht krijgt in de situatie is mij onbekend. Zo probeer ik ook juist op social media te zoeken naar mensen die een tegengeluid laten horen, simpelweg omdat de meest voorkomende mening in de Nederlandse media voor iedereen al makkelijk vindbaar is.

Maar als jij vind dat ik blijkbaar een Putin-aanhanger ben, of denkt dat ik vind dat de inwoners van de Oekraïne dit verdienen, dan staat het jou natuurlijk helemaal vrij mijn berichten volledig te negeren. Ik snap dat tegenstrijdige informatie (of een iets andere kijk) voor sommige mensen heel beangstigend kan zijn, dus ik heb daar alle respect voor.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:58

Electra63 schreef:
Ik vind het altijd een beetje bijzonder dat mensen excuses blijven zoeken en vergelijkingen maken voor de inval door Rusland.

Gewoon afkeuren. Er is geen reden.

Maar ja, dat zijn ook de mensen die Trump wel kunnen waarderen.
Heel bijzonder :+
:')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:02

Ik denk: Poetin is opgegroeid in de ussr, met alle verheerlijking van het eigen land die ermee gepaard ging. En die bij hem blijkbaar in heel vruchtbare aarde viel. Gezien zijn keuze voor de KGB. Verder heeft hij het uiteenvallen van de Sovjet Unie de grootste geopolitieke tragedie genoemd. Dus ik denk dat hij, voor zover mogelijk, de oude grenzen wil herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:04

Misschien niet eens de oude grenzen, maar waarschijnlijk wel de "oude eer". Van tijden dat andere landen zich nog druk maakte om Rusland, al was het maar een dreiging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:27

kiki1976 schreef:
Bron Twitter
JUST IN: Hacking group #Anonymous launches 'full-scale' cyberattacks on Russian government websites in retaliation for #Russia's invasion of #Ukraine. #OpRussia #StandwithUkraine
https://twitter.com/YourAnonTV/status/1 ... 34/photo/1

Ja, dat was gisteren. Daarom waren de websites van t Kremlin en BuZa plat, denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:27

Och, ergens past MH17 nu perfect in de geschiedenis, neergeschoten door de Russen met de bedoeling Oekraïne de zwarte piet toeschuiven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:30

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:33

En hier het antwoord van M op de vraag of ze de taal spreken of niet
Citaat:
@Pien2010 not all of them do, but I think most Ukrainians speak Russian (or at least understand it)

Citaat:
In the Eastern regions of Ukraine Russian language is spread very widely

Citaat:
It the Western regions they mostly speak Ukrainian

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:34

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:35

Enzino ik kan je posts in deze waarderen.

Ik blijf er bij dat het westen en zeker Europa zich ook moet schamen.

Waar is het westen nu? Oekraine gaat alleen voor de leeuwen en wij steken geen poot uit. (Een paar wapens helpen je echt niet) En dat hebben we al die tijd al geweten, maar we hebben er niet naar gehandeld.

En zelfs nu gaan onze eigen belangen voor op die van de Oekraine en komen we met wat halfgekookte maatregelen.

En Poetin weet dat ook en lacht in zijn vuistje.
Grote monden zijn niet hetzelfde als grote daden en dat weet hij maar al te goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:36

Cer schreef:
Popstra schreef:
Ik heb verschillende vrienden uit het Oostblok op fb. Valt mij op velen hetzelfde denken en zeggen.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3465878015

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat er staat....

Ik vind het ook lastig lezen omdat het een vertaling is, maar volgens mij komt het erop neer dat veel mensen daar balen van de EU en Amerika om beloftes die gedaan zijn, of zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:37

Sunnda schreef:
Enzino ik kan je posts in deze waarderen.

Ik blijf er bij dat het westen en zeker Europa zich ook moet schamen.

Waar is het westen nu? Oekraine gaat alleen voor de leeuwen en wij steken geen poot uit. (Een paar wapens helpen je echt niet) En dat hebben we al die tijd al geweten, maar we hebben er niet naar gehandeld.

En zelfs nu gaan onze eigen belangen voor op die van de Oekraine en komen we met wat halfgekookte maatregelen.

En Poetin weet dat ook en lacht in zijn vuistje.
Grote monden zijn niet hetzelfde als grote daden en dat weet hij maar al te goed.

