Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:17

996981 schreef:
Kaus schreef:

Dat zeg ik toch ook niet? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt.

Ik had het idee dat je mijn post probeerde te bagatelliseren met uitleg waarom de mishandelingen plaatsvonden. Alsof je het recht probeerde te praten?

Niet echt vriendelijk om er vanuit te gaan dat je medemens mishandelingen probeert recht te praten, als je het ook gewoon op een minder nare manier kan lezen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:18

Ja echt geen idee.. wie weet wat zo iemand denkt?
Misschien (maar nogmaals, echt geen idee) was hij bij de oudste te laat met ze thuis houden (geen eerdere ervaring) werd hij langzaamaan steeds meer 'bezeten' (maw 'gekker') en vond dat school een slechte invloed had en besloot de jongeren thuis te houden (want ook niet aangegeven bij burgerlijke stand toch?) De jongsten waren sowieso niet te vinden, want bestonden niet..
De oudsten waren wel te traceren? (maar nogmaals, echt geen idee..)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:21

Ik denk omdat de oudsten waren aangegeven bij de gemeente dus het lastiger was ze thuis te houden. Ze konden deze kinderen niet 'verstoppen'. Ook bij thuisonderwijs kijkt de inspectie mee.
De jongere kinderen zijn niet aangegeven dus 'bestaan niet' en dus geen onderwijsplicht.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:21

pmarena schreef:
Niet echt vriendelijk om er vanuit te gaan dat je medemens mishandelingen probeert recht te praten, als je het ook gewoon op een minder nare manier kan lezen...

Ook niet echt vriendelijk naar de slachtoffers om hier te speculeren over hun leefsituatie, de geestesziekten van de ouders en de mishandelingen proberen te categoriseren, wat in dit topic volop gebeurt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:24

996981 schreef:
Ook niet echt vriendelijk naar de slachtoffers om hier te speculeren over hun leefsituatie, de geestesziekten van de ouders en de mishandelingen proberen te categoriseren, wat in dit topic volop gebeurt.

Nou ja dat is wel een beetje wat er gebeurt als er iets op TV wordt uitgezonden, denk ik? Dan wordt er over gedacht en gesproken?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:25

Ik denk dat die man in de loop der jaren met het geloof op de hobbel is geraakt.
Dat zijn gedachten steeds extremer werden aangaande geloof en ‘boze’ buitenwereld.
Van lieverlee is hij extremer geworden in zijn gedachtengoed.
De oudste kinderen stonden ingeschreven dus leerplicht.
Waarschijnlijk ontvingen ze ook kinderbijslag.
Ik denk dat de moeder ook gehersenspoeld is geweest door de man.
We weten natuurlijk niet wat de moeder deed voor de kinderen als hij er niet bij was.
Hoewel ik vermoed dat zijn oog (dwang) veel verder reikte dan zijn fysieke aanwezigheid.
Al die filmpjes die hij maakte verspreidde hij onder zijn volgelingen, niemand die aan de bel heeft getrokken.

Die timmerman Josef, is aan zijn enkels opgehangen door hem.
Zelfs die Josef ziet dit niet als mishandeling, maar ziet het in het kader van het geloof.

En het gebeurd wel vaker dat streng gelovigen hun kinderen naar een openbare of vrije school sturen; daar wordt de kinderen niets geleerd over het verkeerde geloof.

Hier in de regio kan ik twee voorbeelden opnoemen van mensen die bij een kerk die streng is, weg zijn gegaan en hun eigen nog strengere keer gingen prediken.
Een ervan zit of zat gevangenisstraf uit wegens misbruik van zijn dochters.
Hij vond dat hij niets verkeerds deed, hij deed dat in het kader van onderzoek en heeft notabene in de gevangenis een boek hier over geschreven.
Die man huurde een zaaltje af, waar hij als zelf benoemd dominee volgelingen een dienst voorschotelde.
Qua uiterlijk komt die kerel ook nog overeen met de vader.

Andere familie hield huiskamer diensten. Ik weet wel dat een paar van die kinderen vroeg het huis uit wilden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:30

996981 schreef:
pmarena schreef:

Huh dat is echt totaal niet wat ik doe :') Ik gaf alleen aan dat er wel een verklaring is waarom de ouderen ook aangeven dat de jongeren een andere ervaring hebben gehad dan zij. Namelijk dat de geest van de jongeren 'clean' is omdat zij niet zoveel 'kwade geesten' van buitenaf kregen als de ouderen dat kregen. Shin zegt bijvoorbeeld ook dat hij dan gestraft werd als hij zich seksueel voelde aangetrokken tot een meisje in zijn klas, dat gebeurt bij de jongeren natuurlijk niet want die gingen niet naar school.

