Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:03

Janneke2 schreef:
ravellie schreef:
Wolven passen niet in Nederland

Dat is een valide mening, maar gaat in tegen een internationale afspraak waar NL zich aan te houden heeft.

Bij problemen mag er zeker legaal ingegrepen worden onder die afspraak, maar preventief schieten mag inderdaad niet en daar valt ook wat voor te zeggen. Echter verschuilt de overheid zich achter het simpele mag niet (ipv de tenzij goed in te vullen) en veel beschamender wordt het de eigenaren van vee en huisdieren onmogelijk gemaakt om goed te beschermen. Zowel de beperkingen aan omheiningen (boven 1.20m is vaak vergunningsplichtig, wat kostbaar is) & stalling, als realistische voorlichting en bewijslast (DA mag geen DNA afnemen voor bewijs wolvenaanval, dus bij alle dieren die het overleven verdwijnt bewijs door noodzakelijke behandeling).

Onder tenzij kan een boel gevangen worden, incl. voedseltekort (konijn op rode lijst, haas bijna? en reeen zijn er ook niet zoveel). En bescherming overig wild kijkende naar de ontwikkelingen van prooipopulaties in bestaande wolvengebieden.
Er zijn zeker mogelijkheden, maar dan moet er serieus aandacht voor komen ipv wat in de rondte roepen, iets wat nu zowel de pro figuren als de overheid als in zekere zin ook de anti groepen doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:07

Janneke2 schreef:
Hoe het dan kan, dat allerlei mensen dan toch "blind ofzo doorhollen" op een doodlopende weg kan op zich razend interessant zijn voor sociologen - politiek gezien is het zaak om de waanzin zo snel mogelijk te stoppen.

Daar heb je zeker een punt. Er wordt alleen geen enkele rekening gehouden met volledige oplossingen. Een andere manier van leven vraagt om een totaalpakket.

De energietransitie bijvoorbeeld is met een neo liberaal sausje overgoten waarvan enkel de grote multinationals profiteren. Met als slechtste voorbeeld het datacenter van Microsoft.

Dat de wolf naar Nederland komt hoeft niet te betekenen dat onze dieren vervolgens maar gewoon vogelvrij zijn. Daarin wordt ook totaal niet meegedacht naar goede deugdelijke oplossingen voor de ontstane problemen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:13

ravellie schreef:
mysa schreef:
@Janneke, voor wat betreft wolven kun je je beter even gaan inlezen. En dan met name over wat er in andere landen zoal ten prooi valt. Zie bijv. het topic hier op bokt of de Facebook groep Wolf en Paard.

Wolven passen niet in Nederland
Veel te dichtbevolkt en gaat niet goed samen met wat er aan ten prooi valt idd.

Ik zag pas dat filmpje van Frankrijk, wolf pakt een hond.
Arme dier zat vast aan een lijn bij het huis, vreselijk

Ik ben het hiermee eens. Op zich ben ik helemaal vóór natuurontwikkeling, maar ik vind het 10 stappen te ver gaan om door wolven afgeslachte schapen, veulens en pony's te zien als collateral damage van die natuurontwikkeling en de verantwoordelijkheid voor het beschermen van deze dieren tegen wolven volledig bij de eigenaar/beheerder neer te leggen.
Een bijkomend probleem is dat wolven niet alleen dieren doden om te eten, m.a.w. ze stoppen niet na 1 dier, vaak doden ze een aantal dieren tegelijk. Hier in Drenthe zijn al tientallen schapen door wolven gepakt. Ik vind dat een wolf afgeschoten mag worden zodra hij dit soort overlast veroorzaakt. Zo lang ze zich tot natuurlijke prooien beperken, is het tot daaraan toe. Maar hier in Drenthe komen er bijvoorbeeld al geen/nauwelijks wilde zwijnen voor, daarmee mist er dus al een belangrijk prooidier voor de wolf waardoor schapen en veulens des te meer risico lopen.

tamary

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:19

Wild zwijn is juist beste bestand tegen predatie door de wolf, wolf vindt ze vaak een maatje te groot en te goed in staat zichzelf te verdedigen. Dus qua beschikbaar voedsel streep ik wild zwijn weg, en dan blijft eigenlijk enkel konijn, haas en ree over die al niet florisant in de aantallen zitten ivm problemen beschikbaar goed gevarieerd grasland (en dat zal nog slechter worden met zwaarder omheinen ivm wolf in het gebied).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:25

