Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tienus63 schreef:Mijn concrete vraag was waar de cijfers van stikstofopname door de landbouw zijn.
RIVM maakt deze cijfers niet openbaar.
Magrathea schreef:tienus63 schreef:Mijn concrete vraag was waar de cijfers van stikstofopname door de landbouw zijn.
Ik heb het al eerder gezegd maar ik lees juist steeds dat die opname enerzijds niet bijster hoog is en verder ook al is meegenomen. Dus als men het heeft over uitstoot is dat eigenlijk uitstoot min opname, de netto uitstoot als het ware
tienus63 schreef:Heb je wat aan dit stroomschema van RIVM?Mijn concrete vraag was waar de cijfers van stikstofopname door de landbouw zijn.
8nnemiek schreef:Ik kwam via dit artikel tegen dat stikstofoxiden vooral door grote loofbomen worden opgenomen/tegengehouden: https://www.groeneruimte.nl/dossiers/gr ... tofdioxide
16% zeggen ze hier. De rest zal verwaaien of de grond in regenen.
Er staat ook dat in Nederland en Vlaanderen de sterkst vervuilde gebieden van Europa liggen.
Veel planten nemen stikstofoxide vooral op via de wortels, maar mos neemt het op via de hele plant omdat die geen wortels heeft, ook interessant.
Het planten van bomen en struiken op verschillende hoogtes en verschillende soorten kan zorgen voor een afname van zo'n 10% aan stikstofoxiden.
Landbouwgrond doet weinig tegen de luchtvervuiling doordat het geen/weinig wind vangt. Die planten filteren voornamelijk de stoffen die in de aarde terecht komen, bv die neer regenen.
Citaat:16 OKTOBER
WE SLUITEN ONS AAN BIJ DE BOEREN
Bouwsector
Zorgsector
Leraren
Sta op het is nu of nooit
IEDEREEN MET NOG EEN HART VOOR NEDERLAND!!!!
TIJD OM OP TE STAAN
MET Z'N ALLEN TEGELIJK
ONGEACHT WAT JE DOET
SAMEN IN OPSTAND TEGEN DIT REGERINGSBELEID
SAMEN STERKER DAN KUNNEN ZE NIET MEER OM ONS HEEN
Delen delen delen en kom met velen het is nu of nooit
juval schreef:maar het gaat ook niet alleen om het stikstof beleid he.. het gaat om het totale overheidsbeleid dat faalt. Vandaar dat we de 16e weer gaan demonstreren! En niet alleen volgens dit berichtje van FB:
Citaat:16 OKTOBER
WE SLUITEN ONS AAN BIJ DE BOEREN
Bouwsector
Zorgsector
Leraren
Sta op het is nu of nooit
IEDEREEN MET NOG EEN HART VOOR NEDERLAND!!!!
TIJD OM OP TE STAAN
MET Z'N ALLEN TEGELIJK
ONGEACHT WAT JE DOET
SAMEN IN OPSTAND TEGEN DIT REGERINGSBELEID
SAMEN STERKER DAN KUNNEN ZE NIET MEER OM ONS HEEN
Delen delen delen en kom met velen het is nu of nooit
we zullen zien.
tamary schreef:Economische groei en milieu doelstellingen gaan niet samen. En aangezien die groei ook voor hogere uitstoot zorgt, is dat ook niet de manier om milieumaatregelen te financieren, de kosten blijven hoger dan de betaalbaarheid. Er zal dus een heel andere manier van denken nodig zijn ipv rondroeren in dezelfde bak met ideeen en "oplossingen".
tamary schreef:Economische groei en milieu doelstellingen gaan niet samen. En aangezien die groei ook voor hogere uitstoot zorgt, is dat ook niet de manier om milieumaatregelen te financieren, de kosten blijven hoger dan de betaalbaarheid. Er zal dus een heel andere manier van denken nodig zijn ipv rondroeren in dezelfde bak met ideeen en "oplossingen".
Loretta schreef:tamary schreef:Economische groei en milieu doelstellingen gaan niet samen. En aangezien die groei ook voor hogere uitstoot zorgt, is dat ook niet de manier om milieumaatregelen te financieren, de kosten blijven hoger dan de betaalbaarheid. Er zal dus een heel andere manier van denken nodig zijn ipv rondroeren in dezelfde bak met ideeen en "oplossingen".
Daar ben ik het met je eens. Dat is hert grootste probleem.