Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:25

Die foto van Poes is in Schuld, die mensen moesten evacueren zonder huisdieren anders kregen ze geen hulp. Hele discussie over geweest omdat er een hoop mensen om die reden dus op eigen houtje zijn gaan evacueren en dat voor meer gevaar zorgde. Ik snap dat wel, ik liet mijn honden ook met geen mogelijkheid achter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:26

Als gezegd, ik ben een geboren Rotterdamse, ik woon 'hoog en droog' in Drenthe en ik ril.

Marsman dichtte
"... en in alle gewesten
wordt de stem van het water
met zijn eeuwige rampen
gevreesd en gehoord."

|( |( |(

Het gedicht staat onder andere op een gebouw bij station Berkel.
Oma Janneke zei er iets over tegen haar vriendin, en een trouwhartige scholier vertelde dat het over 1953 ging.
Nou eigenlijk is dat natuurlijk zo.
(Alleen is het gedicht, 'Herinnering aan Holland' ouder en was Marsman toen al ter ziele.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:31

Ik denk dat het voor toeristen wellicht ook lastig in te schatten is waar het water nu precies wel of niet flinke schade aangericht heeft? En dat ze dan toch maar even bellen voor de zekerheid?

Ik heb "de Valkenier" even opgezocht want het zei mij niets :o

Maar het minste dat je kan doen is dan natuurlijk even op de website kijken van zoiets, en op de Facebook. En als daar dan het bericht staat dat het gesloten is wegens de overstroming dan weet je toch genoeg zou je denken en ga je die mensen niet lastigvallen :(:)

Maar ik als toerist (in augustus geboekt) heb ook wel bij een paar dingen gekeken in omgeving Valkenburg en het valt mij toch ook wel op dat er zat ondernemingen zijn daar die er met geen woord over reppen en tja dan ga je je toch afvragen hoe de situatie daar nou eigenlijk is.....weinig aan de hand of dermate veel aan de hand dat men er niet aan toe komt om een bericht online te plaatsen :(:)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:34

Alles is dicht rondom Valkenburg. Zelfs de hooggelegen grotten vanwege gevaar. Maastricht idem, de grotten zijn dicht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:36

Wanneer je de afgelopen twee dagen niet onder een steen hebt geleefd kun je toch op je klompen aanvoelen dat daar de boel dicht zit/vernield is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:37

pmarena schreef:
Ik denk dat het voor toeristen wellicht ook lastig in te schatten is waar het water nu precies wel of niet flinke schade aangericht heeft? En dat ze dan toch maar even bellen voor de zekerheid?

Maar het minste dat je kan doen is dan natuurlijk even op de website kijken van zoiets, en op de Facebook. En als daar dan het bericht staat dat het gesloten is wegens de overstroming dan weet je toch genoeg zou je denken en ga je die mensen niet lastigvallen :(:)

Maar ik als toerist (in augustus geboekt) heb ook wel bij een paar dingen gekeken in omgeving Valkenburg en het valt mij toch ook wel op dat er zat ondernemingen zijn daar die er met geen woord over reppen en tja dan ga je je toch afvragen hoe de situatie daar nou eigenlijk is.....weinig aan de hand of dermate veel aan de hand dat men er niet aan toe komt om een bericht online te plaatsen :(:)

Als je het nieuws een beetje volgt en toegang tot internet hebt, dan kun je zelf toch wel deduceren of je geplande activiteit doorgang kan vinden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:37

KimD schreef:
Die foto van Poes is in Schuld, die mensen moesten evacueren zonder huisdieren anders kregen ze geen hulp. Hele discussie over geweest omdat er een hoop mensen om die reden dus op eigen houtje zijn gaan evacueren en dat voor meer gevaar zorgde. Ik snap dat wel, ik liet mijn honden ook met geen mogelijkheid achter.

Echt? Wat onmenselijk. Nee dan probeerde ik het ook wel zelf. Liet de honden niet achter.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:38

Net een reportage gezien van powned.
Als ik de schade zie kan het misschien nog maanden duren voordat valkenburg weer helemaal opgeknapd en wel is.

