Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:31

Devic schreef:
Ik denk dat je je daar op verkijkt, misschien is 10 per gemeente wel al aan de lage kant.

Mensen die dus al hun levensonderhoud zoals voeding, kleding, toiletartikelen etc krijgen van hun omgeving en daardoor niks zelf hoeven aan te schaffen? Dan zou je toch ook veel meer krantenartikelen hebben zoals deze?

Devic

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:46

Nee niet in de mate van deze casus. Maar wel dat mensen regelmatig iets krijgen, zoals eens een tas boodschappen.

Overigens is wel mij ervaring dat de zaken van uitkeringsfraude niet vaak de media halen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:15

Ik ben we benieuwd naar het sneeuwbaleffect als de gemeente hun beslissing gaat herzien..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:18

Sirius_ schreef:
Ik ben we benieuwd naar het sneeuwbaleffect als de gemeente hun beslissing gaat herzien..

Ik ook, want dat betekent als het goed is een meer ‘menselijker’ beleid hoop ik dan.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:29

Ineke2 schreef:
Sirius_ schreef:

Ik ook, want dat betekent als het goed is een meer ‘menselijker’ beleid hoop ik dan.

Ja en nee. Ik vind dat het kijken naar het verhaal achter bijstandsontvanger, en maatwerk leveren waar het kan, onderdeel is van grondig onderzoek en gemotiveerd beslissen. Dit gebeurt nog niet altijd overal even grondig. Een simpel voorbeeld. Bijstand gaat in principe in vanaf datum aanvraag als er op dat moment recht is, niet eerder, tenzij...
Ik denk dat je in 90% van de gevallen een beschikking ziet met de zin ‘er zijn in uw situatie geen omstandigheden geconstateerd om hier van af te wijken’ maar waar naar gekeken wordt? Met welke omstandigheden rekening gehouden is? Geen idee.
Dus ik hoop dat er alerter wordt omgegaan met situaties en dat er niet klakkeloos een wet wordt uitgevoerd. Maar dat is sowieso al niet de bedoeling.

Algemeen beleid maken op situaties is bijna niet mogelijk omdat er altijd sprake is van persoonlijke omstandigheden. En stel dat je als gemeente opneemt dat het mensen is toegestaan om 5 dagen in de week bij derden te eten zonder consequenties, wordt het standaard antwoord van iedereen, ook de fraudeurs, ik geef bijna niets uit want ik eet 5 dagen in de week bij anderen :+ (even gechargeerd maar het idee is duidelijk)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:35

Dit begrijp ik en ben ik ook met je eens sirius.
Dat maatwerk word niet overal goed toegepast en daar mag ( moet zelfs) naar gekeken worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:14

Maatwerk kan helemaal geen kwaad, maar wees dan wel consequent.
Iedereen weet dat witgoed een heikel onderwerp is maar constructief zijn komt niet in het woordenboek voor.
Schaf om te beginnen de dooddoener af "daar kan je voor sparen" als er binnen drie maanden twee stuks witgoed de geest hebben gegeven. Betaal dat tweede stuk en laat je cliënt niet lenen voor een vervangend exemplaar. Want je kan maar 1x het gespaarde geld uitgeven.
Of nog beter pas de wet aan op dit stuk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:31

Morganlefay schreef:
Iedereen weet dat witgoed een heikel onderwerp is maar constructief zijn komt niet in het woordenboek voor.
Schaf om te beginnen de dooddoener af "daar kan je voor sparen" als er binnen drie maanden twee stuks witgoed de geest hebben gegeven. Betaal dat tweede stuk en laat je cliënt niet lenen voor een vervangend exemplaar. Want je kan maar 1x het gespaarde geld uitgeven.

De vraag is, heb je een droger en vaatwasser perse nodig?

Met kleine kinderen is een droger wel een ding denk ik.

Maar zelf leef ik al 11 jaar zonder droger of vaatwasser.

