Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:12

Mijn schoonouders hebben een foto van 1 koe aan de muur hangen. Begin daarover en mijn schoonmoeder barst nog steeds in tranen uit.

Is al jaren terug dat het gebeurt is. Beestje werd ziek en na tig behandelingen etc mocht het toch allemaal niet meer baten. Ze hadden zelfs een soort van tent om haar heen gebouwd, om haar te beschermen tegen de regen etc.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:50

pmarena schreef:
Daarom zeg ik het juist ook, dat dat dus een groot deel van het probleem is :j

Aparte conclusie wel, dat als je niet zelf een dier dood wilt maken, dat je dan dus maar voor de kiloknallers gaat.... er schijnt nog een heel scala aan mogelijkheden tussenin te zitten :=

Tuurlijk is er nog een heel scala tussen. Maar kijk je bij je vlees-in-plastiek bvb ook waar het vandaan komt, welk dier, waar het geslacht is etc (staat allemaal op het etiket) of enkel naar de prijs?

Hier promoten ze bvb sterk het lokale eten. Koop ik een dozijn eieren, staat er op van welke boerderij en kan ik zo voor de geest halen hoe die kippen gehouden worden omdat ik er soms langs rijd.
Stuk vlees van bvb deze of gene lokale boer, ik weet gewoon hoe die dieren er bij lopen.
In een vroegere regio was het nog sterker. Een biologische boer stuurde 1 keer per 3 jaar een os of koe naar de slager. Die dieren heb ik dan letterlijk bij leven gezien. Lekkerste vlees dat ik ooit gegeten heb maar je moest snel zijn want als men wist dat hij een dier had laten slachten stond het hele dorp (En de dorpen er rond) bij de slager aan te schuiven.

Paardenvlees bvb, op zich lust ik het wel maar er zijn hier (bijna) geen paardenslagers meer. Dus het paardenvlees dat in de rekken ligt komt uit Argentinië. Geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt om dat te kopen.
Braziliaanse koe hoef ik ook niet.

Uiteraard moet niet iedereen zelf gaan slachten om vlees te mogen eten.
Maar gewoon niet gedachteloos het eerste beste voorverpakte stukje vlees uit de rekken kopen, want het is toch al dood, is ook al een stap.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:55

Thioro schreef:
pmarena schreef:
Daarom zeg ik het juist ook, dat dat dus een groot deel van het probleem is :j

Aparte conclusie wel, dat als je niet zelf een dier dood wilt maken, dat je dan dus maar voor de kiloknallers gaat.... er schijnt nog een heel scala aan mogelijkheden tussenin te zitten :=

Tuurlijk is er nog een heel scala tussen. Maar kijk je bij je vlees-in-plastiek bvb ook waar het vandaan komt, welk dier, waar het geslacht is etc (staat allemaal op het etiket) of enkel naar de prijs?

....

Maar gewoon niet gedachteloos het eerste beste voorverpakte stukje vlees uit de rekken kopen, want het is toch al dood, is ook al een stap.

Ik vind het best aanmatigend dat je tot bovenstaande conclusie komt en er zo'n kilo-knallers-scenario op plakt met een laatdunkend / belerend toontje. Waar is dat precies voor nodig :?

We hebben hier verschillende boerderijen in de buurt waar je je vlees kan halen, die dieren hebben het gewoon goed gehad. Ik heb 1 keer gehad dat ik een emmer mee kreeg met bloederige onderdelen, dat vond ik niet zo'n feest, gelukkig doen de meeste boerderijen waar ze (af en toe) vlees verkopen er wel gewoon een stukje plastic om per onderdeel :=

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:03

Loretta schreef:
Ik denk dat zoiets als een magneet werkt op mensen die nu ook al regelmatig met spandoeken en zelfs met een megafoon staan te protesteren.

Dan zitten ze te slapen :P Of vissen zijn niet interessant genoeg, dat kan natuurlijk ook. In het algemene beeld dat mensen hebben bij dieren lijken vissen maar amper boven lastige insecten te zitten, nog steeds zat mensen die niet geloven dat vissen überhaupt pijn kunnen voelen. Een commerciële visvijver roept waarschijnlijk minder verontwaardiging op dan een big of een konijn op een zielig filmpje of foto, en met protest raak je een grote groep hobbyvissers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:09

Vissen zijn niet aaibaar en generen geen volgers/inkomen.. Heeft de PvdD/politiek iets over visvangst gezegd? Misschien wel hoor. Commercieel vissen wordt toch ook aan banden gelegd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:10

