Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:33

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:35

vanaf 51...zo oud ben je niet... je schreef eerder 29 te zijn. Of dat heb ik verkeerd gelezen.
De laatste 30 jaar vind ik best gelijk, dat schreef ik....

DuoPenotti schreef:
Maar Imandra, juist de laatste 30 jaar is er niet zoveel veranderd met de sneeuw.

Ik ben van 74 en mijn jeugdjaren zou dan meer sneeuw liggen.
maar kijk ik vanaf 1990 is het best wel gelijk.
Een paar pieken, maar best wel gelijk.
Dus lijkt het meer kinder beleving dan wat anders :)

[ Afbeelding ]

IMANDRA

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:36

Maar je ziet toch ook vanaf 1990 een dalende lijn in dat plaatje? Dus dat ik dat door mijn leven gemerkt heb, is niet heel gek :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:43

nee ik zie dat niet vanaf 1990 dat is nu net mijn punt
dat vind ik best gelijk

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:50

Ik ben van 1960.

Enne, als je het hebt over snel en langzaam: ik ben niet stokoud, maar de daling die ik in mijn leven gezien heb, is spectaculair.

Van het soort spektakel dat ik liever niet zie.

En vergeet niet: als het KNMI vandaag zegt: 'koel voor deze tijd van het jaar', dan gaat dat over de laatste twintig (!) jaar.
Waarmee men meehelpt aan het vergeten dat het in 1999 al te warm was.

(Hoei, heb ik dit gezegd? Manipulatie in de mainstream informatie???? Klimaatverandering wordt verdoeleld!!!)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:01

DuoPenotti schreef:
nee ik zie dat niet vanaf 1990 dat is nu net mijn punt
dat vind ik best gelijk

Er staat een lijn bij de grafiek?
Dat jij het niet ziet wil niet zeggen dat de dalende lijn er statistisch gezien niet is natuurlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:02

Vorig jaar hebben we een slecht voorjaar en koude zomer gehad, blij dat het dit jaar een stuk beter is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:04

Ik zeg zeg best gelijk, niet helemaal gelijk...maar imandra, laat maar....
te vermoeiend voor mij vandaag...ben er wel weer klaar mee

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:23

DuoPenotti schreef:
Ik zeg zeg best gelijk, niet helemaal gelijk...maar imandra, laat maar....
te vermoeiend voor mij vandaag...ben er wel weer klaar mee

Vind je van ±33 sneeuwdagen naar ±19 gaan 'best gelijk' dan?

Ik snap niet zo goed wat je wil zeggen, want persoonlijk vind ik de grafiek en de lijn die erop staat vrij duidelijk. Ik denk dat dat verschil van 14 sneeuwdagen best merkbaar kan zijn in de 30 jaar dat ik hier rondloop :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:38

Het aantal sneeuwdagen is dus gehalveerd in 30 jaar tijd. Dat is toch bizar snel?
Als die lijn zo door blijft dalen dan duurt het niet meer lang voordat we echt geen sneeuw meer hebben in Nederland.
Die pieken in 2010 en 2013 geven een wat vertekend beeld, maar het is toch best goed te zien dat die daling gewoon doorzet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:46

%)
In het gebied Glacier 3000 komt de Zanfleuronpas, die meer dan 2000 jaar onder gletsjerijs bedolven is geweest, weer tevoorschijn.
In 2012 werd daar een ijsdikte van 15 meter gemeten.
Volgens Glacier 3000 zal de tegen eind september volledig ijsvrij zijn.
De gletsjers van de Scex Rouge en de Zanfleuron, die door de pas van elkaar worden gescheiden, zijn dit jaar drie keer zo dun geworden als het gemiddelde van de laatste tien zomers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:03

Jee, vreselijk -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 23:41

Dit zette ook wel aan tot denken moet ik zeggen:

Milieuzonde vakantiefoto? Dit is hoe schadelijk onze momentopnames zijn
„Er worden ongeveer 1000 foto's per seconde geüpload naar Instagram. Voor elke foto die wordt geplaatst, worden gemiddeld vijf andere foto's genomen die ergens op een server terechtkomen. Deze ongewenste beelden leiden tot een CO₂-uitstoot van meer dan 350.000 ton per jaar. „
(Bron srf.ch)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 00:11

elnienjo schreef:
Vorig jaar hebben we een slecht voorjaar en koude zomer gehad, blij dat het dit jaar een stuk beter is.