Ik zeg zeker niet dat de jongeren niet mishandeld werden/worden, ik geef alleen aan dat de ouderen waarschijnlijk nóg harder zijn aangepakt doordat ze veel in contact kwamen met de buitenwereld en daardoor meer 'gestraft moesten worden' volgens hun vader.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:39

tienus63 schreef:
Ik denk dat die man in de loop der jaren met het geloof op de hobbel is geraakt.
Dat zijn gedachten steeds extremer werden aangaande geloof en ‘boze’ buitenwereld.
Van lieverlee is hij extremer geworden in zijn gedachtengoed.
De oudste kinderen stonden ingeschreven dus leerplicht.
Waarschijnlijk ontvingen ze ook kinderbijslag.
Ik denk dat de moeder ook gehersenspoeld is geweest door de man.
We weten natuurlijk niet wat de moeder deed voor de kinderen als hij er niet bij was.
Hoewel ik vermoed dat zijn oog (dwang) veel verder reikte dan zijn fysieke aanwezigheid.
Al die filmpjes die hij maakte verspreidde hij onder zijn volgelingen, niemand die aan de bel heeft getrokken.

Die timmerman Josef, is aan zijn enkels opgehangen door hem.
Zelfs die Josef ziet dit niet als mishandeling, maar ziet het in het kader van het geloof.

En het gebeurd wel vaker dat streng gelovigen hun kinderen naar een openbare of vrije school sturen; daar wordt de kinderen niets geleerd over het verkeerde geloof.

Hier in de regio kan ik twee voorbeelden opnoemen van mensen die bij een kerk die streng is, weg zijn gegaan en hun eigen nog strengere keer gingen prediken.
Een ervan zit of zat gevangenisstraf uit wegens misbruik van zijn dochters.
Hij vond dat hij niets verkeerds deed, hij deed dat in het kader van onderzoek en heeft notabene in de gevangenis een boek hier over geschreven.
Die man huurde een zaaltje af, waar hij als zelf benoemd dominee volgelingen een dienst voorschotelde.
Qua uiterlijk komt die kerel ook nog overeen met de vader.

Andere familie hield huiskamer diensten. Ik weet wel dat een paar van die kinderen vroeg het huis uit wilden.

De Bijbel beschermt geen vrouwen en kinderen. Niks verbazend voor mij aan mishandeling binnen zo'n context helaas.
Evenmin aan het voeden van angst voor alles van buiten. Ook al is het een zeer verdrietige zaak dat die angst vervolgens zich uit in allerlei vormen van geweld/mishandeling. En dat komt nog eens bovenop de "correcties" die van uit het interne deel van het geloof komen. Zeer ongezond, het is inderdaad een wonder dat de oudste kinderen zo te zien zo gezond in het leven staan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:40

Cer schreef:
996981 schreef:

Nou ja dat is wel een beetje wat er gebeurt als er iets op TV wordt uitgezonden, denk ik? Dan wordt er over gedacht en gesproken?

En dat is ook wat er gebeurt als je op internet je mening, gevoel, of ideeën ventileert. Dan kan het zijn dat anderen dat anders interpreteren of het er niet mee eens zijn. Lijkt me net zo'n logisch oorzaak-gevolg als het analyseren van iemands leefsituatie aan de hand van een documentaire.

Om misverstanden te voorkomen is het overigens heel handig als je degene waarop je reageert, quote.
Excuses aan degenen waarvan ik de post verkeerd geïnterpreteerd heb. De post waarin werd geschreven dat geestelijke mishandeling erger is dan fysieke mishandeling en de daaropvolgende post waarin de mishandelingen leken te worden goedgepraat doormiddel van uitleg schoot me in het verkeerde keelgat. Ook omdat deze jongeren, die na jaren worstelen met hun gevoelens hun verhaal eindelijk durven doen, aan beide vormen van mishandeling veelvuldig en langdurig zijn blootgesteld. Het maakt in mijn ogen niks uit aan welke vorm van mishandeling een kind, in welke mate en welke duur wordt blootgesteld. Ieder kind dat opgroeit in een onveilige omgeving is er een te veel...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:54

Voor hoe ik het begreep gingen de ouderen naar school zodat het gezin niet verdacht zou worden van wat er allemaal thuis speelde, geen onderwijs inspectie en dat het gezin minder opvalt of er in ieder geval geen extra reden is om bij het gezin thuis te gaan controleren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:05

moonsparkle schreef:
Voor hoe ik het begreep gingen de ouderen naar school zodat het gezin niet verdacht zou worden van wat er allemaal thuis speelde, geen onderwijs inspectie en dat het gezin minder opvalt of er in ieder geval geen extra reden is om bij het gezin thuis te gaan controleren.

Of bij de eerste drie was pa nog niet diep in z'n eigen fuik. Of hij realiseerde zich later pas dat een kind aanmelden bij de burgerlijke stand leerplicht inhield.

Bij thuisonderwijs krijg je ook veel gezeur je moet daar heel veel voor doen. Dan kun je ze beter naar school sturen en je daar gedeisd houden.