Sleepnetten / slepen / pulsen zijn al een poosje een issue volgens mij....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:12

Inderdaad...commercieel vissen wordt aan banden gelegd.. maar sport (?) vissen mag nog wel, hetzij niet overal en mits vergunning.
Maar, je mag blijkbaar ook bij een kweekvijver gaan staan en daar een vis uit een vijver hengelen? (of gaat het met een netje? Ik heb geen idee).
Dus dat is dan op zich nog wel prima, maar zijn er ook dat soort excursies naar een kippenslachterij oid?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:15

Het is niet persé op jou persoonlijk Pmarena.
Maar op het type consument dat je (in je berichten) weerspiegelt.
Het mag niet bloederig zijn, niet te herkenbaar, je wil het niet zien sterven en al helemaal niet zelf doden (alle begrip daarvoor trouwens, voor zelf slachten moet je inderdaad een knop kunnen omzetten), zolang het maar lekker op je bord ligt.

Maar dan wel met de vinger naar de veehouderij wijzen. Het is hypocriet en je geeft het zelf inderdaad ook toe. Je hebt er liever geen preken over, uiteraard begrijpelijk. Maar misschien hebben boeren ook liever geen preken od van mensen die liever niet weten hoe het eten op hun bord komt.

Ik bedoel het helemaal niet belerend of laatdunkend.
Wel of geen vlees eten, moet ieder voor zichzelf uitmaken. En ja er kan nog veel verbeterd worden in de veehouderij maar zoals de boeren mogen nadenken over hun manier van produceren, mogen de consumenten ook nadenken over hun manier van consumeren.
Jij persoonlijk doet dat misschien wel, maar een heel deel mensen doen dat niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:20

Cer, dat vind ik een terrechte vraag :j
Immers is het verboden om een eend te vangen en doden uit diezelfde vijver.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:24

Sizzle schreef:

Je zou denken dat als je een kippenfokkerij (of eendenfokkerij) hebt dat je dan ook kinderen hun kip kunt laten uitzoeken?
Mensen kunnen wel een kreeft uitzoeken en in een pan laten gooien.. maar geef ze een pan en laat ze die kreeft zelf erin doen dan...

Ergens klinkt het heel raar, maar ergens is het hetzelfde als dat vissen, denk ik?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:28

Ik denk dat het heel goed zijn zijn als mensen in de westerse wereld hun eigen maaltijd uit de stal/weide moesten halen en doden. Als was het maar één keer. Inderdaad om de hypocrieten die wel willen eten maar niet willen doden even een spiegel voor de neus te houden.

Cer schreef:
Vissen zijn niet aaibaar en generen geen volgers/inkomen.. Heeft de PvdD/politiek iets over visvangst gezegd? Misschien wel hoor. Commercieel vissen wordt toch ook aan banden gelegd?

Visserij wordt vooral aan banden gelegd omdat de visstand zo enorm laag is, er zijn te veel vissers voor de aantallen vissen die nog over zijn. Daarom mogen ze nog maar een beperkt aantal dagen varen of beperkte hoeveelheden opvissen.

Ik was gisteren in een visserijhaven en vroeg me ook opeens af wat deze dierenwet gaat doen met commerciële visserij. Moet dat ook op een humanere manier gaan? De huidige manieren van zowel vangst als doding (verstikking, bevriezing, koken, strippen) zijn niet bepaald humaan of snel (5 tot 60 minuten om te sterven/bewustzijn kwijt te raken. Dat zou bij zoogdieren als totaal onacceptabel worden gezien).
Om over dieren als oesters nog maar niet te spreken: Zuur overheen gooien en dan levend opeten... -O-
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 10-06-21 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:29

Kippen, kalkoenen en konijnen kun je ook gewoon zelf uitzoeken hoor :j
Je mag ze dan enkel niet zelf doden dacht ik.

Alhoewel…..helemaal zeker ben ik niet want je kunt ook levende slachtkonijnen kopen toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:31

Pulsvissen was toch ivm dierenwelzijn ? Of was dat ivm overbevissing?
Is die visafspraak trouwens wereldwijd gemaakt of alleen voor bepaalde regio's?

Sizzle: ik heb geen idee.. moet je dan niet een soort van 'slachtdiploma' hebben?
Laatst bijgewerkt door Cer op 10-06-21 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:40

Thioro schreef:
Het is niet persé op jou persoonlijk Pmarena.
Maar op het type consument dat je (in je berichten) weerspiegelt.
Het mag niet bloederig zijn, niet te herkenbaar, je wil het niet zien sterven en al helemaal niet zelf doden (alle begrip daarvoor trouwens, voor zelf slachten moet je inderdaad een knop kunnen omzetten), zolang het maar lekker op je bord ligt.