Dit is de strekking van dat Facebookbericht hierboven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:38

Hij schrijft dat europa niet van de energie bronnen uit Rusland vandaan af willen en ze daarom de witte vlag al hebben gehezen

Popstra

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:39

Ahja, San87 was me al voor met een duidelijkere uitleg

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:40

Ja en nee. Gevoelsmatig eens met je Sunnda. Rationeel, als de EU militair gaat ondersteunen dan is WO3 een feit met alle consekwenties van dien. Het klinkt zo gemakkelijk maar is zo moeilijk om dit goed aan te pakken.
Gelukkig komen de sancties snel en als een geheel, ondanks dat veel landen verder wilden gaan (ook uitsluiting van Swift maar heeft het niet gehaald). Vanavond onder tekening morgen zijn de sancties daar. Dat is goed dat EU snel is en één duidend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:42

Karl66 schreef:
Het verschil tussen Afghanistan en Oekraïne is een stukje papier, maar wel een heel belangrijk stukje papier, genaamd VN-resolutie. In tegenstelling tot de inval van Oekraïne was er bij Afghanistan een wereldwijde consensus dat er iets moest gebeuren. Niet te vergelijken met de inval in een soeverein land, waar je als Rusland al een een trackrecord van bezetting, russificatie en genocide hebt.

Over de VN zelf klinken tegengeluiden vanuit de niet westerse landen (Afrika o.a.) Iets met belangen beschermen waar het goed uitkomt. Dan moet je eigenlijk de vraag stellen waarom een VN resolutie echt een rechtvaardiging is om wel een soeverein land binnen te vallen. 5 landen met vetorecht, rest heeft weinig in te brengen uiteindelijk. En als 1 van die 5 landen uit de pas loopt wordt er geklaagd dat het niet mooi meer is, terwijl er gezien de opgegeven motivatie om met zo'n mandaat binnen te vallen duidelijk andere belangen meespelen. Noord-Korea branden ze hun vingers niet aan ... , Saudi- arabie vreet ook zat uit waar westen het niet mee eens is, maar olie en ze leveren braaf. Echter net zoals heel veel van deze landen zijn er om er bij te horen verdragen ondertekend die nooit zijn uitgevoerd. VN is meer een wassen neus die "werkte" zolang alle deelnemers daar belang bij hebben. Gezien de groeiende tekorten aan grondstoffen zijn die belangen nu uit elkaar aan het lopen tot het punt dat praten geen conflicten meer oplossen kan. Zeker niet als er geen rekening gehouden wordt met wat de standpunten en belangen van de andere partij zijn. Wel de mond vol over andere culturen, maar er geen rekening mee wensen te houden of realiseren dat er andere reacties kunnen/zullen volgen op wat je zegt of doet.

Ja Rusland maakt hier een hoop ellende die niet nodig geweest was. En ja dat reken ik wel degelijk ook de houding van de westerse wereld in deze aan. Onze regeringen zijn niet geheel onschuldig aan deze ellende en niet door niet ingrijpen, maar door de houding welles-nietus blijven voeden ipv zich in de ander te verplaatsen en gaan luisteren naar wat de werkelijke problemen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:46

pien_2010 schreef:
Ja en nee. Gevoelsmatig eens met je Sunnda. Rationeel, als de EU militair gaat ondersteunen dan is WO3 een feit met alle consekwenties van dien. Het klinkt zo gemakkelijk maar is zo moeilijk om dit goed aan te pakken.
Gelukkig komen de sancties snel en als een geheel, ondanks dat veel landen verder wilden gaan (ook uitsluiting van Swift maar heeft het niet gehaald). Vanavond onder tekening morgen zijn de sancties daar. Dat is goed dat EU snel is en één duidend.

De EU is helemaal niet eenduidend. Anders was afsluiten van Swift wel geregeld, iedereen wilde dat behalve DLD en Italië.

Maar goed, snel sancties en hopelijk haalt het wat uit. De beurzen herstellen zich.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:47

Citaat:
Het leger van Oekraïne heeft naar eigen zeggen twintig Russische tanks vernietigd ten noordoosten van de hoofdstad Kiev. De gevechten waren volgens het leger in de streek van Tsjernihiv, ruim 100 kilometer van Kiev.
*\o/* *\o/*

Rusland krijgt in ieder geval weerstand

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:48

Popstra schreef:
Hij schrijft dat europa niet van de energie bronnen uit Rusland vandaan af willen en ze daarom de witte vlag al hebben gehezen

Wij zijn als westerlingen gewend aan politici die zeggen, maar niet doen.
Zelfs als ze doelbewust liegen halen we onze schouders op en denken: ach, dat doen ze toch allemaal.

