steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:57

Ik was ook zeer verbaasd.
Eigenlijk zou iedereen een gegronde vraag moeten appen naar dit nummer.
En laten we dan vooral de boereneer hoog houden en netjes en beschaafd blijven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:53

Die drie regels was het volledige antwoord op wat jij had gestuurd tienus? -O-
Wat een raar antwoord :? Konden ze je vraag niet lezen dan ofzo?

Echt bizar hoever de politiek van de boeren af staan. Maar ook de hele randstad lijkt gewoon heel ver van het boerenleven af te staan en hebben geen idee van wat er speelt. Gister nog weer een discussie met iemand uit Rotterdam, waaruit heel duidelijk bleek dat ze daar echt geen flauw benul hebben. Raar eigenlijk, dat mensen niet eens weten waar ons eten vandaan komt en hoe dit geproduceerd wordt.
De discussie bleef steken op: ‘we moeten gewoon minder produceren’, ‘we produceren veeeeeel te veel, dat is niet goed’. Niet beseffende wat de uitwerking daarvan zal zijn. En ook niet beseffende dat we hier gezegend zijn met de beste boeren van de wereld :O

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:00

Mijn concrete vraag was waar de cijfers van stikstofopname door de landbouw zijn.
RIVM maakt deze cijfers niet openbaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:03

tienus63 schreef:
Mijn concrete vraag was waar de cijfers van stikstofopname door de landbouw zijn.

Ja precies. Daar ben ik ook wel benieuwd naar nog steeds -O-
Wat raar dat dat niet openbaar gemaakt kan worden...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:05

tienus63 schreef:

Ik heb het al eerder gezegd maar ik lees juist steeds dat die opname enerzijds niet bijster hoog is en verder ook al is meegenomen. Dus als men het heeft over uitstoot is dat eigenlijk uitstoot min opname, de netto uitstoot als het ware

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:05

Magrathea schreef:
tienus63 schreef:

Ik heb het al eerder gezegd maar ik lees juist steeds dat die opname enerzijds niet bijster hoog is en verder ook al is meegenomen. Dus als men het heeft over uitstoot is dat eigenlijk uitstoot min opname, de netto uitstoot als het ware

Dan kunnen ze dat toch als antwoord geven?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:13

tienus63 schreef:
Heb je wat aan dit stroomschema van RIVM?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:23

Thx koeke.

Volgens mij gaat het expliciet over de uitstoot, de cijfers die genoemd worden.
Bovendien vergeten ze maar even te melden dat de landbouw als een van de weinige sectoren ook stikstofopneemt.

Las ergens dat de opname de afgelopen jaren stukken hoger is geworden door de landbouw en dat het gemiddelde opname door de landbouw is gestegen naar 29 %.

Als je dat dat van die 46% uitstoot door de landbouw aftrekt, is mi de uitstoot tweederde!!! lager door de landbouw.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:24

_San87_ schreef:
Een vaarroute, en een drukke ook, me dunkt.

Alles vanuit Azie/Suez kanaal wurmt zich door de Staart van Gibraltar, 14 KM breed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:37

Ik kwam via dit artikel tegen dat stikstofoxiden vooral door grote loofbomen worden opgenomen/tegengehouden: https://www.groeneruimte.nl/dossiers/gr ... tofdioxide
16% zeggen ze hier. De rest zal verwaaien of de grond in regenen.

Er staat ook dat in Nederland en Vlaanderen de sterkst vervuilde gebieden van Europa liggen.
Veel planten nemen stikstofoxide vooral op via de wortels, maar mos neemt het op via de hele plant omdat die geen wortels heeft, ook interessant.
Het planten van bomen en struiken op verschillende hoogtes en verschillende soorten kan zorgen voor een afname van zo'n 10% aan stikstofoxiden.
Landbouwgrond doet weinig tegen de luchtvervuiling doordat het geen/weinig wind vangt. Die planten filteren voornamelijk de stoffen die in de aarde terecht komen, bv die neer regenen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:40

8nnemiek schreef:
Ik kwam via dit artikel tegen dat stikstofoxiden vooral door grote loofbomen worden opgenomen/tegengehouden: https://www.groeneruimte.nl/dossiers/gr ... tofdioxide
16% zeggen ze hier. De rest zal verwaaien of de grond in regenen.

Er staat ook dat in Nederland en Vlaanderen de sterkst vervuilde gebieden van Europa liggen.
Veel planten nemen stikstofoxide vooral op via de wortels, maar mos neemt het op via de hele plant omdat die geen wortels heeft, ook interessant.
Het planten van bomen en struiken op verschillende hoogtes en verschillende soorten kan zorgen voor een afname van zo'n 10% aan stikstofoxiden.
Landbouwgrond doet weinig tegen de luchtvervuiling doordat het geen/weinig wind vangt. Die planten filteren voornamelijk de stoffen die in de aarde terecht komen, bv die neer regenen.