Een wasmachine is wél echt nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:32

Een van beiden niet want dat is luxe. Maar ik heb het over een wasmachine een een koelkast }>
En dat is afgewezen geweest. Beiden overigens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-21 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:34

Morganlefay schreef:
Een van beiden niet want dat is luxe. Maar ik heb het over een wasmachine een een koelkast }>

Inhoud koelkast kreeg hier pootjes, nu dus koelbox (simpel en overzichtelijk) en vriezer. Wasmachine zou ik inderdaad niet zonder willen. Droger en vaatwasser nooit gehad (geen ruimte en herrie).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:37

Morganlefay schreef:

Ik weet niet, maar ook ik heb jarenlang geen geld gehad als er meerdere dingen tegelijk stuk gingen en ik heb mijn hele leven gewerkt.

Het leven is geen ponykamp, dan hang je je was maar op een rekje of gebruik je de badkuip. Ga je alsnog niet dood van, heb ik ook wel eens een periode gedaan en dat leert je keuzes maken en ergens voor gaan.

Hetzelfde geld voor mij voor de casus taartenbakken. Ik vind dat dubbel, enerzijds denk ik: je moet doen waar je blij van word. Maar van zoiets kun je toch geen bestaan opbouwen :o ?

Ik heb dat ook gezien bij iemand, die kreeg een omscholingsbudget en ging daarvan een cursus healende energie overbrengen ofzo volgen.

Ik vind het onzin dat het zo geregeld is dat je dat geld pas terug krijgt aan het einde van het jaar, initiatief mag best beloond worden.

Maar ik vind ook dat mensen mogen nadenken over wat geld/baankans oplevert.

Dat zou niet moeten in een ideale wereld, zeg maar in het goed gelukte communisme. Dan doet iedereen gewoon wat hij kan en verdiend evenveel. Dan was ik ook niet 2 banen tegelijk aan het hebben :D

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:40

Dat is echt gemeentelijk beleid. In principe komen duurzame gebruiksgoederen helemaal niet voor vergoeding in aanmerking (want je kan er voor reserveren door te sparen of gespreide betaling achteraf) (wettelijk bepaald)
ALS het al voor vergoeding in aanmerking komt, dan in geval van duurzame gebruiksgoederen in de vorm van een lening (wettelijk bepaald).

Wij hebben in ons beleid staan, dat we niet kijken naar of iemand reserveert of niet. Als de noodzaak voor vergoeding er is, verstrekken wij bijzondere bijstand. Voorheen was dat in geval van hoge schulden als om niet (gift) verstrekking, en zonder schulden verwezen we door naar de kredietbank.
Kredietbank is overigens nog steeds een voorliggende voorziening. Komt iemand daar niet in aanmerkingwegens schulden, of is het bedrag wat geleend moet worden te laag etc. verstrekken wij het in de vorm van een lening, ook in geval van hoge schulden. Tenzij er sprake is van een schulddienstverleningstraject.
Dan wordt het bedrag in een gift verstrekt. Zodra iemand dan een schulddiensttraject in gaat wordt het bedrag mee genomen in het schuldentraject.
Reden om dit zo te doen is om mensen te motiveren actief aan de slag te gaan met hun schulden. Voorheen kenden we de bedrag om niet toe met als voorwaarde iets te doen met schulden. Dat gebeurde in de praktijk nooit, dus nu maar andersom.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:43

Ik snap je laatste 2 zinnen niet sirius, wat bedoel je precies?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:46

Klanten kregen bijzondere bijstand als gift, maar zochten ondanks de voorwaarde geen hulp voor hun schulden.
Nu kennen we het toe als lening, met als 'beloning' dat deze lening mee genomen wordt in een schuldentraject. Onderaan de streep wordt er dan niet of nauwelijks iets terug betaald.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:47

Sirius_ schreef:
Klanten kregen bijzondere bijstand als gift, maar zochten ondanks de voorwaarde geen hulp voor hun schulden.
Nu kennen we het toe als lening, met als 'beloning' dat deze lening mee genomen wordt in een schuldentraject. Onderaan de streep wordt er dan niet of nauwelijks iets terug betaald.