Aan het eind van de reportage waren ze in meerssen waar de dijk was doorgebroken. De reporter slijptol gaf aan te gaan helpen met de zandzakken plaatsen. Als die dat echt heeft gedaan vind ik dat echt top!
Alle kleine beetjes helpen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 21:40

Het lastige kan wel zijn voor sommige dat een deel van Limburg nu geen hinder meer ondervind van het water. Die horeca zaken zijn wellicht na de lange tijd dicht ivm corona wel heel blij als de gasten nog komen. Maar Valkenburg ja daar snap ik niks van als mensen daar nu naartoe willen gaan.
Ik hoop voor mensen dat de schade snel opgemaakt en uitgekeerd word, dat zal een hoop stress schelen en dan kun je weer gaan opbouwen, maar ik ben bang dat daar ook een hele tijd overheen gaat

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 21:41

DuoPenotti schreef:
KimD schreef:

Echt? Wat onmenselijk. Nee dan probeerde ik het ook wel zelf. Liet de honden niet achter.

Ik zou dat ook niet over mijn hart kunnen verdragen :( al zou ik het dan zelf misschien ook niet overleven

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:41

DuoPenotti schreef:
KimD schreef:

Ja, ik snap het enerzijds wel omdat het gevaar natuurlijk zó snel kwam dat ze echt geen tijd meer hadden. Want het was ook niet vrijwillig. Ze moesten evacueren op bevel. Ik snap dat er best mensen zijn die hun dieren boven hebben opgesloten of losgelaten in de hoop dat ze wel zouden overleven maar er waren dus ook een hoop mensen die dat absoluut niet gingen doen en daardoor met eigen auto's nog geëvacueerd zijn maar dat is helaas niet iedereen gelukt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:47

Kan je uitleggen hoe je dat bedoelt KimD, met eigen auto's geëvacueerd maar dat dat niet iedereen is gelukt? Hoe is het met die mensen afgelopen, zijn ze wel in veiligheid?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:48

Telpeva schreef:
Kan je uitleggen hoe je dat bedoelt KimD, met eigen auto's geëvacueerd maar dat dat niet iedereen is gelukt? Hoe is het met die mensen afgelopen, zijn ze wel in veiligheid?

Niet allemaal, sommige waren helaas te laat en daardoor vermist op het moment.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:49

Er zijn doden gevallen, dus niet iedereen is veilig weg geraakt helaas. Sommige zaten al van gisteren op hun dak en zaten er vnv nog en zagen de huizen rond hen , met mensen op, instorten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:50

Wbt updates van attracties, ik denk dat ondernemers wel wat beters te doen hebben nu dan de website up to date houden. Maar als je een beetje het nieuws volgt snap je toch wel dat er in de getroffen gebieden niks open is en dat je er als buitenstaander ook niks te zoeken hebt voorlopig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:54

KimD schreef:
Telpeva schreef:

poes schreef:
Er zijn doden gevallen, dus niet iedereen is veilig weg geraakt helaas. Sommige zaten al van gisteren op hun dak en zaten er vnv nog en zagen de huizen rond hen , met mensen op, instorten.

Oh nee wat verschrikkelijk! |(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:55

KimD schreef:
Telpeva schreef:

Dat is toch vreselijk. Soms moet je wijs zijn en vertrekken als het nog kan desnoods zonder dier. Dat dit hartbrekend is moge duidelijk zijn.
Maar nu is dier en mensen wellicht dood, en dat kan nooit de bedoeling zijn van de liefde die wij voor onze dieren voelen. ;(
Heel heel verdrietig!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:58

Echt wat hebben sommige mensen echt een bord voor hun kop zeg, en er nog over vallen als mensen hun erop aanspreken.
Ze hebben een mega ravage na een ramp op te ruimen. Daar heb je als ramptoerist echt geen ene moer te zoeken. En zeker niet van die achterlijke eisen te stellen, stelletje jankerts.
Sorry moest er ff uit.

Vreselijk al die beelden, mijn hart huilt.