De randstad is ook ja het meest vervuild en ook dichtbevolkt. Daar komt bijna alle vervuiling vandaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:42

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:49

ik heb begrepen dat het Mesdagfonds nu eindelijk na jaren toegang krijgt tot de rekenmodellen van RIVM, benieuwd wat daar uit gaat komen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:05

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:
Een vaarroute, en een drukke ook, me dunkt.

Alles vanuit Azie/Suez kanaal wurmt zich door de Staart van Gibraltar, 14 KM breed.

Het is daar echt superdruk met scheepvaart.
Af en aan, en daar tussendoor nog vissers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:07

Loretta schreef:
De randstad is ook ja het meest vervuild en ook dichtbevolkt. Daar komt bijna alle vervuiling vandaan.

Hangt er vanaf welke vervuiling je neemt.
Ammoniak komt eerder van de landbouw.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:30

maar het gaat ook niet alleen om het stikstof beleid he.. het gaat om het totale overheidsbeleid dat faalt. Vandaar dat we de 16e weer gaan demonstreren! En niet alleen volgens dit berichtje van FB:
Citaat:
16 OKTOBER
WE SLUITEN ONS AAN BIJ DE BOEREN
Bouwsector
Zorgsector
Leraren
Sta op het is nu of nooit
IEDEREEN MET NOG EEN HART VOOR NEDERLAND!!!!
TIJD OM OP TE STAAN
MET Z'N ALLEN TEGELIJK
ONGEACHT WAT JE DOET
SAMEN IN OPSTAND TEGEN DIT REGERINGSBELEID
SAMEN STERKER DAN KUNNEN ZE NIET MEER OM ONS HEEN
Delen delen delen en kom met velen het is nu of nooit

we zullen zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:40

Maar: waar gaan “we” voor (of tegen) demonstreren dan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:43

juval schreef:
maar het gaat ook niet alleen om het stikstof beleid he.. het gaat om het totale overheidsbeleid dat faalt. Vandaar dat we de 16e weer gaan demonstreren! En niet alleen volgens dit berichtje van FB:
Citaat:
16 OKTOBER
WE SLUITEN ONS AAN BIJ DE BOEREN
Bouwsector
Zorgsector
Leraren
Sta op het is nu of nooit
IEDEREEN MET NOG EEN HART VOOR NEDERLAND!!!!
TIJD OM OP TE STAAN
MET Z'N ALLEN TEGELIJK
ONGEACHT WAT JE DOET
SAMEN IN OPSTAND TEGEN DIT REGERINGSBELEID
SAMEN STERKER DAN KUNNEN ZE NIET MEER OM ONS HEEN
Delen delen delen en kom met velen het is nu of nooit

we zullen zien.

Wat faalt er dan allemaal?
PAS is afgeschoten door de rechtbank maar stamt als idee al van 10 jaar terug ofzo.

Er gaan dingen niet goed maar dat is niets nieuws.
Kabinet is m. i. niet slechter dan voorheen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:46

Economische groei en milieu doelstellingen gaan niet samen. En aangezien die groei ook voor hogere uitstoot zorgt, is dat ook niet de manier om milieumaatregelen te financieren, de kosten blijven hoger dan de betaalbaarheid. Er zal dus een heel andere manier van denken nodig zijn ipv rondroeren in dezelfde bak met ideeen en "oplossingen".

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:48

tamary schreef:
Economische groei en milieu doelstellingen gaan niet samen. En aangezien die groei ook voor hogere uitstoot zorgt, is dat ook niet de manier om milieumaatregelen te financieren, de kosten blijven hoger dan de betaalbaarheid. Er zal dus een heel andere manier van denken nodig zijn ipv rondroeren in dezelfde bak met ideeen en "oplossingen".

Dat dus

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:49

tamary schreef:

Daar ben ik het met je eens. Dat is hert grootste probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:52

Ik ben ook benieuwd waar ze dan precies tegen willen demonstreren..
Boeren die het niet eerlijk vinden dat ze moeten krimpen terwijl Schiphol mag groeien, snap ik helemaal! Maar leraren? Zorgsector? Daar zijn toch weer compleet andere problemen?

Ik hoop ook dat mensen begrijpen dat ook de regering geen onbeperkte geldstroom heeft en nog steeds met een enorme staatsschuld zit. Het klinkt leuk; overal meer geld in stoppen en heel veel regels schrappen, maar daarmee breng je de maatschappij alleen maar verder in de problemen. En zoals hierboven ook al gezegd wordt; meer groei betekent ook nóg meer luchtvervuiling.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:58

LadyMadonna schreef:
Maar: waar gaan “we” voor (of tegen) demonstreren dan?

Ik hoop tegen dat soort onzin oproepen op FB. Kom ik wellicht nog meeprotesteren ook :roll:

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:02

Loretta schreef:
tamary schreef:

Daar ben ik het met je eens. Dat is hert grootste probleem.

ik vind dat herten hier nodeloos in een kwaad daglicht gezet worden! Reeen en elanden zijn een veel groter probleem....zeker in de grote steden waar ze bij elkaar klitten en de hele dag maar wat CO2 lopen uit te stoten.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 07-10-19 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:04

Het ging toch om boeren dacht ik?
Deze actie begint meer op de gele hesjes te lijken.