Ah oke, nu is het duidelijker :D
Bedankt voor de uitleg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:50

Ineke2 schreef:
Morganlefay schreef:

De vraag is, heb je een droger en vaatwasser perse nodig?
Met kleine kinderen is een droger wel een ding denk ik.
Maar zelf leef ik al 11 jaar zonder droger of vaatwasser.
Een wasmachine is wél echt nodig.

Mijn broertjes was 4 en ik was 6 toen mijn moeder een droger kreeg. Daarvoor ging ook alles op rekjes door het hele huis. Voordeel: als je bijstand hebt heb je tijd zat om alles op te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:51

ruitje schreef:
Morganlefay schreef:

Ik weet niet, maar ook ik heb jarenlang geen geld gehad als er meerdere dingen tegelijk stuk gingen en ik heb mijn hele leven gewerkt.

Het leven is geen ponykamp, dan hang je je was maar op een rekje of gebruik je de badkuip. Ga je alsnog niet dood van, heb ik ook wel eens een periode gedaan en dat leert je keuzes maken en ergens voor gaan.

Hetzelfde geld voor mij voor de casus taartenbakken. Ik vind dat dubbel, enerzijds denk ik: je moet doen waar je blij van word. Maar van zoiets kun je toch geen bestaan opbouwen :o ?

Ik heb dat ook gezien bij iemand, die kreeg een omscholingsbudget en ging daarvan een cursus healende energie overbrengen ofzo volgen.

Ik vind het onzin dat het zo geregeld is dat je dat geld pas terug krijgt aan het einde van het jaar, initiatief mag best beloond worden.

Maar ik vind ook dat mensen mogen nadenken over wat geld/baankans oplevert.

Dat zou niet moeten in een ideale wereld, zeg maar in het goed gelukte communisme. Dan doet iedereen gewoon wat hij kan en verdiend evenveel. Dan was ik ook niet 2 banen tegelijk aan het hebben :D

Ben het helemaal met je eens hoor. Hoe ik zelf over deze materie denk is niet van belang, ik ben bezig met mensen die door botte pech hun hand moeten ophouden en je moet ergens een grens stellen.
De een ziet kans om met een ABW tje te sparen en een ander gooit per week een rug over de balk.
Maar als je maatwerk gaat toepassen wees dan wel consequent.
Als Ik Star trek TNG kijk denk ik wauw doen wat je kan en wil zonder geldelijk gewin niet meer materialistisch te zijn. Laat maar ik draaf door :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-21 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:52

Haha, ik snap je :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:55

Vjestagirl schreef:
Mijn broertjes was 4 en ik was 6 toen mijn moeder een droger kreeg. Daarvoor ging ook alles op rekjes door het hele huis. Voordeel: als je bijstand hebt heb je tijd zat om alles op te hangen.

Het dikgedrukte is dus een vooroordeel wat niet zomaar waar is.

Ik heb het in dit topic eerder gemeld: Ik moest 40 uur per week werken voor mijn uitkering.
Je moet je verder aan heel veel afspraken houden en veel papierwerk bij houden en indienen.
Ik vond het veel vermoeiender dan een normale baan van 40 uur.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:24

Blijkbaar heeft Vjestagirl nogal wat (voor)oordelen over mensen die in de bijstand zitten getuige haar bijdragen in dit topic, ik stel me zo voor dat niet alleen mensen die in de bijstand zitten daar het onderwerp van zijn, dat is erg jammer, daar doe je andere mensen, maar ook jezelf erg mee tekort. Voor iedereen die zichzelf daar ook wel eens op betrapt en daar best iets mee zou willen doen hier een link die je daarmee kan helpen : https://sochicken.nl/oordeel-minder