Die vader hoorde eigenlijk thuis in een gesloten inrichting en moeder ook, maar ja er kwamen negen kinderen....

Dit is een extreem geval, maar heel veel elementen komen natuurlijk ook voor bij andere kinderen. Incest, geestelijke manipulatie, lichamelijke mishandeling etc. Sommige Jehova's en andere extreme geloofsovertuigingen zadelen kinderen op met godsdienst waanzin. Knielen op een bed violen, dorsvloer vol confetti, de Nederlandse literatuur loopt er van over zeg maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:16

Ik vind het hele thuisscholing gebeuren ook wel tricky hoor sowieso. Ik vind het goed dat het kan, dat je de keuze kan maken om het op je eigen manier (en misschien daadwerkelijk wel beter) te doen.

Maar het komt toch wel benauwend en beperkend op me over als je je hele jeugd onder de vleugels en denkbeelden van je ouders wordt gehouden. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat praktisch gezien gaat met controles of mensen wel "goed" bezig zijn en de kinderen wel (ook) het "normale" gedachtengoed goed mee krijgen?

Aan de ene kant vind ik dat ouders veel vrijheid moeten hebben om hun kind op te voeden zoals zij dat graag willen. Maar je wilt niet dat zo'n kind dan teveel geïsoleerd wordt van wat gangbaar is in de wereld waarin hij / zij (uiteindelijk) toch mee zal moeten draaien....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:18

Majabeestje schreef:
Ik denk omdat de oudsten waren aangegeven bij de gemeente dus het lastiger was ze thuis te houden. Ze konden deze kinderen niet 'verstoppen'. Ook bij thuisonderwijs kijkt de inspectie mee.
De jongere kinderen zijn niet aangegeven dus 'bestaan niet' en dus geen onderwijsplicht.

Dat denk ik ook.
Daar moest hij wel bij.
Die jongste bestonden voor de buitenwereld niet.

Lanoca

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:51

Bedankt voor jullie uitleg, hopelijk kan ik het nu naast mij neerleggen. Woensdag zal het de laatste aflevering zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:06

Ik kijk de docu ook en vind het echt schokkend dat dit in NL heeft kunnen gebeuren.
De oudste kinderen waren volgens hun vader "slecht" omdat ze door de wereld (ze gingen naar school) werden beïnvloed. Daarom werden ze zwaarder gestraft, opgesloten en gescheiden van de jongeren om slechte invloed te voorkomen. Om dat te voorkomen werden de jongere kinderen niet aangegeven bij de burgerlijke stand en zo kraaide geen haan naar hun bestaan. Bizar hoe ook de oudste kinderen nog "goed' over hun vader praten, maar hoe verder je in die documentaire komt hoe schokkender het is. In het begin denk je nog, die oudsten zijn er nog redelijk vanaf gekomen, maar dan later zie je hoe getraumatiseerd ze zijn. Het is tegelijk interessant maar ook vreselijk om te zien hoe alles gedocumenteerd is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:46

Is er ook onderzoek naar wie de volgelingen zijn?
Hoe leven deze mensen?
Deze filmpjes waren voor zijn volgelingen.

Hoe zit het eigenlijk met de hulp de man die ook in de boederij woonde?

Zag op fb het onderstaande stukje over een daklozen opvang waar Shin ooit terecht is gekomen.

Afbeelding

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:51

Storm

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 13:56

Thnx Linnie, ik ga dat zeker kijken. Ik had een beetje verwacht dat dit vanavond al aan bod zou komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:47

Had hij nou zijn schoonvader en nog iemand anders ook opgesloten?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:47

Na de aftiteling komt er ook nog iets.
Een aanvulling staat op de Facebook van de docu maakster.

Ik was in shock.
2 gevangenen....schoonvader en zoon van zijn vorige vrouw?
Had iemand daar van gehoord?
Wat is daarmee gebeurd?
Misschien kont dat nog straks.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 22:19

Tjee zeg, wat een aflevering...
Ik was blij om te lezen dat één van de jongste kinderen nu toch ook in heeft gezien dat dit niet klopte en weg is bij hem.
Hopelijk volgen er meer...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:20

Zonnebloem92 schreef:

Ik vind het bizar dat hier niet verder op ingegaan is. Waar zijn die mensen? Heeft hij ze vrijgelaten? Ik zit met zoveel vragen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:22

Princess_ schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Ik vind het bizar dat hier niet verder op ingegaan is. Waar zijn die mensen? Heeft hij ze vrijgelaten? Ik zit met zoveel vragen.

Precies dit, was dit de laatste aflevering? Wat is er met die mensen gebeurt? :(:)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 22:23

De blik in de ogen van de schoonvader en oudste kind van de moeder... ;(

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:24

Wat was er nou met dat laatste stukje na de aftiteling? Dat hij niet gek is? Is dit al eerder opgenomen of?
Ik heb heel veel vragen na deze docu...