Askja schreef:
Ik ben het hiermee eens. Op zich ben ik helemaal vóór natuurontwikkeling, maar ik vind het 10 stappen te ver gaan om door wolven afgeslachte schapen, veulens en pony's te zien als collateral damage van die natuurontwikkeling en de verantwoordelijkheid voor het beschermen van deze dieren tegen wolven volledig bij de eigenaar/beheerder neer te leggen.
Een bijkomend probleem is dat wolven niet alleen dieren doden om te eten, m.a.w. ze stoppen niet na 1 dier, vaak doden ze een aantal dieren tegelijk. Hier in Drenthe zijn al tientallen schapen door wolven gepakt. Ik vind dat een wolf afgeschoten mag worden zodra hij dit soort overlast veroorzaakt. Zo lang ze zich tot natuurlijke prooien beperken, is het tot daaraan toe. Maar hier in Drenthe komen er bijvoorbeeld al geen/nauwelijks wilde zwijnen voor, daarmee mist er dus al een belangrijk prooidier voor de wolf waardoor schapen en veulens des te meer risico lopen.

Ik raak er wel steeds meer van overtuigd dat de bescherming van de wolf in Europa niet oneindig lang zo blijft als het nu is. Ik volg de ontwikkelingen in Duitsland en daar zie je langzaam een kentering in de politiek. Uiteindelijk heeft dit linksom of rechtsom toch zijn invloed in Brussel. Het zal nog heel lang duren dat er iets wezenlijks veranderd. Maar ook bij verstandige natuurbeschermers en wetenschappers begint het besef te komen dat het ook in het belang van de wolf zelf is om iets aan de huidige problemen te doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:31

Wolven worden binnen de EU beschermd tenzij. Het is aan Nederland om die tenzij in te vullen, of niet in te vullen zoals nu gebeurd. Daarnaast kan je in EU verband prima de discussie aangaan in hoeverre een wolf nog steeds een beschermde diersoort moet zijn. Omdat een diersoort eenmaal die status heeft gekregen, hoeft dat niet te betekenen dat ze die ten eeuwigen dage moeten houden. De wolf doet het tenslotte ondertussen al weer heel erg goed in Europa.

En wat de opmerking betreft dat de wolf hier van nature voorkomt en dat wij als mens hun aanwezigheid maar hebben te accepteren. Aangezien de eerste wolf met zwemvliezen nog uitgevonden moet worden en zonder menselijk ingrijpen Nederland vooral uit water en moeras zou bestaan, kunnen daar wel wat vraagtekens bij gezet worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:34

Mirte Kruit, regiocoördinator van het Wolvenmeldpunt, over analyse van wolven poep op de Veluwe - 'dit laat duidelijk zien wat ze vooral eten: edelhert, ree, damhert en jonge wilde zwijnen'.

Accoord : ik schreef 'eet voornamelijk big', het menu is iets ruimer.

Kunnen we nu weer on topic, al dan niet mbt een strategie om wolven die overlast veroorzaken af te mogen schieten?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:36

Janneke2 schreef:
mysa schreef:
@Janneke, voor wat betreft wolven kun je je beter even gaan inlezen. En dan met name over wat er in andere landen zoal ten prooi valt. Zie bijv. het topic hier op bokt of de Facebook groep Wolf en Paard.

?

Hoezo moet ik mij inlezen?

Moeder Natuur is niet alleen lief.
"Natuurlijk" is het naar als een geliefd dier wordt opgegeten.
Of sterf aan koliek.
Of...

On topic : het is een internationale afspraak dat de wolf beschermd is.

Totdat die wolf over mijn land komt en slachtoffers maakt. Dan is het helaas einde beschermd wolven leven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:00

On topic dan: ik ga niet op een partij stemmen die de wolf hier in NL met open armen verwelkomt, zonder oog te hebben voor de nadelen. De mogelijkheid om wolven bij overlast af te schieten moet open blijven.

Ik vraag me overigens af wat Europa zou doen als een land van de regel dat wolven beschermd moeten worden, af zou wijken door afschieten toe te staan. Lijkt me dat men toch wel wat beters te doen heeft dan zich daar heel druk over maken. Daarbij, de ambtelijke molens in Europa draaien dermate langzaam dat je als Nederland m.i. bij overlast niet moet gaan zitten wachten tot ze op Europees niveau op aandringen van bijv Duitsland eens gaan nadenken over aanpassing van deze regel.

Geen idee of dit terugkomt in partijprogramma's (moet ik nog nalezen). Ik vermoed dat de PvdD wel pro-wolf is, maar daar gaat mijn stem sowieso niet naartoe.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:04

Ik denk dat partijen de wolf zeker in hun programma zullen opnemen, je ziet wat voor emoties het onderwerp losmaakt. De PvdD is inderdaad "pro-wolf".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:22

Janneke2 schreef:
Kunnen we nu weer on topic, al dan niet mbt een strategie om wolven die overlast veroorzaken af te mogen schieten?