Vorig jaar was een hele normale zomer, gemiddeld genomen over de afgelopen 100 jaar. We zijn het niet meer gewend, maar dat is wel hoe het "vroegah" vaker was. Overigens veel beter voor de natuur ook, die ging echt heel lekker. Vergelijk dat eens met deze zomer, waar het al herfst lijkt in augustus :o niets leuks aan te ontdekken, behalve dat het voor ons wel lekker warm is. Als dat vaker gebeurt kan je doei zeggen tegen veel bomen in ons land.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:06

Nou laat dat lekker maar weg in combinatie met 'warm'

We hebben hier nu een zuid Franse zomer en dat is niet normaal. De zuidelijke Europese landen maken zich wél grote zorgen ondertussen denkt Nederland 'ach twee graden warmer is toch best lekker '
Terwijl Nederland dat onder zeeniveau ligt zich eigen ernstige zorgen moet maken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:10

... en om de ellende compleet te maken: die laatste centimeter sneeuw/ ijs kan nog werken als een buffer.

Is de boel gesmolten, is de buffer weg, warmen de rotsen op en komt 's winters nog minder sneeuw of ijs.
|(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:48

Ik heb me gisteren nog staan verbazen over de droogte hier in het veld.. De aardappelen achter ons huis zijn vorige week gerooid, en het veld ligt er zonder overdrijven bij als een woestijn. Kurkdroog zand tot op een behoorlijke diepte.. en aan de andere kant staat de maïs gortdroog, nauwelijks nog groen te zien. Het verbaast me nog dat het gegroeid is, als ze niet hadden gesproeid de hele zomer dan had er niks meer gestaan hier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:56

Ik heb niet het hele topic gelezen dus excuses als ik iets herhaal...

Vorig jaar vond ik een heerlijke ouderwetse Nederlandse zomer, zelf had ik het idee dat het er misschien ook mee te maken had dat er een stuk minder gevlogen is daarvoor vanwege Covid.

In mijn herinnering waren de zomers vroeger zoals vorig jaar, want daarom ging ons gezin altijd drie weken naar Frankrijk voor zon en daar was het dan rond de 30 graden.

Nu heb ik het gevoel muv vorig jaar dat we hier tegenwoordig bijna vanaf mei tot september zomer hebben en echt veel meer zon en veel minder regen dan vroeger. Vroeger waren we blij als het een keer 25 graden was en we konden zwemmen. Nu ben ik blij als het 25 graden is en het een keer mee valt met de hitte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:01

Dan moeten we stoppen met forums op internet, daar zijn servers voor nodig en die moeten ook ergens draaien, en dat kost ook energie.

We hebben echt wel vaker zulke warme zomers gehad hoor. En ik hoop dat net als in 2018 de paarden nu weer tot eind november op het land kunnen i.p.v. dat ze al in oktober op stal moeten wegens de natte grond. In Groningen was het warm, maar ik denk dat we maar 3 dagen boven de 30 graden hadden en dat was maximaal 32 graden. Een jaar of 12 terug hadden we een keer 37 graden, dat weet ik nog, want ik had een wedstrijd met mijn paard. Dus warm is het al vaker geweest dan alleen dit jaar.
In 2016 was het op 29 september nog 29 graden in Nederland.