Mwoah, "zolang het maar lekker op je bord ligt" (waar dan achter hoort "als ik het maar niet hoef te zien hoe het daar op komt" ) is niet echt mijn insteek eigenlijk -O-

Meer juist andersom: dat de ontkoppeling tussen dat stukje etenswaar (dat het een dier betreft) bij de consument dezelfde vorm van het "probleem" is als bij sommige houders van de levende dieren die het meer als een product zien dan als een *vul maar in*.

Dus dat dat "ontmenselijken" (bij gebrek aan een beter woord) en het zien als een product niet alleen aan de kant van de productie ligt maar ook aan de kant van de vraag. Nu ben ik nochtans best wel begaan met dieren en mensen maar zelfs bij mij werkt dat dus zo, tot mijn eigen schaamte.

En daar zit ik dus hardop over na te denken, waar die ontkoppeling vandaan komt.
Want dat vond ik een goede vraag hier eerder in het topic :j

Thioro schreef:
Maar dan wel met de vinger naar de veehouderij wijzen. Het is hypocriet en je geeft het zelf inderdaad ook toe. Je hebt er liever geen preken over, uiteraard begrijpelijk. Maar misschien hebben boeren ook liever geen preken od van mensen die liever niet weten hoe het eten op hun bord komt.

Je zegt dat je het niet persoonlijk bedoelt, maar ook dit komt toch wel persoonlijk over met "je geeft het zelf inderdaad ook toe" alsof ik de veehouderij van Jantje en Pietje af zit te zeiken maar het vlees dat hier op tafel komt wel bij Jantje en Pietje vandaan komt.

Volgens mij valt het nogal mee wat ik over de veehouderij zeg, maar ik zie graag de quotes waar je je uitspraken op baseert :j

Bovendien zou ik het trouwens helemaal niet zo hypocriet vinden als iemand wel vlees eet, dat niet zelf wil slachten, maar toch met de vinger naar de veehouderij wijst. Je kan wat mij betreft namelijk prima vlees eten van dieren die een goed leven hebben gehad, en tegelijkertijd wat vinden over de dieren die niet zo'n best leven hebben. Dat gaat niet tegen elkaar in :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:43

Cer, Opgezocht voor konijnen en kippen (NVWA):
Bij het doden moet het dier elke vermijdbare vorm van pijn, spanning of lijden worden bespaard. De persoon die het dier dood moet aantoonbare kennis en vaardigheden bezitten om het doden humaan en doeltreffend uit te voeren. Het vlees van deze dieren mag niet worden verkocht of weggeven. Het vlees is alleen bestemd voor eigen huishoudelijke consumptie.

Aantoonbare kennis is niet nader beschreven.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:47

Cer schreef:
Pulsvissen was toch ivm dierenwelzijn ? Of was dat ivm overbevissing?
Is die visafspraak trouwens wereldwijd gemaakt of alleen voor bepaalde regio's?

Sizzle: ik heb geen idee.. moet je dan niet een soort van 'slachtdiploma' hebben?

Pulsvissen was bedacht om te zorgen dat je niet de bodem om hoeft te woelen om bodemvissen te vangen. Door de stoomstootjes springen ze op, en hoef je dus niet een balk door de bodem te trekken waardoor je ook al het andere leven sloopt.

Volgens mij is er wereldwijd geen of nauwelijks regelgeving wat betreft visserij. En ook genoeg (arme) landen die buitenlandse mega schepen de visrechten geven zonder enige bescherming van de eigen bevolking of visstand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:55

Nou ja goed, om weer even bij het topic te komen... Zou er over deze dingen ook wat in die wet staan?