Er kan toch ook gezocht worden naar andere oplossingen voor de problemen. Afknallen is natuurlijk geen doel op zich.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:28

Lynnepinny schreef:
Ik denk dat partijen de wolf zeker in hun programma zullen opnemen, je ziet wat voor emoties het onderwerp losmaakt. De PvdD is inderdaad "pro-wolf".

De PVDD is inderdaad volledig pro wolf en tegen elke vorm van beheer. De PVDD heeft zo of zo de grootste moeite met beheer. Zelfs in het geval dat diersoorten met uitsterven bedreigd worden doet de PVDD er alles aan om beheer te voorkomen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/221299/P ... londerzoek

Alvast Bedankt PVDD voor het helpen uitsterven van een aantal bedreigde weide vogelsoorten. Natuurlijk hebben jullie een punt als het gaat om waarin boeren tekort hebben geschoten. Fijn dat jullie als dierenpartij nu nog even proberen om de genadeklap uit te delen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:38

Even een vraag, wat vinden jullie van de PvdA?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:44

Shaggy09 schreef:

Persoonlijk zie ik daar wel iets in. Ik begrijp dat het voor veel boeren hier verre van ideaal is. Ik ben zelf dan ook meer burger en vind ook de belangen van veel andere burgers van belang. En een perfecte partij bestaat niet. Maar persoonlijk ben ik wel voor een beetje gematigd links.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:55

Shaggy09 schreef:

Het is één van de partijen die op mijn shortlist staat om op te gaan stemmen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:02

Bij mij ook. Voor het eerst, sinds een jaartje of veertig, best curieus.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:09

Bij mij ook op de shortlist.... voor het eerst ooit. Een complot?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:10

Hier de afgelopen dagen een paar stemwijzers ingevuld en daar doen ze ook continu bovenin mee

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:14

Misschien komt het ook wel omdat de PVDA een gematigd links geluid heeft. Dat spreekt mij wel aan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:08

Same here.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:31

Lynnepinny schreef:

Ik ben lid van de PvdD en ik vind dat er voor wolven geen plaats is in een dichtbevolkt land als Nederland.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:39

Vraag ze eens, Anjali, of ze kennis hebben genomen van het aantal aanvallen op vee, paarden en huisdieren (en mensen) in bijvoorbeeld de Scandinavische landen, de VS, Canada, Duitsland, Italië en de voormalige Oostbloklanden. En of ze dan serieus denken dat het in een veel kleiner en veel dichter bevolkt landje geen problemen gaat geven? Ik denk dat jij, als lid, misschien een sneller/beter antwoord krijgt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:09

Als het aan de PvdD ligt, dan stoppen we met alle huisdieren en landbouwhuisdieren, dus aanvallen daarop vinden ze geen probleem, dat is wat hun betreft alleen maar een extra reden om met (landbouw)huisdieren te stoppen. En wat mensen betreft, vorig jaar was er nog een rel in de partij, omdat de voorzitter ook aandacht aan mensen wilde gaan besteden. Hij is dus afgezet, want ze zijn de Partij voor de Dieren en voor mensen-problemen is er dus geen ruimte. Daarom is Merel van Kooten toch ook uit de partij gestapt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:20

Karl66 schreef:
Als het aan de PvdD ligt, dan stoppen we met alle huisdieren en landbouwhuisdieren, dus aanvallen daarop vinden ze geen probleem, dat is wat hun betreft alleen maar een extra reden om met (landbouw)huisdieren te stoppen. En wat mensen betreft, vorig jaar was er nog een rel in de partij, omdat de voorzitter ook aandacht aan mensen wilde gaan besteden. Hij is dus afgezet, want ze zijn de Partij voor de Dieren en voor mensen-problemen is er dus geen ruimte. Daarom is Merel van Kooten toch ook uit de partij gestapt?

Daarbij is het opmerkelijk dat de PVDD veel stemmers trekt die totaal niet weten wat de partij in houdt. Ik heb in het verleden al eens iemand horen zeggen. "Ik weet niet wat ik moet stemmen. Ik stem maar iets geks zoals de Partij voor de dieren" Of een lieve oudere dame die zegt dat ze maar voor de diertjes stemt. Op de vraag wat de partij dan in houdt komen ze niet verder dan "voor de diertjes" Maar dat soort stemmers trekken ook partijen als de VVD of de PVV. Mensen die geen idee hebben waarvoor ze nu kiezen. Maar voor diertjes kiezen klinkt gewoon symphatiek als je het niet weet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:21

Ah, ik wist niet dat ze zó extremistisch zijn.