Zet hem hier ook nog even neer. Link naar Nationaal rampenfonds
https://www.rtvmaastricht.nl/nieuws/151 ... Wx3FZ0TxGw

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:01

Er is overigens ook nog goed nieuws, de Geul is in de meeste dorpen weer binnen de oevers.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:02

moonsparkle schreef:
Het lastige kan wel zijn voor sommige dat een deel van Limburg nu geen hinder meer ondervind van het water. Die horeca zaken zijn wellicht na de lange tijd dicht ivm corona wel heel blij als de gasten nog komen. Maar Valkenburg ja daar snap ik niks van als mensen daar nu naartoe willen gaan.
Ik hoop voor mensen dat de schade snel opgemaakt en uitgekeerd word, dat zal een hoop stress schelen en dan kun je weer gaan opbouwen, maar ik ben bang dat daar ook een hele tijd overheen gaat

pmarena schreef:

Dit.

Op Loopings stond een video van GaiaZoo en dat stond weldegelijk onder water. Niet metershoog, maar op het filmpje zeker enkeldiep.

Ik had dus niet verwacht dat die vandaag alles alweer zover hadden opgeruimd en schoongemaakt dat ze weer open zouden gaan.

Je kan al inwoner van zuid Limburg nu wel héél hard gaan roepen: BLIJ AUB WEG!!!

Maar sommige zaken zullen nu juist erg blij zijn met bezoekers. Zoals GaiaZoo. Die gaat nu echt niet hetzelfde roepen, die willen juist de toeristen terug.

En als toerist is het best lastig een inschatting maken van wat wél binnenkort weer open zal gaan en wat misschien maanden dicht gaat blijven.

De Valkenier is gewoon verwoest. Áls die ooit nog open kan, is dan waarschijnlijk niet meer deze zomer. Hetzelfde voor Walibi Belgium en Plopsa Coo.

Maar andere uitjes zijn er misschien gelukkig beter vanaf gekomen maar die zullen het niet overleven als het toerisme totaal uitblijft.

Ik snap dat je als inwoner nu wel wat anders aan je hoofd hebt dan toeristen, maar ik weet zeker dat verschillende bedrijven in Limburg (die dus niet zo erg getroffen zijn) ervan afhankelijk zijn dat de toeristen wèl snel terug gaan komen.

En zoals pmarena die in augustus haar vakantie (zou) heeft in Zuid-Limburg, augustus is nog een week of 2 weg, wie weet wat er tegen die tijd weer wél kan....

Of als het nu al duidelijk gaat zijn dat de gehele zomervakantie aan gort is, dan moet dat naar de vakantiegangers óók gecommuniceerd worden! Dan kunnen mensenoptijd bedenken dat ze de vakantie kunnen omboeken naar ergens anders.

Limburg is nu eenmaal SUPER toeristisch, dat verander je niet 123 en met de zomervakantie voor de deur, gaan er nog héél véél mensen zich afvragen of vakantie vieren in Limburg nog wel mogelijk is en wat de alternatieven zijn.

En KimD, ik ben net terug van 3 weken zuid Limburg, mij zie je daar voorlopig niet meer. Misschien september als alle zooi dan is opgeruimd en vakantie weer "redelijk normaal" kan én het wandelpad gefixed is. En anders stel ik het uit tot volgend jaar.. òf het jaar erop. Ik kom echt geen ramptoerist spelen!

En als ik op dit moment in Limburg had gezeten, dan had ik waarschijnlijk mn vakantie afgebroken en huiswaarts gegaan. Of richting één van de andere 11 Nederlandse provincies. Want inderdaad, als toerist is er op dit moment geen plek voor je en kan je beter dáár heen gaan, waar je wél "welkom" bent en normaal vakantie kan vieren en de inwoners van zuid Limburg even met rust laten.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 16-07-21 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:04

bigone schreef:
Wanneer je de afgelopen twee dagen niet onder een steen hebt geleefd kun je toch op je klompen aanvoelen dat daar de boel dicht zit/vernield is.

