Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pmarena schreef:Daarom zeg ik het juist ook, dat dat dus een groot deel van het probleem is
Aparte conclusie wel, dat als je niet zelf een dier dood wilt maken, dat je dan dus maar voor de kiloknallers gaat.... er schijnt nog een heel scala aan mogelijkheden tussenin te zitten
Thioro schreef:pmarena schreef:Daarom zeg ik het juist ook, dat dat dus een groot deel van het probleem is
Aparte conclusie wel, dat als je niet zelf een dier dood wilt maken, dat je dan dus maar voor de kiloknallers gaat.... er schijnt nog een heel scala aan mogelijkheden tussenin te zitten
Tuurlijk is er nog een heel scala tussen. Maar kijk je bij je vlees-in-plastiek bvb ook waar het vandaan komt, welk dier, waar het geslacht is etc (staat allemaal op het etiket) of enkel naar de prijs?
....
Maar gewoon niet gedachteloos het eerste beste voorverpakte stukje vlees uit de rekken kopen, want het is toch al dood, is ook al een stap.
Loretta schreef:Ik denk dat zoiets als een magneet werkt op mensen die nu ook al regelmatig met spandoeken en zelfs met een megafoon staan te protesteren.
Sizzle schreef:Cer, dat vind ik een terrechte vraag
Immers is het verboden om een eend te vangen en doden uit diezelfde vijver.
Cer schreef:Vissen zijn niet aaibaar en generen geen volgers/inkomen.. Heeft de PvdD/politiek iets over visvangst gezegd? Misschien wel hoor. Commercieel vissen wordt toch ook aan banden gelegd?
Thioro schreef:Het is niet persé op jou persoonlijk Pmarena.
Maar op het type consument dat je (in je berichten) weerspiegelt.
Het mag niet bloederig zijn, niet te herkenbaar, je wil het niet zien sterven en al helemaal niet zelf doden (alle begrip daarvoor trouwens, voor zelf slachten moet je inderdaad een knop kunnen omzetten), zolang het maar lekker op je bord ligt.
Thioro schreef:Maar dan wel met de vinger naar de veehouderij wijzen. Het is hypocriet en je geeft het zelf inderdaad ook toe. Je hebt er liever geen preken over, uiteraard begrijpelijk. Maar misschien hebben boeren ook liever geen preken od van mensen die liever niet weten hoe het eten op hun bord komt.
Cer schreef:Pulsvissen was toch ivm dierenwelzijn ? Of was dat ivm overbevissing?
Is die visafspraak trouwens wereldwijd gemaakt of alleen voor bepaalde regio's?
Sizzle: ik heb geen idee.. moet je dan niet een soort van 'slachtdiploma' hebben?
pmarena schreef:En daar zit ik dus hardop over na te denken, waar die ontkoppeling vandaan komt.
Want dat vond ik een goede vraag hier eerder in het topic
Citaat:Je zegt dat je het niet persoonlijk bedoelt, maar ook dit komt toch wel persoonlijk over met "je geeft het zelf inderdaad ook toe" alsof ik de veehouderij van Jantje en Pietje af zit te zeiken maar het vlees dat hier op tafel komt wel bij Jantje en Pietje vandaan komt.
julius_juut schreef:Ik denk dat het heel goed zijn zijn als mensen in de westerse wereld hun eigen maaltijd uit de stal/weide moesten halen en doden. Als was het maar één keer. Inderdaad om de hypocrieten die wel willen eten maar niet willen doden even een spiegel voor de neus te houden.
ruitje schreef:Maargoed, volgens Superpony mag ik nu geen dieren houden omdat ik geloof in evolutie.
Cer schreef:Sizzle schreef:Cer, dat vind ik een terrechte vraag
Immers is het verboden om een eend te vangen en doden uit diezelfde vijver.
Je zou denken dat als je een kippenfokkerij (of eendenfokkerij) hebt dat je dan ook kinderen hun kip kunt laten uitzoeken?
Mensen kunnen wel een kreeft uitzoeken en in een pan laten gooien.. maar geef ze een pan en laat ze die kreeft zelf erin doen dan...
Ergens klinkt het heel raar, maar ergens is het hetzelfde als dat vissen, denk ik?
Cer schreef:Nou ja goed, om weer even bij het topic te komen... Zou er over deze dingen ook wat in die wet staan?
Overigens, en je mag niet zeggen 'als pietje het doet mogen wij het ook' hebben we een groot deel van de welvaart, meen ik, aan boeren (en vissen en havens en handel etc) te danken.. Ik ben dan wel benieuwd dat als we in deze zaken onszelf uit de markt zetten (met nu het vissen, en straks de boeren) hoe we dan denken de Nlse 'welvaart' toch op pijl te houden (zodat er mensen zijn die duur eten kunnen kopen wat wel goed is bijvoorbeeld)
Is daar niet een 'bigger picture' die we misschien missen? (nogmaals, ik bedoel dit niet lelijk, ik zou het namelijk zelf niet weten, maar ik denk dat er veel dingen aan elkaar hangen.. meer dan ik kan verzinnen in ieder geval)
superpony schreef:.
Als mensen het normaal vinden dat wij meer zijn dan dieren, omdat wij ontwikkelt zijn, hou ik echt mn hart vast. Zeker als het paarden mensen zijn die werken met dieren.
Het gaat er niet om wat wij weten en kunnen. Het gaat om de wensen van dieren, hun natuurlijke behoefte, emoties, gedrag etc. Als je die niet kent of erkend, moeten mensen maar geen dieren houden. En echt heel veel mensen zien of erkennen hun emoties niet...........Best schandalig voor zo een ontwikkelt soort als de mens dan.