Overigens, en je mag niet zeggen 'als pietje het doet mogen wij het ook' hebben we een groot deel van de welvaart, meen ik, aan boeren (en vissen en havens en handel etc) te danken.. Ik ben dan wel benieuwd dat als we in deze zaken onszelf uit de markt zetten (met nu het vissen, en straks de boeren) hoe we dan denken de Nlse 'welvaart' toch op pijl te houden (zodat er mensen zijn die duur eten kunnen kopen wat wel goed is bijvoorbeeld)

Is daar niet een 'bigger picture' die we misschien missen? (nogmaals, ik bedoel dit niet lelijk, ik zou het namelijk zelf niet weten, maar ik denk dat er veel dingen aan elkaar hangen.. meer dan ik kan verzinnen in ieder geval)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:03

pmarena schreef:
En daar zit ik dus hardop over na te denken, waar die ontkoppeling vandaan komt.
Want dat vond ik een goede vraag hier eerder in het topic :j

Is inderdaad een goede vraag. Ik denk dat die ontkoppeling gewoon een emotionele noodzaak is. Voor jezelf, om niet een emotioneel wrak te worden. En voor het dier, om het snel en efficiënt te kunnen doden zonder dat het een eeuwigheid duurt of je fout hakt/schiet omdat je er bij staat te huilen.
Soort van verantwoordelijkheidsgevoel tov jezelf en het dier?
Ik heb al dieren gedood, om op te eten is zelden gebeurt en al heel lang geleden, of om ze uit hun lijden te verlossen. En je moet je emotie dan echt even aan de kant zetten of het wordt een soep waar niemand beter van wordt.

Citaat:
Je zegt dat je het niet persoonlijk bedoelt, maar ook dit komt toch wel persoonlijk over met "je geeft het zelf inderdaad ook toe" alsof ik de veehouderij van Jantje en Pietje af zit te zeiken maar het vlees dat hier op tafel komt wel bij Jantje en Pietje vandaan komt.

Dat was een vraag in 1 van m'n eerdere berichten. Kijk je bij elk stuk vlees (of andere etenswaar) waar het vandaan komt? Oprechte vraag trouwens. Indien ja dan heb je idd gelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:04

julius_juut schreef:
Ik denk dat het heel goed zijn zijn als mensen in de westerse wereld hun eigen maaltijd uit de stal/weide moesten halen en doden. Als was het maar één keer. Inderdaad om de hypocrieten die wel willen eten maar niet willen doden even een spiegel voor de neus te houden.

Goed idee. Maar dan uiteraard wel onder begeleiding van iemand die deskundig is. Je wil niet weten hoeveel onnodige pijn en stress het voor een dier oplevert wanneer die ondeskundig geslacht wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:18

ruitje schreef:
Maargoed, volgens Superpony mag ik nu geen dieren houden omdat ik geloof in evolutie :+ .

Geen woorden in mn mond leggen. Dat vind ik echt kinderachtig om op die manier je gelijk te willen krijgen.

Je ontwikkelt als stal en dat is mooi. Maar ik doe het met de manier waarop jij reageert en hier dingen schrijft.

Als paarden houder vind ik dat je dat uit liefde voor dieren moet doen en dat lees ik soms bij mensen niet terug.

Zelfde als mensen met koeien, varkens, kippen etc. Mensen blijven de misstanden goedpraten. Ik ben echt niet tegen boeren. Ben eerder heel erg voor de Nederlandse boer en ook voor versoepelingen van regels zodat ze goed kunnen boeren.
Maar ik wil wel welzijn voor dieren.

De grote stalbranden hebben onwijs veel discussie doen opwaaien en dat is gewoon te begrijpen. Het gaat veel mensen met een lief hondje of katje op schoot echt aan het hart. En als je een beetje in de buurt woont en je hoort het ook nog eens, is het echt vreselijk. We hebben het gewoon over levende wezens die levend verbranden. En ja, voor de boeren zelf vast en zeker nog het aller ergste, maar je moet gewoon begrijpen hoe het voor de gemiddelde burger met liefde voor dieren overkomt.

Het buitenland kan ik niet veranderen. Ik kan vlees uit buitenland laten liggen, dat is het enige. Ga ik vleesvervangers eten, wat ik soms doe, komen er ook ingredienten uit het buitenland.

En hoe je het went of keert hebben dieren altijd te lijden. Hun leefgebied wordt overal kleiner, verkeer is gevaarlijk voor ze etc

Ik zou nog liever alles zonder palmolie eten en gebruiken dan zonder vlees, maar het is niet te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:25

Cer schreef:
Sizzle schreef:

Je zou denken dat als je een kippenfokkerij (of eendenfokkerij) hebt dat je dan ook kinderen hun kip kunt laten uitzoeken?
Mensen kunnen wel een kreeft uitzoeken en in een pan laten gooien.. maar geef ze een pan en laat ze die kreeft zelf erin doen dan...

Ergens klinkt het heel raar, maar ergens is het hetzelfde als dat vissen, denk ik?

De boer waar ik met de eerste pony's stond hadden ook wat kippen, konijnen, schapen en varkens voor hobby van opa ernaast.