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:31

luxx schreef:
Blijkbaar heeft Vjestagirl nogal wat (voor)oordelen over mensen die in de bijstand zitten getuige haar bijdragen in dit topic, ik stel me zo voor dat niet alleen mensen die in de bijstand zitten daar het onderwerp van zijn, dat is erg jammer, daar doe je andere mensen, maar ook jezelf erg mee tekort. Voor iedereen die zichzelf daar ook wel eens op betrapt en daar best iets mee zou willen doen hier een link die je daarmee kan helpen : https://sochicken.nl/oordeel-minder

Als ik Vjestagirl was zou ik echt vol op het sarcasme gaan zitten, zoiets als dit ofzo:

Wow bedankt, heb daar altijd al wat mee willen doen, is precies wat ik nodig had. Wilde eigenlijk al een tijd aan mijzelf werken aan de hand van een goede erkende therapeut, maar dit oordeel van een bokker over dat ik vooroordelen heb en deze super wetenschappelijk onderbouwde link werken vast beter :')

*sarcasme uit*
Zullen we het dan nu weer over de inhoud hebben? Hoeveel procent in de bijstand werkt, weet iemand dat? Boeiend :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:33

Ineke2 schreef:
Vjestagirl schreef:

Het dikgedrukte is dus een vooroordeel wat niet zomaar waar is.

Ik heb het in dit topic eerder gemeld: Ik moest 40 uur per week werken voor mijn uitkering.
Je moet je verder aan heel veel afspraken houden en veel papierwerk bij houden en indienen.
Ik vond het veel vermoeiender dan een normale baan van 40 uur.

Dat dikgedrukte is geen vooroordeel maar eigen ervaring.

Ik moest voor mijn bijstandsuitkering minimaal 4x in de week solliciteren, en dat bijhouden op werk.nl, en 1x in de . Afgezien van het ik het ook heel zwaar en vermoeiend vond, had ik wel alle tijd van de wereld om mijn huis schoon te houden, de was te doen en op te hangen veel meer dan dat ik nu heb met een fulltime baan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:35

ruitje schreef:
luxx schreef:

Als ik Vjestagirl was zou ik echt vol op het sarcasme gaan zitten, zoiets als dit ofzo:

Wow bedankt, heb daar altijd al wat mee willen doen, is precies wat ik nodig had. Wilde eigenlijk al een tijd aan mijzelf werken aan de hand van een goede erkende therapeut, maar dit oordeel van een bokker over dat ik vooroordelen heb en deze super wetenschappelijk onderbouwde link werken vast beter :')

*sarcasme uit*
Zullen we het dan nu weer over de inhoud hebben? Hoeveel procent in de bijstand werkt, weet iemand dat? Boeiend :)

Bedankt voor het zeggen wat ik in gedachten had.

Luxx: WTF? Psychologie van de koude grond doe je maar bij iemand anders.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:36

luxx schreef:

Heb jij al haar berichten gelezen of banketstaaf je nu wat in de ruimte? Als er iemand zonder oordelen is tot op het irritante af is het Vjestagirl.

Maar neem vooral je eigen tip ter harte. Want nu doe je jezelf tekort.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:46

Ik denk juist dat vjestagirl een heel realistisch beeld heeft met ervaring zowel links als rechts van de streep. Zoals vaak met discussie over dergelijke onderwerpen hebben mensen hele sterke, idealistische mening, maar wel eentje die niet binnen de huidige wettelijke kaders past. Daarbij wordt de ambtenaar die het boeltje mag uitvoeren vaak nog verantwoordelijk gehouden voor de hele inhoud van de wet, als ware hij het zelf geschreven zou hebben. De wet moet dan aangepast worden aan het idealistische beeld, of dit wel of niet zou passen binnen de maatschappij en economie wordt totaal uit het oog verloren.