Overigens, in Tanzania, je weet wel, zo'n zgn. derde wereldland, daar mag je geen wegwerpplasticzakjes meer gebruiken, je mag ze zelfs niet invoeren. En hier mag alles nog 6 keer verpakt zijn in plastic. Als we nu eens beginnen met alles max 1 keer verpakken in plastic en daar waar het niet nodig is het niet meer doen (komkommers e.d.). Dat zou al wat schelen. Dan kan een ander nog steeds een rondje rond de wereld vliegen.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-08-22 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:02

Ja in 2005/6 ook een keer maar dat was echt een uitzondering..en daarna vanaf 2018 in een vrij stijgende lijn muv vorig jaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:28

In 1975 en 1976 waren ook lange warme droge zomers. Het fluctueert. Net zoals het nu fluctureert. Vorig jaar was het een kille regenachtige zomer, nu compenseert dat weer. Hopelijk krijgen we dit jaar een hele zachte warme winter zodat de energierekening betaalbaar blijft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:38

Waarom reageer je eigenlijk in een topic over klimaat als het je eigenlijk gewoon niet kan schelen of we de wereld kapot maken? Of is je doel om verbeteringen tegen te houden zodat het lekker warm wordt?
Het is inmiddels wel duidelijk dat voor jou de prioriteit is dat jij aangenaam kan leven.

Voel je vrij uiteraard om te posten, maar ik zie je enkel reageren met posts waarom klimaat verandering (voor jou) goed is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:42

elnienjo schreef:
In 1975 en 1976 waren ook lange warme droge zomers. Het fluctueert. Net zoals het nu fluctureert. Vorig jaar was het een kille regenachtige zomer, nu compenseert dat weer. Hopelijk krijgen we dit jaar een hele zachte warme winter zodat de energierekening betaalbaar blijft.

Fluctuatie bestaat. Maar wanneer die fluctuatie afwijkt van de standaard deviatie is het niet normaal meer. Wat jij noemt is weer. Weer is een moment opname. Daarnaast, weer wordt niet op dezelfde wijze gemeten als klimaat

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:56

germie schreef:
Een jaar of 12 terug hadden we een keer 37 graden, dat weet ik nog, want ik had een wedstrijd met mijn paard.

Die had je wel afgebeld ga ik van uit? :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:26

germie schreef:
Dan moeten we stoppen met forums op internet, daar zijn servers voor nodig en die moeten ook ergens draaien, en dat kost ook energie.

We hebben echt wel vaker zulke warme zomers gehad hoor. En ik hoop dat net als in 2018 de paarden nu weer tot eind november op het land kunnen i.p.v. dat ze al in oktober op stal moeten wegens de natte grond. In Groningen was het warm, maar ik denk dat we maar 3 dagen boven de 30 graden hadden en dat was maximaal 32 graden. Een jaar of 12 terug hadden we een keer 37 graden, dat weet ik nog, want ik had een wedstrijd met mijn paard. Dus warm is het al vaker geweest dan alleen dit jaar.
In 2016 was het op 29 september nog 29 graden in Nederland.

Overigens, in Tanzania, je weet wel, zo'n zgn. derde wereldland, daar mag je geen wegwerpplasticzakjes meer gebruiken, je mag ze zelfs niet invoeren. En hier mag alles nog 6 keer verpakt zijn in plastic. Als we nu eens beginnen met alles max 1 keer verpakken in plastic en daar waar het niet nodig is het niet meer doen (komkommers e.d.). Dat zou al wat schelen. Dan kan een ander nog steeds een rondje rond de wereld vliegen.

Je realiseert je dat op gebied van plastic verpakkingen al een hoop gebeurt in Nederland?
Begrijp me niet verkeerd, we zijn er nog (lang) niet, maar doen alsof we hier niks aan onnodig plastic doen is niet terecht.

Verder: ga ik mee met Danique. Fluctuatie en verandering bestaat en zijn an sich normaal. De mate van fluctuatie en verandering, en de stijging van de gemiddelde temperaturen zijn niet normaal.

Klimaatverandering is ook normaal. De mate waarop dat nu gebeurt niet.

Klimaatverandering die extreem wordt versneld door door menselijk toedoen is al lang en breed onomstotelijk bewezen. Als je dat niet erkent ben je écht je kop in het zand aan het steken.