tienus63 schreef:Ik denk dat die man in de loop der jaren met het geloof op de hobbel is geraakt.
Dat zijn gedachten steeds extremer werden aangaande geloof en ‘boze’ buitenwereld.
Van lieverlee is hij extremer geworden in zijn gedachtengoed.
De oudste kinderen stonden ingeschreven dus leerplicht.
Waarschijnlijk ontvingen ze ook kinderbijslag.
Ik denk dat de moeder ook gehersenspoeld is geweest door de man.
We weten natuurlijk niet wat de moeder deed voor de kinderen als hij er niet bij was.
Hoewel ik vermoed dat zijn oog (dwang) veel verder reikte dan zijn fysieke aanwezigheid.
Al die filmpjes die hij maakte verspreidde hij onder zijn volgelingen, niemand die aan de bel heeft getrokken.
Die timmerman Josef, is aan zijn enkels opgehangen door hem.
Zelfs die Josef ziet dit niet als mishandeling, maar ziet het in het kader van het geloof.
En het gebeurd wel vaker dat streng gelovigen hun kinderen naar een openbare of vrije school sturen; daar wordt de kinderen niets geleerd over het verkeerde geloof.
Hier in de regio kan ik twee voorbeelden opnoemen van mensen die bij een kerk die streng is, weg zijn gegaan en hun eigen nog strengere keer gingen prediken.
Een ervan zit of zat gevangenisstraf uit wegens misbruik van zijn dochters.
Hij vond dat hij niets verkeerds deed, hij deed dat in het kader van onderzoek en heeft notabene in de gevangenis een boek hier over geschreven.
Die man huurde een zaaltje af, waar hij als zelf benoemd dominee volgelingen een dienst voorschotelde.
Qua uiterlijk komt die kerel ook nog overeen met de vader.
Andere familie hield huiskamer diensten. Ik weet wel dat een paar van die kinderen vroeg het huis uit wilden.
De Bijbel beschermt geen vrouwen en kinderen. Niks verbazend voor mij aan mishandeling binnen zo'n context helaas.
Evenmin aan het voeden van angst voor alles van buiten. Ook al is het een zeer verdrietige zaak dat die angst vervolgens zich uit in allerlei vormen van geweld/mishandeling. En dat komt nog eens bovenop de "correcties" die van uit het interne deel van het geloof komen. Zeer ongezond, het is inderdaad een wonder dat de oudste kinderen zo te zien zo gezond in het leven staan.