Nou, als je kampeert zijn er nog steeds mensen die het zonder internet doen hoor.
Ik vind dan even bellen niet zo raar. Niet iedereen is op vakantie bezig met het nieuws. Zo kun je het ook zien.
Even bellen is in mijn ogen niet direct geen medelijden of medeleven hebben met. Er wordt soms ook wel erg gemakkelijk gedacht voor een ander.
Maar goed, ik zit er niet. Heb ook niet gebeld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:07

SusanH schreef:
Wbt updates van attracties, ik denk dat ondernemers wel wat beters te doen hebben nu dan de website up to date houden. Maar als je een beetje het nieuws volgt snap je toch wel dat er in de getroffen gebieden niks open is en dat je er als buitenstaander ook niks te zoeken hebt voorlopig.

Ik denk dat het toch tegenvalt voor mensen die niet zo bekend zijn in de regio, om exact te weten waar de getroffen gebieden ophouden. Als het op de ene locatie een rampgebied is maar een (paar) 100 meter verderop een bedrijf eigenlijk prima door kan draaien.... dan kan ik me voorstellen dat ze dat daar dan ook graag doen (klanten ontvangen) na alle Corona ellende :j

En als je als toerist voor "regio Zuid-Limburg" niks ziet staan op de website / Facebook van een bedrijf over de overstromingen, kan ik me voorstellen dat je dan toch maar probeert te bellen om er achter te komen hoe de situatie bij dat betreffende bedrijf precies is. Want als net daar weinig aan de hand is dan is het ook lüllig als je niet op komt dagen, toch :(:)

Kijk voor ons is het nog een paar weken weg dus geen reden om iemand potentieel lastig te gaan vallen.
Wij wachten het allemaal wel even rustig af :(:)

Maar stel dat je dit weekend afspraken hebt, en ziet dat er in de regio her en der wel bedrijven doordraaien... en mensen aangemoedigd worden om toch vooral gewoon te komen....dan snap ik wel dat mensen toch even gaan bellen.

Als er echter berichten staan op de website / Facebook van bedrijf zelf dan moet je ze natuurlijk niet lastigvallen komende dagen, dat soort dingen zelf eerst even checken is toch wel het minste dat je kan doen :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:10

Echt Mvdende... Ik erger me dood aan jouw berichten. :\

Als je het nieuws over de overstromingen kan volgen zonder een krop in je keel en je aan meer kan denken dan "arme, arme mensen" en varianten daarop óf in termen van "hoe zou ik hen kunnen helpen"... Dan heb je gewoon echt geen greintje empathie in je lijf. :\
Ook voor we hier zelf een plek moesten zoeken voor de dieren en ik me dus veilig waande voor al dat leed, volgde ik met het hart in mijn keel en zocht ik wanhopig naar manieren om de getroffenen te helpen. :\

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:11

Ik ben een uurtje geleden vanaf Nijmegen via Venlo terug naar het zuiden gereden. Jee wat indrukwekkend, de ene na de andere ambulance kwam ik tegen op de snelweg. Ik heb er op het stukje tussen Venlo en Nijmegen zeker 20 geteld. Later zag ik dat ze het ziekenhuis aan het ontruimen waren.
Later in het zuiden kwam ik een hele colonne ME busjes tegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:12

Nee, mvdende. Dat communiceren is nu net iets wat nu geen prioriteit heeft. Vind je dat echr belangrijker dan zorgen dat je veilig bent, mensen helpen die in nood zijn enzovoorts? Er wordt gebeld voor dit weekend, dat gaat nooit lukken in zo'n zwaar getroffen gebied. En ook voor augustus, laat die mensen eerst dit weekend door komen zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Voor hun huis en hun werk, voordat er gecommuniceerd moet gaan worden met mensen die gewoon voor de lol iets gepland hebben. Als het bedrijf niet schoon, droog en veilig is is er niet eens iets te doen. Bij bedrijven waar je een afspraak hebt weet je toch ook waar deze zitten en kan je al heel snel zien dat je ergens niet heen hoeft te gaan... ze weten het nog niet, dus er valt niks te communiceren, behalve dat het nu niet gaat, echt niet.

Het schoonmaken en opruimen is ook om te kunnen kijken wat de schade is, wat er gered kan worden en vooral voor veiligheid.

Heel veel sterkte allemaal. Heel heftig en bizar.