Probleem is dat Poetin uit een hele andere cultuur komt en daar geldt de regel: doe wat je zegt, anders neemt niemand je serieus.

Hij heeft hiervoor gewaarschuwd en dat deed hij al meer dan 10 jaar.
En het Westen bleef maar stoere taal uitslaan over de rug van Oekraine, maar die wisten allang dat ze echt niet mee gingen doen in de oorlog.

Zij zijn imo net zo goed verantwoordelijk voor het voor de leeuwen gooien van het volk van de Oekraine.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:49

San ze lopen daar niet over te stechelen en weken te vergaderen, maar accepteren het verschil en komen snel met wat wel kan. Dat is goed en eenduidig!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:01

pien_2010 schreef:
San ze lopen daar niet over te stechelen en weken te vergaderen, maar accepteren het verschil en komen snel met wat wel kan. Dat is goed en eenduidig!

Denk dat ze dat ook (en vooral) doen omdat de angst er is dat Poetin denkt: ' zo, dat was weer eens een makkie met die landen die weken gillen dat ik wat van plan ben en dan als makke schapen over zich heen laten lopen. Eens kijken wat er gebeurd als ik een paar stappen de grens met een ander land dat wel Navo lid is overga. Gaan ze dan ook gillen, maar doen ze niet veel meer dan een paar scanties geven?'

Reken maar dat die angst er is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:06

Dank voor de reacties. Ik versta toch sommige dingen die in het Oekraiens (hoe schrijf je dat) worden uitgezonden op de radio. Ludzje bijv, mensen net als in het Pools.
Ik ga ervanuit dat er groepen vrouwen en kinderen hierheen worden gebracht voor opvang, taal barrière is waarsch dan ietsje te ondervangen. Mogelijk (creatief denken) met behulp van de best wel veel Polen in NL.
Het zijn voor een deel mensen uit armere gebieden in het oosten maar ik verwacht daarbij ook van alles van leraren tot studenten. En veel kinderen en de oude mensen.
Ik denk dat er snel spullen nodig zijn zoals dekens bedden kleding toiletartikelen speelgoed en luiers. Het is 2 of 3 dagen rijden van de oostgrens van Polen naar hier.
Zal Nederland opvang goed gaan aanpakken?
Krijgen we als burgers de ruimte hieraan bij te dragen en krijgen de gemeentes de ruimte naar eigen inzicht lokaties toe te wijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:10

tamary schreef:
Ja Rusland maakt hier een hoop ellende die niet nodig geweest was. En ja dat reken ik wel degelijk ook de houding van de westerse wereld in deze aan. Onze regeringen zijn niet geheel onschuldig aan deze ellende en niet door niet ingrijpen, maar door de houding welles-nietus blijven voeden ipv zich in de ander te verplaatsen en gaan luisteren naar wat de werkelijke problemen zijn.

Goed verwoord, ook het eerste gedeelte wat ik niet mee-gequote heb maar me wel volledig in kan vinden. Het beter begrijpen is cruciaal omdat je dan actie kan ondernemen om herhaling te voorkomen. De NAVO is duidelijk met betrekking tot haar leden: de landsgrens is de rode lijn en als je daar overheen gaat heb je problemen met ieder lid. Hopelijk is de NAVO zo slim deze afspraak te bekrachtigen, niet alleen in woorden maar ook door meer te investeren in strijdkrachten en samen te staan bij elke vorm van dreiging.

De Oekraïne had overigens soortgelijke afspraken over bescherming: lever je nucleaire arsenaal in en wij (Rusland, Amerika, wat andere landen) zullen je beschermen. Pijnlijke vergissing.

Popstra schreef:

Uitsluiten van het SWIFT systeem was vooral Duitsland op tegen en de NAVO heeft aangegeven de gasleveranties goed in de gaten te houden. Nee, niet stopzetten natuurlijk, en gewoon blijven betalen via swift, maar wel goed ernaar kijken. Duitsland is afhankelijk van het gas en heeft duidelijk gemaakt waar de prioriteiten liggen. Pijnlijk voor de lokale bevolking daar: geen militaire hulp en handel met de vijand gaat gewoon door.