Mijn oma zei tegen mn moeder dat verse kip het lekkerste was, dus die bestelde voor de kerst 2 kippen. Wel schoon, wat de boer van ons allang begreep. Ze waren ook echt wel behoorljk "modern" zeker als je nu zoveel jaren terug gaat kijken.
We hebben daar met de kerst met familie goed van gegeten.

Voor het slachtfeest verkochten zij ook schapen bijv.

Maar nu door de vele regels wordt alles steeds moeilijker en lastiger.

En we hebben echt gekke dingen meegemaakt. Een familie had op een bovenhuis in Amsterdam een schaap ritueel geslacht, maar het bloed liep bij de beneden buren naar binnen. Tja, regels zijn er niet voor niks.

Weet wel zat mensen die zelf nog wat jonge kip zelf slachten. En daar heb ik echt minder moeite mee, dan het transport, slachthuis etc.
Zelfde als de jacht. Ik eet dat vlees ook niet. Maar als ze het goed doen, lopen de dieren vrij rond,w eten van niks en klap, boem het is over. Maar moet dus wel goed gebeuren. Geen moeder, wel in 1 keer.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:39

Cer schreef:
Nou ja goed, om weer even bij het topic te komen... Zou er over deze dingen ook wat in die wet staan?

Overigens, en je mag niet zeggen 'als pietje het doet mogen wij het ook' hebben we een groot deel van de welvaart, meen ik, aan boeren (en vissen en havens en handel etc) te danken.. Ik ben dan wel benieuwd dat als we in deze zaken onszelf uit de markt zetten (met nu het vissen, en straks de boeren) hoe we dan denken de Nlse 'welvaart' toch op pijl te houden (zodat er mensen zijn die duur eten kunnen kopen wat wel goed is bijvoorbeeld)

Is daar niet een 'bigger picture' die we misschien missen? (nogmaals, ik bedoel dit niet lelijk, ik zou het namelijk zelf niet weten, maar ik denk dat er veel dingen aan elkaar hangen.. meer dan ik kan verzinnen in ieder geval)

Ik denk niet dat het aandeel agrarische sector in de huidige Nederlandse economie dusdanig groot is dat inkrimping en omvorming daarvan ten koste gaat van onze algehele welvaart. Onze economie draait vooral op zakelijke diensten (denk aan ICT), handel en transport. En in mindere mate op landbouw en industrie.

Ik denk dat we ons juist 'in de markt kunnen zetten' door het voortouw te nemen in het (verder) omvormen van onze voedingsindustrie (en daarmee ook de agrarische sector) richting circulair,duurzaam en gezond.
Omdat dat de toekomst is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 15:43

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:03

Ik kan me niet voorstellen dat er niet ook een grote periferieke branche omheen hangt (of hoe noem je dat?) Want de boer 'zelf' is 1 onderdeel, maar daaromheen hangt toch van alles en nog wat? van Loonwerkers/stallenbouwers/trekkerverkopers/transportbandsystemen/seizoendsarbeiders tot weet ik veel wat?

Overigens ben ik het ermee eens dat de NLse landbouw verder ontwikkeld kan worden naar duurzaam en gezond (althans, dat denk ik, ik heb er geen verstand van en ik denk ook dat het eenvoudiger klinkt dat het is) en dat daarmee wellicht ook weer verdient kan worden (net zoals dat we wateroplossingen wereldwijd verkopen)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:14

superpony schreef:
.

Als mensen het normaal vinden dat wij meer zijn dan dieren, omdat wij ontwikkelt zijn, hou ik echt mn hart vast. Zeker als het paarden mensen zijn die werken met dieren.
Het gaat er niet om wat wij weten en kunnen. Het gaat om de wensen van dieren, hun natuurlijke behoefte, emoties, gedrag etc. Als je die niet kent of erkend, moeten mensen maar geen dieren houden. En echt heel veel mensen zien of erkennen hun emoties niet...........Best schandalig voor zo een ontwikkelt soort als de mens dan.

Oh, dan heb ik deze quote verkeerd begrepen superpony. Dacht zomaar dat je eigenlijk zonder mijn naam te noemen wel op mij doelde.

Nou heb ik wel eens vaker moeite om uit jouw lange posts met voorbeelden enzo de essentie te halen dus ik snap niet zo goed ook wat je wil zeggen met je laatste post?

Ik denk namelijk te lezen dat jij denkt dat ik niet van dieren houd en daarom geen paarden moet houden?